Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

Tydzień Talentów 2023

W sobotę 13 maja występem doskonałych skrzypków – Krzysztofa Jakowicza i Konstantego Andrzeja Kulki otwarto tegoroczną edycję Festiwalu Tydzień Talentów. Solistom towarzyszył znakomity Kwintet Śląskich Kameralistów w składzie: Michał Kowalczyk – skrzypce, Jakub Łysik – skrzypce, Szymon Stochniol – altówka, Paulina Grondys – wiolonczela i Dawid Lewandowski – kontrabas.

 

Zabrzmiały: „Cztery pory roku” Antonia Vivaldiego, Cierpienia miłości i Piękny rozmaryn Fritza Kreislera oraz Rondo koncertowe op. 18 Karola Lipińskiego. Słowo o muzyce wygłosiła niezastąpiona Anna Woźniakowska, znakomita publicystka muzyczna niegdyś związana z krakowskim Dziennikiem Polskim.

 

Festiwal Tydzień Talentów jest wydarzeniem, które od lat daje młodym, dobrze rokującym artystom szansę sprawdzenia i zdyskontowania swoich umiejętności. Pierwsza edycja odbywała się od 14 do 17 października 1982 roku pod nazwą „Spotkania Młodych Muzyków – były to prezentacje laureatów konkursów polskich i zagranicznych”, a udział w niej wziął m.in. wybitny dziś wiolonczelista – Andrzej Bauer. W kolejnym roku Festiwal przyjął obowiązującą do teraz nazwę, a w przeciągu tych 41 lat istnienia był początkiem kariery m.in. Waldemara Malickiego, Tomasza Strahla, Rafała Kwiatkowskiego, Jakuba Jakowicza, Rafała Blechacza. Festiwalowi zawsze towarzyszyli znani krytyce muzyczni oraz największe autorytety życia muzycznego, spośród których warto przywołać takie nazwiska, jak Józef Kański, Janusz Ekiert, Anna Woźniakowska czy Jan Popis.

 

Łukasz Gaj – dyrektor Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej.

 

Festiwal Tydzień Talentów obchodził w ubiegłym roku swoje 40 urodziny. I jak wtedy był okazją do świętowania, tak teraz nastała pora na podsumowanie i refleksję. Promowanie młodych muzyków jest z pewnością ideą szczytną, jednak niepozbawioną swojej ciemniejszej strony. Ściśle mówiąc, kłopotów natury organizacyjnej, jak choćby tych związanych z utrzymaniem zainteresowania publiczności występami artystów, którzy dopiero w przyszłości mogą stać się naprawdę znani. Temat ten jest bliski nie tylko nam, ale wielu podmiotom, podejmującym się szeroko pojętej edukacji artystycznej, zwłaszcza prowadzonej ustawicznie i długoterminowo.

W kontekście życia człowieka 40 lat to wiek dojrzały, kiedy spoglądając wstecz można z dumą i nostalgią dostrzec własny rozwój i osiągnięcia. Ale to często również czas pojawiania się pierwszych poważniejszych kryzysów i wątpliwości. Co ciekawe, w życiu festiwalu można zaobserwować zaskakująco wiele analogii. Kryzysem, z którym przyszło mierzyć się nam podczas tegorocznej edycji Tygodnia Talentów, była konieczność odwołania Konkursu o Nagrodę im. Anny Knapik (dla uczniów małopolskich szkół muzycznych II stopnia) ze względu na brak wystarczającej liczby zgłoszeń. Jest to dla nas sytuacja nowa i niezwykle smutna, ale równocześnie skłaniająca do zastanowienia, znalezienia przyczyn i podjęcia działań. W pierwszym momencie można by uznać, że sygnalizuje niebezpieczną rysę na wizerunku najmłodszej generacji artystów – tych, którzy kiedyś będą reprezentować świat polskiej kultury muzycznej, a którzy teraz nie chcą podjąć trudu, by o tę przyszłość zawalczyć. Ale czy na pewno o to chodzi? Czy to nie powierzchowna, zbyt prosta i może nawet trochę wygodna opinia? Czy problem ten nie jest jednak bardziej złożony i wymagający głębszego namysłu? Czy nie obliguje do pochylenia się nad tym, jaką rolę w kształtowaniu nastawienia dzieci i młodzieży odgrywają instytucje kultury, szkoły, pedagodzy, rodzice, środowisko, technologie? Pytania się mnożą i czy tego chcemy czy nie, będziemy musieli stawić im czoła i spróbować na nie rzetelnie odpowiedzieć.

Pomimo gorzkiej konstatacji powyżej, należy podkreślić, że pozostałe wydarzenia festiwalowe: koncert inauguracyjny z udziałem wiolinistycznych nestorów – Krzysztofa Jakowicza i Konstantego Andrzeja Kulki, tradycyjne prezentacje Tarnowskich Talentów oraz Konkurs o Stypendium Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej (dla studentów polskich uczelni artystycznych), spotkały się z ciepłym przyjęciem i dużym zainteresowaniem zarówno melomanów, jak i młodych uczestników, budując w nas przekonanie, że muzyczny duch w narodzie ma się nadal całkiem dobrze. Ciesząc się na spotkanie z Państwem w Kąśnej Dolnej i Tarnowie wierzymy, że tegoroczny Tydzień Talentów przysporzy wszystkim wielu niezapomnianych wrażeń.

 

Wspaniała inauguracja” – Redaktor Anna Woźniakowska.

 

Tegoroczny Tydzień Talentów poświęcony jest skrzypcom, więc one królowały na koncercie inauguracyjnym za sprawą dwóch wielkich postaci polskiej wiolinistyki. Do Kąśnej Dolnej przyjechali bowiem Krzysztof Jakowicz i Konstanty Andrzej Kulka, by z Kwintetem Śląskich Kameralistów w składzie: Michał Kowalczyk i Jakub Łysik – skrzypce, Szymon Stochniol – altówka, Paulina Grondys – wiolonczela i Dawid Lewandowski – kontrabas, zaprezentować przede wszystkim Cztery pory roku Antonia Vivaldiego. Wiosnę i Lato usłyszeliśmy w interpretacji pierwszego z artystów, drugi wykonał partię solową w Jesieni i Zimie. Koncertom Vivaldiego towarzyszyły utwory innych mistrzów skrzypiec. Krzysztof Jakowicz z towarzyszeniem zespołu zagrał dwie popularne miniatury Fritza Kreislera: Cierpienia miłości i Piękny rozmaryn, a Konstanty Andrzej Kulka zaprezentował mało znane wirtuozowskie Rondo koncertowe op. 18 Karola Lipińskiego.

Takie zestawienie programu i jego wykonawców dało ciekawe pole do porównań. Ale nim o różnicach, najpierw kilka słów o tym co było w tych interpretacjach wspólne. A wspólna była przede wszystkim bardzo dobra dyspozycja obu artystów będących przecież w wieku, w którym skrzypkowie rzadko już pojawiają się na estradach. Niezawodność intonacyjna, pełnia brzmienia dźwięku, błyskotliwa technika jakie zaprezentowali godne były podziwu. Ale największym walorem wczorajszego wieczoru była dojrzałość i wrażliwość muzyczna wszystkich wykonawców. Bo tu solistom dorównywał zespół, który wraz z nimi tworzył jedność interpretacji. A to, co różne, wynikało z odmienności charakterów obu artystów. Krzysztof Jakowicz, jak zawsze żywiołowy, był jak medium przez które płynie muzyka. Konstanty Andrzej Kulka emanował spokojem, ale prezentowana przez niego muzyka pełna była temperamentu.

Inauguracyjne prezentacje Czterech pór roku były godnym uczczeniem przypadającej w tym roku 345. rocznicy urodzin ich twórcy. Wiadomo, że Vivaldi, pisząc swe koncerty, realizował pewien program literacki zawarty z sonetach zamieszczonych w partyturze Pór roku. Literackich odniesień nie zabrakło i wczoraj, bo Krzysztof Jakowicz przypomniał wprawdzie nie wspomniane sonety, ale wiersze Jeremiego Przybory opiewające uroki wiosny i lata. Cóż to za piękne, delikatne i dowcipne strofy!

Radosne było też zaangażowanie słuchaczy, którzy kąśniańską salę koncertową – stodołę wypełnili szczelnie do ostatniego miejsca. Ich reakcja najlepiej świadczy o potrzebie obecności muzyki w tym miejscu i pozwala z nadzieją spoglądać w przyszłość.

 

Na podstawie materiałów organizatorów.

Ryszard Zaprzałka

Zdjęcia – Kornelia Cygan

Zobacz również:

PO SĄSIEDZKU:WIELKI TYDZIEŃ W KRAKOWIE

czyliMISTERIA PASCHALIA 2025   Tegoroczna, dwudziesta druga już edycja festiwalu Misteria Paschalia w liczbach – i dużym skrócie – to osiem dni, dziesięć wyjątkowych lokalizacji i kilkadziesiąt wydarzeń artystycznych w Krakowie, Tyńcu i Wieliczce –

Czytaj więcej....

Rozdział 8 “Z batutą w dłoni”

czyli Moje marzenia twórcze.   To kolejna część unikalnych wspomnień Bożeny Kwiatkowskiej, których część VIII publikujemy poniżej. Nasza bohaterka to kobieta, która urodziła się z batutą w dłoni…To jedna z najbardziej wyrazistych osobowości tarnowskiej kultury,

Czytaj więcej....

Przez Twe święte zmartwychwstanie,
z grzechów powstać daj nam, Panie

Każdemu z Was, każdemu kto w Waszym
sercu ma choć miejsca odrobinę

wszelakości dobrej a Bożej
w czas WIELKIEJ NOCY
Anno Domini 2025
życzy Teatr Nie Teraz
oraz Tarnowski Kurier Kulturalny

Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube