
czyli
PATRICK DOYLE
UHONOROWANY NAGRODĄ KILARA
O zakończonej właśnie w Krakowie szesnastej edycji Festiwalu Muzyki Filmowej jeszcze napiszę – zapowiada nasza krakowska korespondentka, ceniona publicystka Katarzyna Cetera. Tymczasem spieszę donieść tarnowskim czytelnikom, że oto jeden z najbardziej rozchwytywanych kompozytorów świata przyjechał na Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, by świętować swoje 70. urodziny. W siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach odbył się niezwykły koncert, a Patrick Doyle odebrał Nagrodę Kilara za całokształt twórczości. Statuetkę wręczyli laureatowi prezydenci Krakowa i Katowic.

Pochodzący ze Szkocji Patrick Doyle jest artystą znanym i wszechstronnym. Pisał muzykę do słynnych hollywoodzkich produkcji i współpracował z tak cenionymi reżyserami jak Robert Altman, Kenneth Branagh, Alfonso Cuarón, Brian De Palma czy Ang Lee. Szeroka publiczność zna jego muzykę z popularnych komedii („DZIENNIK BROGDET JONES”), thrillerów („DONNIE BRASCO”), filmów fantastycznych („HARRY POTTER I CZARA OGNIA”), a także adaptacji brytyjskiej klasyki („HAMLET” czy „ROZWAŻNA I ROMANTYCZNA”).

Muzyka z tych filmów zabrzmiała w ubiegły poniedziałek w Katowicach w znakomitym wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, którą po mistrzowsku poprowadził znany belgijski kompozytor i dyrygent Dirk Brossé. Przed liczącą sobie niemal 1800 miejsc widownią nowoczesnej sali koncertowej Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach wystąpili także soliści – Sylwia Olszyńska (sopran) oraz Radosław Kurek (fortepian). Wydarzenie zorganizowano dzięki współpracy dwóch miast – Krakowa i Katowic – w ramach Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Nagroda Kilara od 2015 roku przyznawana jest za całokształt twórczości oryginalnym i dojrzałym kompozytorom muzyki filmowej, którzy pozostają wierni tradycyjnej sztuce komponowania, piszą utwory, które w oderwaniu od obrazu nie tracą na czytelności, a także sprawnie posługują się językiem muzycznym, kreatywnie operują kolorystyką, barwą i fakturą.

Celem ustanowienia Nagrody jest nie tylko pielęgnowanie pamięci o Wojciechu Kilarze, ale również podkreślanie wagi etosu kompozytora w interdyscyplinarnym świecie filmu. Dzięki jej ustanowieniu postać Wojciecha Kilara – jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich kompozytorów XX i XXI wieku – zyskuje nowy międzynarodowy wymiar.
Z uwagi na rangę wyróżnienia to jedno z najważniejszych potwierdzeń związków Katowic i Krakowa, kreatywnych miast UNESCO. Jestem przekonany, że nasza współpraca nadal będzie się rozwijać – powiedział prezydent Katowic Marcin Krupa. Do genezy nagrody odniósł się prezydent Krakowa Jacek Majchrowski: Wojciech Kilar łączył obydwa nasze miasta – w Krakowie studiował, chwilę mieszkał, często wracał, ale wybrał stolicę Górnego Śląska. Nagroda jego imienia pozwala nam nie tylko honorować wybitnych kompozytorów i promować ich nietuzinkowy styl, ale też umacniać partnerstwo Krakowa i Katowic na rzecz rozwoju muzyki.

Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, a zarazem pełnomocnik prezydenta miasta Krakowa ds. kultury podkreślił: Trudno sobie wyobrazić twórcę bardziej płodnego i różnorodnego niż Patrick Doyle. – i dodał: Kompozytor równie wspaniale ilustruje intymne światy adaptacji szekspirowskich oraz psychologiczne rozterki bohaterów komedii. Potrafi stworzyć nastrój mrocznych thrillerów i kina historycznego, ale z równym kunsztem ilustruje najbardziej magiczne dzieła hollywoodzkiego kina. W każdej z tych produkcji Doyle tworzy niepowtarzalny styl, w którym da się wyśledzić ogromną erudycję muzyczną. Jego utwory to arcydzieła instrumentacji i orkiestracji, wynikające z doskonałego rozumienia roli muzyki w filmie.
Patrick Doyle był dwukrotnie nominowany do Oscara, Złotego Globu i Cezara. Za całokształt twórczości otrzymał nagrody BAFTA Scotland i The World Soundtrack Award. Podczas niedawnej ceremonii koronacji brytyjskiego króla Karola III zabrzmiał marsz napisany przez Doyle’a specjalnie na tę okazję.

Do tej pory Nagrodę Kilara otrzymały tak wybitne postaci muzyki filmowej jak Elliot Goldenthal, Alexandre Desplat, Howard Shore, Philip Glass czy John Powell. Do rady nagrody należą: Ewa Bogusz-Moore (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia), Daniel Cichy (Polskie Wydawnictwo Muzyczne), Agata Grabowiecka (Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia), Ewa Miszczak (RMF Classic), Paweł Pawlik (RMF Classic), Barbara Schabowska (Instytut Adama Mickiewicza), Piotr Zaczkowski (Katowice Miasto Ogrodów). Przewodniczący temu zacnemu gremium Robert Piaskowski (Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie).
Do Katowic może mamy trochę dalej, ale krakowski Festiwal Muzyki Filmowej odbywa się co roku – a to przecież blisko, po sąsiedzku.
Katarzyna Cetera
foto. Robert Słuszniak