Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

TARNÓW I OKOLICE: HAMLET. LEGENDA

 

czyli

NAJNOWSZA PREMIERA W TARNOWSKIM TEATRZE.

 

Niewiele brakowało, a tej premiery mogłoby nie być, zaskakująco stwierdza nasza teatralna recenzentka, znana krakowska dziennikarka – Katarzyna Cetera. Wszystko mogłoby potoczyć się inaczej, jednak gdy Szymon Budzyk – aktor i reżyser teatralny, założyciel i dyrektor naczelny i artystyczny Niezależnego Teatru Odwróconego w Krakowie, ale wcześniej także aktor Teatru im. Witkacego z sukcesem występujący w produkcjach tego teatru w Zakopanem – otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a dyrektor Balawejder przyjął artystę pod tarnowską „strzechę”, Tarnowski Teatr im. Ludwika Solskiego zyskał kolejną premierę repertuarową a miasto – chwilę spokoju od żądań finansowych. Wydawałoby się, że wszystko gra.

 

 

19 listopada tarnowska premiera spektaklu HAMLET. LEGENDA została nagrodzona owacjami na stojąco – znaczy podobało się. Przedstawienie ma wiele pięknych elementów, choć rzeczywiście do arcydzieła trochę mu brakuje. Inscenizacja powstała na podstawie znanego utworu Williama Szekspira TRAGEDIA HAMLETA, KSIĘCIA DANII w tłumaczeniu Jarosława Iwaszkiewicza, ale wykorzystano w nim także fragmenty ŚMIERCI OFELII Stanisława Wyspiańskiego oraz PRÓB Michela de Montaigne. Za scenariusz, adaptację, reżyserię, scenografię i kostiumy do tego spektaklu odpowiada osobiście stypendysta Szymon Budzyk.

 

 

Spotykamy się w teatrze, by opowiedzieć widzom historię. Rzetelnie, żywo, rzeczowo. Odkryć przed nimi legendę pewnej królewskiej rodziny. Odnaleźć postaci w sytuacji kryzysu, zachwiania dotychczasowego porządku – tuż po nagłej śmierci króla Hamleta. Odkrywać przed widzami, wraz z nimi, tajemnicę ich decyzji, motywacji, namiętności. Legenda zaciekawia nas tak mocno, że nie pozwala przestać o sobie myśleć, jak ludzka czaszka znaleziona na strychu, w starym pudle po bananach – zapowiadał przed premierą Szymon Budzyk, reżyser i autor spektaklu.

 

Dlaczego Hamlet Legenda? Sam Shakespeare sięgnął do pewnej legendy zapisanej przez wikińskiego kronikarza Saxo-Grammaticusa – na podstawie którego notabene powstał niedawno film WIKING […] – i przerobił tę legendę na swoje czasy. Posłużył się nią – dlatego też mamy Danię, też mamy nawiązanie do wikingów oraz kilka innych wątków, które można sobie spleść. I dlatego legenda. Wyspiański również wielokrotnie nazywa opowieść o Hamlecie ,,pewną legendą”, więc uznałem, że jest to też fajne w komunikacji, że mamy do czynienia z jakąś formą legendy czyli opowieści, która jest bardzo uniwersalna. Bardzo mi zależy na tym, żeby ten Hamlet sobie płynął i żebyśmy mogli tą legendę księcia Danii poznać, przeżywać tu i teraz, wiedząc co się dzieje – dodał reżyser.

 

Widowisko jeszcze – poza premierowym weekendem – było grane o godzinie 10 – więc raczej dla szkół niż dla „przeciętnych”, pracujących widzów. Można by zapytać, czy w Tarnowie jeszcze ktoś pracuje – ale byłoby to chyba pytanie retoryczne i nieco złośliwe. Na niektóre zaplanowane w tym tygodniu spektakle bilety jeszcze były.

 

Znakomita muzyka pochodzącego z Biecza kompozytora i pianisty Oskara Cenkiera z płyty BASTION, która miała swoją premierę cztery lata temu, podzielona jest na dwa obszerne utwory – WHOSE NAME WAS WRIT IN WATER oraz SEQUOIA SEMPERVIREN. Mieszkający od wielu lat w Krakowie muzyk określa ją jako swoje najambitniejsze jak dotąd dzieło. Dominuje tu dwuczęściowa forma oparta na brzmieniu mocno przetworzonych, wielowarstwowo użytych fortepianów, połączonych z organami i elektroniką.

Taka muzyka to znakomite tło do spektaklu Szymona Budzyka i rzeczywiście urokliwe

Tarnowskie przedstawienie składa się z wielu pięknych scen – co niespotykane w tarnowskim teatrze – także dopracowanych choreograficznie. Próbowano też w spektaklu wykorzystać możliwości i umiejętności tarnowskich oświetleniowców – i niestety nie bardzo się udało. Podczas premierowego przedstawienia chęć wydobycia światła i cienia skutkowała… „brakiem twarzy”, które ginęły gdzieś w ciemności. Ja już o tym, że oświetleniowcy mylili ustawienia przez grzeczność nie wspomnę.

 

Mamy więc taniec ze wstążką (tęczową, a jakże), mamy czaszki, które pojawiają się tuż przed finałem niczym, swoiste memento, mamy świetną Ofelię (w tej roli gościnnie Karolina Emilia Fortuna), Tomasz Wiśniewski jako Klaudiusz jako jeden z niewielu aktorów na tej scenie wie, co gra i po co. Jego pełen dramatyzmu monolog rzeczywiście wstrząsa widzami. Mamy też transmisje video – też nie do końca udane i nie wszystkie przemyślane – choć warto było wzbogacić o taki element tarnowski spektakl, a może i wykorzystywać go częściej.

 

Chwała twórcom i aktorom, że zdecydowali się grać bez mikroportów, ale mimo grobowej ciszy na widowni powyżej szóstego rzędu nie było słychać nic. Stefan Krysztofiak chyba jako jedyny w tym zespole Hamleta mógł zagrać – ale zrobił to byle jak i bez przekonania. Taki to Hamlet – nijaki i nie wiadomo specjalnie po co.

Wielki problem sprawiał aktorom sam tekst, a może raczej jego dość archaiczne tłumaczenie sprzed – bagatela – stu lat. Bardziej nieczytelne było chyba tylko tłumaczenie Bogusławskiego. Tekst nie tylko nie dochodził do widzów – miałam wrażenie że nie został także należycie oswojony przez aktorów i stanowił chyba podstawową barierę w tym spektaklu.

Poza świetnym scenicznie Tomaszem Wiśniewskim i gościnnie występującą w roli Ofelii Karoliną Fortuną, należy zaznaczyć nadspodziewanie dobrych Kamila Urbana i Tomasza Piaseckiego – w roli aktorów są niepowtarzalni i fenomenalni. Nie przekonuje mnie za to Laertes Matyldy Baczyńskiej, bo poza męskim kostiumem i obniżonym głosem aktora nie wykorzystuje możliwości danej przez Szekspira tej postaci – w wykonaniu Baczyńskiej jest to niemal robot pozbawiony emocji i ludzkich uczuć. Zaskoczył mnie też nijaki Poloniusz w wykonaniu Ireneusza Pastuszaka – niegdyś niekwestionowanej gwiazdy tarnowskiej sceny – mam nadzieję, że ta gwiazda jeszcze zapłonie.

Poza faktem, że spektakl dość wiernie opowiada historię Hamleta i charakteryzuje się pięknymi, pełnymi liryzmu scenami, miałam jednak wrażenie, że sceny te nie składają się w całość, że stanowią raczej szereg niepowiązanych ze sobą obrazów – bez jakiegoś przyczynowo skutkowego sensu.

 

Wszyscy znamy Hamleta, księcia Danii, jego tragedię i legendę. Jednak nie wszyscy wiemy, że angielskie słowo hamlet jako rzeczownik pospolity oznacza przysiółek, małą wioskę. Po polsku rzeczownik hamlet oznacza zaś człowieka pełnego wątpliwości i rozterek, takiego, któremu skłonność do nieustannej autoanalizy uniemożliwia działanie. Czyż więc nie jest tak – oczywiście w kontekście najnowszej tarnowskiej premiery – że każdy z nas jest po trosze Hamletem?

 

Katarzyna Cetera

Zdjęcia – Artur Gawle (tarnow.pl)

 

HAMLET. LEGENDA

wg Williama Szekspira, Stanisława Wyspiańskiego oraz Michela de Montaigne.

 

koncept, adaptacja, reżyseria, scenografia i kostiumy – Szymon Budzyk

muzyka: Oskar Cenkier

Materiały graficzne, plakat: Trnava University

Światło: Dariusz Rzeszuto, Jakub Kuczek

Dźwięk: Artur Wachowiec, Łukasz Szary

Asystent reżysera: Tomasz Wiśniewski

Inspicjent, sufler: Aleksandra Stach

 

Wykonanie elementów scenografii i rekwizytów: Andrzej Krzyczmonik

Wykonanie kostiumów: Małgorzata Jerzykowska, Anna Biedrońska, Spółdzielnia Pracy Tarnowska Odzież

Konsultacja szermiercza: Wiesław Nowicki

 

Obsada:

Kinga Piąty – Gertruda, królowa Danii, matka Hamleta

Stefan Krzysztofiak – Hamlet, syn poprzedniego i bratanek obecnego króla Danii

Ireneusz Pastuszak – Poloniusz, ojciec Ofelii i Laertesa, szambelan królewski

Karolina Fortuna – Ofelia, córka Poloniusza, siostra Laertesa

Matylda Baczyńska – Laertes, syn Poloniusza

Tomasz Wiśniewski – Klaudiusz, król Danii

Kamil Urban – lokaj, aktor, grabarz drugi, Fortynbras młody;

Tomasz Piasecki – Lokaj, aktor, grabarz pierwszy, Fortynbras stary.

 

Premiera odbyła się 19 listopada 2022 r., o godz. 18:00

na Dużej Scenie Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie.

Spektakl zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zobacz również:

TARNÓW I OKOLICE: PRÓBY

czyliSCHAEFFER PONOWNIE NA TARNOWSKIEJ SCENIE   Kiedy Mikołaj Grabowski sięga po Schaeffera możemy mieć pewność, że znów robi to z wyczuciem oraz doskonałym rozumieniem materii teatralnej – relacjonuje nasza krakowska recenzentka Katarzyna Cetera. Może dlatego

Czytaj więcej....

Smutny Dzień Teatru

W tym roku wyjątkowy dla ludzi związanych z tarnowską sceną. Bowiem tego dnia, 27 marca 2025,o godz. 15 odbędą się uroczystości pogrzebowe Ewy Czajkowskiej – Smożewskiej, tarnowskiej aktorki przez wiele lat występującej na deskach Solskiego

Czytaj więcej....

Przez Twe święte zmartwychwstanie,
z grzechów powstać daj nam, Panie

Każdemu z Was, każdemu kto w Waszym
sercu ma choć miejsca odrobinę

wszelakości dobrej a Bożej
w czas WIELKIEJ NOCY
Anno Domini 2025
życzy Teatr Nie Teraz
oraz Tarnowski Kurier Kulturalny

Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube