
czyli
60.RZESZOWSKIE SPOTKANIA TEATRALNE PRZESZŁY DO HISTORII.
Wszystkie spektakle nurtu głównego – w tym roku było ich siedem – walczyły o główną nagrodę festiwalu – statuetkę Wandy. W tym roku – podsumowuje nasza recenzentka, krakowska dziennikarka Katarzyna Cetera, nagrody przyznawali jurorzy, którym przewodniczyła Małgorzata Potocka, aktorka i dyrektorka Teatru im. Kochanowskiego w Radomiu. W gronie jurorów znalazł się także Jacek Sieradzki, krytyk teatralny, Paweł Szkotak, twórca teatru Biuro Podróży w Poznaniu oraz dr Jan Wolski, historyk literatury z Uniwersytetu Rzeszowskiego. Swoje nagrody przyznała również – już tradycyjnie – publiczność.

Festiwal Arcydzieł, który zastąpił znany i lubiany rzeszowski Festiwal Nowego Teatru, rozpoczął się od rozstrzygnięcia międzynarodowego konkursu na plakat teatralny zatytułowany HIPOKRYZJA WG MOLIERA. Na ten konkurs wpłynęło ponad 160 prac z całego świata, na wystawie znalazło się ich jedynie 60. Kuratorem wystawy był Krzysztof Motyka, pomysłodawca i twórca największego Biennale Plakatu Teatralnego. Podczas otwarcia festiwalu, podczas którego obecny był przedstawiciel Samorządu Województwa Podkarpackiego Stanisław Kruczek, uroczyście otwarto wernisaż tej wystawy, która powstała w ramach projektu Przestrzenie Sztuki Rzeszów. Poznaliśmy też laureatów tego konkursu.

Protokół obrad Jury Konkursu na Plakat do Sztuk Moliera MOLIERE’A 2022
W dniu 19 sierpnia 2022 roku w Rzeszowie obradowało Jury Konkursu na Plakat do Sztuk Moliera MOLIERE 2022. Na konkurs nadesłano 168 prac. Jury w składzie: Karel Mišek, (Czechy), Mykola Kovalenko (Słowacja/Ukraina), Istvan Orosz (Węgry), Agnieszka Popek-Banach (Polska), Krzysztof Motyka (Polska) przyznało następujące nagrody:
I Nagroda – Tomasz Bogusławski (Polska)
II Nagroda – ex aequo Lex Drewiński (Poland) oraz Jerzy Skakun, Joanna Górska (Polska)
III Nagroda – Paulina Piorun (Polska)
oraz wyróżnienia:
Lex Drewiński (Polska)
István Szathmáry (Węgry)
Ying Wang (Chiny)

Rok 2022 ogłoszony został rokiem Moliera, ponieważ 15 stycznia przypadała okrągła 400. rocznica urodzin mistrza komedii. LEKARZ MIMO WOLI Moliera w reżyserii Barbary Napieraj to spektakl w wykonaniu Młodej Sceny Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, który swoją premierę miał we wrześniu bieżącego roku. Przedstawienie można było obejrzeć podczas festiwalu – oczywiście poza konkursem.
Komedię tę Molier napisał naprędce, aby podreperować kasę teatru, gdy powodzenie innego, bardziej ambitnego spektaklu, zaczęło słabnąć. Beztroski utwór, w którym autor nie silił się na oryginalność – spożytkował w niej pomysły już kiedyś wykorzystane – należał do ulubionych utworów Moliera i cieszył się też uznaniem jego współczesnych – po ŚWIĘTOSZKU miał najwięcej przedstawień w Komedii Francuskiej. Okazuje się, że ta kpina z medycyny wszystkowiedzącej, z bufonady i głupoty, zrealizowana z wyczuciem gatunku farsowego i w trafnie dobranej obsadzie nadal rozśmiesza publiczność.
Nowością tegorocznego festiwalu była odsłona zatytułowana „Scena Wyobraźni”. Tomasz Man, rzeszowianin, reżyser teatralny i autor słuchowisk radiowych, na Małej Scenie „Siemaszki”, zaprezentował słuchowisko z tekstem swojego autorstwa. Słuchowisko połączone z wizualizacjami zostało zaprezentowane podczas festiwalu, w czwartek, 17 listopada.
To historia o dwóch wybitnych pisarzach: Wyspiańskim i Conradzie, którzy spotykają się na metaforycznym statku płynącym przez ocean, którym jest życie. W opowieści pojawiają się ważne postacie z życia obu tych twórców.

Rzeszowskim Spotkaniom Teatralnym, jak co roku towarzyszyła gazeta festiwalowa „[REC] Magazine”. Nowy numer w wersji drukowanej można było znaleźć codziennie w Teatrze. Każde wydanie było również publikowane w wersji elektronicznej na stronie internetowej teatru im. Wandy Siemaszkowej.
Magazyn w tym roku redagowali: Mateusz Kaliński i Natalia Kamińska, za korektaę odpowiadała Katarzyna Grabarczyk a za skład i łamanie Katarzyna Lemańska. Zespół redakcyjny w składzie Monika Weis, Ada Łakomiak, Adam Karol Drozdowski, Hanna Księżniakiewicz, Katarzyna Sęk, Maria Magdalena Ożarowska, Zuzanna Kluszczyńska, Mateusz Kaliński, Natalia Kamińska wywiązał się ze swego zadania wzorowo.

18 listopada podczas gali finałowej 60. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Arcydzieł ogłoszono werdykt Jury oraz wyniki plebiscytu Publiczności na najlepszy spektakl Festiwalu.
NAGRODA JURY NURTU GŁÓWNEGO
60. RZESZOWSKICH SPOTKAŃ TEATRALNYCH – FESTIWALU ARCYDZIEŁ
Jury w składzie:
Małgorzata Potocka
Jacek Sieradzki
Paweł Szkotak
Jan Wolski
po obejrzeniu wszystkich spektakli konkursowych podczas 60. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie w dniach 10-18 listopada 2022 r. […] odbyło posiedzenie dnia 18 listopada i przyznało nagrody:
Wyróżnienia otrzymali:
- Wyróżnienie w wysokości 2 000 zł za serię epizodów, w tym za niemą sylwetkę Racheli, wielkiej miłości Marii Dąbrowskiej, w spektaklu NOCE I DNIE, CZYLI MIĘDZY ŻYCIEM A ŚMIERCIĄ inspirowanym powieścią Marii Dąbrowskiej z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu – otrzymała Ada Dec,
- Wyróżnienie w wysokości 2 000 zł za brawurowy epizod matki Barbary – Jadwigi Ostrzeńskiej – w spektaklu NOCE I DNIE, CZYLI MIĘDZY ŻYCIEM A ŚMIERCIĄ inspirowanym powieścią Marii Dąbrowskiej z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu – otrzymała Maria Kierzkowska.
Nagrody otrzymali:
- Nagrodę w wysokości 5 000 zł za nowoczesną, a jednocześnie niezwykle wierną duchowi oryginału interpretację WUJASZKA WANI Antona Czechowa, w spektaklu Teatru Ludowego w Krakowie – otrzymała Małgorzata Bogajewska;
- Nagrodę w wysokości 4 000 zł za kreację twardej, mądrej i głęboko skrzywdzonej kobiety, w spektaklu WIZYTA STARSZEJ PANI Friedricha Dürrenmatta z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie – otrzymała Anna Demczuk;
- Nagrodę w wysokości 5 000 zł za klarowne i odkrywcze odczytanie zapomnianej, rzadko granej sztuki Witkacego METAFIZYKA DWUGŁOWEGO CIELĘCIA w spektaklu Teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem – otrzymał Andrzej Stanisław Dziuk;
- Nagrodę w wysokości 4 000 zł za stworzenie wyrazistego, bolesnego portretu inteligenta rozpiętego między naiwnymi ideami a kompromitującą rzeczywistością, w WUJASZKU WANI Antona Czechowa z Teatru Ludowego w Krakowie – otrzymał Piotr Franasowicz;
- Nagrodę w wysokości 4 000 zł za precyzyjnie nakreśloną, emocjonalnie poruszającą, tragikomiczną kreację tytułowego bohatera WUJASZKA WANI Antona Czechowa z Teatru Ludowego w Krakowie – otrzymał Piotr Pilitowski;
- Nagrodę w wysokości 5 000 zł za odważne i konsekwentne umieszczenie NOCY I DNI Marii Dąbrowskiej w kontekście pop-kulturowych skojarzeń bez sprzeniewierzenia się wartościom oryginału, w spektaklu Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu – otrzymał Michał Siegoczyński;
- Nagrodę w wysokości 4 000 zł za wielobarwną, złożoną interpretację jednej z najbardziej wymagających postaci w polskiej literaturze, Barbary Niechcicowej, w spektaklu NOCE I DNIE, CZYLI MIĘDZY ŻYCIEM A ŚMIERCIĄ inspirowanym powieścią Marii Dąbrowskiej z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu – otrzymała Julia Szczepańska.

Nagrodę główną Festiwalu Arcydzieł, statuetkę „Wanda”, jury postanowiło przyznać – za najoryginalniejsze i najbardziej twórcze odczytanie klasycznego tekstu – Teatrowi im. Wilama Horzycy w Toruniu za spektakl NOCE I DNIE, CZYLI MIĘDZY ŻYCIEM A ŚMIERCIĄ inspirowanym powieścią Marii Dąbrowskiej.
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
Komisja w składzie: Renata Pisarek, Krystyna Przebieradło, Wioletta Ptak, Marta Bieszczad – odbyła posiedzenie 18 listopada i dokonała przeliczenia przyznanych przez publiczność głosów.
Poszczególne spektakle konkursowe uzyskały następującą ilość punktów:
1. 946 – Treny (na podstawie poezji Jana Kochanowskiego)
2. 1171 – Poskromienie złośnicy
3. 1237 – Wizyta starszej pani
4. 1259 – Wujaszek Wania
5. 1351 – Noce i dnie, czyli między życiem a śmiercią
6. 1440 – Awantura w Chioggi
Nagrodę Publiczności, zdobywając 1461 punktów, otrzymał spektakl MATAFIZYKA DWUGŁOWEGO CIELĘCIA z Teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem w reżyserii Andrzeja St. Dziuka.
Tegoroczna edycja 60. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych przeszła zatem do historii.
Czy był to festiwal arcydzieł? Myślę, że raczej nie. Chociaż rzeczywiście, festiwal stanowi ważne wydarzenie teatralne nie tylko Podkarpacia właśnie i jest jednym z najstarszych festiwali teatralnych w Polsce. Obejrzeliśmy wiele bardzo dobrych spektakli nie tylko w nurcie głównym; tegoroczny nurt OFF okazał się co najmniej niezwykle spektakularny.
Tryumf toruńskiego przedstawienia w nurcie głównym nikogo raczej nie zdziwił, nagrody dla twórców WUJASZKA WANI to też nihil novi – przedstawienie zgarnęło przecież większość nagród podczas ubiegłorocznego festiwalu BOSKA KOMEDIA.
Nie mogę się jednak pogodzić z pominięciem przez jurorów znakomicie przygotowanego i brawurowo zagranego przedstawienia Teatru Wybrzeże AWANTURA W GHIOGGI. Na rzeszowskiej scenie zbudowano basen, przywieziono sześć ton piachu, aby utworzyć plażę, aktorzy wykonali gigantyczny wysiłek – a wszystko (jak się okazało) psu na budę i raczej jedynie ku uciesze gawiedzi. Gawiedź za to bawiła się świetnie – czego i państwu życzę.
Katarzyna Cetera
Zdjęcia – organizatorzy