
czyli
28. KONFRONTACJE TEATRALNE.
W miniony poniedziałek 9 października, wystartowały w Lublinie słynne Konfrontacje Teatralne – donosi nasza krakowska korespondentka Katarzyna Cetera. Po raz dwudziesty ósmy mieszkańcy Lublina i goście tego miasta będą mogli obejrzeć perły nad perłami – teatralne arcydzieła. Premierowe spektakle, monodramy czy czytania performatywne – to tylko niektóre wydarzenia festiwalu. Hasło, pod którym odbędzie się w tegoroczna edycja festiwalu to „WNĘTRZE OPOWIEŚCI”.

W tym roku ponownie sięgamy po hasło kojarzone z przestrzenią literatury, ponieważ chcemy, aby nasz festiwal rokrocznie wykazywał silne związki z tą dziedziną sztuki. Decydując się na opowieść, postawiliśmy przede wszystkim na historie prywatne oraz spojrzenie raczej na pojedynczego człowieka i jego osobiste doświadczenia. W tej prywatnej przestrzeni, wewnątrz indywidualnego podmiotu, polski teatr czuje się naprawdę dobrze, co też postaramy się pokazać podczas tej edycji. – zapowiadają organizatorzy festiwalu. Bez względu na kameralny charakter tych widowisk, na festiwalu pojawi się wiele znakomitych nazwisk, wśród których szczególne miejsce zajmują aktorzy z niełatwą sztuką jednoosobowych, scenicznych wystąpień.

Festiwal otworzy czytanie performatywne DAWNYCH MISTRZÓW w wykonaniu Andrzeja Seweryna – na to wydarzenie wyprzedano już wszystkie bilety. Tekst monodramu oparty jest jest na powieści austriackiego prozaika Thomasa Bernharda. To zbiór refleksji o świecie, sztuce, filozofii i literaturze, które z wielką zapalczywością wygłasza osiemdziesięciodwuletni Reger. Jest on zmagającym się z chorobą płuc krytykiem sztuki, o filozoficznym i mocno pesymistycznym uosobieniu. Pracuje dla Timesa i zasiada co drugi dzień już od 30 lat na ławce w Muzeum Historii Sztuki przed obrazem SIWOBRODEGO MĘŻCZYZNY autorstwa Tintoretta. Wyjątkiem jest poniedziałek kiedy to muzeum jest zamknięte dla zwiedzających. W tym miejscu Reger rozmyśla, krytykuje i odsłania wszystkie niegodziwości na świecie, a zwłaszcza w jego rodzinnym kraju – Austrii.

Na festiwalu zobaczymy także Ewę Skibińską w minimalistycznym czytaniu performatywnym zatytułowanym KONAM, BO NIE UMARŁAM JESZCZE. PODWÓJNE ŻYCIE TERESY. Bohaterką dramatu jest św. Teresa z Ávili – mistyczka, doktor Kościoła i teolożka, która rodzi się po raz kolejny po ponad 500 latach, w XXI wieku i rusza w podróż po odmienionym, współczesnym świecie.

Przed nami też pierwszy na świecie sit-up. W spektaklu HAMER zobaczymy na scenie Karolinę Hamer – pływaczkę i aktywistkę, jedną z liderek protestu osób z niepełnosprawnościami. W hiphopowym rytmie, w stylu dowolnym, popłyniemy przez peerelowskie blokowiska i baseny olimpijskie, szpitale, szkoły, protesty – aż do brzegu, do pytania o miejsce, w którym jesteśmy jako społeczeństwo, o miejsce w nim kobiet i osób nienormatywnych – zapowiadają organizatorzy. ROMANS – lalkowy monodram Natalii Sakowicz, który traktuje o relacjach międzyludzkich – o tym, dlaczego ludzie wchodzą w złe, toksyczne relacje, ale też o samotności czy poczuciu wewnętrznej pustki, wstydzie i uzależnieniu. Dzięki Grupie Coincidentia będziemy mieli okazję uczestniczyć w teatralnym eksperymencie pt. INVISIBLE. Zobaczymy oryginalne działania sceniczne, gdzie nicość zostanie zaprezentowana w formie materialnej.

Ważnym spektaklem podczas tegorocznej edycji KONFRONTACJI monodram będzie wielokrotnie już nagradzany monodram Anny Gryszkówny zatytułowany W MAJU SIĘ NIE UMIERA. HISTORIA BARBARY SADOWSKIEJ – z wybitną rolą Agnieszki Przepiórskiej wcielającej się w rolę matki Grzegorza Przemyka, maturzysty zamordowanego przez funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej. Jej Barbara Sadowska to kobieta walcząca z systemem i narzuconymi normami społecznymi. Ten monodram to nie tylko opowieść o śmierci, żałobie i pożegnaniu, to też historia życia Sadowskiej przywracająca jej podmiotowość.

W programie festiwalu znalazły się także dwie premiery – KILKA SŁÓW TYLKO DO CIEBIE, KTÓRE POWTARZAM BEZ KOŃCA w reżyserii Pawła Passiniego – reżysera wyklętego przez środowisko i ludzi teatru, napiętnowanego – który jednak na scenę dostał bilet ponownie. KILKA SŁÓW TYLKO DO CIEBIE, KTÓRE POWTARZAM BEZ KOŃCA to sztuka, która powstała na podstawie PROCESU Franza Kafki, FIZYKI SMUTKU Georgi Gospodinowa i JĘZYKA PRZYSZŁOŚCI Laurie Anderson.

Swój najnowszy spektakl, oparty na słynnym opowiadaniu Czechowa SALA NUMER 6, zaprezentuje podczas tegorocznych Konfrontacji także Teatr Provisorium. Tekst ten przez wiele lat był bardzo ważny dla ludzi walczących o wolność.

Po kilku latach przerwy, powraca także słynne Kino Konfrontacji – specjalnie dobrane tytuły filmowe, które prezentują konteksty do narracji teatralnych i poszerzają wątki przewodnie Festiwalu. Pełny harmonogram seansów dostępny jest na stronie internetowej wydarzenia: https://konfrontacje.pl/program/program/, a bilety można nabyć w kasie CK albo online.
Cóż. Nie tylko w kinie w Lublinie… Do zobaczenia.
Katarzyna Cetera
Zdjęcia – organizatorzy