Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

TARNÓW I OKOLICE: EFEKTOWNE ZAMKNIĘCIE

 

czyli

O FESTIWALU TEATRÓW TAŃCA RAZ JESZCZE.

 

Międzynarodowy Festiwal Teatrów SCENA OTWARTA, który od lat rokrocznie odbywa się w Centrum Sztuki Mościce, to jedno z najważniejszych przedsięwzięć artystycznych tej instytucji, oraz jedno z niewielu w Małopolsce zdarzeń prezentujących wieloobsadowe taneczne spektakle. Można śmiało powiedzieć, że w październiku Tarnów żyje tańcem podsumowuje imprezę nasza specjalna korespondentka, krakowska dziennikarka Katarzyna Cetera.

 

Festiwal od lat zwraca uwagę na niezwykłe środowisko twórców teatru tańca. Jest miejscem wymiany doświadczeń, współuczestniczenia w tańcu terapeutycznym, konfrontacji konkursowej i w mistrzowskich konsultacjach. Pełni także rolę dokumentalisty sztuki tańca przygotowując wydawnictwa i reportaże.

 

Scena Otwarta to festiwal rzeczywiście otwarty na różne formy wyrazu, techniki taneczne, wrażliwość i różnego widza. To właśnie otwartość jest zachętą do spotkania ze sztuką, która jest nam tak bliska, jak bliskie jest nam nasze ciało i emocje wyrażane za pomocą ekspresji i jego ruchu. Prezentowane spektakle to realizacje wieloosobowe, pochodzące z zawodowych scen, które oparte są nie tylko o profesjonalnych tancerzy i choreografów, ale śmiało wykorzystujące takie teatralne środki wyrazu jak kostium, muzyka czy zaawansowana reżyseria świateł. W efekcie powstają widowiska, które zawsze mocno oddziałują na widzów.

W Tarnowie dzięki MFTT SCENA OTWARTA gościły do tej pory czołowe teatry tańca z takich krajów jak: Francja, Hiszpania, Portugalia, Niemcy, Wielka Brytania, Słowacja, Czechy, Izrael, Senegal, Chiny, Norwegia, Litwa, Węgry.

 

Tegoroczna edycja festiwali zakończyła się niezwykle efektownym spektaklem, łączącym mistrzowski taniec współczesny z elementami spektakularnej akrobatyki. SEN NOCY LETNIEJ w wykonaniu Fundacji Ocelot podbił serca tarnowskiej publiczności. Opisane przez Szekspira miłosne perypetie bohaterów sztuki opowiedziane zostały językiem tańca. W przedstawieniu nieustannie przenikają się sen, jawa, marzenie, rzeczywistość oraz intrygi i namiętność, zaś miłość i magia nabierają nowego znaczenia. – czytaliśmy w materiałach festiwalowych.

 

Hasłem przewodnim tegorocznej edycji SCENY OTWARTEJ stało się Wytańczyć prawdy uniwersalne. Język tanecznych narracji miał wyrazić to, co jest wspólnym fundamentem, ponadczasowym mianownikiem ludzkiej myśli. Odwołujemy się do wybitnych dokonań teatru tańca, także określających nasze uniwersum – zapowiadali organizatorzy. – Elementem wyróżniającym Festiwal jest skierowanie wydarzenia do szerokiej publiczności. Spektakle wybrane do Festiwalu mają bardzo mocno nakreślony wątek fabularny, oparte są na znanych tekstach kultury. Chcemy w ten sposób otwierać się na szeroką publiczność, niwelować błędne przeświadczenie, że sztuka tańca jest dziedziną elitarną i niedostępną dla powszechnego odbiorcy. Różnorodność form składających się na Festiwal daje gwarancje zaprezentowania tańca jako sztuki zróżnicowanemu gronu odbiorców, także tym którzy nigdy nie zetknęli się z tańcem i teatrem tańca.

 

Podczas festiwalu zobaczyliśmy znakomite przedstawienia. Wśród nich znalazły się LUXURÎA w wykonaniu zespołu La Compañía Internacional Barcelona Flamenco Ballet, DON KICHOT – klasyczny spektakl baletowy przedstawiony przez zespół baletowy Opery Śląskiej, TO, CO DZIEŃ ZAWDZIĘCZA NOCY zaprezentowany przez legendarną już chyba formację Compagnie Hervé Koubi, ale także wspominany już SEN NOCY LETNIEJ Fundacji Ocelot. Tarnowscy widzowie podziwili też choreograficzne miniatury w wykonaniu formacji kierowanej przez Jakuba Margosiaka – Living Space Theatre – KARALUCHY oraz ONI.

 

W programie tarnowskiego święta tańca, oprócz oczywiście fenomenalnych spektakli, znalazły się nieodłączne wydarzenia festiwalowe – wystawa i przedstawienie teatru tańca dla dzieci (prezentowany w godzinach przedpołudniowych). Odbył się także – jak co roku – prestiżowy konkurs choreograficzny.

 

Wernisaż wystawy ZNAKI TAŃCA odbył się w dniu inauguracji festiwalu. Wydarzenie w swoim założeniu miało idei przybliżyć widzowi pracę i trud tancerza. Wystawa prezentowała oryginalne kostiumy ze spektakli, wzbogacona została także o fotografie prezentujące kostium jako ważny element tworzący obraz spektaklu, zbliżyła odbiorców do rozumienia tej sztuki. Wystawa ukazywała również artefakty związane z trudem tańca, czyli te przedmioty, które na co dzień towarzyszą tancerzom podczas prób, czy podróży artystycznej. Na wystawie zaprezentowano kostiumy Kieleckiego Teatru Tańca oraz Ogniska Baletowego prowadzonego od lat w Centrum Sztuki Mościce dla dzieci i młodzieży przez Edytę Korus. Kuratorką wystawy prezentowanej w holu głównym Centrum Sztuki Mościce była dr Anna Świętek.

 

Taniec jest zjawiskiem uniwersalnym. Łączy ludzi z różnych zakątków świata. Towarzyszy nam od tysięcy lat. Nie musimy rozmawiać w tym samym języku, wszystko jest dla nas czytelne dzięki procesowi symbolizacji. Emocje, przeżycia lub przedmioty, które nas otaczają, mogą być pokazane za pomocą pozycji ciała, ruchu, gestu czy mimiki, a wzbogacone o ubranie charakteryzujące graną postać nadają kostiumom scenicznym wyjątkową moc. Jedne pozostawiają pole do wyobraźni skrywając tożsamość postaci, inne w sposób wyrazisty oddają jego cechy. czytamy w wydawnictwie festiwalowym. Podczas tańca, w czasie kilku lub kilkudziesięciu minut, dzięki komunikacji niewerbalnej tancerze przenoszą widzów do innego świata pełnego znaków – emocji. To one wpływają na ludzkie myśli i zachowania, to one nie znają stopni naukowych, wykształcenia, koloru skóry, płci czy wieku – i to właśnie one są motorem zmian, przemyśleń i pracy nad sobą. – Balet posługuje się ścisłym kodem tanecznym i estetycznym, dlatego na wystawie zostały zaprezentowane klasyczne stroje baletowe, pointy i baletki.

 

Warsztaty teatru tańca da dzieci oraz pobudzający wyobraźnię dzieci spektakl zatytułowany KSZTAŁTY – to wszystko odbywało się 10 i 11 października. Przedstawienie w wykonaniu Living Space Theatre ukazuje życie dwóch abstrakcyjnych stworów o różnych kolorach i kształtach:

 

A co gdyby wszystkie otaczające nas kształty ożyły – zaczęły się poruszać, wchodzić na okna albo żyć tak jak ludzie – jeść, czytać, a nawet tworzyć człekokształtne relacje? Jak różne kształty jesteśmy sobie w stanie wyobrazić? Czy moglibyśmy się z nimi zaprzyjaźnić? Ukształtować coś, odkształcić, nabrać kształtu, być kształtu czegoś, mieć kształt lub wykształcić? Ten spektakl to nie jest kolejna wersja Kopciuszka czy Opowieści wigilijnej.

 

Finał konkursu choreograficznego MY DANCE odbył się 22 października. Pula nagród w tegorocznej edycji wyniosła 10 000 zł i została ufundowana przez Fundusz Popierania Twórczości im. Andrzeja Szczypiorskiego przy Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS.

 

Ten konkurs co roku stwarza artystom możliwość konfrontacji, rozwoju i ugruntowania własnej pozycji na scenie tanecznej, jest też niepowtarzalną okazją do nawiązania współpracy, impulsem do dalszych poszukiwań oraz rozwoju talentu zarówno tanecznego jak i choreograficznego. Jurorami IX Konkursu Choreograficznego MY DANCE 2022 XI Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Scena Otwarta 2022 byli – jak co roku – utytułowani tancerze i światowej sławy choreografowie – Zofia Rudnicka (przewodnicząca), a także Jacek Przybyłowicz i Witold Jurewicz.

 

Zwycięzcami okazali się Katarzyna Leszek i Teatr Tańca Nieznany, którzy za choreografię EXCERPT OF HOLY MELANCHOLY zostali uhonorowani I miejscem oraz kwotą 5000 zł. Drugie miejsce – i nagrody po 2000 zł – przypadło w udziale ex aequo Jakubowi Dykcie za choreografię (TRANS)ITION oraz Julii Buczyńskiej za choreografię TAKE YOUR TIME, zaś Anna Janczarek za choreografię ZA KURTYNĄ otrzymała wyróżnienie i kwotę 1000 złotych.

 

Kolejna – już dwunasta – Scena Otwarta dopiero za rok, w październiku. Już się nie mogę doczekać.

 

Katarzyna Cetera

Zdjęcia – Przemysław Sroka (CSM)

Zobacz również:

TARNÓW I OKOLICE: PRÓBY

czyliSCHAEFFER PONOWNIE NA TARNOWSKIEJ SCENIE   Kiedy Mikołaj Grabowski sięga po Schaeffera możemy mieć pewność, że znów robi to z wyczuciem oraz doskonałym rozumieniem materii teatralnej – relacjonuje nasza krakowska recenzentka Katarzyna Cetera. Może dlatego

Czytaj więcej....

Smutny Dzień Teatru

W tym roku wyjątkowy dla ludzi związanych z tarnowską sceną. Bowiem tego dnia, 27 marca 2025,o godz. 15 odbędą się uroczystości pogrzebowe Ewy Czajkowskiej – Smożewskiej, tarnowskiej aktorki przez wiele lat występującej na deskach Solskiego

Czytaj więcej....

Przez Twe święte zmartwychwstanie,
z grzechów powstać daj nam, Panie

Każdemu z Was, każdemu kto w Waszym
sercu ma choć miejsca odrobinę

wszelakości dobrej a Bożej
w czas WIELKIEJ NOCY
Anno Domini 2025
życzy Teatr Nie Teraz
oraz Tarnowski Kurier Kulturalny

Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube