Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

PO SĄSIEDZKU: BOSA SKRZYPACZKA

czyli

KONCERT PATRICII KOPATCHINSKIEJ W ICE.

 

Kraków 30 sierpnia symbolicznie pożegnał się z Centrum Kongresowym ICE Kraków – donosi nasza krakowska korespondentka Katarzyna Cetera, które od września wraz z zespołem obsługujących go pracowników i zadaniami przechodzi pod nowego zarządcę, do spółki Kraków5020. Miasto przekazuje spółce także też Pawilon Wyspiańskiego i platformę VOD PLAY KRAKÓW, zaś sieć punktów Info Kraków przejdzie do spółki 1 listopada br – a wszystko to na mocy uchwały Rady Miasta Krakowa z listopada ubiegłego roku, która powołała spółkę Kraków5020 między innymi do zarządzania tym miejscem.

 

Okres zarządzania obiektem przez Krakowskie Biuro Festiwalowe zwieńczył koncert w wykonaniu formacji Il Giardino Armonico pod dyrekcją Giovanniego Antoniniego oraz brawurowej skrzypaczki Patricii Kopatchinskiej. Podczas tego wydarzenia usłyszeliśmy cztery wirtuozowskie koncerty skrzypcowe Antonio Vivaldiego, w tym te zatytułowane Burza morska i Wielki mogoł. Były one przeplatane krótkimi utworami, które na zamówienie Kopatchinskiej napisali współcześni kompozytorzy włoscy: Aureliano Cattaneo, Stefano Gervasoni, Luca Francesconi i Simone Movio. Artystce towarzyszył na fletach sam dyrygent – Giovanni Antonini.

 

Włoski zespół Il Giardino Armonico specjalizuje się w wykonywaniu muzyki dawnej, dlatego jego współpraca ze znakomitą wprawdzie skrzypaczką, solistką, znaną co prawda ze świetnej techniki, ale także z wielkiej fantazji i niebanalnych pomysłów interpretacyjnych – mogła być dla melomanów sporym zaskoczeniem. Występy tej niekonwencjonalnej artystki wywołują na ogół oburzenie wśród purystów, ale jednocześnie budzą zachwyt słuchaczy otwartych na świeże i niekonwencjonalne idee.

 

Patricia Kopatchinskaja sprawia, że nawet najbardziej popularne dzieła brzmią świeżo i niebanalnie. Z kolei Giovanni Antonini to artysta znany ze znakomitych interpretacji utworów muzyki włoskiej epoki baroku, a także odkrywczych wykonań dzieł klasyków wiedeńskich – Josepha Haydna i Ludwiga van Beethovena. Ich najnowsze wspólne przedsięwzięcie „Co dalej Vivaldi?” udowadnia, że napisane w epoce baroku kompozycje są w stanie inspirować współczesnych twórców do wchodzenia z nimi w twórczy dialog. – mówił Michael Łyczek, zastępca dyrektora ds. muzycznych KBF-u.

 

A jak było?

Bosa skrzypaczka w stylizowanej białej, a jakby przybrudzonej szalonym biegiem przez las sukni, z włosem rozwianem, wystąpiła przed krakowską publicznością w ramach cyklu Classic. Mam wrażenie, że odbiorcy nie do końca byli przygotowani na tak szalony komentarz do Vivaldiego. Choć są i entuzjaści: Dzikość granicząca z kontrolowanym niechlujstwem, soczystość, dynamiczność, bliskoskórność, świeżość improwizacji. Jakby połowa składu orkiestry właśnie skończyła suto zakrapianą kolacyjkę. To było fantastyczne granie! – to jeden z komentarzy w mediach społecznościowych.

Patricia Kopatchinskaja pochodzi z muzycznej rodziny. Jej mama była skrzypaczką, a ojciec grał na cymbałach – więc artystka przesiąkała muzyką od najmłodszych lat. Wcześnie też zaczęła grać – na pierwsze lekcje uczęszczała jako sześciolatka. Urodziła się i wychowała w Mołdawii, ale studia muzyczne zaczęła w Wiedniu. Ukończyła dwie klasy: skrzypiec i kompozycji muzycznej na University of Music and Performing Arts. Edukacji wciąż było jej mało, dlatego po studiach przeniosła się do Berna w Szwajcarii. Tam założyła rodzinę i mieszka do dziś.

 

ICE Classic to seria wyjątkowych i ważnych koncertów muzyki klasycznej, które odbywają się w Krakowie od siedmiu lat. Zadaniem tego cyklu jest umocnienie obecności Krakowa w kręgu ważnych scen muzycznych Europy. Dzięki przestrzeni koncertowej w Centrum Kongresowym ICE Kraków stolica Małopolski doczekała się przestrzeni koncertowej mieszczącej blisko 2000 osób, dysponującej znakomitym zapleczem technicznym i świetną akustyką.

 

Markę ICE Classic budują konsekwentnie występy największych sław muzyki klasycznej. W Krakowie występował już znakomite solistki sceny operowej: Aleksandra Kurzak, Edita Gruberova, Diana Damrau czy Elīna Garanča. Przed krakowską publicznością koncertował światowej sławy kontratenor Philippe Jaroussky, i mistrzowscy instrumentaliści: Anne-Sophie Mutter, Isabelle Faust, Ivo Pogorelić, Piotr Anderszewski oraz nadzwyczajny kompozytor Max Richter. Wśród wybitnych dyrygentów znaleźli się m.in. Kent Nagano wraz z Orchestre symphonique de Montréal, sir Simon Rattle z London Symphony Orchestra i Philippe Herreweghe z udziałem Orchestre des Champs-Elysées.

 

Wszystkie koncerty cyklu odbywają się w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

 

Na zamknięcie tegorocznego cyklu ICE Classic, już wkrótce, 11 października, wystąpi jedna z najlepszych orkiestr Wielkiej Brytanii, Royal Philharmonic Orchestra, założona jeszcze w 1946 roku przez sir Thomasa Beechama, legendarnego dyrygenta i impresaria. O klasie tego zespołu świadczą niezliczone nagrania zarejestrowane pod batutą największych dyrygentów. Od 2021 roku szefem artystycznym orkiestry jest wybitny dyrygent Vasily Petrenko. Koncert otworzy I Symfonia D-dur „Klasyczna” Siergieja Prokofiewa, a więc jedno z dzieł, które zapoczątkowały w muzyce XX wieku nurt zwany neoklasycyzmem. Partię solową w lekkim i pogodnym Koncercie skrzypcowym g-moll Maxa Brucha wykona znakomity skrzypek Sergei Krylov, a wieczór zwieńczy wykonanie monumentalnej II Symfonii D-dur Jeana Sibeliusa, która należy do najwybitniejszych dzieł muzyki fińskiej i od momentu prawykonania w 1902 roku cieszy się niesłabnącą popularnością.

 

Koncert Royal Philharmonic Orchestra miał zabrzmieć w ramach cyklu ICE Classic jeszcze w 2020 roku – wówczas plany te pokrzyżowała pandemia. Dziś wracamy do niego, nie zapominając, że za naszą wschodnią granicą Ukraina bohatersko walczy z rosyjską napaścią. Zaproszeni przez nas artyści wyrazili jednoznaczny sprzeciw wobec tej agresji. Jesteśmy przekonani, że ich zaangażowanie pozwoli z większą mocą zabrzmieć głosom sprzeciwu wobec rosyjskiego reżimu i zbrodniom jego oprawców – deklarują organizatorzy. A że Kraków jest blisko – po sąsiedzku – to i mieszkańców naszego pięknego miasta na tym koncercie nie powinno zabraknąć.

 

Katarzyna Cetera

Zobacz również:

PO SĄSIEDZKU:WIELKI TYDZIEŃ W KRAKOWIE

czyliMISTERIA PASCHALIA 2025   Tegoroczna, dwudziesta druga już edycja festiwalu Misteria Paschalia w liczbach – i dużym skrócie – to osiem dni, dziesięć wyjątkowych lokalizacji i kilkadziesiąt wydarzeń artystycznych w Krakowie, Tyńcu i Wieliczce –

Czytaj więcej....

Rozdział 8 “Z batutą w dłoni”

czyli Moje marzenia twórcze.   To kolejna część unikalnych wspomnień Bożeny Kwiatkowskiej, których część VIII publikujemy poniżej. Nasza bohaterka to kobieta, która urodziła się z batutą w dłoni…To jedna z najbardziej wyrazistych osobowości tarnowskiej kultury,

Czytaj więcej....

Przez Twe święte zmartwychwstanie,
z grzechów powstać daj nam, Panie

Każdemu z Was, każdemu kto w Waszym
sercu ma choć miejsca odrobinę

wszelakości dobrej a Bożej
w czas WIELKIEJ NOCY
Anno Domini 2025
życzy Teatr Nie Teraz
oraz Tarnowski Kurier Kulturalny

Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube