
czyli
FESTIWAL MUSICA DIVINA.
Koncert zapowiadający tegoroczną odsłonę festiwalu Musica Divina odbył się już w maju – pisze nasza krakowska recenzentka Katarzyna Cetera. Świętująca swój jubileusz Schola Cantorum Minorum Chosoviensis wykonała repertuar z wydanej przez Fundację inCanto – organizatora wydarzenia – płyty zatytułowanej LIBERATOR HOMINIS. Było to przepiękne domknięcie okresu paschalnego i intensywnej pracy nad tą publikacją, ale nade wszystko szansa spotkania z publicznością i zaproszenia nowych darczyńców do wsparcia idei Festiwalu Społecznego.

Schola Cantorum Minorum
Ten rok przyniósł nie tylko szereg zmian w gronie instytucjonalnych partnerów Festiwalu Musica Divina, ale okoliczności spowodowały, że poprzeczka dla fundacyjnego fundraisingu – i tak zawieszona bardzo wysoko – poszybowała mocno do góry. Główna część wydarzenia rozpoczyna się w sierpniu – niestety, do ostatnich dni czerwca nie było pewności, czy impreza uzyska wsparcie Ministerstwa Kultury.
Ministerstwo podjęło decyzję o nieprzyznaniu w tym roku żadnego wsparcia festiwalom organizowanym przez Fundację inCanto. Obydwa wnioski o dofinansowanie zostały definitywnie i ostatecznie odrzucone, skutkiem czego o raz pierwszy w naszej sześcioletniej historii fundacji żadnej dotacji z budżetu państwa nie otrzymały ani Musica Divina, ani Rezonanse. Dotychczas to właśnie te środki stanowiły bardzo ważny składnik ich finansowania.

Decyzja ta została ogłoszona 22 czerwca – nieco ponad miesiąc przed planowanym rozpoczęciem Musica Divina, po ponad 7 miesiącach od złożenia wniosków. Ponieważ tak długo czekaliśmy na wyniki, odwołaliśmy jeden z koncertów, jednak jest już zdecydowanie zbyt późno, żebyśmy odwoływali całe festiwale czy kolejne koncerty – musimy „jakoś” sobie poradzić, jeśli nie chcemy stracić twarzy przed artystami i na dobre zniknąć z kulturalnego kalendarza. Koncerty festiwalowe umawiamy co najmniej na rok wcześniej, a jeśli ich wykonanie wymaga przygotowania specjalnego programu, to nie możemy się wycofać – tzn. technicznie rzecz biorąc możemy, ale jak łatwo się domyślić, taka sytuacja bardzo negatywnie odbije się na naszej wiarygodności i w krótkim czasie pozbawi nas szans na dalszą współpracę. – pisał w newsletterze Łukasz Serwiński, prezes Fundacji InCanto.

Na szczęście fundacja zyskała również nowych mecenasów – Polską Fundację Rozwoju i Województwo Małopolskie, od których łącznie w tym roku będzie można otrzymać 45 000 zł. To jednak wciąż za mało by spać spokojnie… Nadal musimy wykonać mnóstwo pracy, by zdobyć finanse na realizację Musica Divina. Jeśli możesz nam w tym pomóc dołączając do Patronów Festiwalu lub zapraszając innych do wsparcia będziemy bardzo, bardzo wdzięczni! Bezcenne będą też wszelkie pomysły i sugestie do kogo jeszcze powinniśmy się zwrócić z wnioskiem o dofinansowanie – napisał Łukasz Serwiński.
Te hiobowe wieści mocno ograniczają działania Fundacji, a jednak… jednak się udało. Festiwal Musica Divina rozpoczął się 2 sierpnia pięknymi nieszporami, do których muzyczną warstwę przygotowało Bractwo śpiewacze San Clemente z gościnnym udziałem wielu bliskich Fundacji osób. To wydarzenie, jak i pozostałe festiwalowe liturgie, zostało zorganizowane we współpracy z Fundacją Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Festiwal potrwa do 6 sierpnia oraz… 23 września. To nietypowa data ostatniego koncertu. Zaplanowaliśmy na ten dzień występ legendarnego Ensemble Organum i Scholi Cantorum Minorum Chosoviensis z Nieszporami ku czci św. Jakuba (z Codexu Callixtinus). Niestety, ten koncert nie mógłby odbyć się w sierpniu, a bardzo nie chcieliśmy z niego rezygnować. Gwarantuję, że warto będzie czekać na takie zwieńczenie tegorocznego festiwalu! – zadeklarował Łukasz Serwiński.
Na festiwalowe koncerty pobrano już ponad 3 000 bezpłatnych wejściówek. Pachnie to rekordem frekwencji na naszym festiwalu, mimo że w tym roku koncertów jest nieco mniej. Nawet na finał, który odbędzie się dopiero we wrześniu, zarezerwowano już tyle miejsc, że chyba zasugerujemy oo. dominikanom lekką rozbudowę Bazyliki Trójcy Świętej.

A co w programie? Już we czwartek, 3 sierpnia w Bazylice Bożego Ciała usłyszeliśmy Nieszpory o św. Augustynie ze źródeł klasztoru Santa Cruz w Coimbrze. Koncert w wykonaniu Capella Sanctæ Crucis, zespołu założonego ponad dziesięć lat temu przez Tiago Simasa Freire’a jako swoiste laboratorium do badania i interpretacji portugalskiej polifonii, nosi tytuł VIVA AGOSTINO.
W piątek, 4 sierpnia, w Kościele Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Mikołaja Kopernika 19 Anna-Liisa Eller – estońską wirtuozka kannelu (estońskiego instrumentu tradycyjnego, zbliżonego do cytry) i nauczycielka gry na tym instrumencie dała recital zatytułowany DŹWIĘKI NIEBIOS. Artystka koncentruje się głównie na muzyce dawnej i twórczości współczesnej.

Chór Bizancjum
Sobota 5 sierpnia – to festiwalowy dzień pod znakiem Bizancjum. NIESZPORY NA DZIEŃ ZAŚNIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY w prawosławnym rycie bizantyjskim usłyszymy w Bazylice pw. Trójcy Świętej („u oo. Dominikanów”). Z liturgicznego punktu widzenia święto Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny poprzedza jeden dzień przedświąteczny i następuje po nim osiem dni poświątecznych, podczas których celebrowane są tajemnice cudownej śmierci Maryi i jej chwalebnego wniebowzięcia. Nieszpory tego święta, celebrowane są z litiją (nabożeństwem za zmarłych). Wyznawcy prawosławia przy tej okazji wielokrotnie wypraszają wstawiennictwo Matki Bożej.
Właśnie te nieszpory stały się kanwą programu bardzo wyczekiwanego w Krakowie, rumuńskiego chóru prawosławnego Byzantion, który po raz pierwszy zaśpiewa na Musica Divina. Wraz z zespołem zaśpiewa jego założyciel i wieloletni dyrygent Adrian Sîrbu. Artysta prowadzi i koordynuje międzynarodowe kursy mistrzowskie śpiewu bizantyjskiego na Uniwersytecie Artystycznym w Jassach a od 2009 roku jest młodszym asystentem pedagogicznym na Wydziale Muzyki Religijnej Uniwersytetu Artystycznego „George Enescu” w Jassach, a także prezesem Fundacji Kultury „Byzantion” w tym mieście.

W niedzielny wieczór ponownie spotkamy się w Bazylice Bożego Ciała. Tego dnia Trio Mediæva oraz Catalina Vicens sięgną po muzykę z OFICJUM ŚW. TORLAKA, a konkretnie Nieszpory – antyfony i psalmy poświęcone świętemu, który zmarł 23 grudnia 1193 r. po życiu pobożnym i pełnym cudownych przygód. AN OLD HALL VESPERS. CHORAŁ I MOTTY ŚREDNIOWIECZNEJ ANGLII ORAZ ISLNDZIE ANTYFONY I PSALMY w wykonaniu tria norweskich sopranistek, które już występowało w Krakowie pięć lat temu, z pewnością stanie się wydarzeniem artystycznym wieńczącym sierpniową odsłonę festiwalu.
O wrześniowym koncercie zamykającym Festiwal Musica Divina będziemy pamiętali – i jeszcze napiszemy. Tymczasem pamiętajmy, że wszystkie sierpniowe wydarzenia festiwalowe rozpoczynają się o godzinie 20.30. Jeszcze można będzie pobrać bezpłatne wejściówki na stronie internetowej organizatora. To w Krakowie – blisko, po sąsiedzku. Zapraszamy.
Katarzyna Cetera