Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

PO SĄSIEDZKU: IDZIE NOWE

czyli

Nowa Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie

 

Teatr im. Wandy Siemaszkowej zakończył rok 2024 w sposób niezwykły – relacjonuje nasza rzeszowsko – krakowska korespondentka Katarzyna Cetera. Po wielu miesiącach przygotowań, w dniu urodzin swej patronki Wandy Siemaszkowej – 30 grudnia – w obecności mediów odbyło się uroczyste podpisanie umowy o dofinansowanie projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 pod nazwą „BUDOWA NOWEJ SCENY TEATRU IM. WANDY SIEMASZKOWEJ W RZESZOWIE”. To już fakt: dzięki Nowej Scenie przed Teatrem im. W. Siemaszkowej otwiera się nowy etap historii.

 

Umowa pomiędzy Województwem Podkarpackim – w imieniu którego działa Zarząd Województwa Podkarpackiego – a Teatrem im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie została podpisana uroczyście w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej przez Marszałka Województwa Podkarpackiego Władysława Ortyla, Małgorzatę Jarosińską – Jedynak, członkinię Zarządu Województwa Podkarpackiego oraz dyrektora Teatru im. Wandy Siemaszkowej Jana Nowarę. Przy tej okazji odbyła się także konferencja prasowa, w której uczestniczyła także Katarzyna Głażewska – architektka.

 

Całkowita wartość projektu to ponad 85,4 mln zł. Nie jest to może szczyt finansowych marzeń – koszt modernizacji zabytkowej siedziby Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach wyniósł około 170 mln zł Natomiast już remont Teatru Wybrzeże kosztował już ‘tylko” 60 milionów złotych. Przed władzami Podkarpacia spore finansowe wyzwania: wkład własny z budżetu Województwa Podkarpackiego to ponad 40,7 mln złotych. Dofinansowanie ze środków UE w ramach programu regionalnego FEP 2021-2027 to przeszło 44,6 mln złotych. Realizacja projektu rozpoczyna się lada chwila, bo już w styczniu 2025 roku. Teatr ma już przygotowaną całą dokumentację niezbędną do ogłoszenia postępowania na usługę Inżyniera Kontraktu, które ogłosi właśnie w styczniu. W marcu planowane jest ogłoszenie postępowania na wykonawcę inwestycji. Realizację projektu zaplanowano na lata 2025 – 2026. Założenie jest takie, aby Nowa Scena została oddana do użytku pod koniec 2026 roku.

 

Nowe budynki zostaną zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie obecnej siedziby teatru przy ulicy Sokoła, na terenie przy alei Cieplińskiego. Architektura tych inwestycji została zaprojektowana z myślą o harmonijnym wkomponowaniu się w istniejącą zabudowę miejską oraz ochronie wartościowej zieleni. Zachowanie i staranna ochrona pomników przyrody – wiekowych dębów – to kluczowy element projektu. Zakłada on budowę dwóch budynków: parterowego budynku magazynu dekoracji oraz budynku Nowej Sceny, zlokalizowanego od strony al. Łukasza Cieplińskiego. Został on zaprojektowany jako kompozycja kilku przenikających się brył, stwarzających wrażenie silnego rozdrobnienia zabudowy i subiektywnego zmniejszenia skali obiektu.

 

Nowa Scena została zaprojektowana z myślą o komforcie wszystkich widzów, w tym osób z niepełnosprawnościami. Przestronne i wygodne drogi poruszania się, pomieszczenia umożliwiające wyciszenie się w przypadku nadmiernej stymulacji, a także systemy wspomagania słuchu z pętlą indukcyjną to tylko niektóre z udogodnień, które sprawią, że każdy widz będzie czuł się mile widziany i komfortowo. Systemy wspomagania słuchu z pętlą indukcyjną umożliwią osobom niedosłyszącym odbiór dźwięku za pośrednictwem cewek w ich aparatach słuchowych, co znacząco poprawi jakość odbioru spektakli.

 

Założenie w programie funkcjonalno-użytkowym było takie, by wszędzie, gdzie będziemy w nowym obiekcie, powinna być możliwość zorganizowania działania artystycznego, a do tego potrzebne są światło i dźwięk. Wyposażenie nowego obiektu w urządzenia to poważna część budżetu całego przedsięwzięcia – dodawał dyrektor Jan Nowara.

 

Budynek będzie miał zielone dachy, wykorzystywane jako ogrody deszczowe. Na dachu znajdzie się też instalacje fotowoltaiczne. Ważnym elementem będzie też patio zaaranżowane wokół dębów i artystyczną kawiarnia otwartą stale, nie tylko w czasie spektakli.

 

Sam budynek Nowej Sceny będzie oczywiście mieścił sale teatralne dostępne bezpośrednio z przestrzeni foyer: Nową Scenę z widownią na blisko 180 miejsc oraz Młodą Scenę dla 60 widzów. Każda wyposażona zostanie w nowoczesny sprzęt technologii scenicznych, dzięki czemu możliwa będzie duża dowolność w aranżacji spektakli. W projektowanym budynku znajdzie się też miejsce dla sali prób, pokoi gościnnych, kawiarni, jasnych garderób, pomieszczeń administracyjnych, zaplecza technicznego. Widzowie, odwiedzając Nową Scenę, będą mieli do dyspozycji przestronne i doświetlone naturalnym światłem foyer, które stanie się sercem nowego kompleksu. Będą tam także odbywać się działania performatywne. Nowy budynek będzie zawierał też przestrzeń dla ekspozycji Szajna Galerii z odrębnym wejściem.

 

Opracowana dokumentacja projektowa zakłada de facto budowę dwóch budynków: parterowego budynku magazynu dekoracji oraz budynku Nowej Sceny, zlokalizowanego od strony al. Łukasza Cieplińskiego. Został on zaprojektowany jako kompozycja kilku przenikających się brył, stwarzających wrażenie silnego rozdrobnienia zabudowy i subiektywnego zmniejszenia skali obiektu. Nowy budynek będzie zawierał przestrzeń dla ekspozycji Szajna Galerii z odrębnym wejściem. Znajda się tu także sala prób, charakteryzatornia, garderoba, magazyny oraz niezbędne pomieszczenia techniczne, gospodarcze i socjalne.

 

To największa inwestycja w 80-letniej historii Teatru im. Wandy Siemaszkowej i największa inwestycja w dziedzinie kultury w historii samorządu województwa – mówił Władysław Ortyl, marszałek województwa z teatralnej sceny. Marszałek województwa przypomniał, że zabytkowy budynek, w którym mieści się rzeszowski teatr Siemaszkowej, ma już ponad 120 lat. Ocenił, że inwestycja budowy Nowej Sceny teatru jest porównywalna, pod względem kwoty i wyzwań, do budowy tego budynku na początku ubiegłego wieku.

 

Małgorzata Jarosińska-Jedynak podkreśliła, że dzięki nowym pomieszczeniom rzeszowski teatr będzie przyciągać mieszkańców nie tylko woj. podkarpackiego i Polski, ale myślę, że przy takich nowych obiektach, przy tej scenie śmiało możemy mówić o międzynarodowych odbiorcach, którzy będą do nas przyjeżdżać, ale również – mam nadzieję – będą występować na tej scenie.

 

Nowa Scena z pewnością uzupełni obecną infrastrukturę teatru i pozwoli nie tylko na rozszerzenie repertuaru i czasowe przeniesienie spektakli do nowego budynku, ale także wzbogaci teatr o dodatkowe możliwości i usprawni jego codzienne funkcjonowanie. Dzięki Nowej Scenie w obecnej, zabytkowej siedzibie teatru możliwe będzie wykonanie wszystkich niezbędnych robót nad dostosowaniem jej do obowiązujących przepisów przeciwpożarowych bez konieczności zamykania na ten czas instytucji.

 

Projekt Nowej Sceny przygotowała pracownia Plus3 Architekci. Główną architektką projektu jest Katarzyna Głażewska, która podkreślała, że projekt jest efektem dialogu. Wskazała też trzy najważniejsze punkty, które stały za jego założeniami. Pierwszym była konieczność uratowania dwóch starych dębów szypułkowych. Drugi to urbanistyka: Nie chcieliśmy przedstawić jakiegoś prostopadłościanu i powiedzieć, że to najwyższa forma architektury, tylko starać się wpisać w tkankę miasta. Dlatego ten budynek jest trochę krzywy, trochę połamany, tańczy wokół drzew, udaje podziały kamienic. Jest nowoczesny i rozdrobniony – tłumaczyła architektka. Punkt trzeci to wnętrze i funkcja: Wnętrza są efektem wspólnych poszukiwań, także by przyciągnąć młodych ludzi – mówiła Katarzyna Głażewska.

 

Nowa Scena zostanie wyposażona w nowoczesny system nagłośnienia, obejmujący frontowy system nagłośnienia widowni, system dźwięku immersyjnego oraz cyfrowe konsolety foniczne. To zapewni widzom najwyższą jakość dźwięku, niezależnie od rodzaju spektaklu. Immersyjny system dźwięku pozwoli na jeszcze głębsze zanurzenie się w przedstawieniu, tworząc wrażenie przestrzenne i realistyczne efekty dźwiękowe. Wszystkie zelektryfikowane urządzenia technologii scenicznej będą zarządzane przez jeden, nowoczesny układ sterowania, który zapewni najwyższe standardy funkcjonalności, w tym możliwość rejestracji i późniejszego odtwarzania ustawień scenicznych.

 

To inwestycja w przyszłość sztuk scenicznych, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym orz elastyczność przestrzeni będziemy mieli szansę na zadowolenie najbardziej wymagających artystów i widzów – stwierdził Jan Nowara, dyrektor teatru. – Inwestycja wpisuje się w strategię artystyczną teatru, który buduje mosty pomiędzy przeszłością a teraźniejszością i przyszłością.

 

Główna scena, która powstanie jest sceną typu black box, czyli tak naprawdę jest to czarne pudełko, w które można włożyć wszystko i ustawić ją w sposób dowolny. W sposób klasyczny, pośrodku, po bokach. To co zrobi reżyser, to jego wyobraźnia. Widownia jest chowana więc może to być także płaskie wnętrze – zaznaczyła Katarzyna Głażewska.

 

Podpisanie umowy na dofinansowanie to dopiero początek, wierzchołek góry lodowej. Jest to największa z umów o dofinansowanie w ramach priorytetu Przyjazna Przestrzeń Społeczna, działania 05.05 kultura, w programie regionalnym FEP 2021-2027 – podkreślała członek zarządu województwa Małgorzata Jarosińska-Jedynak. Jak zaznaczyła, w ramach tego działania jest realizowanych sześć projektów kulturalnych. – My wiemy, że środki zainwestowane w obszar kultury to środki zainwestowane w nasz rozwój, każdego mieszkańca województwa podkarpackiego. Będą one procentować, a nowe pomieszczenia, śmiało można powiedzieć będą przyciągać nie tylko mieszkańców województwa podkarpackiego, ale międzynarodowych odbiorców, którzy będą do nas przyjeżdżać, a na tej scenie występować będą artyści nie tylko z Polski, ale również z całego świata.

 

Radości z podpisania umowy nie krył również dyrektor Teatru im. Wandy Siemaszkowej: Jestem głęboko poruszony i wzruszony, kiedy wyobrażam sobie rzeczywistość za tych parę lat. Poza tym, że teatr otrzyma nowe instrumenty, stanie się coś co jest istotą strategii artystycznej naszego teatru – budowanie mostów pomiędzy przeszłością, a teraźniejszością i przyszłością. Pojawi się dialog ponad pokoleniami, pomiędzy „starą” Siemaszkową, gdzie jesteśmy, a nowym obiektem. Te dwa obiekty są w twórczym, estetycznym napięciu – mówił Jan Nowara – Nie budujemy czegoś co miałoby starać się powtórzyć kształty starej Siemaszkowej. Architekci, którzy przygotowywali ten projekt znaleźli współczesną formułę. Chodzi o to, żeby w nowym obiekcie objawiał się nowy czas, by w teatrze pojawiały się nowe pokolenia. Dla nas jest ważne by uczestnictwo w teatrze było dobrym zwyczajem nowych pokoleń Polaków. Nie jest to takie proste i musimy o to walczyć, by teatr wciąż istniał. Jak zaznaczał dyrektor Nowara przygotowanie tego projektu kosztowało sporo czasu i wysiłku. Pierwsze wnioski do budżetu marszałka na stworzenie dokumentacji zostały złożone w 2018 r. – To jest sześć lat pracy – mówił dyrektor i jak dodał, choć inwestycja będzie sporym wyzwaniem to lata przygotowań spowodowały, że teatr i zespół przygotowujący przedsięwzięcie jest już „zaprawiony w boju”.

 

Warto w tym miejscu wspomnieć o osobach odpowiedzialnych za całe przedsięwzięcie. Zespół odpowiedzialny za dokumentację architektoniczno-budowlaną: Wioleta Boruc – kierownik projektu; Katarzyna Głażewska, Krzysztof Bagiński – architekci Plus3 Architekci sp. z o.o. Zespół odpowiedzialny za dokumentację aplikacyjną: Jolanta Rozmus – koordynatorka projektu, Agnieszka Ruszak, Sebastian Niźnik – Firma Fabryka Rozwoju i Karier, Marcin Czuchnowski – BAFE – analizy finansowe.

 

Trzymamy oczywiście kciuku za sukces inwestycji – Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie jest przecież blisko, po sąsiedzku.

 

Katarzyna Cetera

Zdjęcia – Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie.

Zobacz również:

TARNÓW I OKOLICE: PRÓBY

czyliSCHAEFFER PONOWNIE NA TARNOWSKIEJ SCENIE   Kiedy Mikołaj Grabowski sięga po Schaeffera możemy mieć pewność, że znów robi to z wyczuciem oraz doskonałym rozumieniem materii teatralnej – relacjonuje nasza krakowska recenzentka Katarzyna Cetera. Może dlatego

Czytaj więcej....

Smutny Dzień Teatru

W tym roku wyjątkowy dla ludzi związanych z tarnowską sceną. Bowiem tego dnia, 27 marca 2025,o godz. 15 odbędą się uroczystości pogrzebowe Ewy Czajkowskiej – Smożewskiej, tarnowskiej aktorki przez wiele lat występującej na deskach Solskiego

Czytaj więcej....

Przez Twe święte zmartwychwstanie,
z grzechów powstać daj nam, Panie

Każdemu z Was, każdemu kto w Waszym
sercu ma choć miejsca odrobinę

wszelakości dobrej a Bożej
w czas WIELKIEJ NOCY
Anno Domini 2025
życzy Teatr Nie Teraz
oraz Tarnowski Kurier Kulturalny

Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube