
czyli
NAJNOWSZY FESTIWAL W RZESZOWIE
W ostatnich dniach grudnia – podsumowuje nasza teatralna korespondentka, znana krakowska dziennikarka Katarzyna Cetera, w Rzeszowie odbywa się festiwal skupiający swoją uwagę na tańcu, ruchu i ciele – Festiwal Nowe Strategie Choreograficzne. To jego pierwsza edycja, zapoczątkowana tuż po Bożym Narodzeniu dzięki inicjatywie Fundacji Teatr o.de.la. Założeniem festiwalu jest skupienie uwagi na tańcu, ruchu i ciele a jego ideą – tworzenie przestrzeni do spotkania nowych strategii praktykowania i myślenia o tańcu, przybliżenie nowych trendów postrzegania ciała i ruchu w sztuce, filozofii, terapii, psychologii.

To wyjątkowe wydarzenie odbywa się w nieco nietypowym, „magicznym” terminie: między Świętami Bożego Narodzenia a sylwestrem i Nowym Rokiem – w dniach od 28 do 30 grudnia 2022 r. Jednak już po pierwszym festiwalowym dniu okazało się, że przedsięwzięcie cieszy się ogromna popularnością wśród mieszkańców Rzeszowa i gości miasta, stanowi więc niewątpliwie ogromny sukces organizatorów. Wśród widzów dominuje młodzież – to również ważne.

Ciało jest dla nas podstawowym punktem odniesienia – podmiotem wnikliwych obserwacji, prowadzonych z różnych powodów, w różnym celu i z różnych perspektyw, m.in. twórcy – tancerza, badacza, antropologa, terapeuty itp. Sprzeciwiamy się jego uproszczonej i spłyconej, popkulturowej wizji. Będziemy poszukiwać ciała postrzeganego jako podmiot poznania, jako źródło doznawanej rzeczywistości i samowiedzy, jako symbol kulturowy, społeczny, religijny. – czytamy w materiałach promocyjnych.

Przez trzy dni, 28–30 grudnia, w Rzeszowie można było podziwiać cenionych tancerzy i performerów z różnych zakątków Polski, a także rozmawiać o tym, jak zmienia się postrzeganie ciała i ruchu w sztuce i psychologii, co wiąże się także z dyskusją o tolerancji i wolności. Wydarzenie zorganizowała Fundacja Teatr o.de.la. Spektakle prezentowane były w Teatrze Maska, ale pozostałe wydarzenia zaplanowano w Piwnicach Rzeszowskich i Galerii Nierzeczywistej.

Festiwal Nowe Strategie Choreograficzne to – jak się okazuje – pierwszy w Rzeszowie festiwal dotyczący tańca, ruchu, ciała. Organizatorzy podjęli się stworzenia przestrzeni do spotkania nowych strategii praktykowania i myślenia o tańcu, pragną także przybliżyć odbiorcy nowe trendy postrzegania ciała i ruchu w sztuce, filozofii, terapii, psychologii. Ciało rozumiane jest tu także jako przestrzeń dyskusji na temat tolerancji, wolności, transgresji. W zamierzeniach organizatorów festiwal ma być miejscem spotkania specjalistów różnych dziedzin zajmujących się tematem „ciała w ruchu” – artystów, dla których ciało to najważniejsze narzędzie tworzenia (tancerzy, performerów, przedstawicieli wideo artu), badaczy (najnowsze poszukiwania na styku różnych nauk filozofii, neurobiologii, antropologii, psychologii, kulturoznawstwa dotyczące ciała i jego znaczenia dla rozwoju człowieka), terapeutów (festiwal będzie zwracał uwagę na wielowymiarowe znaczenie „pracy z ciałem”), czy wreszcie edukatorów.

Podczas imprezy organizatorów szczególnie interesuje ciało jako materia – zmienność zewnętrznych i wewnętrznych form cielesnych. Rzeszowianie mieli okazje uczestniczyć w wykładzie performatywnym pt. „Moje ciało jest moje” Izabeli Chlewińskiej, ciało jako inspirację uchwycone na wideo i fotografii można było zobaczyć w „Projekcie Natura” Kariny Mińkowskiej – Pado, a zagadnienie ciała jako medium podziwiano w czterech znakomitych choreografiach: LUNAR Olgi Bury, MATRYCA Pawła Grali, ONE Katarzyny Kani, Katarzyny Ustowskiej, Patryka Durskiego, Piotra Stanka oraz FIGURA. TOR. PŁASZCZYZA. Teatru o.de.la z Rzeszowa.

W tym roku o festiwalu dowiedziałam się zbyt późno, żeby zaprosić czytelników Kuriera na ten festiwal, który odbywa się przecież po sąsiedzku, w Rzeszowie. Media donoszą, że organizatorzy trafili w dziesiątkę – zarówno pod względem organizacji, jak i terminu. Po każdym przedstawieniu – wzorem wszystkich dobrych festiwali – odbywają się spotkania z artystami. Prowadzi je choreografka, założycielka rzeszowskiego Teatru o.de.la, który od wielu lat porywa publiczność (nie tylko rzeszowską przecież) – Marta Bury.

Dotychczas to Teatr o.de.la gościł na festiwalach choreograficznych w różnych miejscach Polski. Tym razem to Marta Bury, zaprosiła do stolicy Podkarpacia znane teatry tańca i performerów do stolicy Podkarpacia. Festiwal dofinansowano z budżetu Gminy Miasto Rzeszów – całoroczny program „Obraz ciała”. Mam nadzieję, że pierwsza edycja tej imprezy tylko dobrze rokuje. Do zobaczenia podczas kolejnych edycji Nowych strategii Choreograficznych – w Rzeszowie, po sąsiedzku.
Na podstawie materiałów organizatorów – Katarzyna Cetera