Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

TARNÓW I OKOLICE: LELIWA NA FINAŁ

czyli

OSTATNI PIĄTEK Z JAZZEM TRADYCYJNYM

 

Za nami finał letniego festiwalu jazzowego na tarnowskiej Starówce – podsumowuje nasza krakowska korespondentka Katarzyna Cetera. Tego lata już po raz siedemnasty gościliśmy w sercu Tarnowa jazz tradycyjny. Jako Starówka Jazz Festiwal po raz trzeci, natomiast impreza znana była wcześniej – od 2007 roku – jako Jazzowy Rynek. Festiwal ma swoich miłośników – od lat niezmiennie przyciąga i zachwyca miłośników jazzu tradycyjnego nie tylko koncertami, ale również kolorową i radosną paradą nowoorleańską.

 

Muzyka Nowego Orleanu w ciągu tych lat zyskała w Tarnowie spore grono sympatyków. Nie trzeba nas specjalnie namawiać do udziału nie tylko w koncertach, ale także w barwnej i wesołej paradzie nowoorleańskiej. Organizowany rokrocznie od 2007 roku Jazzowy Rynek zyskał nową nazwę – Starówka Jazz Festiwal i pod nią będzie też kontynuowany.

 

Na spotkanie z jazzem wyruszaliśmy przez w trzy kolejne piątki. Zgodnie z tradycją, każdy z koncertów poprzedzał barwny roztańczony korowód – tzw. parada nowoorleańska – prowadzona przez wytrawnych jazzmanów. Roztańczony korowód przez trzy kolejne piątki wyruszał spod tarnowskiego Ratusza i prowadził do Amfiteatru letniego, gdzie czekała na nas główna część wieczoru – koncerty zespołów dixielandowych.

 

O pierwszym – wyjątkowo spektakularnym koncercie – pisaliśmy już na naszych łamach. Ale 12 lipca odbył się drugi koncert w ramach Starówka Jazz Festival 2024. Rozpoczął się o godzinie 19. Tym razem zagrali nam: Old Boys Band, Slavia Dixieland Band oraz Jazz Band Ball Orchestra wraz ze świetną czarnoskórą wokalistką Karen Edwards. Wydarzenie poprzedziła tradycyjna parada nowoorleańska, która o godzinie 18.30 wyruszyła z tarnowskiego rynku.

 

Old Boys Band to nasza, tarnowska formacja. Powstała w 2008 roku z inicjatywy weterana tarnowskiego jazzu, puzonisty Romualda Słowika. W skład zespołu wchodzą byli nauczyciele i absolwenci szkół muzycznych.

Specjalnością zespołu jest radosny jazz w stylu dixieland oraz swing. Skład zespołu: Grażyna Scheffler – wokal, Romuald Słowik – puzon, wokal, Jacek Piskozub – saksofon altowy i sopranowy, Marian Urban – trąbka, Łukasz Gruszkowski – piano, Władysław Strejczek – banjo, gitara, Ryszard Kolbusz – gitara basowa oraz Tytus Jakubowski – perkusja.

 

Z kolei Slavia Dixieland Band to zespół jazzu tradycyjnego z Krosna. Czerpie inspiracje z dixielandu, bluesa, ragtime’u i spirituals. W repertuarze ma klasyki ery swingu, transkrypcje muzyki ludowej oraz polskie piosenki z okresu międzywojennego, a także mniej znane kompozycje. Skład zespołu tworzą doświadczeni muzycy, w tym byli członkowie Vitro Band – zespołu działającego w latach 70-tych ubiegłego wieku. Zespół tworzą: Beata Oliwa – wokal, Michał Golenia – fortepian, Jan Prajsnar – trąbka, Dominik Banaś – klarnet, Wojciech Posadzki – saksofon altowy, Jakub Wojtowicz – puzon, Adam Zajdel – banjo, gitara akustyczna, Andrzej Baran – gitara basowa i Andrzej Wais – perkusja.

 

Jazz Band Ball Orchestra to formacja utworzona w 1962 roku przez krakowskiego trębacza Jana Kudyka. Grupa zadebiutowała na Konkursie Amatorskich Zespołów Jazzowych Polski Południowej i od razu zdobyła I nagrodę. W następnym roku zwyciężyła w konkursie festiwalu Jazz Nad Odrą. Początkowo formacja wykonywała muzykę dixielandową. Z upływem czasu styl zespołu ewoluował – dziś ich muzyka jest syntezą jazzu nowoorleańskiego, swingu z elementami bebopu, bluesa, polskiego folkloru i latino. Zespół w Tarnowie zagrał w składzie: Michał Bylica – trąbka, wokal, Jarosław Kaczmarczyk – klarnet, saksofon tenorowy, wokal, Marek Michalak – puzon, wokal, Wojciech Grabarz – fortepian, Wojciech Szwugier – kontrabas oraz Wiesław Jamioł – perkusja. Z zespołem wystąpiła bardzo popularna amerykańska wokalistka, Karen Edwards – laureatka nagrody Grammy w kategorii muzyki jazzowej. Może pochwalić się współpracą z wieloma legendami muzyki, takimi jak Tony Bennett, Prince, David Bovie czy Stevie Wonder, co świadczy o jej wszechstronności i umiejętności dostosowania się do różnych stylów muzycznych.

 

Letnie święto tarnowskiego jazzu zakończył natomiast występ gospodarza, zespołu Leliwa Jazz Band wraz z Elżbietą Kulpą oraz Big Band Bochnia z Katarzyną Wnęk. Trzeci, ostatni koncert w ramach Starówka Jazz Festival 2024 rozpoczął się 19 lipca. Wydarzenie poprzedziła – oczywiście – tradycyjna parada nowoorleańska. Bo jakże inaczej.

 

Leliwa Jazz Band to tarnowska formacja założona w 1978 roku. Od tego czasu działa przy Tarnowskim Centrum Kultury. Nazwa zespołu pochodzi od herbu leliwa przynależnego założycielom miasta Tarnowa. Początkowa nazwa Ragtime Capella podkreślała preferowanie ragtime, lecz z czasem repertuar rozszerzono o standardy jazzu lat 20. i 30. ubiegłego wieku. Aranżacje utworów nawiązują do najlepszych tradycji tego gatunku – jazzu nowoorleańskiego, szczególnie zespołów Hot Five i Hot Seven Louisa Armstronga. Zespół jest laureatem m.in. nagrody „Złota Tarka 2005” zdobytej na XXXV Old Jazz Meeting w Iławie. Formacja została też wyróżniona nagrodą „Uskrzydlony – 2005” za wkład w promocję miasta Tarnowa. Doroczne ankiety miesięcznika Jazz Forum pn. Jazz Top klasyfikują tarnowian w połowie pierwszej dziesiątki zespołów tradycyjnych.

 

Band jest także gospodarzem dorocznego letniego festiwalu jazzowego w Tarnowie. Skład zespołu: Stanisław Stańczyk – trąbka, Józef Partyka – puzon, Kazimierz Partyka – saksofon altowy, saksofon tenorowy, Kazimierz Król – klarnet, Roman Bartnicki – perkusja, suzafon, Roman Starzec – kontrabas, tarka, Edward Wnęk – banjo.

 

Elżbieta Kulpa – absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego PWST w Krakowie, jest cenioną wokalistką z imponującym dorobkiem artystycznym. Jej talent został doceniony na wielu prestiżowych festiwalach zarówno w kraju, jak i za granicą, w tym na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Gospel „Camp Meeting”, Międzynarodowych Spotkaniach Wokalistów Jazzowych w Zamościu oraz na Międzynarodowym Festiwalu Jazzu Tradycyjnego „Złota Tarka”. Wokalistka zasłynęła również jako członkini legendarnego zespołu The Willows Revival Singers i obecnie kontynuuje swoją pasję muzyczną, współpracując z kultowym zespołem Old Metropolitan Band, który jest jednym z najstarszych zespołów jazzowych w Polsce.

 

Big Band Bochnia – zespół pod batutą wybitnego Józefa Janty – cenionego pedagoga, doświadczonego saksofonisty i dyrygenta – to formacja złożona z młodych, ale niezwykle utalentowanych muzyków. Repertuar zespołu obejmuje największe standardy muzyki jazzowej oraz rozrywkowej, oddając hołd bogatej tradycji wielkich orkiestr jazzowych. Te orkiestry osiągnęły szczyt popularności w latach 30. i 40. ubiegłego wieku, będąc ikonami złotej ery swingu. Dzięki swojej pasji i umiejętnościom, Big Band Bochnia kontynuuje to dziedzictwo, przyciągając nowe pokolenia miłośników jazzu.

 

Katarzyna Wnęk to doświadczona wokalistka i trenerka wokalna, która z pasją dzieli się swoją wiedzą w Dobre Dźwięki – Edukacja Muzyczna. Specjalizuje się w prowadzeniu zajęć wokalnych dla osób w każdym wieku, a także w umuzykalnianiu najmłodszych. Jest dyplomowaną absolwentką szkoły muzycznej w specjalności saksofon altowy oraz Instytutu Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, gdzie studiowała jazz i muzykę rozrywkową. Swoje umiejętności doskonaliła pod okiem renomowanych pedagogów, a obecnie kontynuuje edukację w dziedzinie technik wokalnych. Ukończyła prestiżowe szkolenie dla pedagogów wokalnych organizowane przez stowarzyszenie MiX, co pozwala jej na ciągłe podnoszenie kwalifikacji. Artystka jest również aktywna na scenie muzycznej, uczestnicząc w licznych projektach, gdzie występuje jako solistka oraz członkini zespołów wokalnych i chóralnych.

 

Starówka Jazz Festival współorganizowany jest przez Tarnowskie Centrum Kultury, tarnowskie Stowarzyszenie Jazzu Tradycyjnego oraz Radę Osiedla Starówka. Lipiec z jazzem tradycyjnym co prawda dobiegł końca, ale miejmy nadzieję, że równie okazale będzie się prezentował program przyszłorocznego festiwalu jazowego. W sierpniu – zgodnie z tradycją – przyjdzie czas na bluesa. Lato w mieście na razie się nie kończy.

 

Katarzyna Cetera

Zdjęcia – Paweł Topolski (tarnow.pl)

Zobacz również:

PO SĄSIEDZKU:WIELKI TYDZIEŃ W KRAKOWIE

czyliMISTERIA PASCHALIA 2025   Tegoroczna, dwudziesta druga już edycja festiwalu Misteria Paschalia w liczbach – i dużym skrócie – to osiem dni, dziesięć wyjątkowych lokalizacji i kilkadziesiąt wydarzeń artystycznych w Krakowie, Tyńcu i Wieliczce –

Czytaj więcej....

Rozdział 8 “Z batutą w dłoni”

czyli Moje marzenia twórcze.   To kolejna część unikalnych wspomnień Bożeny Kwiatkowskiej, których część VIII publikujemy poniżej. Nasza bohaterka to kobieta, która urodziła się z batutą w dłoni…To jedna z najbardziej wyrazistych osobowości tarnowskiej kultury,

Czytaj więcej....

Przez Twe święte zmartwychwstanie,
z grzechów powstać daj nam, Panie

Każdemu z Was, każdemu kto w Waszym
sercu ma choć miejsca odrobinę

wszelakości dobrej a Bożej
w czas WIELKIEJ NOCY
Anno Domini 2025
życzy Teatr Nie Teraz
oraz Tarnowski Kurier Kulturalny

Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube