
czyli
FESTIWAL MATERIA PRIMA WRACA DO KRAKOWA.
Ten niezwykły festiwal organizowany przez Teatr Groteska odbywa się w Krakowie od 2010 roku, w cyklu dwuletnim – anonsuje nasza teatralna korespondentka, krakowska publicystka Katarzyna Cetera. Pandemia – jak tłumaczą organizatorzy – zaburzyła niestety ten rytm i na kolejną, szóstą edycję wielkiego święta teatru formy i tańca przyszło nam czekać aż cztery lata. Na szczęście – jak obiecują – MATERIA PRIMA powraca po tej przerwie „z przytupem”. W Krakowie zobaczymy więc ponownie najsłynniejsze widowiska w wykonaniu gwiazdorskich zespołów teatralnych – i to już za niespełna dwa tygodnie.

Ten festiwal to dwanaście dni, które możemy spędzić z wielkimi gwiazdami światowego formatu. Zobaczymy siedem prezentowanych dwukrotnie w różnych przestrzeniach teatralnych miasta najsłynniejszych spektakli teatru formy i tańca, w tym najnowszych produkcji takich sław jak m.in.: Compagnia Finzi Paska czy Sasha Waltz & Guests – tak właśnie (w największym skrócie) zapowiada się 6. Międzynarodowy Festiwal MATERIA PRIMA.

Wydarzenie rozpocznie się 17 lutego 2023 roku w Krakowie. Jego program został skonstruowany w taki sposób, aby przedstawić różnorodne widowiska zaskakujące tematem i sposobem jego przedstawienia. Bo choć zaproszeni do Krakowa twórcy poruszają się w różnej stylistyce, to wszyscy mają wspólny mianownik – teatr formy, a więc taki, który stanowi esencję, istotę sztuki scenicznej. Tworzy ją przy pomocy synergii obrazu, światła, ruchu i dźwięku. To teatr, w którym – jak rzadko – króluje nieskrępowana wyobraźnia, a wielość metafor i symboli pozwala na różne interpretacje.
Podczas 6. edycji MATERII PRIMA będzie zarówno lirycznie i przejmująco, jak i zabawnie i dramatycznie. Zobaczymy nastrojowe niemal cyrkowe najnowsze widowisko NAGA Compagni Finzi Pasca (22 i 23.02), zaskakującą choreograficzną opowieść zatytułowaną KREATURY w wykonaniu składu Sasha Waltz & Guests (21 i 22.02). Ale doświadczymy również emocji podziwiając wielokrotnie już nagradzane – choć nowe – przedstawienie DANCE NO SPEAK EASY w wykonaniu tanecznej grupy Wanted Posse (17 i 18.02) – tym przedstawieniem zainaugurujemy imprezę w Krakowie. Ale będzie też rozgrywający się w powietrzu i przeczący grawitacji spektakl VERTICAL w wykonaniu Compagnie Käfig (18 i 19.02), pełen filmowych sztuczek i efektów specjalnych, choć zaprezentowanych w teatrze, czyli VIELFALT przygotowany przez Jacop Ahlbom Company (19 i 20.02), wstrząsający THE HOUSE w wykonaniu Sofie Krog Teater (24 i 25.02). Na zakończenie wydarzenia przed festiwalową publicznością wystąpi Akram Khan Company (27 i 28.02) z widowiskiem JUNGLE BOOK REIMAGINED, czyli Księga dżungli wymyślona na nowo – w tym przedstawieniu doszukiwać się można współczesnej relacji ze światem natury.

Festiwalowi towarzyszyć będzie widowisko A NIGHT WITH THICK & TIGHT wykonaniu zespołu Thick & Tight, będące niezwykłym spotkaniem z kultowymi postaciami pop kultury, takimi jak Andy Warhol, Sid Vicious, Marlena Dietrich, Marilyn Monroe i Księżna Diana (27, 28.02). Spektakle festiwalowe prezentowane będą w: ICE Kraków, Operze Krakowskiej, Teatrze Ludowym, NCK i Teatrze Groteska.
Spektakle zostały pracowicie wyselekcjonowane przez Radę Programową w składzie: Małgorzata Zwolińska, Adolf Weltschek i Wojciech Graniczewski. – Udało nam się sprowadzić do Krakowa najlepsze grupy z ich słynnymi spektaklami. Te zespoły można obejrzeć na znanych festiwalach, choćby w Edynburgu, Avignonie, Nowym Jorku czy w Londynie, ale trzeba za nimi pojeździć, szukać po świecie. Nam udało się te teatralne zjawiska, zgromadzić w jednym miejscu, w Krakowie i w jednym czasie, czyli w ramach Festiwalu MATERIA PRIMA. A to graniczyło z cudem, bo są to twórcy, którzy mają kalendarze wypełnione na kilka lat do przodu – mówił Wojciech Graniczewski, reżyser, członek Rady Programowej Festiwalu MATERIA PRIMA. – Wierzę, że mimo pandemii i wojny, uciążliwości codziennego życia i niepewności, jaka nas otacza na co dzień, spektakle Festiwalu MATERIA PRIMA fascynują triumfem wyobraźni, maestrią aktorów, precyzją inscenizacji i reżyserii.

Festiwal MATERIA PRIMA wymyślony i kierowany przez Adolfa Weltschka jest zakrojoną z wielkim rozmachem prezentacją teatru formy. Po pięciu edycjach i dziesięciu latach sukcesu tej wyjątkowej imprezy można podejrzewać, że w Polsce, gdzie prym wiedzie teatr publicystyczny, właśnie teatr formy odnosi ogromne sukcesy – przemawia dobitniej, jest niezależny i tylko on pozostał świeżym tchnieniem sztuki. Dotychczasowe edycje udowodniały, że wzruszenie sięga głębiej niż cierpienie i że sztuka zmusza do dyskusji i interpretacji. Tylko podczas ubiegłej edycji festiwalowej, w 2019 roku, teatralne prezentacje obejrzało dziesięć tysięcy widzów. Niektóre spektakle cieszyły się tak ogromnym zainteresowaniem, że przed wejściem do teatru ustawiały się grupy zainteresowanych z kartkami: „kupię bilet”.
Już w tej chwili karnety na tegoroczną edycję festiwalu nie są już dostępne – a kosztowały 700 złotych. Niewykluczone jednak, że na poszczególne wydarzenia znajdą się jeszcze pojedyncze bilety – najlepiej na bieżąco sprawdzić stronę internetową festiwalu – http://materiaprima.pl lub na stronie Teatru Groteska.

MATERIA PRIMA jako festiwal teatru formy nawiązuje do tradycji teatru plastycznego, a w Polsce do twórczości Tadeusza Kantora czy Józefa Szajny. Pokazuje światowej sławy zespoły, doceniane przez publiczność na całym świecie, oklaskiwane na najbardziej prestiżowych scenach i renomowanych festiwalach oraz wielokrotnie nagradzane. To taki teatr trochę „nie z tej ziemi”: zamiast brzydoty i dyskusji o kryzysie kultury, za którą czai się kryzys cywilizacyjny, prezentowane przedstawienia proponują porządkowanie świata.
Na widzów czeka więc duża dawka piękna, wzruszenia i zachwytu – słowem moc niezapomnianych, teatralnych przeżyć – a Kraków jest przecież blisko, po sąsiedzku.
Na podstawie materiałów organizatorów.
Katarzyna Cetera