
czyli
TALIA MINĘŁA PÓŁMETEK.
Wtorek i środa – dwa kolejne festiwalowe dni dwudziestej szóstej edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Komedii Talia nie miały pustego przebiegu – i dobrze, relacjonuje nasza specjalna korespondentka, krakowska dziennikarka Katarzyna Cetera. We środę zaprezentowano nam czwarty z kolei spektakl konkursowy – rzeszowską KOLACJĘ DLA GŁUPCA Francisa Webera w reżyserii Marcina Sawińskiego oraz niemal niespotykane w Tarnowie – a już na pewno nie podczas Talii – czytanie performatywne.

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie serdecznie zaprasza na czytanie performatywne sztuki ZEN_IT autorstwa Karoliny Fortuny, w reżyserii Matyldy Baczyńskiej, z muzyką Piotra Niedojadło. To jedno z wydarzeń towarzyszących Festiwalu Komedii Talia 2022, które odbędzie się 27 września, o godz. 18:00 na Małej Scenie – wstęp bezpłatny, ilość miejsc ograniczona – zapisy w Biurze Promocji i Organizacji Widowni – taką informację można było znaleźć na stronach internetowych tarnowskiego teatru.
Tekst Karoliny Fortuny powstał w ramach II Finału tzw. Katowickiej Rundy Teatralnej, organizowanej przez Katowice Miasto Ogrodów – Instytucję Kultury im. K. Bochenek w Katowicach, pod opieką Anki Herbut. Premiera odbyła się już 23 listopada 2019 roku. Spektakl zdobył tam grand prix dla najlepszego przedstawienia, z uzasadnieniem: za spójność wszystkich środków wyrazu (ze szczególnym uwzględnieniem ruchu scenicznego), brawurowe poczucie humoru i dystans; nagrodę za najlepszą reżyserię dla Pauliny Prokopiuk z uzasadnieniem: za pracę z zespołem aktorskim, sugestywność własnej interpretacji, która szła w parze z szacunkiem do tekstu. Twórcom spektaklu przyznano też Nagrodę Specjalną dla aktorów i aktorek za zespołową pracę aktorską; Nagrodę Specjalną Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach oraz Nagrodę Specjalną Teatru Zagłębia w Sosnowcu. Przedstawienie zostało też zakwalifikowane do 26. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

ZEN_IT w reżyserii Matyldy Baczyńskiej opowiada o alternatywnym świecie, któremu grozi katastrofa ekologiczna. Akcja rozgrywa się w gabinecie znanego stomatologa żyjącego w świecie koronek, mostów i cudzej zębiny, do którego trafia pacjent o nietypowym zgryzie. Co ciekawe, przyprowadzony został przez pracownicę Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Wydaje się, że wada ta – dyzostoza twarzo-czaszkowa – uniemożliwia mężczyźnie komunikację. Ale kim jest on w istocie? Jego tożsamość poznamy w trakcie czytania. – czytamy w festiwalowej zapowiedzi. Postać, w którą wciela się Tomasz Wiśniewski, wydaje się nie pasować do otaczającego ją świata, ale znajduje zrozumienie u córki stomatologa, która wpada do gabinetu, oświadczając ojcu, że jest w ciąży i ojciec musi znaleźć jej pracę. Oczywiście dentysta zwalnia swoją pracownicę Joannę, zatrudnia córkę.
I wszystko byłoby całkiem normalnie, gdyby nie fakt, że przedstawione wydarzenia rozgrywają się w cieniu katastrofy ekologicznej, a rybiki cukrowe hodowane potajemnie w piwnicy zaczynają niepokojąco mutować… Co więcej, wspomniany stomatolog jest tak naprawdę niespełnionym naukowcem, który w domowym zaciszu poświęcił się badaniom nad technologią przetwarzania rybików na biopaliwo. – pisała o tekście Karoliny Fortuny Magdalena Mikrut-Majeranek na łamach magazynu teatrologia.pl
W tarnowskiej, czytanej adaptacji dramatu wystąpili – Dominika Markuszewska, Kamil Urban, Kinga Piąty, Matylda Baczyńska, Monika Wenta, Piotr Niedojadło (gościnnie) oraz Tomasz Wiśniewski.

Rzeszowski spektakl konkursowy – czwarty z kolei po ZIMOWYM POGRZEBIE Filipa Kowalczyka, NIESPODZIANCE w reżyserii Emiliana Kamińskiego oraz BIESIADZIE U HRABINY KOTŁUBAJ w reżyserii Magdaleny Piekorz – został zaprezentowany we środę na deskach Centrum Sztuki Mościce. W przedstawieniu KOLACJA DLA GŁUPCA zobaczyliśmy gwiazdy rzeszowskiej sceny – Joannę Baran-Marczydło (laureatkę przyznawanej przez ZASP podczas festiwalu nagrody Ale Aktor sprzed kilku lat), Beatę Zarembiankę, Roberta Chodura, a przede wszystkim brawurowo grającego tytułowego głupca Françoisa Pignona – Adama Mężyka.

Tytułowa kolacja dla głupca to rodzaj zabawy, konkursu, na który co wtorek bogaty wydawca, Pierre Bronchant, zaprasza swoich kolegów. Każdy z nich musi przyprowadzić ze sobą wyjątkowego nieudacznika i fajtłapę. Wygrywa ten, który zaprosi najbardziej nierozgarniętego osobnika. Kiedy więc Bronchant poznaje specyficznego księgowego – pasjonata makiet konstruowanych z zapałek – jest przekonany o wygranej. Splot zdarzeń powoduje jednak spore komplikacje, w wyniku których sprawy przyjmują zupełnie nieoczekiwany obrót. To farsa z morałem – Bronchant, choć to pozbawiony klasy gbur, potrafi zreflektować się, wyciągnąć wnioski i przyznać do błędu. W gruncie rzeczy komedia ta porusza więc niezwykle poważny i ważny temat, jakim jest szacunek dla drugiego człowieka. Jeśli do świetnego tekstu dołożyć znakomitą reżyserię Marcina Sławińskiego oraz świetne kreacje aktorskie, mamy przepis na udany spektakl. Bardzo udany.

KOLACJA DLA GŁUPCA to komedia napisana przez francuskiego reżysera, scenarzystę i producenta Francisa Vebera. Jej światowa premiera odbyła się w Paryżu w 1993 roku i szybko podbiła serca widzów. W 1998 roku, zachęcony sukcesem scenicznym Veber na podstawie jej tekstu nakręcił film, który – podobnie jak sztuka – stał się przebojem i zdobył wiele nagród.
Za sukcesem rzeszowskiego przedstawienia w reżyserii Marcina Sławińskiego stoi niewątpliwie znakomity tekst, pełen dowcipnych i błyskotliwych dialogów, niepozbawionych nuty ironii. W misternie zbudowanej intrydze tkwi podtekst natury moralnej, a zarazem refleksja na temat dzisiejszego świata, w którym międzyludzkie relacje uległy degradacji, wypierając ważne wartości etyczne. – czytaliśmy w recenzjach.

W Tarnowie przedstawienie Teatru im. Wandy Siemaszkowej bardzo się spodobało. Widownia Centrum Sztuki Mościce była zapełniona niemal do ostatniego miejsca a publiczność doskonale się bawiła i nagrodziła aktorów wielominutowymi owacjami na stojąco.
We czwartek i piątek w Tarnowie zobaczymy już ostatnie spektakle konkursowe – SŁONECZNYCH CHŁOPCÓW (czwartek) oraz NIEPAMIĘĆ (piątek) – oba na Dużej Scenie teatru. Wiele sobie po tych przedstawieniach obiecuję, zatem…
Do zobaczenia w teatrze.
Katarzyna Cetera
Zdjęcia – organizatorzy (Artur Gawle – tarnow.pl)

Francis Veber
KOLACJA DLA GŁUPCA
(Le dîner de cons)
Przekład: Barbara Grzegorzewska
Reżyseria: Marcin Sławiński
Scenografia: Wojciech Stefaniak
Kostiumy: Katarzyna Tanasiewicz-Trzyna
Muzyka: Jarosław Babula
Obsada:
Joanna Baran-Marczydło
Beata Zarembianka
Robert Chodur
Waldemar Czyszak
Marek Kępiński
Adam Mężyk
Robert Żurek
Premiera spektaklu odbyła się 23 września 2017 roku
na Dużej Scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie