Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

PO SĄSIEDZKU: WIELKANOC W KRAKOWIE

czyli

FESTIWAL MISTERIA PASCHALIA

 

Kończy się jubileuszowa dwudziesta już edycja festiwalu muzyki dawnej, który od lat towarzyszy obchodom Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy w Krakowie – Misteria Paschalia, rekomenduje Katarzyna Cetera, ceniona krakowska publicystka i nasza korespondentka. Ostatnie bilety na koncerty dostępne są jeszcze na stronie KBF: Bilety. Jakie utwory i jakich artystów usłyszymy w tym roku? Sprawdźmy!

 

Wielkanocny Festiwal Misteria Paschalia odbywa się w dniach 4–16 kwietnia. Koncerty zabrzmią między innymi w kościele św. Katarzyna Aleksandryjskiej, w Filharmonii Krakowskiej, ale także w Kopalni Soli w Wieliczce.

 

Do Krakowa powracają Vincent Dumestre z LE POÉME HARMONIQUE oraz Christophe Rousset wraz z Les Talens Lyrique– dwa znakomite zespoły, które przez lata tworzyły historię festiwalu. Wraca też Leonardo García Alarcón a po raz pierwszy wystąpią w Krakowie Sebastien Daucé i Ensemble Correspondances. Będziemy mieli okazję usłyszeć ich dwukrotnie, w tym w Kopalni Soli Wieliczka.

Nowością, o której organizatorzy myśleli od kilku lat, będzie koncert w Wielkanoc obchodzoną w obrządku wschodnim, która w 2023 roku wypada tydzień po zakończeniu festiwalu. Został on włączony w główne pasmo wydarzeń, dlatego tegoroczna odsłona Misteria Paschalia potrwa dłużej niż zwykle.

Zaprosiliśmy Ensemble Irini, młody zespół wokalny z Francji, eksplorujący różnice i podobieństwa w tradycjach Wschodu i Zachodu, by połączyć je w programie poświęconym szeroko pojętej tajemnicy odrodzenia – zapowiadali organizatorzy podczas konferencji prasowej.

 

Misteria Paschalia pozwalają nam nie tylko słuchać muzyki w wykonaniu najlepszych europejskich artystów i odkrywać nieznane utwory, ale też wprowadzają nas w gąszcz fenomenów i kontekstów – kulturowych, historycznych, stylistycznych – których poznawanie może być równie intrygujące, jak samo doświadczenie uczestniczenia w koncertach. Zasygnalizujmy tylko kilka spośród nich.

 

Le Poème Harmonique: STABAT MATER

XVIII-wieczni podróżnicy pisali, że nie ma na świecie miasta, w którym krzyki sprzedawców ulicznych byłyby równie ostre i przeszywające, jak w Neapolu. Zagłuszały podobno nawet tamtejszy zgiełk, który i tak nie miał sobie równych na całym kontynencie. Ulice były w nieustannym ruchu, strumieniami ciągnęli nie tylko piesi, ale i nieskończona liczba powozów. Musimy sobie wyobrazić tę atmosferę, jeśli chcemy zrozumieć, jak mogło wyglądać pierwsze wykonanie STABAT MATER Mater Pergolesiego. Wśród gwarnego tłumu wąskimi ulicami szła procesja, w której brali też udział muzycy – w tym najprawdopodobniej dwa chóry. Jeden, chłopięcy, śpiewał muzykę Pergolesiego, drugi, męski, proste polifoniczne śpiewy. Profesjonalni instrumentaliści grali muzykę skomponowaną i wybraną na tę okazję, a jednocześnie ludowi muzycy wykonywali rytualne tańce – pośród nich słynną, mającą odpędzać demony tarantellę.

 

Cohaere Ensemble: LAMENTACJE FRANCUSKIE

Wolter w swoim WILEKU LUDWIKA XIV twierdził, że specyfika muzyki francuskiej sprawia, iż podobać się może ona jedynie Francuzom. Tym, co tak ją wyróżniało, zwłaszcza na tle muzyki włoskiej, był charakter recytatywu. Włosi, słuchając opery francuskiej, często nie byli w stanie zauważyć, gdzie kończy się recytatyw, a zaczyna aria, ponieważ ten pierwszy zdawał im się zbyt melodyjny i zdobny. Jednak to właśnie ten śpiewny i ornamentowany recytatyw pozostaje najpiękniejszym i najbardziej oryginalnym dziedzictwem barokowej francuskiej muzyki wokalnej. Jedne z najdoskonalszych jego przykładów nie pochodzą wcale z opery, ale z Leçons de ténèbres Marca-Antoine’a Charpentiera, który zdołał wykorzystać bogactwo nieskończonej skali jego ekspresyjnych możliwości.

 

Ensemble Correspondances: MEMBRA JESU NOSTRI

Muzyka luterańska nigdy purytańsko nie zamykała się na zewnętrzne wpływy. Niektórzy chcieli, by tak było – świadczą o tym choćby liczne historie sporów kompozytorów z radami miejskimi – ale nigdy nie osiągnęli swoich celów. Kolejne pokolenia luterańskich twórców śledziły nieustannie zachodzące za granicą, przede wszystkim we Włoszech i we Francji, zmiany, by adaptować je do własnej twórczości.

Nie inaczej było z żyjącym u wybrzeży Bałtyku Buxtehudem. Z jego północnej perspektywy Italia musiała wydawać się szczególnie odległą krainą, ale odpisy i druki partytur krążyły po całej Europie, niosąc włoską muzykę we wszystkie jej zakątki. W Membra Jesu nostri te inspiracje są wyraźnie słyszalne – zwłaszcza w pełnych słodyczy i wyrazu melodiach, łagodnych harmoniach i klarownej fakturze.

 

Cappella Mediterranea: IL DILUVIO UNIVERSALE

To – jak wiele najbardziej niezwykłych dzieł – utwór o dwuznacznej tożsamości. Libretto Vincenza Giattiniego było bardzo na owe czasy nowatorskie (mówimy o okolicach roku 1682), zwięzłe i rezygnujące z postaci charakterystycznego dla ówczesnych oratoriów narratora – stąd do utworu sakralnego wkradła się dynamika zupełnie operowa. Podkreśla to jeszcze barwna muzyka Michelangela Falvettiego, który w recytatywach, ariach, chórach i fragmentach instrumentalnych różnicuje, jak tylko może, nastroje, faktury i rytmy, by plastycznie oddać przebieg dynamicznej akcji. Niekiedy sięga nawet po akcenty ludowe: jak w arii Śmierci utrzymanej w formie tarantelli. Jest to w historii włoskiego oratorium dzieło zupełnie bezprecedensowe w swoim bogactwie i różnorodności zastosowanych środków.

 

Ensemble Correspondances: NA DWORZE LUDWIKA XIII

Przez ponad sto lat, od czasów ostatnich Walezjuszy do pierwszych lat panowania Ludwika XIV, air de cour był emblematycznym gatunkiem świeckiej muzyki francuskiej. Narodził się z zespolenia dwóch sprzecznych żywiołów. W kręgu ludzi światowych, wykształconych i uczonych powstała idea połączenia lokalnych wzorów pieśni ludowej i włoskiej villanelli z bardziej kunsztowną poezją i językiem muzycznym. W odróżnieniu od skomplikowanych form polifonicznych air de cour miał zachowywać prostą zwrotkową formę i muzyczną fakturę pozwalającą na łatwe zrozumienie tekstu.

Ta subtelna miniatura, zdolna wyrazić najdelikatniejsze uczucia, jest najpiękniejszym i najtrwalszym wytworem kultury salonowej XVII wieku.

 

Les Talens Lyriques: MOZART I PRZYJACIELE

Christophe Rousset od dawna już zgłębia świat kompozytorów z otoczenia Mozarta. Nikt inny nie zrobił tyle dla odkrycia na nowo oper Salieriego czy Martína y Solera. Dlatego nie dziwi, że właśnie on podjął się skonstruowania programu koncertowego, w którym ukaże całą konstelację muzyków działających w Wiedniu w latach 80. XVIII wieku. Rousset chce przeprowadzić swojego rodzaju muzyczny dowód i pokazać, jak ich twórczość wpływała na styl wielkiego Wolfganga Amadeusza. On potrafił bowiem czerpać z gotowych pomysłów, nie kopiując ich; wchłaniając i przetwarzając to, co najlepsze u innych, tworzył rzeczy nowe i własne – jednocześnie zadłużone u kolegów i zupełnie oryginalne, odmienione.

 

Ensemble Irini: LE PRINTEMPS SACRÉ

Zespół w bardzo symbolicznym programie połączył fragmenty gruzińskiej liturgii prawosławnej z utworami Heinricha Isaaca. Kompozytor, mimo że został doceniony przez historię dość wcześnie, nigdy ostatecznie nie zdobył uznania, na jakie zasługuje. Zwykle wymienia się go pośród innych szacownych mistrzów renesansowej polifonii, ale raczej rzadko mówi się o nim jako o jednym z najważniejszych kompozytorów w dziejach – a takim bez wątpienia jest.

Niezwykła lekkość, z jaką pisał najbardziej skomplikowane i do dziś brzmiące zaskakująco polifoniczne tekstury, odważne harmoniczne rozwiązania, żarliwość melodycznej inwencji – wszystko to pozwala stanąć Isaacowi pośród największych.

 

Kraków jest przecież blisko, po sąsiedzku, a organizatorzy wydarzenia – Miasto Kraków i KBF – serdecznie zapraszają do wspólnego świętowania jubileuszu festiwalu. Festiwalu Wielkanocnego Program Misteria Paschalia 2023 dostępny jest na stronie Misteria Paschalia www.misteriapaschalia.com

 

Katarzyna Cetera

Zobacz również:

PO SĄSIEDZKU:WIELKI TYDZIEŃ W KRAKOWIE

czyliMISTERIA PASCHALIA 2025   Tegoroczna, dwudziesta druga już edycja festiwalu Misteria Paschalia w liczbach – i dużym skrócie – to osiem dni, dziesięć wyjątkowych lokalizacji i kilkadziesiąt wydarzeń artystycznych w Krakowie, Tyńcu i Wieliczce –

Czytaj więcej....

Rozdział 8 “Z batutą w dłoni”

czyli Moje marzenia twórcze.   To kolejna część unikalnych wspomnień Bożeny Kwiatkowskiej, których część VIII publikujemy poniżej. Nasza bohaterka to kobieta, która urodziła się z batutą w dłoni…To jedna z najbardziej wyrazistych osobowości tarnowskiej kultury,

Czytaj więcej....

Przez Twe święte zmartwychwstanie,
z grzechów powstać daj nam, Panie

Każdemu z Was, każdemu kto w Waszym
sercu ma choć miejsca odrobinę

wszelakości dobrej a Bożej
w czas WIELKIEJ NOCY
Anno Domini 2025
życzy Teatr Nie Teraz
oraz Tarnowski Kurier Kulturalny

Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube