
czyli
MASTERCARD OFF CAMERA
17. Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA 2024 właśnie wystartował – donosi nasza krakowska korespondentka Katarzyna Cetera. Za nami wieczorna Gala Otwarcia Festiwalu w Kinie Kijów i europejska premiera filmu TREASURE z udziałem twórców – reżyserki Julii von Heinz, producentów Mariusza Włodarskiego oraz Michała Kiedrowicza, aktora Stephena Fry’a, kostiumografki Małgosi Karpiuk, scenografów Kasi Sobańskiej oraz Marcela Sławińskiego, reżyserki castingu Magdy Szarzbart, a także Justyny Dominik, Ralpha Kamińskiego i Adriana Schabenbecka. Festiwal potrwa 10 dni. W programie 183 projekcje, blisko 100 filmów i 280 wydarzeń.

Już po raz siedemnasty zostanie wyłoniony zwycięzca w Międzynarodowym Konkursie Głównym „Wytyczanie Drogi”, w którym o Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy. Wysokość nagrody to aż 25 000 dolarów, a o tym kto ją dostanie rozstrzygną jurorzy: aktor i reżyser Andrzej Seweryn, zdobywca dwóch Oscarów za scenariusze Christopher Hampton oraz producentka Alise Gelze. W tym roku publiczność w ramach Konkursu Głównego będzie mogła zobaczyć dziesięć tytułów: 78 DAYS w reż. Emilija Gašić, EMPTY NETS (reż. Behrooz Karamizade), FREVER-FOREVER w reż. Anny Buryachkovej, PARADISE IS BURNING (reż. Mika Gustafson), POWER ALLEY w reż. Lillah Halla, SHE CAME AT NIGHT (reż. Jan Vejnar, Tomáš Pavliček), SILENT ROAR w reż. Johnny’ego Barringtona, THE HYPNOSIS (reż. Ernst De Geer), THE QUIET MAID w reż. Miguela Fausa czy TYLE CO NIC (reż. Grzegorz Dębowski).

26 kwietnia o godz. 11.00 rozpoczęła się konferencja prasowa, podczas której nastąpiło oficjalne otwarcie festiwalu. O tej samej godzinie miał miejsce wykład Aleksandry Zaborowskiej na auli Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w ramach Masterclass LEPSZE PORTRETY W 8 KROKACH, podczas którego uczestnicy mieli okazję posłuchać cennych porad na temat fotografii portretowej.
O godzinie 16.00 pod Galerią Krakowską – w Miasteczku Filmowym w nowej lokalizacji – rozpoczęły się niezapomniane spotkania OFF Na Maksa, które poprowadził Maks Behr. Jego wyjątkowymi gośćmi byli Dobromir Dymecki i Maciej Musiałowski. W tej samej lokalizacji o godz. 19.00 miał miejsce pierwszy seans plenerowy, na którym pokazano film CHORA NA SIEBIE. O 20.30 na Placu Szczepańskim można było obejrzeć CHŁOPCA Z NIEBIOS.

Wieczorem na czerwonym dywanie przed Kinem Kijów pojawili się sławni goście z Polski, Europy i świata. W ten sposób rozpoczęto Galę Otwarcia Festiwalu. Natomiast po uroczystym bankiecie w Klubie Poczta Główna można było już mniej oficjalnie świętować początek festiwalu – w rytmie muzyki z lat 90. i 2000.
Trzon programu od lat, niezmiennie – obok konkursu głównego „Wytyczanie Drogi” – wyznacza także Konkurs Polskich Filmów Fabularnych. W tym roku dziesięć najbardziej interesujących rodzimych produkcji ma szansę na nagrodę w tym konkursie. Przyznawane są również nagrody dla Najlepszej Aktorki, Aktora oraz Mastercard Rising Star – za debiut. O wszystkich wspomnianych laurach decydują dwa gremia jurorskie złożone z wybitnych międzynarodowych twórców i ekspertów.
Dziś odbyła się projekcja filmu BŁAZNY w reżyserii Gabrieli Muskały, ZNACHORA w reżyserii Michała Gazdy oraz projekcja filmu GRZYBY w reżyserii Pawła Borowskiego, które biorą udział w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych. Ale odbył się także premiera filmu TREASURE w reżyserii Julii von Heinz – widzowie Mastecard OFF CAMERA mogli go obejrzeć jako pierwsi na świecie!

O 19:00 rozpoczął się pokaz specjalny filmu PUŁAPKA ze specjalnym udziałem Patricka Wilsona, który przed pokazem odebrał nagrodę „Pod Prąd”, przyznawaną od 2010 roku osobistościom szczególnie zasłużonym dla niezależnego kina. Jej laureatami w poprzednich latach byli m.in. David Thewlis, John Malkovich oraz Agnieszka Holland.
Film PUŁAPKA (ang. HARD CANDY) opowiada o spotkaniu nastoletniej Hayley z dużo starszym od siebie Jeffem – przystojnym fotografem mody poprzedzonym rozmowami na internetowym czacie. Kiedy spotykają się u niego w domu na jaw wychodzą prawdziwe intencje obydwu stron, które mogą mieć poważne i śmiertelne konsekwencje.

Jesteśmy od dawna pełni podziwu dla talentu aktorskiego Patricka Wilsona. – zapewniał Grzegorz Stępniak, Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA. – Niemal piętnaście lat temu, podczas jednej z pierwszych edycji Festiwalu […] pokazywaliśmy świetną „Pułapkę”, w którym, obok Elliota Page’a, gra główną rolę. Po latach wracamy do tego mistrzowsko skonstruowanego thrillera, niezapomnianej filmowej gry w przysłowiowych „kotka i myszkę”, przy okazji wizyty Wilsona na naszym Festiwalu. Przyznajemy mu Nagrodę Pod Prąd, w uznaniu dla jego bogatej filmografii i dorobku. Przede wszystkim za konsekwentne podążanie własną ścieżką artystyczną, w ramach której łączy sprzeczne z definicji porządki: karierę w teatrze i broadwayowskich musicalach, granie pierwszoplanowych ról w światowych hitach box office i blockbusterach – chociażby – serii „Obecność” i „Aquaman” z występowaniem z odważnych obyczajowo produkcjach, w rodzaju „Aniołów w Ameryce” i „Małych dzieci”, które na trwałe weszły do kanonu współczesnej (pop)kultury.
Patrick Wilson znany jest z wielu ról, zarówno w musicalach na Broadwayu jak i wielkobudżetowych produkcjach filmowych. To aktor ceniony przez krytykę i uhonorowany licznymi nagrodami. Masowej publiczności jest znany dzięki roli Eda Warrena w serii filmów „Obecność”. Aktor urodził się Virginii, ale wychował w St. Petersburg na Florydzie, studiował Sztuki piękne na Uniwersytecie Carnegie Mellon. Swoje pierwsze kroki stawiał na deskach teatralnych. W kinowej sensacji, filmie AQUAMAN James’a Wan’a, Wilson zachwycił publiczność rolą Króla Orma. Niedawno zadebiutował w roli reżysera w piątej części filmów z serii NAZNACZONY zatytułowanej NAZNACZONY: CZERWONE DRZWI. Jednak przełomową rolą w jego karierze była rola Joe Pitta w głośnym mini serialu HBO ANIOŁY W AMERYCE (2003), za którą dostał nominację do Złotego Globu i Emmy. Nominacje dla najlepszego aktora przyniosła mu też rola Lou Solversona w serialu FARGO. Inne filmy i seriale, w których grał Wilson to OBECNOŚĆ, PROMETEUSZ, JACK STRONG, MAŁE DZIECI czy UPIÓR W OPERZE.

Poza Konkursem Głównym „Wytyczanie Drogi” – Międzynarodowym konkursem o Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy oraz Konkursem Polskich Filmów Fabularnych, w którym dziesięć fabuł walczy o Nagrodę Dominiki Kulczyk & dFlights w wysokości 100 000 złotych, podczas festiwalu przyznawana jest także nagroda Female Voice. Laureatkami tej nagrody są wybitnie uzdolnione kobiety, które na co dzień aktywnie działają w polskiej branży filmowej, są ambitne, kreatywne, skuteczne. Wyróżnienie ma na celu wspieranie kobiet w realizowaniu ich artystycznych projektów i zawodowych planów w mocno zmaskulinizowanym świecie kina. Co roku nominowanych jest pięć twórczyń, a laureatka jest wybierana przez Jury Konkursu Polskich Filmów Fabularnych. Nagrodę po raz pierwszy przyznano w 2023 roku. Wartość nagrody to aż 50 000 zł.
Będzie też nagroda dla Najlepszej Aktorki w filmach nominowanych w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych (nagroda 10 000 zł), nagroda dla Najlepszego Aktora Konkursu Polskich Filmów Fabularnych
Najlepszy Aktor w filmach nominowanych w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych (nagroda: 10 000 zł) oraz Mastercard Rising Star – za najlepszy debiut aktorski w filmie pełnometrażowym (nagroda: 10 000 zł)
Reżyserzy i reżyserki filmów biorących udział w Konkursie Głównym „Wytyczanie Drogi” oraz Konkursie Polskich Filmów Fabularnych walczą także o Nagrodę Publiczności w wysokości 10 000 złotych. To, który film zostanie wyróżniony, zależy od najbardziej wymagających jurorów, jakimi są widzowie festiwalu. Przed seansem konkursowych filmów publiczność otrzymuje kartę do głosowania i po zakończeniu projekcji filmu może wrzucić do urny do głosowania.

Inne festiwalowe laury to na przykład nagroda przyznawana przez Międzynarodową Federacją Krytyków Filmowych FIPRESCI (Fédération Internationale de la Presse Cinématographique) – organizację zrzeszającą krytyków filmowych z ponad 50 krajów całego świata i przyznającą nagrody na najlepszych festiwalach filmowych, Nagroda KIPA dla najlepszego debiutującego producenta.
Będzie też Konkurs filmowy #63sekundy – skierowany do młodych ludzi w wieku 15–22 lata, którzy chcą opowiedzieć o tym, jak widzą swoją przyszłość w świecie pełnym rewolucji społecznych, politycznych, technologicznych i ekonomicznych. Uczestnicy mogą stworzyć swoje dzieło filmowe w dowolnej technice. Może to być film fabularny, animacja lub grafika. Każdy zgłoszony materiał zostanie oceniony pod względem aspektów artystycznych zawartych w 63-sekundowej formule. Głównym organizatorem konkursu jest Muzeum Powstania Warszawskiego. Wysokość nagród: I miejsce – 10 000 zł, II miejsce – 2000 zł, III miejsce – 1000 zł.
Festiwal potrwa 10 dni i zakończy się 5 maja. Bilety na niektóre wydarzenia można jeszcze kupić i wybrać się do Krakowa – a to przecież blisko, po sąsiedzku.
Katarzyna Cetera