
czyli
JANA NOWARY WALKA Z WIATRAKAMI.
Już za tydzień, 27 marca teatromani całego świata po raz kolejny będą świętowali Międzynarodowy Dzień Teatru – zapowiada nasza teatralna korespondentka, znana krakowska publicystka Katarzyna Cetera. To święto stanowi też doskonałą okazję, żeby cieszyć się sztuką i zobaczyć spektakle teatralne. Ten dzień na ogół jest specjalnie zorganizowany – niemal we wszystkich teatrach odbywają się spektakle, spotkania z aktorami, warsztaty artystyczne, wykłady, czy wycieczki do teatru. W ramach programu teatry instytucjonalne, muzea, ośrodki kultury, fundacje, stowarzyszenia i artyści przeprowadzają setki najróżniejszych wydarzeń związanych z teatrem.

Międzynarodowy Dzień Teatru będzie w Rzeszowie świętowany wyjątkowo. W najbliższy weekend odbędzie się – długo wyczekiwana – premiera spektaklu PRZEMYŚLNY SZLACHCIC DON KICHOTE Z MANCHY w reżyserii Waldemara Wolańskiego w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej. Adaptacja sceniczna tego, liczącego sobie ponad 400 lat, eposu o szlachcicu imieniem Alonso i jego „walce z wiatrakami” pełna jest piosenek i widowiskowych scen walk, które porwą nas w wir rycerskich romansów i przygód wprost do malowniczej Hiszpanii! Teatr Siemaszkowej oczywiście – po sąsiedzku – serdecznie zaprasza. Ja w Rzeszowie tego dnia będę.

W przedpremierowym tygodniu pojawiło się również długo wyczekiwane oświadczenie Dyrektora Teatru im. Wandy Siemaszkowej, Jana Nowary. Ale przypomnijmy:
Jeszcze latem ubiegłego roku Zarząd Województwa Podkarpackiego poinformował, że zamierza ogłosić konkurs na to stanowisko, mimo że Jan Nowara słyszał z ust szefa Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Urzędzie Marszałkowskim w Rzeszowie deklarację, że urząd jest zadowolony z jego pracy w teatrze i ceni ją wysoko, a publiczność „głosuje” na tego dyrektora, wykupując bilety na spektakle w rzeszowskim teatrze z dużym wyprzedzeniem.

Jan Nowara został powołany na dyrektora Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie w kwietniu 2014 roku, ale funkcję dyrektora rzeszowskiego teatru pełnił też już wcześniej, w latach 2002-2003. Jego obecna kadencja wygasa 31 sierpnia i zarząd mógłby mu przedłużyć kontrakt e bez konkursu (tak się już się stało w 2018 roku), a jednak tego nie zrobił. Trudno odczytywać ten gest inaczej niż jako posunięcie mające na celu zmianę na tym stanowisku.
Konkurs został ogłoszony 1 marca. Komunikat o konkursie głosi, że nowy dyrektor zostanie powołany na trzy sezony artystyczne od 1 września br. do 31 sierpnia 2026 r. Termin składania dokumentów aplikacyjnych mija 14 kwietnia, rozpatrzenie ofert nastąpi najpóźniej do dnia 31 maja W określonych przez Urząd Marszałkowski wymaganiach dla kandydatów nie było pytań o wizję rozwoju artystycznego teatru, jest za to o doświadczeniu dotyczącym procesu inwestycyjnego oraz pozyskiwania środków finansowych.

Oświadczenie Jana Nowary w tej sprawie pojawiło się dziś – pisze ten tekst 20 marca, kilka godzin po opublikowaniu tego tekstu w mediach społecznościowych i pozwolimy sobie przytoczyć je w całości – w brzmieniu na 20 marca o godzinie 17.00.
OŚWIADCZENIE
DYREKTORA JANA NOWARY
Dobiega końca moja druga kadencja na stanowisku dyrektora rzeszowskiego Teatru. W ciągu 8 lat daliśmy 47 premier, zorganizowaliśmy 5 edycji MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUK TRANS/MISJE, goszcząc artystów różnych dziedzin z 14 krajów środkowej i wschodniej Europy oraz gromadząc kilkudziesięciotysięczną widownię. 7 razy zaprosiliśmy publiczność na progresywny FESTIWAL NOWEGO TEATRU, którego 8. edycja odbyła się w formule FESTIWALU ARCYDZIEŁ. Ponad 100 młodych pisarzy i reżyserów wzięło udział w 5-ciu edycjach Sceny Nowej Dramaturgii, a młodzież z ponad 50 szkół Rzeszowa i Podkarpacia odbyła warsztaty z aktorami „Siemaszki” podczas 3 edycji projektu TEATR W SIECI/NATENCZAS — w ramach ogólnopolskiego programu PRZESTRZENIE SZTUKI, w którym organizowaliśmy także wydarzenia z udziałem poetów, pisarzy, malarzy, muzyków i tancerzy, np. ogólnopolski festiwal OFF RZESZÓW. W ramach Sceny Wędrownej aktorzy Siemaszkowej zjeździli Podkarpacie wzdłuż i wszerz. Wszystkie te i wiele innych działań złożyło się na prawdziwą artystyczną ekspansję Teatru Siemaszkowej, który tylko w 2022 roku zanotował w swoim kalendarzu ponad 500 wydarzeń! I co najważniejsze, „Siemaszkowa” przekonała do swojego bogatego programu rzeszowską i podkarpacką publiczność, osiągając w 2022 roku rewelacyjną frekwencję na poziomie 95 %! Rzeszowska Scena może się dziś poszczycić bardzo dobrym Zespołem — zarówno artystycznym, jak i organizacyjnym.
Obok działań programowych Teatr dokonał w tym czasie ważnego przełomu w dziedzinie infrastruktury. Długotrwałym wysiłkiem naszego zespołu, przy wsparciu ogólnopolskich ekspertów, przygotowane zostały dwa niezwykle trudne i skomplikowane działania inwestycyjne – dokumentacja przebudowy i remontu zabytkowej starej siedziby „Sokoła” oraz projekt rozbudowy Teatru o „Nową Scenę”, z nowoczesnym zapleczem technologicznym. Obok kapitału artystycznego „Siemaszkowa” wypracowała także największy w swojej historii kapitał inwestycyjny! Oba komponenty — programowy i inwestycyjny mogły zawsze liczyć na bardzo duże wsparcie Samorządu Województwa. Równocześnie — oba stanowią wielkie wyzwanie dla najbliższej przyszłości „Siemaszkowej”. Ich pogodzenie staje się prawdziwą „racją stanu” rzeszowskiego Teatru. Mając wizję rozwiązań oraz świadomość odpowiedzialności za dalszy przebieg tych działań, podjąłem decyzję o przystąpieniu do konkursu na stanowisko dyrektora Teatru — na następną kadencję.
Jan Nowara
Dyrektor Teatru im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie.

Pozostaje nam trzymać kciuki. Osobiście życzę dyrektorowi Nowarze zwycięstwa w tym konkursie. Mam też nadzieję, że kolejna jego dyrektorska kadencja nie okaże się walką z wiatrakami i tytuł mojego tekstu trzeba będzie koniecznie zmienić.
Katarzyna Cetera