
czyli
KONCERT W FILHARMONII KRAKOWSKIEJ
Już jutro – w piątek 31 marca o godz. 19.30 – na scenie Filharmonii Krakowskiej wystąpi słynny polski wagnerysta Tomasz Konieczny – zapowiada nasza krakowska korespondentka, ceniona publicystka Katarzyna Cetera. Ten ceniony śpiewak a także – i czym mało kto pamięta – wykształcony aktor i absolwent łódzkiej „filmówki” – od wielu lat odnosi spektakularne sukcesy na deskach największych scen operowych świata, zarówno Staatsoper Wien po Metropolitan Opera w Nowym Jorku.

Będzie to jedyny występ tego artysty oraz towarzyszącego mu pianisty Lecha Napierały w Filharmonii Krakowskiej. Podczas tego nadzwyczajnego piątkowego wieczoru premierowo zaprezentowany zostanie materiał zarejestrowany przez artystów na płycie „FROM SECESSION TO DISTORTION”. Album zawiera pieśni Richarda Straussa, Aleksandra Nowaka i Henryka Czyża. Bezpośrednio po koncercie odbędzie się natomiast spotkanie z obydwoma wykonawcami – Tomaszem Koniecznym i Lechem Napierałą – które poprowadzi znany krakowski muzykolog Mateusz Borkowski – krytyk i publicysta muzyczny, pedagog, absolwent muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, współpracownik „Ruchu Muzycznego” i Radia Kraków, gospodarz autorskiej audycji „Mistrzowie i uczniowie” na antenie tej stacji. Rozmowa z artystami poświęcona nowej płycie oraz dalszym planom koncertowym odbędzie się w kawiarni w małym foyer Filharmonii Krakowskiej.

Tomasz Konieczny to wybitny bas-baryton, odnoszący spektakularne sukcesy na deskach największych scen operowych świata, obdarzony potężnym głosem. Tego niezrównanego kreatora ról wagnerowskich i straussowskich oraz wybitnego interpretatora pieśni, można usłyszeć na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, Metropolitan Opery, La Scali, Opery Wiedeńskiej, Festiwalu w Bayreuth i wielu innych wiodących scen operowych świata w najatrakcyjniejszych artystycznie partiach operowych.
Wydana nakładem Dal Segno Institute oraz Instytutu Adama Mickiewicza sesyjna płyta Tomasza Koniecznego i Lecha Napierały jest efektem blisko dziesięcioletniej współpracy artystów, zapoczątkowanej recitalem z pieśniami Richarda Straussa, jaki odbył się właśnie w Filharmonii Krakowskiej w 2014 roku.
W tekście promującym płytę, napisanym przez Filipa Lecha przeczytamy, że przeważającą część repertuaru gwiazdy światowych oper i cenionego pedagoga i kameralisty stanowią najwięksi klasycy, tacy jak Franz Schubert, Stanisław Moniuszko, Siergiej Rachmaninow czy Mykoła Łysenko. Tomasz Konieczny i Lech Napierała od lat wykonują jednak wspólnie również kompozycje współczesne, o czym świadczy chociażby wydana w 2020 roku płyta „SONGS & SONNETS”, zawierająca utwory Romualda Twardowskiego, czy dwa lata później album APOCALYPSE zawierający – obok cyklu Kindertodtenlieder Gustava Mahlera – pieśni napisane przez Aleksandra Nowaka do słów Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, skomponowane na osobiste zamówienie Tomasza Koniecznego).

Nowa płyta, która zaprezentowana zostanie podczas premierowego koncertu krakowskiej publiczności, zawiera także utwory Aleksandra Nowaka (rocznik 1979) – cykl „DWUWIERSZE”, napisany do pięciu wierszy Bolesława Leśmiana oraz dwanaście pieśni Richarda Straussa. Z dusznym i ciężkim repertuarem Straussa i Nowaka niesłychanie dobrze współgrają krotochwilne arie Henryka Czyża (…). Czyż okazuje się być nie tylko świetnym twórcą i dyrygentem, ale i doskonałym poetą. Słuchając tych utworów po raz pierwszy, byłem przekonany, że skomponował muzykę do mniej znanych utworów Brzechwy albo Tuwima. Zresztą pod warstwą słów absurdalnych, może nawet lekko surrealnych, kryje się dużo dwuznaczności, czasami wręcz makabry – stwierdza Filip Lech rekomendując płytę obu artystów.
Katarzyna Cetera