
czyli
61 RZESZOWSKIE SPOTKANIA TEATRALNE PRZESZŁY DO HISTORII.
Organizowane od 1961 roku Rzeszowskie Spotkania Teatralne, znane również jako Festiwal Nowego Teatru, już rok temu powróciły w nowej odsłonie – relacjonuje nasza krakowska korespondentka Katarzyna Cetera. W tym roku druga edycja Festiwalu Arcydzieł odbywała się w Teatrze im Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie od 10 do 19 listopada. Impreza po raz kolejny stała się przestrzenią do refleksji nad wartościami klasycznymi w kontekście zjawisk współczesnych.

Główny nurt festiwalu zawierał nowe interpretacje dzieł mistrzów swojego gatunku, znaleźliśmy więc w programie aż trzy dzieła Juliusza Słowackiego, ale również Sławomira Mrożka czy Williama Shakespeare’a. Po każdym spektaklu odbywały się spotkania z jego twórcami w ramach cyklu Rozmowy o teatrze, prowadził je znakomity dziennikarz Radia Rzeszów Adam Głaczyński. Wszystkie spektakle nurtu głównego, wzięły udział w konkursie i podlegały ocenie Jury w składzie: reżyserka Anna Augustynowicz, krytyk teatralny Jacek Sieradzki, aktorka Anna Sroka-Hryń i profesor Uniwersytetu Rzeszowskiego Jan Wolski. Jurorzy przyznali 10 nagród indywidualnych […] dla artystów, którzy w najciekawszy i najbardziej twórczy sposób potrafili sprostać wyzwaniom stawianym przez arcydzieła literatury – powiedział Jacek Sieradzki, odczytujący werdykt jurorów.

Najwięcej nagród zgarnęły zespoły z Legnicy, Krakowa i Zakopanego. Przedstawień nie robi się dla nagród, ale bardzo przyjemnie jest być pochwalonym. W każdym wieku – podsumował Piotr Cieplak, odbierając nagrodę za reżyserię SNU SREBRNEGO SALOMEI w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Nagrody otrzymali również aktorzy, grający w tym spektaklu: Magdalena Biegańska za rolę Salomei i Mateusz Krzyk za rolę Semenki.

Festiwalowe laury powędrowały do: Piotra Łakomika za rolę Paganiniego/Rzeźnika w RZEŹNI Sławomira Mrożka wystawionej przez Teatr im. Witkiewicza; Małgorzaty Bogajewskiej, reżyserki przedstawienia ŚMIERĆ KOMIWOJAŻERA Arthura Millera w Teatrze Ludowym w Krakowie oraz dla odtwórców ról w tym spektaklu: Piotra Pilitowskiego i Beaty Schimscheiner
.

Nagrodzono także Edwarda Linde-Lubaszenkę, grającego Króla Fezu w inscenizacji dramatu Juliusza Słowackiego KSIĄŻĘ NIEZŁOMNY w reżyserii Małgorzaty Warsickiej – to z kolei produkcja Narodowego Starego Teatru w Krakowie – oraz Karola Nepelskiego, twórcy muzyki do tego przedstawienia.

Jurorzy – ku mojemu bezbrzeżnemu zdumieniu – pominęli w nagrodach nie tylko Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, który przedstawił rzadko grane dzieło Shakespeare’a MIARKA ZA MIARKĘ w reż. Dana Jemmetta, ale również twórców świetnego lubelskiego (Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie) spektaklu NOWY WSPANIAŁY ŚWIAT w reżyserii Piotra Ratajczaka. Znalazła się natomiast nagroda dla gospodarzy, czyli Teatru im. Wandy Siemaszkowej. Otrzymała ją Barbara Napieraj za rolę Astrologa w MARII STUART w reżyserii Martyny Łyko. Premiera tego spektaklu odbyła się w sobotę, 18 listopada, podczas festiwalu.

Grand prix festiwalu, Nagroda Wanda 2023 Festiwalu Arcydzieł trafiła do teatru z Legnicy. Chcę tę nagrodę dedykować prezydentowi Miasta Legnicy, który nie ustaje w walce o zamknięcie teatru – powiedział Jacek Głomb, tarnowianin, dyrektor Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, odbierając ją za przedstawienie SEN SREBRNY SALOMEI na zakończenie drugiej edycji rzeszowskiego Festiwalu Arcydzieł.

Swoje nagrody przyznała również festiwalowa publiczność. Rzeszowscy widzowie oczywiście nie zawiedli i jednoznacznie, z ogromną przewagą nad rywalami, przyznało swoją nagrodę spektaklowi NOWY WSPANIAŁY ŚWIAT w wykonaniu Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Był to również mój festiwalowy faworyt.
Tekst obu protokołów zamieszczamy na naszych łamach.

Podobnie jak w latach ubiegłych, drugiej odsłonie Festiwalu Arcydzieł, towarzyszyły czytania performatywne dramatów powstałych w ramach Sceny Nowej Dramaturgii, organizowanej przez Teatr im. W. Siemaszkowej. Duety autor + reżyser, powstałe w wyniku teatralnego speed datingu, miały okazję przedstawić przed publicznością efekty swojej pracy.
Tegoroczne „tymczasowe mariaże” przedstawiły nam trzy propozycje: MIESZKANIE DO WYNAJĘCIA Marcina Miętusa w reżyserii Agaty Koszulińskiej chyba nie było do końca przemyślaną propozycją (choć sam pomysł uważam za dość ciekawy a i temat dość aktualny), natomiast niezwykle ujmujący dla mnie był tekst zatytułowany LUTER/VON BORA Adriana Szafrańskiego w reżyserii Weroniki Kuśmider a ŚMIERĆ PRZED KOŃCEM OKRESU ROZLICZENIOWEGO – tekst Łukasza Wójcickiego w reżyserii Olgi Ciężkowskiej – to moim zdaniem prawdziwy hit. Warto też zauważyć, że w tych trzech czytaniach performatywnych wziął udział cały – dość liczny przecież – zespół aktorski Teatru im. Wandy Siemaszkowej.

Galę finałową festiwalu uświetnił spektakl- petarda: KRUCHOŚĆ WODORU.DEMARCZYK według pomysłu i w reżyserii Katarzyny Chlebny, aktorki niezwykłej, grającej wstrząsająco tytułową rolę w towarzystwie świetnego Piotra Siekluckiego. Przedstawienie Teatru Nowego Proxima z Krakowa rzeczywiście wycisnęło łzy z oczu większości rzeszowskiej widowni. Spektakl jest w stałym repertuarze teatru, więc tarnowscy widzowie mogą je bez trudu obejrzeć, przecież nie tylko Rzeszów, ale i Kraków jest blisko, po sąsiedzku.

Podczas uroczystej gali finałowej, jeszcze przed oficjalnym zamknięciem festiwalu dyrektor Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie Jan Nowara oficjalnie zapowiedział, że jego zespól pracuje już nad kolejną edycją wydarzenia: – Już otrzymaliśmy środki od samorządu województwa podkarpackiego – nie ukrywał radości dyrektor Siemaszki.
Katarzyna Cetera
Zdjęcia – organizatorzy

NAGRODA JURY NURTU GŁÓWNEGO
61. RZESZOWSKICH SPOTKAŃ TEATRALNYCH – 02. FESTIWALU ARCYDZIEŁ
Jury w składzie:
Anna Augustynowicz
Anna Sroka-Hryń
Jacek Sieradzki
Jan Wolski
po obejrzeniu wszystkich spektakli konkursowych podczas 61. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – 02. Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie w dniach 10-18 listopada 2023 r.:
Książę niezłomny Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie w reż. Małgorzaty Warsickiej
Miarka za miarkę Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach w reż. Dana Jemmetta
Sen srebrny Salomei Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy w reż. Piotra Cieplaka
Nowy wspaniały świat Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie w reż. Piotra Ratajczaka
Śmierć komiwojażera Teatru Ludowego w Krakowie w reż. Małgorzaty Bogajewskiej
Rzeźnia Teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem w reż. Andrzeja St. Dziuka
Maria Stuart Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie w reż. Martyny Łyko
Odbyło posiedzenie dnia 18 listopada 2023 r. i przyznało nagrody:
- Nagrodę za nieoczywiste piękno postaci Salomei w Śnie srebrnym Salomei Juliusza Słowackiego w spektaklu Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy otrzymuje Magdalena Biegańska;
- Nagrodę za gęste psychologicznie, niesentymentalne odczytanie reżyserskie Śmierci komiwojażera Arthura Millera w Teatrze Ludowym w Krakowie otrzymuje Małgorzata Bogajewska;
- Nagrodę za reżyserskie wydobycie przenikliwego dramatyzmu, o nieprzemijającej –niestety – aktualności ze Snu srebrnego Salomei Juliusza Słowackiego w spektaklu Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy otrzymuje Piotr Cieplak;
- Nagrodę za poruszającą i dotkliwą w swej powściągliwości środków aktorskich rolę Semenki w Śnie srebrnym Salomei z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy otrzymuje Mateusz Krzyk;
- Nagrodę za kunszt aktorski, za bezbłędny słuch na poetyckie słowo w teatrze otrzymuje grający Króla Fezu w inscenizacji Księcia niezłomnego z Narodowego Starego Teatru w Krakowie Edward Linde-Lubaszenko;
- Nagrodę za wielobarwną, pomysłowo zbudowaną ruchem i słowem rolę Paganiniego/Rzeźnika w Rzeźni Sławomira Mrożka wystawionej przez Teatr im. Witkiewicza z Zakopanego otrzymuje Piotr Łakomik;
- Nagrodę za celne wydobycie sensu zapisanego w poezji Słowackiego i wiarę w istnienie ciszy na scenie w roli Astrologa w Marii Stuart w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie otrzymuje Barbara Napieraj;
- Nagrodę za muzykę do Księcia niezłomnego z Narodowego Starego Teatru w Krakowie, współkreującą świat spektaklu i podbijającą jego sensy, a przy tym niezwykle oryginalną otrzymuje Karol Nepelski;
- Nagrodę za wystudiowaną w każdym geście, bogatą kreację człowieka z krańcową rozpaczą broniącego się przed życiową klęską – Willy’ego Lomana w Śmierci komiwojażera Arthura Millera z Teatru Ludowego w Krakowie otrzymuje Piotr Pilitowski;
- Nagrodę za szlachetnie poprowadzoną rolę Lindy Loman w Śmierci komiwojażera Arthura Millera z Teatru Ludowego w Krakowie a także za ważny w teatrze kunszt aktorskiego partnerowania otrzymuje Beata Schimscheiner.
Nagrodę główną Festiwalu Arcydzieł, statuetkę „Wanda” jury postanowiło przyznać – za najoryginalniejsze i najbardziej twórcze odczytanie klasycznego tekstu – Teatrowi im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy za Sen srebrny Salomei.

NAGRODA PUBLICZNOŚCI
Komisja w składzie:
Marta Bieszczad
Renata Pisarek
Krystyna Przebieradło
Wioletta Ptak
odbyła posiedzenie 18 listopada 2023 r. i przeliczyła głosy oddane przez publiczność przy zastosowaniu współczynnika procentowego stanowiącego stosunek faktycznie oddanych głosów do łącznej sumy punktów przyznanych przez widzów danemu spektaklowi.
W wyniku zastosowanej metody poszczególne spektakle zajęły następujące miejsca uzyskując po przeliczeniu poniższą ilość punków:
255 punktów: Sen srebrny Salomei Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy
355 punktów: Rzeźnia Teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem
555 punktów: Miarka za miarkę Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
702 punkty: Maria Stuart Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie
816 punktów: Śmierć komiwojażera Teatru Ludowego w Krakowie
901 punktów: Książę niezłomny Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej
w Krakowie
NAGRODĘ PUBLICZNOŚCI zdobywając 1052 punkty otrzymuje spektakl Nowy wspaniały świat Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie.