
czyli
FESTIWAL ARCYDZIEŁ PO RAZ DRUGI.
Wczoraj, w piątek 10 listopada, ruszyła kolejna, 61 już, edycja Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – jednego z najstarszych festiwali teatralnych w Polsce. Kilka lat temu zaintrygowała mnie – relacjonuje nasza specjalna korespondentka Katarzyna Cetera, zmieniona formuła tego festiwalu – jako widzka Festiwalu Nowego Teatru zachwycałam się między innymi jego naukowym charakterem. W ubiegłym roku festiwal powrócił w nowej odsłonie, jako Festiwal Arcydzieł i miał stanowić przestrzeń do refleksji nad wartościami klasycznymi w kontekście zjawisk współczesnych. Trochę mi tej formuły nowego teatru – i naukowego charakteru dyskusji o nowym, współczesnym teatrze – w ubiegłym roku zabrakło.

61. Rzeszowskie Spotkania Teatralne w tym roku po raz kolejny odbywają się pod hasłem Festiwalu Arcydzieł. – Repertuarowi przyświecała idea refleksji tego, co się z nami dzieje, kiedy zmierzamy do pragmatyzmy i konsumpcji, a wszystko staje się mierzalne, sprzedawane – tłumaczył podczas konferencji prasowej Jan Nowara, dyrektor Teatru im. Wandy Siemaszkowej i kurator 2. Festiwalu Arcydzieł.

Podczas tegorocznej odsłony Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie czeka nas osiem spektakli, siedem spośród nich powalczy o nagrody. Jedną, statuetkę Wandy, przyzna jury w składzie: Anna Sroka-Hryń, Jacek Sieradzki, Anna Augustynowicz i Jan Wolski. Drugą – kto wie, czy nie cenniejszą dla artystów – przyzna festiwalowa publiczność. Po wszystkich przedstawieniach organizatorzy zapraszają na rozmowy z twórcami – tę formę spotkania widzów ze sztuką teatru celebruje się w Rzeszowie ze szczególną uważnością.

Formuła przedsięwzięcia przewiduje, że będą tu prezentowane wielkie dzieła literatury polskiej i światowej, ale w nowoczesnym i współczesnym wydaniu: Dla mojego wyboru repertuarowego całego festiwalu arcydzieł, istotne było, żeby duże tematy, który pojawiają się w tekstach, związane z historią, kulturą, cywilizacją, aby miały wymiar współczesny i ludzki – tłumaczył dyrektor Nowara i dodał, że bardzo istotne dla niego było, aby teatry pokazywały przede wszystkim historię o człowieku i jego emocjach: Abyśmy mogli, jako widzowie – mimo że będziemy słuchali historii bardzo odległych w czasie – poczuć emocje.
Podczas festiwalu obejrzymy aż trzy przedstawienia oparte na dziełach Juliusza Słowackiego. Niesamowite, jak twórca romantyczny, ale wyprzedzający swoją epokę, tak przemawiający tekstem, że może być współczesny, ponieważ dotyka emocji – zapowiadał dyrektor Teatru im. Wandy Siemaszkowej, który organizuje Festiwal Arcydzieł.

Podczas otwarcia, 10 listopada, widzowie zobaczą spektakl wyreżyserowany przez Małgorzatę Warsicką KSIĄŻĘ NIEZŁOMNY w wykonaniu Narodowego Teatru Starego im. Heleny Modrzejewskie w Krakowie. SEN SREBRNY SALOMEI w reżyserii Piotra Cieplaka już 13 listopada zaprezentuje Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy. Na finał festiwalu, 18 listopada – zapowiadana jest premierowa produkcja gospodarzy, Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, MARIA STUART w reżyserii Martyny Łyko.
Polskich twórców współczesnych będzie reprezentować Sławomir Mrożek, którego RZEŹNIĘ na rzeszowskiej scenie w wykonaniu Teatru im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem zobaczymy już 17 listopada. Mrożek zadaje w tej sztuce pytanie o sens sztuki we współczesnym świecie – podkreśla Nowara.

Podczas Festiwalu Arcydzieł nie mogło zabraknąć Wiliama Shakespeare’a. Spektakl MIARKA ZA MIARKĘ zaprezentuje Teatr im. Żeromskiego w Kielcach 12 listopada. Z kolei NOWY WSPANIAŁY ŚWIAT według A. Huxley’a pokaże zespół Teatru im. J. Osterwy w Lublinie 14 listopada. To pierwszy raz, kiedy powieść pisarza została przełożona w Polsce na język teatru: To koszmarna wizja przyszłości, która bardzo wyprzedza czas, ponieważ opowiada o korporacyjno-kapitalistycznej wersji przyszłości, gdzie wszystkie potrzeby zostały zaspokojone, a każdy żyje w jakoby szczęściu, spełnieniu, a tak naprawdę są pozbawieni wolności i zniewoleni – zachęca Jan Nowara.
Teatr Ludowy w Krakowie, który także pokazywał rok temu na festiwalu WUJASZKA WANIĘ, 16 listopada zaprezentuje tym razem ŚMIERĆ KOMIWOJAŻERA według A. Millera w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej.

Martyna Łyko zaprezentuje podczas festiwalu swój nowy spektakl. Reżyserka jest też kuratorką Sceny Nowej Dramaturgii, a to w ramach tego projektu, który łączy młodych dramaturgów z równie młodymi reżyserami, twórcy mogą pracować nad swoimi spektaklami. Efekty ich pracy obejrzymy podczas Festiwalu Arcydzieł. W tym roku przy okazji festiwalu odbędą się trzy czytania performatywne. Jak co roku zaangażowano w nie cały zespół Teatru Siemaszkowej. 15 listopada będzie można obejrzeć MIESZKANIE DO WYNAJĘCIA, 17 listopada LUTER/VON BORA, a 18 listopada ŚMIERĆ PRZED KOŃCEM OKRESU ROZLICZENIOWEGO. To są świeże głosy, które będą w przyszłości tworzyć polską dramaturgię – zachęca Martyna Łyko.
Festiwal ma także swoją muzyczną odsłonę. Finał spektaklu odbędzie się 19 listopada. Tego dnia widzowie będą mogli zobaczyć muzyczny spektakl KRUCHOŚĆ WODORU. DEMARCZYK w wykonaniu Teatru Proxima w Krakowie – jest to spektakl pozakonkursowy. Piosenki Agnieszki Osieckiej 11 listopada zaśpiewa też Anna Sroka-Hryń.
Organizatorzy zawsze gorąco zapraszają także nas, tarnowian, a Rzeszów jest przecież blisko, po sąsiedzku.
Katarzyna Cetera

Program Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie
10.11 (piątek)
godz. 18 – KSIĄŻĘ NIEZŁOMNY J. Słowackiego (z Calderona de la Barca), reż. M. Warsicka, Narodowy Teatr Stary im. H. Modrzejewskiej w Krakowie / Duża Scena
11.11 (sobota)
godz. 18 – NAJPIĘKNIEJSZA, koncert Anny Sroki-Hryń / Sala kameralna Filharmonii Podkarpackiej im. A. Malawskiego
12.11 (niedziela)
godz. 18 – MIARKA ZA MIARKĘ W. Shakespeare’a, reż. D. Jemmett, Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach / Duża Scena
13.11 (poniedziałek)
godz. 19 – SEN SREBRNY SALOMEI J. Słowackiego, reż. P. Cieplak, Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy / Duża Scena
14.11 (wtorek)
godz. 19 – „NOWY WSPANIAŁY ŚWIAT” A. Huxley’a, reż. P. Ratajczak, Teatr im. J. Osterwy w Lublinie / Duża Scena
15.11 (środa)
godz. 19 – “MIESZKANIE DO WYNAJĘCIA” M. Miętusa, reż. A. Koszulińska (Scena Nowej Dramaturgii, czytanie performatywne) / Szajna Galeria
16.11 (czwartek)
godz. 18 – ŚMIERĆ KOMIWOJAŻERA A. Millera, reż. M. Bogajewska, Teatr Ludowy w Krakowie / Duża Scena
17.11 (piątek)
godz. 17 i 21 – RZEŹNIA wg S. Mrożka, reż. Andrzej St. Dziuk, Teatr im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem / Duża Scena
godz. 19 – LUTER / VON BORA A. Szafrańskiego, reż. W. M. Kuśmider (Scena Nowej Dramaturgii, czytanie performatywne) / Mała Scena im. Z. Kozienia
18.11 (sobota)
godz. 17 – ŚMIERĆ PRZED KOŃCEM OKRESU ROZLICZENIOWEGO, Ł. Wójcickiego, reż. O. Ciężkowska (Scena Nowej Dramaturgii, czytanie performatywne) / Szajna Galeria
godz. 19 – MARIA STUART J. Słowackiego, reż. Martyna Łyko, Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie / Duża Scena
19.11 (niedziela)
godz. 19 – KRUCHOŚĆ WODORU. DEMARCZYK wg scenariusza i w reżyserii K. Chlebny, Teatr Nowy Proxima w Krakowie
Zakończenie festiwalu i ogłoszenie werdyktu jury