Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

Salonik w Pałacyku

czyli

ilość to nie jakość.

 

Było zgodnie ideą przewodnią Salonu jako prezentacją najnowszych prac artystów związanych z miastem oraz regionem tarnowskim.

Prezentacja ma charakter otwartego konkursu (choć regulamin pozwala także na zgłoszenie pracy do wystawy bez obowiązku udziału w konkursie), w którym Jury przyzna nagrody i wyróżnienia. Konkursowi nie towarzyszy hasło przewodnie. Pierwszym etapem jest kwalifikacja nadesłanych propozycji, etap kolejny to wystawa pokonkursowa, w trakcie której zostają wyłonieni laureaci.

 

Od kiedy od roku 2017 w konkursie mogą uczestniczyć nie tylko artyści zrzeszeni w Związku Polskich Artystów Plastyków (takie kryterium obowiązywało w pierwszych Salonach), ale także twórcy niezależni, studenci uczelni artystycznych oraz osoby zajmujące się czynnie twórczością plastyczną – jest tylko gorzej…

 

Jeśli do tegorocznego konkursu (?) zgłosiło się ponad 200 osób, a do ostatecznej ekspozycji dopuszczono 176 prac, z czego w puli nagród znalazło się aż 44 prac, to naprawdę źle się dzieje w państwie duńskim…

 

Oglądając tę w większości wystawę prac sztukopodobnych, pora najwyższa zdecydować o zmianie formuły Salonu, który w pierwotnych założeniach miał prezentować, to co najlepsze a nie koniecznie najnowsze w tarnowskiej sztuce, boć teraz to artystyczna wieża Babel, przysłowiowy miszmasz, gdzie ilość antykultury zdecydowanie góruje nad jakością sztuki prawdziwej… Może trzeba w przyszłości organizować dwa salony: jeden dla uznanych profesjonalistów a drugi dla terminującej dopiero młodzieży i pozostałych twórców.

 

Udział w salonie to powinien być prestiż, zaszczyt, wejście na artystyczny parnas, nic to, że jeno lokalny, już o nagrodach nie wspominając. Tę ilość ( w tym roku 14!), należałoby ograniczyć do 3 + 3 wyróżnienia. Sam udział w Salonie winien być nagrodą. Może trzeba zmienić regulamin Salonu, organizując go co dwa lata, zdecydowanie ograniczając ilość prac, np. Salon Mistrzów to góra kilkanaście prac, zaś Salon Młodych i pozostałych to to też nie więcej niż kilkadziesiąt. Może trzeba zmienić – poszerzyć jury. Salon to powinien być prestiżowy konkurs, w którym ilość dominuje nad jakością, o czym można się było przekonać na piątkowym wernisażu. Niestety!

 

Pierwsza edycja Salonu miała miejsce w 2014 roku w nowej siedzibie Biura Wystaw Artystycznych – Pałacyku Strzeleckim. Od 2017 roku Zasadniczym kryterium uprawniającym do udziału w wystawie głównej jest odpowiedni poziom i jakość twórczej wypowiedzi. Tradycyjnie już nagroda główna Grand Prix to realizacja wystawy indywidualnej w salach BWA wraz z wydaniem autorskiego katalogu.

 

Tegoroczny wernisaż rozpoczął się o godzinie 18, chociaż publiczność mogła zwiedzać wystawę już od godziny 16:30 – wtedy też zaplanowano ogłoszenie decyzji jurorów o tym kto otrzyma Grand Prix.

– Nadesłano do nas przeróżne prace, począwszy od malarstwa, którego jest najwięcej, a skończywszy na tkaninie artystycznej. Sporo jest także fotografii, grafiki warsztatowej, mamy też trochę rzeźb. Na wernisażu zobaczymy multimedia i prace interaktywne. Pierwszy raz w historii Salonu BWA mamy mozaikę – mówiła Ewa-Łączyńska Widz, dyrektorka Biura Wystaw Artystycznych.

Tak jak w poprzednich edycjach, wernisaż Salonu będzie spotkaniem pokoleń artystów, pojawią się zarówno nestorzy tarnowskiego środowiska jak i młodzi, dopiero stawiający pierwsze kroki w tej dziedzinie.

 

O tym, kto otrzyma główną nagrodę, zadecydowały podczas trzy jurorki:

Ewelina Jurasz – menadżerka, kuratorka, krytyczka sztuki, autorka wielu działań z zakresu animacji kultury lokalnej. Dyrektorka Biura Wystaw Artystycznych w Krośnie i wykładowczyni kulturoznawstwa w Uniwersytecie Rzeszowskim.

Justyna Stasiek-Harabin – historyczka sztuki, kuratorka wystaw, autorka popularnonaukowych i naukowych tekstów o sztuce. Zawodowo związana z Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu. Prowadzi bloga o sztuce „Minerva”.

Ewa Łączyńska-Widz – historyczka sztuki, członkini Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA, dyrektorka BWA Tarnów.

Komisarze wystawy: Piotr Kukla, Miłosz Onak

Potem, aż do końca trwania wystawy tj. 17 maja, publiczność będzie mogła sama oddać swój głos i zdecydować, która praca podobała im się najbardziej. Karty będą do pobrania w galerii.

 

Plakat tegorocznej edycji Salonu został zaprojektowany z wykorzystaniem fragmentu pracy laureatki poprzedniej edycji Salonu: Magdalena Miłoś, Wiosna,150 × 150, akryl na płótnie.

 

Uczestniczki i uczestnicy:

Bacik Anna, Baczyńska Matylda, Bałut Bartłomiej, Baran Marta, Barszczowski Piotr Franciszek, Bącler Ernest, Bernacka Dorota, Bernaś Jacek, Bernaś Waldemar, Bielat-Sobiczewska Monika, Birecka Kinga, Bodura Izabela, Borzęcka Klaudia, Brudkiewicz-Paździora Aneta, Bucki Emil, Buczak Miłosz, Chmiel Stanisław, Chytroś Monika, Cieszkowski Marek, Dagnan-Jaworek Ewa, Dębosz Paulina, Długołęcki Sławomir, Dolasińska Małgorzata, Drozd Agnieszka, Drwal Damian, Duda Beata, Dudek Edyta, Dziurawiec Klaudia, Faglio Adam, Frąc Dawid, Fulanty Gabriela, Gil Łukasz, Graniczkowska Joanna, Grzesik Bożena, Hołda-Myśliwiec Agnieszka, Jabłońska Karolina, Jachym Weronika, Janczy Janusz, Janicki Marek, Janiga Beata, Janus-Szybist Antonina, Jasiak Henryk, Jasiniak Jacek, Jaworek Donata, Jewuła Łukasz, Kaczmarczyk Bożena, Kajdana Jarek, Kantor Oliwia, Karp Ilona, Karwat Lubosz, Kawa-Słomska Iwona, Kądziela Fryderyk, Kielian Edyta, Kierepka Milena, Klimala Natalia , Knapik Zofia, Knecht Bożena, Kobylarz Roman, Kochan Karolina, Koczaj Piotr, Kołodziej Lena, Kopacz Daniel, Korpanty Jolanta, Kozioł Ewa, Kozyra Stanisław, Krawczyk Agnieszka, Krawczyk Magdalena Sara, Kucab Ryszard, Kucharzyk Stanisław, Kukułka Jan, Kumorek Grzegorz, Kumorek Stanisława, Lachman Marta, Latawska-Honkisz Magdalena, Lenik Joanna, Litawińska Zuzanna, Litwora Bogdan, Litwora Elżbieta, Łabędź Jakub, Łakoma Magdalena, Łąk Maria, Machota Patrycja, Machowski Jacek, Madej Krzysztof, Madura-Motyka Michalina, Magdoń-Papciak Kinga, Maniak Krzysztof, Marczak-Gut Anna, Margiel Agnieszka, Martynów Michał, Mazur Agnieszka, Mazur Maria, Mazur Stefania, Michałek Paulina, Miękina Małgorzata, Mika Karolina, Mikoś Sebastian, Miłoś Magdalena, Mitera Monika, Mojek Agata, Moskal Agnieszka, Mytnik Patrycja, Nawój Anna, Nowakowski Miłosz, Obara Justyna, Odbierzychleb Marta, Paciej Marzena, Pelczar Marek, Pękala Jan S., Płachta Katarzyna, Płanik Karolina, Poje Weronika, Pokrywka Przemysław, Połeć-Kantor Lidia, Poręba Michał, Półkoszek Gabriela, Przewoźnik Roman, Ptasińska-Wajda Klaudia, QiQ, Rabiasz Aleksandra, Reiner Miłosz, Remian Elżbieta, Remian Paulina, Rex Natalia, Rudny Izabela, Ruszel Jerzy, Ruszel Karolina, Ruszel Wojciech, Sadkowska Dominika, Sak Józefa, Seifert Jarosław, Sędłak Barbara, Sękowska-Lenart Ilona, Sępek Filip, Sikora Małgorzata, Skupińska Anna, Smoleń Oliwia, Sobczak Tomasz, Sowa Elżbieta, Sroka Katarzyna, Sroka Przemysław, Stachnik Witold, Staszek Przemysław, Stec Monika, Strzesak Maria, Styszko Jan, Surmacz Dominika, Sysło Marta, Szkotak Paweł, Szmyd Aneta, Świerczek Magdalena, Świętek Anna, Taraska Justyna, Tomasiak Grzegorz, Tryba Magdalena, Wenska Sylwia, Wielgus Anna Beata, Wielgus Dawid, Więcław Jolanta, Wojtanowska Julia, Wojtanowski Łukasz, Wojtanowski Szymon, Wójcik Grzegorz, Wójcik Grzegorz Greg, Wójcik Jakub, Wrona Jarosław, Wróbel Mateusz, Zabawa Marianna, Zając Beata Izabela, Zawiślak Sylwia, Zelek Patrycja, Zieliński Maciej, Zuba-Benn Aleksandra, Zych Henryk, Żak Ewa, Żołądź Piotr.

 

WYNIKI:

Spośród 169 prac prezentowanych na wystawie i kwalifikujących się do oceny, Jury do finalnego etapu wybrało 44 prace następujących autorów i autorek:

Bącler Ernest, Bernaś Jacek, Birecka Kinga, Borzęcka Klaudia, Bucki Emil, Drozd Agnieszka, Dziurawiec Klaudia, Graniczkowska Joanna, Jachym Weronika, Janczy Janusz, Janiga Beata, Janus-Szybist Antonina, Kądziela Fryderyk, Kierepka Milena, Kochan Karolina, Kozioł Ewa, Kozyra Stanisław, Kucab Ryszard, Kumorek Grzegorz, Łabędź Jakub, Machowski Jacek, Mika Karolina, Mikoś Sebastian, Nowakowski Miłosz, Płachta Katarzyna, Rudny Izabella, Ruszel Wojciech, Sękowska-Lenart Ilona, Sępek Filip, Smoleń Oliwia, Styszko Jan, Surmacz Dominika, Szkotak Paweł, Świętek Anna, Tomasiak Grzegorz, Tryba Magdalena, Wojtanowska Julia, Wojtanowski Łukasz, Wojtanowski Szymon, Wójcik Jakub, Zabawa Marianna, Zawiślak Sylwia, Zelek Patrycja, Zieliński Maciej.

 

Z których Jury postanowiło wybrać grono 14 laureatów i laureatek przyznając następujące nagrody i wyróżnienia:

– Grand Prix (wystawa indywidualna w BWA Tarnów w 2024 roku wraz z katalogiem):

Grzegorz Kumorek, „Hybryda”, obiekt (silikon, gips), 2023

Za hybrydę doznań estetycznych i surrealizm komentujący kondycję naszego gatunku.

– II Nagroda / Prezydenta Miasta Tarnowa (nagroda finansowa w wysokości 2 000 zł):

Ilona Sękowska-Lenart, „Użytkownik Polski”, ceramika, 2022

Za wyrazisty, ekspresyjny i trafny komentarz do rzeczywistości pełnej nadmiaru informacji.

– III Nagroda / Nagroda Fundacji Bema 20 (wystawa indywidualna w galerii Bema20 i jednorazowe stypendium w wysokości 500 zł):

– Jacek Bernaś, „Moje uczucia co do naszych mózgów są ambiwalentne / Cudowna hetera”, drzeworyt/warstwowa wycinanka papierowa, 2022/2023

Za czułe, intymne i precyzyjne kreowanie mikroświatów.

 

 

– Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Krośnie („Śniadanie z Artystką” – otwarte dla publiczności spotkanie z laureatką w BWA Krosno oraz nagroda finansowa w wysokości 1000zł):

– Joanna Graniczkowska, „Lilia (dyptyk)”, obiekt fotografia, cyjanotypia na jedwabiu, 2022/2023

Za osobiste i wrażliwe spojrzenie na tkaninę.

– Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Krośnie (Kulturalne SPA w Krośnie – weekendowy pobyt i zwiedzanie miasta):

– Oliwia Smoleń, „Błękitna godzina”, olej na płótnie, 2023

Za wyjątkową biegłość warsztatową i ujmującą nastrojowość pracy.

 

 

W związku z wysokim poziomem prac, Jury postanowiło przyznać dziewięć równorzędnych WYRÓŻNIEŃ:

Kinga Birecka, „O Naturze i Liniach Prostych”

akryl na sklejce, 2022/2023

Za wrażliwe i umiejętne połączenie geometrii z naturą.

Agnieszka Drozd, „Kiedyś się zakochałam a potem mi przeszło”

kredka na papierze, 2022

Za fantazję i pomysłowość.

Ewa Kozioł, „Wędzarnia 1”

akryl i farba w aerozolu na płótnie, 2022

Za niejednoznaczność skłaniającą do namysłu.

Stanisław Kozyra, „Obserwuj wszystko co się zdarza, Ty jesteś poza tym”

olej na płótnie, 2022

Za delikatność i wrażliwość kolorystyczną.

Jakub Łabędź, „Czy to jest dla pana sukces terapeutyczny”

ołówek i flamaster na płótnie, 2023

Za zwrócenie uwagi na prozaicznie niedostrzegalne detale i połączenie osobistej historii z architekturą miasta.

Wojciech Ruszel, „Nicolaus”

rzeźba w drewnie, 2022

Za ciekawe i syntetyczne przedstawienie postaci.

Paweł Szkotak, „Cosimo I de’ Medici zwany również Szumowskim za Covidu”

olej na desce, 2022

Za ciekawy i ironiczny dialog z malarstwem dawnym.

Julia Wojtanowska, „Horror Vacui”

instalacja, 2023

Za kreatywną opowieść o swojej codzienności.

– Szymon Wojtanowski, „Egzorcyzm Anneliese Michel”

tempera i olej na płótnie, 2021

Za pomysłowe ujęcie i oryginalne malarskie przedstawienie tematu.

 

Ryszard Zaprzałka

Foto: Lidia Jaźwińska/ Przemysław Sroka

Zobacz również:

ŻAK TERAZ #50 – Na Golgotę!

Było to dwanaście lat temu… „Co Pan pisze!” – ktoś się żachnie – „To już ponad dwa tysiące lat, jak nasza cywilizacja odwołuje się do Golgoty!” Tak, wiem dobrze, że bez wapiennego wzgórka w Jerozolimie,

Czytaj więcej....

Od pojmania do śmierci

Prawdopodobnie 7 kwietnia 30 roku na krzyżu umarł Jezus z Nazaretu. Dla chrześcijan sprawa jest oczywista – oddał życie dla naszego zbawienia. Wielu jednak interesuje również to, dlaczego doszło do pojmania, procesu, skazania i egzekucji.

Czytaj więcej....

Malarz wizji

Jego obrazy przykuwają uwagę grą kształtów, form i oryginalnych rozwiązań kolorystycznych. Emanuje z nich sugestywny nastrój tajemnicy, mistycyzmu, melancholii, który momentami przybiera formę katastrofizmu. Inspiracją dla artysty najczęściej była muzyka, poezja, literatura, czasami jakiś film,

Czytaj więcej....

Przez Twe święte zmartwychwstanie,
z grzechów powstać daj nam, Panie

Każdemu z Was, każdemu kto w Waszym
sercu ma choć miejsca odrobinę

wszelakości dobrej a Bożej
w czas WIELKIEJ NOCY
Anno Domini 2025
życzy Teatr Nie Teraz
oraz Tarnowski Kurier Kulturalny

Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube