
czyli
15. EDYCJA FESTIWALU BOSKAA
PRZESZŁA DO HISTORII
W Krakowie zakończyły się pokazy pozakonkursowe w ramach BOSKIEJ KOMEDII – podsumowuje nasza specjalna teatralna recenzentka Katarzyna Cetera, znana krakowska dziennikarka. Wczoraj odbyła się uroczysta gala finałowa 15 edycji festiwalu, jurorzy rozdali nagrody. O moich festiwalowych wrażeniach z poszczególnych spektakli jeszcze napiszę – niektóre zauroczenia muszą się we mnie zagnieździć, inne będę chciała z siebie wydobyć, jeszcze inne Narodzą się same, gdy przyjdzie pora. Na razie czas chyba na werdykt jurorów, który został ogłoszony 14 grudnia 2022 roku, w czasie wieczornej gali w Teatrze Łaźnia Nowa.

Jury przyznało 10 nagród. Najlepszym przedstawieniem festiwalu okazało się kameralne, przejmujące przedstawienie z Olsztyna – ŁATWE RZECZY w reżyserii Anny Karasińskiej zostały nagrodzone Grand Prix festiwalu.
Przyznano cztery nagrody aktorskie – trzy indywidualne: dla Dominiki Bednarczyk, Alony Szostak i Michała Kalety, a także nagrodę za kreację zbiorową dla zespołu spektaklu IMAGINE. Nagrodę za oryginalne ujęcie tematu otrzymał Jakub Skrzywanek, za scenografię i światła wyróżniono Katarzynę Borkowską, a muzyka zachwyciła jury w spektaklu CUDZOZIEMKA. Dodatkowo nagrody specjalne otrzymali Marcin Wierzchowski i Michael Rubenfeld – twórcy ALTE HAJM/STARY DOM oraz Piotr Sieklucki, reżyser NaXuj. RZECZ O PREZYDENCIE ZELENSKIM.

W tym roku jury w siedmioosobowym składzie: Maria Rößler (Niemcy), Martin Glaser (Republika Czeska), Artur Ghukasyan (Armenia), Luisa Hedo (Hiszpania), Christian Holtzhauer (Niemcy), Leman Yilmaz (Turcja), Vicențiu Rahău (Rumunia) samodzielnie określiło kategorie nagród.

Grand Prix – najlepsze przedstawienie
Grand Prix dla najlepszego przedstawienia festiwalu oraz statuetkę Boskiego Komedianta otrzymały ŁATWE RZECZY w reżyserii Anny Karasińskiej z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Grand Prix zostało przyznane jednogłośnie w uznaniu dla koncepcji i realizacji spektaklu, będącego wspólnym dziełem reżyserki oraz wyjątkowych aktorek, a zarazem protagonistek: Ireny Telesz-Burczyk i Mileny Gauer.

Wykorzystując swe życiowe i aktorskie doświadczenie, cichymi, a jednocześnie pełnymi determinacji głosami i oszczędnymi gestami, na niemal pustej scenie zapraszają one publiczność do wspólnego, zaskakującego siłą oczyszczającego humoru przeżycia. Z mistrzowską precyzją i typowym dla jej twórczości minimalizmem estetycznym Anna Karasińska stworzyła wyjątkowe dzieło sztuki. ŁATWE RZECZY służą do krytycznej refleksji na temat obrazowania rzeczywistości i dekonstrukcji mechanizmów społecznych i narracji przynależnych tradycyjnemu teatrowi. Staje się to możliwe dzięki wyjątkowemu doświadczeniu współtworzących spektakl aktorek. Ogniskuje on naszą uwagę na możliwości stawienia oporu wobec świata, jaką dają solidarność i wzajemne wsparcie kobiet w teatrze – głosi uzasadnienie jurorów.

Nagrody aktorskie
Nagrodę za wybitne aktorstwo otrzymała Dominika Bednarczyk za rolę Konrada w DZIADACH Adama Mickiewicza w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Intensywna obecność aktorki i jej wiara w moc tekstu stawiają kreowaną przez nią postać w centrum świata spektaklu. Aktorka ukazuje na wskroś ludzkie słabości, lęki i wątpliwości, jednocześnie oddając determinację, która decyduje o wewnętrznej sile Konrada.

Nagrodę za wybitne aktorstwo otrzymała też Alona Szostak za rolę Róży w CUDZOZIEMCE według Marii Kuncewiczowej w reżyserii Katarzyny Minkowskiej z Teatru Polskiego w Poznaniu. Używając bogatej palety środków aktorka oddała złożoność charakteru bohaterki, udowadniając, że jest artystką prawdziwie wszechstronną.

Nagrodę za wybitne aktorstwo dostał również Michał Kaleta za rolę Jana Pawła II w ŚMIERCI JANA PAWŁA II w reżyserii Jakuba Skrzywanka z z Teatru Polskiego w Poznaniu za stworzenie sugestywnej postaci przy pomocy minimalistycznych środków aktorskich.

Nagrodę za zbiorową kreację aktorską otrzymał zespół spektaklu IMAGINE w reżyserii Krystiana Lupy z Teatru Powszechnego w Łodzi i Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Wraz z reżyserem aktorki i aktorzy IMAGINE stają się współtwórcami przedstawienia, tworząc na scenie żywy, dynamiczny kolektyw, a jednocześnie nie tracąc własnych indywidualności.

Nagroda za oryginale ujęcie tematu
Nagrodę za oryginalne ujęcie tematu w spektaklu ŚMIERĆ JANA PAWŁA II z Teatru Polskiego w Poznaniu otrzymał Jakub Skrzywanek. Łącząc na scenie rytuał z dokumentem, budując dialog między sacrum a profanum, tworzy on wyjątkową przestrzeń do refleksji w podzielonym społeczeństwie.

Scenografia i reżyseria świateł
Nagrodę za scenografię i reżyserię świateł w spektaklu DZIADY z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie przyznano także Katarzynie Borkowskiej. Artystka wpisała architekturę krakowskiego teatru w pomysł na scenografię i światła, tworząc konkretną, a jednocześnie duchową przestrzeń przedstawienia.

Muzyka
Nagrodę za wykonywaną na żywo muzykę w spektaklu CUDZOZIEMKA z Teatru Polskiego w Poznaniu otrzymali Wojciech Frycz i Orkiestra Antraktowa. Muzyka, którą słyszymy w przedstawieniu, rodzi się w sercu opowieści i jest silnie połączona z charakterem głównej bohaterki. Dotyka nas do żywego, będąc ważnym elementem dramaturgii.

Specjalne wyróżnienia
Specjalną nagrodę otrzymali Marcin Wierzchowski i Michael Rubenfeld , twórcy spektaklu ALTE HAJM/STARY DOM z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu. Ich przedstawienie zaprasza do międzypokoleniowego przepracowania wspólnej przeszłości i jej oddziaływania na współczesność, tworzy pole dialogu na temat uniwersalnych wartości człowieczeństwa, różnorodności i wzajemnego szacunku.

Specjalną nagrodę otrzymał także Piotr Sieklucki, reżyser spektaklu NaXuj. RZECZ O PREZYDENCIE ZELENSKIM” z Teatru Nowego Proxima w Krakowie. Koncepcja stworzenia satyrycznej historii o komiku, który został prezydentem Ukrainy, mogła okazać się niefortunna w związku z obecną sytuacją międzynarodową. Jednak reżyser przedstawienia, łącząc poetykę wodewilu i innych popularnych form teatralnych, stworzył przedstawienie, które bawi publiczność, a jednocześnie każe jej skonfrontować się z wojenną rzeczywistością.

Tegoroczny 15. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia trwał 10 dni. Do piątku zobaczymyliśmy łącznie 32 spektakle, w tym 9 w konkursie głównym INFERNO, 10 w sekcji PARADISO, 10 w PURGATORIO oraz cztery spektakle stworzone przez twórczynie z Ukrainy. Organizatorem wydarzenia był – jak zawsze – Teatr Łaźnia Nowa a imprezę dofinansowano ze środków Gminy Miejskiej Kraków, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury i Instytutu Adama Mickiewicza.
Do zobaczenia za rok w Krakowie, po sąsiedzku!
Katarzyna Cetera
Zdjęcia – organizatorzy