
czyli
PODSUMOWANIE.
Ponad 10 tysięcy osób obejrzało oryginalną wersję KRÓLA LWA z 1994 roku na zakończenie Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie – podsumowuje nasza krakowska korespondentka Katarzyna cetera. Projekcja była spektakularna – z muzyką na żywo – a odbyła się w TAURON Arenie Kraków. Ścieżkę dźwiękowa do tego filmu skomponował wielokrotnie nagradzany zespół. Autorami piosenek są Elton John i Tim Rice – obaj uhonorowani zarówno Oscarem, jak i Grammy. Partyturę stworzył zdobywca Oscara i Grammy Hans Zimmer, a aranżacje afrykańskich partii wokalnych to dzieło nagrodzonego Grammy południowoafrykańskiego producenta i kompozytora Lebo M. Kultowe piosenki zaśpiewali: Igor Pochwała (młody Simba), Marcin Januszkiewicz (dorosły Simba) Gracjana Górka (młoda Nala), Natalia Nykiel (dorosła Nala), Andrzej Kozłowski (Timon), Damian Aleksander (Pumba), Marcin Jajkiewicz (Zazu), Szymon Kuśmider (Skaza) oraz Olga Szomańska.

Kompozycja Jana A.P. Kaczmarka z filmu NIEWIERNA rozpoczęła pierwszy koncert 17. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. W środę 22 maja uroczysty koncert TRACES OF MEMORY w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie otworzył 17. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. W wydarzeniu uczestniczyli prezydent miasta Krakowa Aleksander Miszalski oraz ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce Mark Brzezinski. Festiwal Muzyki Filmowej już na trwałe wpisał się w życie kulturalne Krakowa. Tegoroczna edycja ma jednak wyjątkowy wymiar. […] To edycja jubileuszy, ale niestety także wspomnień o wielkich artystach, których nie ma już wśród nas. Dwa dni temu odszedł kompozytor i zdobywca Oscara Jan A.P. Kaczmarek. Człowiek nierozerwalnie związany z Krakowem, filmem i muzyką. Dobry duch Festiwalu Muzyki Filmowej, który w tym roku poświęcamy także jego pamięci” – mówił prezydent Aleksander Miszalski.
Koncert inaugurujący Krakowski Festiwal Muzyki Filmowej, który miałem zaszczyt otworzyć razem z prezydentem Krakowa, miał szczególnie uroczysty charakter, ze względu na obchody 30-lecia polskiej premiery Listy Schindlera Stevena Spielberga. Oskarowa ścieżka dźwiękowa z filmu amerykańskiego kompozytora Johna Williamsa w Krakowie brzmiała wyjątkowo. Symfonia Elliota Goldenthala, utwory wybitnych polskich kompozytorów – Krzysztofa Pendereckiego oraz Antoniego Komasy-Łazarkiewicza – w połączeniu z muzyką klezmerska zespołu Kroke były doskonałym dopełnieniem programu. Dla mnie osobiście ogromnie poruszającym momentem była możliwość spotkania i rozmowy z dwójką ocalałych z Holokaustu. Wśród gości dzisiejszego koncertu byli też polscy laureaci Oscara za film Lista Schindlera w kategorii najlepsza scenografia i dekoracje wnętrz – Allan Starski i Ewa Braun oraz gość specjalny tegorocznego Festiwalu Muzyki Filmowej, amerykański kompozytor i zdobywca Oscara Elliot Goldenthal. Z całego serca dziękuję organizatorom – Krakowskiemu Biuru Festiwalowemu, Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie oraz Konsulatowi Stanów Zjednoczonych w Krakowie za ten niezwykły wieczór pełen zadumy i refleksji – napisał na portalu X ambasador Mark Brzezinski.

W czwartek 23 maja w Centrum Kongresowym ICE Kraków podczas wydarzenia International Gala: Individuals publiczność wysłuchała między innymi muzyki z głośnym filmów ostatnich sezonów. Koncert był wyjątkową okazją, by spotkać wybitnych kompozytorów średniego pokolenia – Daniela Pembertona, Martina Phippsa, Roba Simonsena i Anthony’ego Willisa – i usłyszeć motywy z takich filmów jak WIELORYB, OBIECUJĄCA MŁODA. KOBIETA, NAPOLEON, czy SPIDER-MAN: POPRZEZ MULTIWERSUM. Tego wieczoru nagrodę Ambasadora FMF otrzymał Dirk Brossé, uznany na arenie międzynarodowej belgijski dyrygent i wielokrotnie nagradzany kompozytor.
Festiwal cieszył się ogromnym zainteresowaniem i koncerty zostały prędko wyprzedane. Nie trzeba było jednak mieć biletu, by skorzystać z programu Miasteczka Festiwalowego przy Galerii Kazimierz. Tam, na świeżym powietrzu, można było wziąć udział w warsztatach i spotkaniach oraz wysłuchać recitali. Na sobotę i niedzielę w ramach kina plenerowego zaplanowano pokazy filmów VINCI oraz WIELORYB. A w piątek podczas silent disco plac przy Galerii Kazimierz zmienił się w największy dancefloor Krakowa – aby wziąć udział w tym wydarzeniu, należało jedynie pobrać bezpłatną wejściówkę.

Festiwal Muzyki Filmowej to także Forum Audiowizualne – cykl spotkań w Pałacu Potockich. Program branżowy obejmował między innymi warsztaty z młodymi kompozytorami i reżyserami w Lusławicach i sesję nagraniową. Tym, na co szczególnie czeka szerokie grono miłośników muzyki filmowej, są z pewnością spotkania z najbardziej cenionymi twórcami – mówiła dyrektorka KBF Carolina Pietyra. W sobotę 25 maja z publicznością Forum Audiowizualnego mogli się spotkać kompozytorzy nominowani do nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku: Bartosz Chajdecki, Jan Komar, Mary Komasa, Antoni Komasa-Łazarkiewicz, Zygmunt Konieczny, Paweł Lucewicz, Jerzy Rogiewicz, Łukasz „L.U.C” Rostkowski, Wojtek Urbański, Łukasz Targosz, Natalia Zamilska, Hubert Zemler i Karolina Rec-Jarmulska. Zwycięzców konkursu poznaliśmy podczas wydarzenia Polish Gala: Modern Roots, które odbyło się 25 maja.
Tego wieczoru wysłuchaliśmy między innymi hipnotyzującej kompozycji Arkadiusza Reikowskiego z gry BLACKTAIL oraz poetyckich fragmentów soundtracku Pawła Lucewicza do nowej wersji ZNACHORA. Na scenę wyszło między innymi kobiece trio SVAHY czy polsko-ukraińska grupa Zazula. Suitę z CHŁOPÓW wykonali Łukasz „L.U.C.” Rostkowski, Rebel Babel Film Orchestra oraz Orkiestra Filharmonii Krakowskiej. Usłyszeliśmy także fragmenty ścieżki dźwiękowej z serialu 1670, w której Jerzy Rogiewicz zaskakująco połączył muzykę dawną i elektroniczną.

Podczas koncertu ogłoszono także zwycięzców szóstej edycji konkursu Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku. Paweł Lucewicz odebrał Nagrodę Akademii za kompozycje do filmu ZNACHOR w reżyserii Pawła Gazdy – ten film podbił platformę Netflix I to właśnie ten soundtrack otrzymał najwięcej głosów członków Akademii Nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku, w której skład wchodzą dziennikarze kulturalni i przedstawiciele krajowej i zagranicznej branży oraz wiodących instytucji muzycznych i filmowych. Artysta otrzymał od organizatorów FMF – Miasta Krakowa, KBF i RMF Classic – statuetkę oraz nagrodę finansową ufundowaną przez markę Wojas, która jest Sponsorem Głównym Nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku.
Paweł Lucewicz to kompozytor muzyki filmowej, pianista i producent muzyczny. Pracował przy ponad sześćdziesięciu tytułach, takich jak filmy CARTE BLANCHE (reż. Jacek Lusiński), CZARNY MERCEDES (reż. Janusz Majewski), SAMI SWOI. POCZĄTEK (reż. Artur Żmijewski), DISCO POLO (reż. Maciej Bochniak) oraz seriale: MINUTA CISZY, POD POWIERZCHNIĄ, SZADŹ i STULECIE WINNYCH. Muzyka do najnowszej adaptacji ZNACHORA przyniosła mu szereg nominacji oraz nagrody Best Original Score for a Drama Film na gali Movie Music UK Awards i Breakthrough Composer of the Year przyznaną przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Muzyki Filmowej.
Akademia Nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku doceniła Pawła Lucewicza za oryginalne odczytanie tematu filmu i jednocześnie za szacunek dla muzycznych osiągnięć Piotra Marczewskiego – kompozytora ścieżki dźwiękowej do filmu Jerzego Hoffmana. Za różnorodne, ale i spójne podejście do tematów filmowych, za mistrzowską orkiestrację, rozwój tematów przewodnich w filmie, za liryzm uzyskany w kluczowych scenach, dyskretny dobór środków wyrazu i unikalne wykorzystanie muzyki źródeł, w tym twórczą współpracę z grupą SVAHY. Otrzymujemy piękny dźwiękowy portret polskiej wsi, z jej klasowymi napięciami, a jednocześnie muzykę przekonującą swoją emocjonalną głębią, która doskonale brzmi także słuchana niezależnie od obrazu” – mówił dyrektor artystyczny FMF Robert Piaskowski.

Natalia Zamilska
Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku to także nagroda publiczności, której partnerami są marki Massive Music i Shootme. W otwartym głosowaniu zwyciężyła muzyka Natalii Zamilskiej, napisana do filmu DZIEŃ MATKI w reżyserii Mateusza Rakowicza. Oddało na nią głos blisko 40% osób biorących udział w plebiscycie na stronie internetowej Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Publiczność doceniła pulsujący mroczny beat, eksperymentalne podejście do tempa oraz producencki kunszt w operowaniu kontrastami. Zamilska jest mistrzynią w kreowaniu rozwibrowanych mrocznych głębi i płaskich rytmicznych trzasków, doskonale ilustrujących film akcji inspirowany światem gier wideo. Zamilska jest jedną z najciekawszych polskich gwiazd sceny elektronicznej i techno. Jej pojawienie się w kasowej produkcji Netfliksa wpisuje się w nowe trendy komponowania i doskonale otwiera wyobraźnię – komentował Robert Piaskowski.
Natalia Zamilska jest kompozytorką, producentką i autorką programów radiowych specjalizującą się w muzyce elektronicznej. W 2018 roku ścieżka dźwiękowa do gry RUINER przyniosła jej nagrodę Digital Dragons i nominację do Fryderyka. Wśród twórców, którzy współdziałali z Zamilską są gwiazdy polskiej sceny popularnej i alternatywnej, jak Katarzyna Nosowska, Maria Peszek, Paulina Przybysz czy raper Quebonafide. Artystka jest znana także ze współpracy ze światem mody – jej muzykę prezentowano między innymi na pokazie marki Dior.

Robert Piaskowski
Tego wieczoru statuetkę odebrał także Hernan Castro Fioravanti, który zwyciężył w konkursie FMF Young Talent Award. Jak ogłosił dyrektor artystyczny FMF Robert Piaskowski, od przyszłego roku ten konkurs, mający na celu wspieranie młodych kompozytorów, będzie wiązać się ze stypendium imienia zmarłego niedawno Jana A.P. Kaczmarka: Za zgodą wdowy po Janie A.P. Kaczmarku, pani Aleksandry Twardowskiej, postanowiliśmy uhonorować pamięć kompozytora w sposób szczególny. Jan przywiózł z Hollywood wiele uwagi dla rozwoju talentów i edukacji młodych kompozytorów i producentów muzycznych. Do historii przeszły jego master classes na festiwalu Transatlantyk. Chciał tworzyć idealny zamek pełen muzyki i talentów i tak powstał jego instytut Rozbitek. Wielu kompozytorów filmowych mówi: to Jan mnie wybrał, wypatrzył, to Jan mi dał siłę, pchnął mnie w tę działalność. Dlatego postanowiliśmy, że od 2025 roku nasza Nagroda FMF Young Talent Award uzupełniona zostanie o stypendium im. Jana AP Kaczmarka, które stanowić będzie pakiet wspierających rozwój młodych twórców działań edukacyjnych i praktycznych w Krakowie, Londynie i Los Angeles. Chcemy w ten sposób kontynuować wielkie dzieło Jana A.P. Kaczmarka i pozwalać młodym twórcom iść w ślady tego wielkiego kompozytora” – ogłosił Robert Piaskowski.
Jednak to KRÓL LEW, produkcja Walt Disney Animation Studio z 1994 roku stał się spektakularnym finałem 17. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Nagrodzoną Oscarem ścieżkę dźwiękową Hansa Zimmera wykonali na żywo Orkiestra Akademii Beethovenowskiej oraz połączone chóry Filharmonii Krakowskiej i Pro Musica Mundi. Artystów poprowadził ceniony dyrygent Erik Ochsner.
Od dłuższego czasu nosiliśmy się z pomysłem, by wrócić do klasycznej wersji Króla lwa i nadać jej spektakularną oprawę – mówił Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF – Dla urodzonych w latach 80. i 90. produkcja Disneya to film dzieciństwa, który wciąż wywołuje silne emocje. Wiele osób oglądało go w kinach, ale jeszcze długo po premierze animacja robiła u nas furorę dzięki kasetom VHS pożyczanym sobie przez kolegów i koleżanki. Film łączył pokolenia, bo razem z dziećmi oglądali go także rodzice i dziadkowie. Teraz przypomnieliśmy tę poruszającą opowieść dorosłym, a najmłodszym pokazaliśmy jej klasyczną wersję. To wyjątkowe przeżycie – dodał Piaskowski.

Kolejna, 18 edycja FMF co prawda dopiero za rok, ale muzykę z 17. FMF można usłyszeć na płycie festiwalowej. Wydawnictwo zawiera kompozycje światowych mistrzów muzyki filmowej, jak Elliot Goldenthal czy John Williams. Nie zabrakło utworów z głośnych produkcji polskiej kinematografii, w tym z popularnego serialu 1670. Płyty ukazały się w limitowanym, ręcznie numerowanym nakładzie, w postaci audiofilskich, złotych krążków CD oraz płyt winylowych w dwóch wersjach kolorystycznych. Sprzedaż online prowadzi portal Winylownia.
Katarzyna Cetera
Zdjęcia – organizatorzy