czyli
ilość to nie jakość.
Było zgodnie ideą przewodnią Salonu jako prezentacją najnowszych prac artystów związanych z miastem oraz regionem tarnowskim.
Prezentacja ma charakter otwartego konkursu (choć regulamin pozwala także na zgłoszenie pracy do wystawy bez obowiązku udziału w konkursie), w którym Jury przyzna nagrody i wyróżnienia. Konkursowi nie towarzyszy hasło przewodnie. Pierwszym etapem jest kwalifikacja nadesłanych propozycji, etap kolejny to wystawa pokonkursowa, w trakcie której zostają wyłonieni laureaci.
Od kiedy od roku 2017 w konkursie mogą uczestniczyć nie tylko artyści zrzeszeni w Związku Polskich Artystów Plastyków (takie kryterium obowiązywało w pierwszych Salonach), ale także twórcy niezależni, studenci uczelni artystycznych oraz osoby zajmujące się czynnie twórczością plastyczną – jest tylko gorzej…
Jeśli do tegorocznego konkursu (?) zgłosiło się ponad 200 osób, a do ostatecznej ekspozycji dopuszczono 176 prac, z czego w puli nagród znalazło się aż 44 prac, to naprawdę źle się dzieje w państwie duńskim…
Oglądając tę w większości wystawę prac sztukopodobnych, pora najwyższa zdecydować o zmianie formuły Salonu, który w pierwotnych założeniach miał prezentować, to co najlepsze a nie koniecznie najnowsze w tarnowskiej sztuce, boć teraz to artystyczna wieża Babel, przysłowiowy miszmasz, gdzie ilość antykultury zdecydowanie góruje nad jakością sztuki prawdziwej… Może trzeba w przyszłości organizować dwa salony: jeden dla uznanych profesjonalistów a drugi dla terminującej dopiero młodzieży i pozostałych twórców.
Udział w salonie to powinien być prestiż, zaszczyt, wejście na artystyczny parnas, nic to, że jeno lokalny, już o nagrodach nie wspominając. Tę ilość ( w tym roku 14!), należałoby ograniczyć do 3 + 3 wyróżnienia. Sam udział w Salonie winien być nagrodą. Może trzeba zmienić regulamin Salonu, organizując go co dwa lata, zdecydowanie ograniczając ilość prac, np. Salon Mistrzów to góra kilkanaście prac, zaś Salon Młodych i pozostałych to to też nie więcej niż kilkadziesiąt. Może trzeba zmienić – poszerzyć jury. Salon to powinien być prestiżowy konkurs, w którym ilość dominuje nad jakością, o czym można się było przekonać na piątkowym wernisażu. Niestety!

Pierwsza edycja Salonu miała miejsce w 2014 roku w nowej siedzibie Biura Wystaw Artystycznych – Pałacyku Strzeleckim. Od 2017 roku Zasadniczym kryterium uprawniającym do udziału w wystawie głównej jest odpowiedni poziom i jakość twórczej wypowiedzi. Tradycyjnie już nagroda główna Grand Prix to realizacja wystawy indywidualnej w salach BWA wraz z wydaniem autorskiego katalogu.
Tegoroczny wernisaż rozpoczął się o godzinie 18, chociaż publiczność mogła zwiedzać wystawę już od godziny 16:30 – wtedy też zaplanowano ogłoszenie decyzji jurorów o tym kto otrzyma Grand Prix.
– Nadesłano do nas przeróżne prace, począwszy od malarstwa, którego jest najwięcej, a skończywszy na tkaninie artystycznej. Sporo jest także fotografii, grafiki warsztatowej, mamy też trochę rzeźb. Na wernisażu zobaczymy multimedia i prace interaktywne. Pierwszy raz w historii Salonu BWA mamy mozaikę – mówiła Ewa-Łączyńska Widz, dyrektorka Biura Wystaw Artystycznych.
Tak jak w poprzednich edycjach, wernisaż Salonu będzie spotkaniem pokoleń artystów, pojawią się zarówno nestorzy tarnowskiego środowiska jak i młodzi, dopiero stawiający pierwsze kroki w tej dziedzinie.
O tym, kto otrzyma główną nagrodę, zadecydowały podczas trzy jurorki:
Ewelina Jurasz – menadżerka, kuratorka, krytyczka sztuki, autorka wielu działań z zakresu animacji kultury lokalnej. Dyrektorka Biura Wystaw Artystycznych w Krośnie i wykładowczyni kulturoznawstwa w Uniwersytecie Rzeszowskim.
Justyna Stasiek-Harabin – historyczka sztuki, kuratorka wystaw, autorka popularnonaukowych i naukowych tekstów o sztuce. Zawodowo związana z Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu. Prowadzi bloga o sztuce „Minerva”.
Ewa Łączyńska-Widz – historyczka sztuki, członkini Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA, dyrektorka BWA Tarnów.
Komisarze wystawy: Piotr Kukla, Miłosz Onak
Potem, aż do końca trwania wystawy tj. 17 maja, publiczność będzie mogła sama oddać swój głos i zdecydować, która praca podobała im się najbardziej. Karty będą do pobrania w galerii.

Plakat tegorocznej edycji Salonu został zaprojektowany z wykorzystaniem fragmentu pracy laureatki poprzedniej edycji Salonu: Magdalena Miłoś, Wiosna,150 × 150, akryl na płótnie.
Uczestniczki i uczestnicy:
Bacik Anna, Baczyńska Matylda, Bałut Bartłomiej, Baran Marta, Barszczowski Piotr Franciszek, Bącler Ernest, Bernacka Dorota, Bernaś Jacek, Bernaś Waldemar, Bielat-Sobiczewska Monika, Birecka Kinga, Bodura Izabela, Borzęcka Klaudia, Brudkiewicz-Paździora Aneta, Bucki Emil, Buczak Miłosz, Chmiel Stanisław, Chytroś Monika, Cieszkowski Marek, Dagnan-Jaworek Ewa, Dębosz Paulina, Długołęcki Sławomir, Dolasińska Małgorzata, Drozd Agnieszka, Drwal Damian, Duda Beata, Dudek Edyta, Dziurawiec Klaudia, Faglio Adam, Frąc Dawid, Fulanty Gabriela, Gil Łukasz, Graniczkowska Joanna, Grzesik Bożena, Hołda-Myśliwiec Agnieszka, Jabłońska Karolina, Jachym Weronika, Janczy Janusz, Janicki Marek, Janiga Beata, Janus-Szybist Antonina, Jasiak Henryk, Jasiniak Jacek, Jaworek Donata, Jewuła Łukasz, Kaczmarczyk Bożena, Kajdana Jarek, Kantor Oliwia, Karp Ilona, Karwat Lubosz, Kawa-Słomska Iwona, Kądziela Fryderyk, Kielian Edyta, Kierepka Milena, Klimala Natalia , Knapik Zofia, Knecht Bożena, Kobylarz Roman, Kochan Karolina, Koczaj Piotr, Kołodziej Lena, Kopacz Daniel, Korpanty Jolanta, Kozioł Ewa, Kozyra Stanisław, Krawczyk Agnieszka, Krawczyk Magdalena Sara, Kucab Ryszard, Kucharzyk Stanisław, Kukułka Jan, Kumorek Grzegorz, Kumorek Stanisława, Lachman Marta, Latawska-Honkisz Magdalena, Lenik Joanna, Litawińska Zuzanna, Litwora Bogdan, Litwora Elżbieta, Łabędź Jakub, Łakoma Magdalena, Łąk Maria, Machota Patrycja, Machowski Jacek, Madej Krzysztof, Madura-Motyka Michalina, Magdoń-Papciak Kinga, Maniak Krzysztof, Marczak-Gut Anna, Margiel Agnieszka, Martynów Michał, Mazur Agnieszka, Mazur Maria, Mazur Stefania, Michałek Paulina, Miękina Małgorzata, Mika Karolina, Mikoś Sebastian, Miłoś Magdalena, Mitera Monika, Mojek Agata, Moskal Agnieszka, Mytnik Patrycja, Nawój Anna, Nowakowski Miłosz, Obara Justyna, Odbierzychleb Marta, Paciej Marzena, Pelczar Marek, Pękala Jan S., Płachta Katarzyna, Płanik Karolina, Poje Weronika, Pokrywka Przemysław, Połeć-Kantor Lidia, Poręba Michał, Półkoszek Gabriela, Przewoźnik Roman, Ptasińska-Wajda Klaudia, QiQ, Rabiasz Aleksandra, Reiner Miłosz, Remian Elżbieta, Remian Paulina, Rex Natalia, Rudny Izabela, Ruszel Jerzy, Ruszel Karolina, Ruszel Wojciech, Sadkowska Dominika, Sak Józefa, Seifert Jarosław, Sędłak Barbara, Sękowska-Lenart Ilona, Sępek Filip, Sikora Małgorzata, Skupińska Anna, Smoleń Oliwia, Sobczak Tomasz, Sowa Elżbieta, Sroka Katarzyna, Sroka Przemysław, Stachnik Witold, Staszek Przemysław, Stec Monika, Strzesak Maria, Styszko Jan, Surmacz Dominika, Sysło Marta, Szkotak Paweł, Szmyd Aneta, Świerczek Magdalena, Świętek Anna, Taraska Justyna, Tomasiak Grzegorz, Tryba Magdalena, Wenska Sylwia, Wielgus Anna Beata, Wielgus Dawid, Więcław Jolanta, Wojtanowska Julia, Wojtanowski Łukasz, Wojtanowski Szymon, Wójcik Grzegorz, Wójcik Grzegorz Greg, Wójcik Jakub, Wrona Jarosław, Wróbel Mateusz, Zabawa Marianna, Zając Beata Izabela, Zawiślak Sylwia, Zelek Patrycja, Zieliński Maciej, Zuba-Benn Aleksandra, Zych Henryk, Żak Ewa, Żołądź Piotr.
WYNIKI:
Spośród 169 prac prezentowanych na wystawie i kwalifikujących się do oceny, Jury do finalnego etapu wybrało 44 prace następujących autorów i autorek:
Bącler Ernest, Bernaś Jacek, Birecka Kinga, Borzęcka Klaudia, Bucki Emil, Drozd Agnieszka, Dziurawiec Klaudia, Graniczkowska Joanna, Jachym Weronika, Janczy Janusz, Janiga Beata, Janus-Szybist Antonina, Kądziela Fryderyk, Kierepka Milena, Kochan Karolina, Kozioł Ewa, Kozyra Stanisław, Kucab Ryszard, Kumorek Grzegorz, Łabędź Jakub, Machowski Jacek, Mika Karolina, Mikoś Sebastian, Nowakowski Miłosz, Płachta Katarzyna, Rudny Izabella, Ruszel Wojciech, Sękowska-Lenart Ilona, Sępek Filip, Smoleń Oliwia, Styszko Jan, Surmacz Dominika, Szkotak Paweł, Świętek Anna, Tomasiak Grzegorz, Tryba Magdalena, Wojtanowska Julia, Wojtanowski Łukasz, Wojtanowski Szymon, Wójcik Jakub, Zabawa Marianna, Zawiślak Sylwia, Zelek Patrycja, Zieliński Maciej.
Z których Jury postanowiło wybrać grono 14 laureatów i laureatek przyznając następujące nagrody i wyróżnienia:
– Grand Prix (wystawa indywidualna w BWA Tarnów w 2024 roku wraz z katalogiem):
Grzegorz Kumorek, „Hybryda”, obiekt (silikon, gips), 2023
Za hybrydę doznań estetycznych i surrealizm komentujący kondycję naszego gatunku.
– II Nagroda / Prezydenta Miasta Tarnowa (nagroda finansowa w wysokości 2 000 zł):
– Ilona Sękowska-Lenart, „Użytkownik Polski”, ceramika, 2022
Za wyrazisty, ekspresyjny i trafny komentarz do rzeczywistości pełnej nadmiaru informacji.
– III Nagroda / Nagroda Fundacji Bema 20 (wystawa indywidualna w galerii Bema20 i jednorazowe stypendium w wysokości 500 zł):
– Jacek Bernaś, „Moje uczucia co do naszych mózgów są ambiwalentne / Cudowna hetera”, drzeworyt/warstwowa wycinanka papierowa, 2022/2023
Za czułe, intymne i precyzyjne kreowanie mikroświatów.
– Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Krośnie („Śniadanie z Artystką” – otwarte dla publiczności spotkanie z laureatką w BWA Krosno oraz nagroda finansowa w wysokości 1000zł):
– Joanna Graniczkowska, „Lilia (dyptyk)”, obiekt fotografia, cyjanotypia na jedwabiu, 2022/2023
Za osobiste i wrażliwe spojrzenie na tkaninę.
– Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Krośnie (Kulturalne SPA w Krośnie – weekendowy pobyt i zwiedzanie miasta):
– Oliwia Smoleń, „Błękitna godzina”, olej na płótnie, 2023
Za wyjątkową biegłość warsztatową i ujmującą nastrojowość pracy.
W związku z wysokim poziomem prac, Jury postanowiło przyznać dziewięć równorzędnych WYRÓŻNIEŃ:
– Kinga Birecka, „O Naturze i Liniach Prostych”
akryl na sklejce, 2022/2023
Za wrażliwe i umiejętne połączenie geometrii z naturą.
– Agnieszka Drozd, „Kiedyś się zakochałam a potem mi przeszło”
kredka na papierze, 2022
Za fantazję i pomysłowość.
– Ewa Kozioł, „Wędzarnia 1”
akryl i farba w aerozolu na płótnie, 2022
Za niejednoznaczność skłaniającą do namysłu.
– Stanisław Kozyra, „Obserwuj wszystko co się zdarza, Ty jesteś poza tym”
olej na płótnie, 2022
Za delikatność i wrażliwość kolorystyczną.
– Jakub Łabędź, „Czy to jest dla pana sukces terapeutyczny”
ołówek i flamaster na płótnie, 2023
Za zwrócenie uwagi na prozaicznie niedostrzegalne detale i połączenie osobistej historii z architekturą miasta.
– Wojciech Ruszel, „Nicolaus”
rzeźba w drewnie, 2022
Za ciekawe i syntetyczne przedstawienie postaci.
– Paweł Szkotak, „Cosimo I de’ Medici zwany również Szumowskim za Covidu”
olej na desce, 2022
Za ciekawy i ironiczny dialog z malarstwem dawnym.
– Julia Wojtanowska, „Horror Vacui”
instalacja, 2023
Za kreatywną opowieść o swojej codzienności.
– Szymon Wojtanowski, „Egzorcyzm Anneliese Michel”
tempera i olej na płótnie, 2021
Za pomysłowe ujęcie i oryginalne malarskie przedstawienie tematu.
Ryszard Zaprzałka
Foto: Lidia Jaźwińska/ Przemysław Sroka