Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

Salvator Mundi Piotra Barszczowskiego

czyli

Artur Gawle na Salonie Jesiennym.

 

Dokładnie tydzień temu, we czwartek 5 października, otwarto Salon Jesienny Stowarzyszenia Tarnowskich Artystów Plastyków. Po raz pierwszy wydarzenie to miało miejsce w modnej wśród tarnowskiej bohemy Galerii ARTEKA przy ul. Wałowej a nie, jak dotychczas w Pałacyku BWA w Parku Strzeleckim. Szkoda jeno, że w tej prestiżowej reprezentacji lokalnego środowiska plastycznego znalazło się ledwie kilkadziesiąt obiektów, co usprawiedliwić można chyba jeno zgoła nie wystawienniczą ciasnotą tego ciągle jeszcze nowego przytuliska tarnowskich artystów. Aliści wszystkie te niedogodności rekompensuje wysoki poziom prezentowanych prac, wśród których absolutnym hitem okazało się nowe dzieło mistrza Piotra Barszczowskiego Salvator Mundi, będące autorską interpretacją słynnego obrazu Leonarda da Vinci. Ta premiera wzbudziła tyleż zachwytów co i kontrowersji, pojawiły się nawet głosy o artystycznej prowokacji… To wszystko podniosło tylko wernisażową temperaturę i poziom towarzyskiego dyskursu licznie zgromadzonej publiczności tegorocznego Salonu.

 

Salon Jesienny to próba powrotu do dobrej tradycji salonów, które przed wieloma laty organizował w Tarnowie Związek Polskich Artystów Plastyków. Wydarzenie zostało reaktywowane w październiku ubiegłego roku w Biurze Wystaw Artystycznych przez Stowarzyszenie Tarnowskich Artystów Plastyków. W tym roku swoje prace (malarskie, rzeźbiarskie i fotograficzne) pokazało 28 artystów. Wśród nich są: Krystyna Baniowska-Stąsiek, Piotr Barszczowski, Dorota Bernacka, Robert Bieńkowski, Piotr Bubak, Irena Emilewicz, Piotr Figiel, Ewa Fleszar, Roman Fleszar, Weronika Fleszar, Tomasz Głowacz, Franciszek Kafel, Kazimierz Klimkiewicz, Marek Niedojadło-Cichoński, Roman Kobylarz, Jerzy Martynów, Stefania Mazur, Lidia Połeć-Kantor, Elżbieta Remian, Jerzy Ruszel, Wojciech Ruszel, Anna Śliwińska, Anna Świętek, Michał Poręba, Kazimierz Twardowski, Bożena Wojtanowska, Grzegorz Wójcik i Aleksandra Zuba-Benn.

 

Najnowsze działo Piotra Barszczowskiego, prezentowany na Salonie Jesiennym „Salvator Mundi”, to grafika wykonana w technice neokolażu (kolaż makro i mikrofotografii wody, kamieni szlachetnych i materiałów) o wymiarach 2×1,3 m. Podłożem tej pracy jest płyta.

Dzieło posiada charakterystyczne cechy utworu dla stylu figuratywne. Przykładami prac figuratywnymi są prace Petera Paula Rubensa, Diego Velazqueza, Jana Vermeera czy Jana Matejki.

Tematem tej pracy są człowiek, portret, sacroexpo. Człowiek pojawił się już w sztuce prehistorycznej i jest jednym z głównych tematów w sztuce do czasów współczesnych. Portret pojawił się w starożytności, już wtedy podejmując próby psychologicznego ukazania modela. Jako samodzielne dzieło sztuki powrócił dopiero w późnym średniowieczu.

 

„Salvator Mundi” wyróżnia się paletą kolorów wśród których występuje brązowy, który jest barwą ziemistą, naturalną, wykorzystywaną zarówno do zgaszenia kompozycji jak i podkreślenia jej związków z przyrodą.

Nastrój pracy charakteryzuje żywiołowość. Sztuka pełna żywiołowości powinna znaleźć się w przestrzeni biurowej, ponieważ pozytywnie wpływa na kreatywność pracowników oraz dodaje energii.

 

Piotr Barszczowski urodził się w 1972 r. w Tarnowie. Jest absolwentem dwóch krakowskich uczelni: Akademii Sztuk Pięknych oraz Uniwersytetu Papieskiego (Wydział Teologiczny). Specjalizuje się w dziedzinie komunikacji wizualnej oraz w dziedzinie historii sztuki sakralnej. Jako artysta-plastyk, projektant grafiki użytkowej, jest autorem identyfikacji wizualnych ponad 500 firm – jest również biegłym sądowym w tej dziedzinie.

 

Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków oraz do Związku Polskich Artystów Fotografików. Jest twórcą „NEOWITRAŻU” – charakterystycznego foto-kolażu komponowanego fragmentami makrofotografii. Jest uznanym i nagradzanym na całym świecie artystą, cenionym wykładowcą akademickim, doktorem sztuki i teologiem.

 

„Zbawiciel świata” (z łacińskiego Salvator Mundi) to obraz olejny, który powstał w XVI wieku (szacuje się, iż w latach 1506-1513). Jego autorem jest Leonardo da Vinci, który namalował go dla króla Francji – Ludwika XII.

Obraz po dziś dzień wywołuje nieco kontrowersji, ponieważ niektórzy eksperci uważają, iż Leonardo skopiował go od swojego ucznia – Giovanniego Boltraffia. Specjalistyczne badania wykazały jednak, że autorem obrazu jest bezsprzecznie Leonardo da Vinci, dzięki czemu jego wartość rynkowo znacząco wzrosła.

Na obrazie znajduje się Jezus, który ma podniesioną prawą rękę. Podnosi ją w celu udzielenia błogosławieństwa. W drugiej ręce trzyma natomiast szklaną kulę, która jest symbolem całego świata. Postać Jezusa jest dość charakterystyczna, ponieważ ma na sobie szaty w kolorze czerwonym oraz błękitnym. Obraz ten powstał na drewnie i ma wymiary 66×47 cm. Przedstawia poważnego Jezusa, który dla wiernych jest zbawicielem świata i najważniejszą postacią w chrześcijańskim obrządku.

 

Salon Jesienny w galerii ARTEKA przy ul. Wałowej 16 można oglądać do 5 listopada (od wtorku do piątku w godz. 10-16, w soboty 10-13).

 

A oto jeden z internetowych po salonowych komentarzy opatrzony podpisem – Macho Grande:

 

Oczywiście to co robi prywatna grupa związana ze sobą towarzysko to ich wewnętrzna sprawa, zebrali się, wynajmują lokal za własne pieniądze, wystawiają co tam wyprodukują, robią jakieś geszefty, wszystko ok. Po co wszak jakieś misyjne zdjęcie? Historia ZPAP-u w Tarnowie zakończyła się bezpowrotnie kilka lat temu w otoczce dość zgniłej atmosfery, kuriozalnie w drugim co do wielkości mieście małopolskim odział przestał działać, poprzedzony środowiskowymi salonami o charakterze łabędziego śpiewu, koniec kropka, artyści nie potrafili wykorzystać potencjału jaki posiadali, pozostał wstyd. Próba reanimacji trupa w stanie zaawansowanego rozkładu tylko w nielicznych przypadkach kończy się sukcesem, no chyba, że weźmie się za to doktor Frankenstein. STAP miał być w założeniach elitarną jednostką zrzeszającą wybitnych twórców a stał się zbiorem sfrustrowanych plastyków, którzy za wszelką cenę chcą podkręcić własne ego. Z czystej ciekawości odpaliłem link do katalogu, stwierdzenie, że został zaprojektowany jest sporym nadużyciem, oglądamy przeciętne reprodukcje często słabej jakości, niepełne biogramy, często dość enigmatyczne. Można było się przynajmniej postarać o jakiś głębszy merytoryczny tekst, zaprosić fachowca, który pokusiłby się o głębszą analizę prezentowanych artefaktów oraz przede wszystkim próbę przekonywającego uzasadnienia tejże prezentacji. Tak się jednak nie stało, ten słaby ze wszech miar materiał poszedł w świat. Nie będę się szczegółowo znęcał nad każdym uczestnikiem, bo koń jaki jest każdy widzi. Jeśli chcecie ruszyć z miejsca miast się kisić we własnym sosie, zasilcie swoje szeregi młodym narybkiem, bo na pierwszy rzut oka młodych brak a średnia wieku członków i członkiń to mniej więcej grubo pięćdziesiąt plus. Jakiś menadżer by się również przydał co wie jak prowadzić galerię sztuki, bo to nie tylko wieszanie na ścianach radosnych wytworów, czekanie na klienta czy zwiedzacza ale też odpowiednie strategie marketingowe i promocyjne, budowanie marki itp. trzeba się na tym po prostu znać, nie wystarczą dobre chęci bo wiadomo do brukowania czego służą.

 

Przygotował – Ryszard Zaprzałka

ac / fot. T. Schenk

Zobacz również:

Malarz wizji

Jego obrazy przykuwają uwagę grą kształtów, form i oryginalnych rozwiązań kolorystycznych. Emanuje z nich sugestywny nastrój tajemnicy, mistycyzmu, melancholii, który momentami przybiera formę katastrofizmu. Inspiracją dla artysty najczęściej była muzyka, poezja, literatura, czasami jakiś film,

Czytaj więcej....

„Podróże (nie)możliwe………”

czyli od pasterza do paryskiego artystyoraz anielski desant wśród Madonn     Po kilku miesiącach przerwy, spowodowanej pracami remontowymi, w czwartek (20 marca) ponownie otwarto Muzeum Diecezjalne w Tarnowie, pokazując od razu dwie wystawy –

Czytaj więcej....

Jedna Przestrzeń

czyli Beata Olszewska inaczej…   Taki tajemniczy i mocno intrygujący tytuł nosi najnowsza ekspozycja prac tej znanej i cenionej dotychczas ikonopisarki, pedagoga i popularyzatorki sztuki sakralnej. Tym razem nową, doprecyzowując „Jedną Przestrzeń”, Beata Olszewska zaprezentowana

Czytaj więcej....

Przez Twe święte zmartwychwstanie,
z grzechów powstać daj nam, Panie

Każdemu z Was, każdemu kto w Waszym
sercu ma choć miejsca odrobinę

wszelakości dobrej a Bożej
w czas WIELKIEJ NOCY
Anno Domini 2025
życzy Teatr Nie Teraz
oraz Tarnowski Kurier Kulturalny

Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube