Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

Maraton Festiwalowy

 

czyli równolegle

filmowy Vitae Valor, Jazz Contest i patriotyczny Viva Polonia.

 

Od 6 do 11 listopada w mateczniku tarnowskich melomanów, dworku Ignacego Jana Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, wielkiego pianisty i kompozytora, polityka i patrioty, trwa kolejna edycja festiwalu Viva Polonia! Ku pokrzepieniu serc. W programie koncerty, spektakle teatralne dla młodzieży oraz wystawa.

 

Festiwal rozpoczął się niedzielę 6 listopada o godz. 17, znakomicie przyjętym przez publiczność, koncertem zatytułowanym „Zaczarowany Świat Bogusława Kaczyńskiego”, zorganizowanym z okazji 80. rocznicy urodzin tej wielkiej osobowości polskiej kultury we współpracy z Fundacją „Orfeo” im. Bogusława Kaczyńskiego. W programie znalazły się wielkie przeboje muzyki operetkowej w wykonaniu Grażyny Brodzińskiej, Iwony Sochy, Adama Sobierajskiego i Jacka Jaskuły, którym towarzyszył zespół Strauss Ensemble pod dyrekcją Artura Jaronia.

Z kolei w piątek 11 listopada, również o godzinie 17.00 kąśnieńscy melomani będą mieli okazję wysłuchać koncertu „Lata dwudzieste… Lata trzydzieste…” utkanego z najpiękniejszych piosenek polskiej muzyki międzywojnia. Wystąpią: Anna Lasota, Jacek Wójcicki, Marcin Jajkiewicz, Jakub Milewski i Orkiestra Arte Symfoniko pod dyrekcją Mieczysława Smydy.

Integralną częścią festiwalu są tradycyjne lekcje patriotyczne w formie spektaklu teatralnego skierowane do starszych klas szkół podstawowych (klasy 7 i 8) oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. W tym roku młodych widzów czekało niezwykłe widowisko – poetycka walka Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego. „Pojedynek Wieszczów. Gala Mistrzów Polskiego Romantyzmu” odbywała się w dniach 8-10 listopada (godziny 10.00 i 12.00 i obejmowała łącznie sześć spektakli.

W tych festiwalowych dniach obejrzeć można także wystawę „Paderewski Superstar”. Wystawa ta stworzona została na zamówienie XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2019) przez Justynę Szombarę i Annę Salamon z Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Tradycyjnie autorem wizualizacji Kąśnej jest wybitny tarnowski artysta Piotr Barszczowski.

 

Bogusław Kaczyński – prawdziwy człowiek instytucja, erudyta i światowiec, król melomanów i salonów, muzycznie do Kąśnej zawitał po raz pierwszy. Legendarny popularyzator muzyki poważnej, której poświęcił całe swoje życie. O swoich pasjach mógł opowiadać godzinami. Piękna polszczyzna, nienagannie skrojony garnitur i mucha były jego znakiem rozpoznawczym. Był nie tylko rozchwytywanym konferansjerem i niezrównanym gawędziarzem, królem życia i bożyszczem kobiet, ale także wziętym publicystą i pisarzem.

 

Bogusław Kaczyński urodził się 2 maja 1942 roku w Białej Podlaskiej. Zaraz po maturze przyjechał do Warszawy, żeby studiować teorię muzyki i grę na fortepianie w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. W swoim życiu mógł się pochwalić wieloma sukcesami. Trzykrotnie otrzymał „Złoty Ekran”, nagrodę „Wiktora” oraz „Super-Wiktora”. W plebiscycie tygodnika „Polityka” zaliczony został do grona dziesięciu największych polskich osobowości telewizyjnych XX stulecia. W maju 2000 roku, w uznaniu zasług dla kultury polskiej i dziedzictwa narodowego, otrzymał Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski. Jesienią 2002 roku, podczas gali z okazji 50-lecia TVP, uhonorowano go statuetką i tytułem „Gwiazdy Telewizji Polskiej”. Jest także Kawalerem Orderu Uśmiechu (1995).

 

Przez 28 lat pełnił funkcję dyrektora Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy. Prowadził transmisje telewizyjne najważniejszych wydarzeń muzycznych w kraju i za granicą, takich jak np. Konkurs Chopinowski, koncerty Luciano Pavarottiego czy Plácido Domingo.

14 marca 2007 doznał udaru mózgu, czego skutkiem była częściowa utrata zdolności mówienia oraz paraliż prawej strony ciała. Wyszedł ze szpitala 30 maja tego samego roku, zaś po intensywnej rehabilitacji większość dolegliwości ustąpiła. W sierpniu 2007 roku, po wielotygodniowej rehabilitacji, ponownie kierował festiwalem w Krynicy.

Bogusław Kaczyński był założycielem Fundacji Orfeo, która wspiera kulturę narodową, propaguje sztukę wśród dzieci i młodzieży oraz promuje ambitne inicjatywy artystyczne.

21 stycznia 2016 roku zmarł w Warszawie z powodu kolejnego udaru mózgu.

 

Grażyna Brodzińska (sopran) – Pierwsza Dama Polskiej Sceny Muzycznej, znakomita aktorka i tancerka . Króluje na scenie i podbija serca publiczności na całym świecie. Perfekcyjna w każdym geście. Prezentując najwyższy kunszt sztuki wokalnej, swoim repertuarem obejmuje zarówno klasykę, musical jak i światowe przeboje z gatunku różnych nurtów muzycznych. Zachwyca widzów głosem, elegancją i temperamentem. Córka śpiewaczki Ireny Brodzińskiej i Edmunda Waydy – tenora, reżysera i dyrektora teatrów muzycznych. Swoją przygodę ze sceną rozpoczęła jako kilkuletnia dziewczynka. Po ukończeniu szkoły baletowej kontynuowała swoją edukację w Studiu Wokalno-Aktorskim im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Śpiewu uczyła ją prof. Zofia Janukowicz – Pobłocka. Później w doskonaleniu wokalnego warsztatu, przez dziesięć lat pomagała Jej prof. Urszula Trawińska-Moroz, następnie Ryszard Karczykowski. Już podczas studiów Grażyna Brodzińska rozpoczęła pracę zawodową w Teatrze Muzycznym w Gdyni za dyrekcji Danuty Baduszkowej.

 

Zagrała wiele pierwszoplanowych ról w operetkach, musicalach i komediach muzycznych, między innymi: Hannę Glawari w operetce pt. „Wesoła wdówka” Franza Lehara, Sylwię Varescu w operetce pt. „Księżniczka Czardasza” Emmericha Kalmana, Hrabinę Zedlau w operetce pt. „Wiedeńska krew” Johanna Straussa, Anninę w operetce pt. „Noc w Wenecji” Johanna Straussa, Perichola w operetce pt. „Perichola” Jakuba Offenbacha, Dolly Galagher Levi w musicalu pt. „Hello Dolly” Jerry Hermana, Elizę Doolitle w musicalu pt. „My Fair Lady” Fredericka Loewe, Dorothy Brock w musicalu pt. „42nd Street” Harry Warren . W Kammeroper w Wiedniu śpiewała partię Eurydyki w operetce Jacques’a Offenbacha pt. „Orfeusz w piekle” oraz partię Zerliny w operze Wolfganga Amadeusza Mozarta pt. „Don Giovanni”. W Teatrze Wielkim w Warszawie śpiewała gościnnie partię Adeli w „Zemście Nietoperza” Johanna Straussa i partię Kasi w operze Macieja Kamieńskiego pt. „Nędza uszczęśliwiona”. Z Adelą z „Zemsty nietoperza” odbyła również tournee śpiewając z ogromnym powodzeniem w wielu teatrach w Niemczech.

Była solistką w Teatrze Muzycznym w Szczecinie, w operetce Warszawskiej (później Teatr Muzyczny Roma) oraz w Gliwickim Teatrze Muzycznym. Obecnie współpracuje z Teatrem Muzycznym w Poznaniu. Występuje z czołowymi orkiestrami filharmonicznymi i operowymi. Koncertuje w kraju i za granicą. Jest główną gwiazdą w stworzonych specjalnie dla Niej widowiskach multimedialnych: „Muzyczna Aleja Gwiazd”, „The Best of Broadway”, „Nie zapomnij Mnie”, „Magiczny Hollywood”, Śpiewaj i Tańcz”. Wielokrotnie śpiewała na Europejskim Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy.

 

Bogusław Kaczyński – (ówczesny dyrektor artystyczny) powiedział on niej: „Prezentuje najwyższy kunszt sztuki wokalnej. Obdarzona urodą, wdziękiem, scenicznym temperamentem, śpiewa, tańczy, czaruje publiczność teatralną i filharmoniczną. Udowodniła, że ma prawo do tytułu Pierwszej Damy Polskiej Operetki”.

„Jej pojawienie się na scenie wywołuje dreszcz emocji, a potem burzę oklasków. Potrafi ona, jak nikt inny, wzruszać i bawić, ujmuje nowoczesnością interpretacji i teatralną prostotą, lecz kiedy trzeba zniewala należnym gatunkowi patosem. Dodatkowo potrafi obnosić po scenie swoje przepiękne suknie z maestrią godną największych”.

 

Iwona Socha swoją edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej w Gliwicach. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie śpiewu solowego prof. Jana Ballarina (dyplom z wyróżnieniem). W 2002 roku ukończyła studia na Wydziale Radiowo-Telewizyjnym Uniwersytetu Śląskiego im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Jest finalistką i laureatką krajowych oraz międzynarodowych konkursów wokalnych.

W maju 2005 roku, będąc studentką roku dyplomowego, zadebiutowała na scenie Opery Śląskiej, śpiewając partię Małgorzaty w „Fauście” Charlesa Gounoda (spektakl z jubileuszowej listy obchodów 60-lecia Opery Śląskiej), z gościnnym udziałem Maestro Bogdana Paprockiego.

 

W swoim repertuarze posiada liczne partie oratoryjne, operowe, operetkowe, a także utwory liryki wokalnej. Koncertuje w kraju i za granicą: w Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Litwie, Słowacji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Dokonała także nagrań dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz Firmy Fonograficznej DUX.

Uczestniczyła w wielu Mistrzowskich Kursach Wokalnych, m.in.: Izabeli Kłosińskiej, Ingrid Kremling, Adama Kruszewskiego, Petera Mury, Jadwigi Romańskiej, Jolanty Żmurko oraz Teresy Żylis-Gara. W marcu 2016 roku rozpoczęła w Wiedniu indywidualną współpracę wokalną z Ileaną Cotrubas.

W 2013 roku zdobyła prestiżowy laur dla Najlepszej Śpiewaczki Operowej w ramach Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury.

W kwietniu 2016 roku otrzymała Nagrodę Wydawców Katolickich Feniks za płytę z mszą Józefa Zeidlera Missa Pastorita, zrealizowaną z udziałem orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Pawła Przytockiego.

 

Adam Sobierajski w 2005 r. ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie śpiewu prof. Alicji Słowakiewicz-Wolańskiej. Obecnie solista Opery Krakowskiej oraz Opery Śląskiej w Bytomiu. Jest laureatem IV i II nagrody na Konkursie Operetkowym im. Iwony Borowickiej w Krakowie (w 2006 i 2008 r.). W 2008 r. zdobył wyróżnienie i 4 nagrody specjalne (w tym dla Najlepszego Tenora) na Międzynarodowym Konkursie Operowym im. Adama Didura w Bytomiu. Jest również zdobywcą III nagrody na I Europejskim Konkursie Tenorów w Sosnowcu (2009 r.). W 2014 r. występował w muzycznym programie TVP2 „SuperSTARcie”, reprezentując gatunek muzyczny – Opera.

Współpracuje gościnnie z Operą Wrocławską, Operą Nova w Bydgoszczy, Teatrem Wielkim w Łodzi. Prowadzi również bogatą działalność koncertową, występując w takich miejscach, jak NOSPR w Katowicach oraz Filharmoniach: Zabrzańskiej, Śląskiej, Krakowskiej, Łódzkiej, Bydgoskiej, Płockiej, Toruńskiej, Olsztyńskiej.

 

Jacek Jaskóła ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu. Otrzymał nagrodę – stypendium przyznane przez Yamaha Music Foundation of Europe, podobnym wyróżnieniem uhonorował go Minister Kultury i Sztuki. Uczestniczył w wielu konkursach wokalnych, gdzie sięgał po najwyższe laury. Jest laureatem I nagrody Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Bratysławie (1997), II nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Dusznikach-Zdroju oraz III Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie. Uzyskał dyplom mistrzowski u prof. Ryszarda Karczykowskiego oraz u prof. Gerharda Kahrego. Współpracował z wieloma filharmoniami w Polsce oraz z Elbland – Philharmonie Sachsen, z którą wykonywał oratoria Mesjasz Haendla. Współpracował również z Neues Musik Theater w Weimarze wykonując partię Figara w Cyruliku sewilskim Rossiniego. Występował z recitalami wokalnymi na Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju oraz Millenium Music Foundation w Calgary. Koncertował z pieśniarskim repertuarem Chopina na Majorce i Ibizie oraz z cyklem koncertów w Australii. Występował na wielu festiwalach: Wratislavia Cantans, Festspiele – Freiburg, Xanten, Wiltz .

Jacek Jaskuła występował z takimi orkiestrami i filharmoniami, jak: Orquesta Al Ayre Espanol, Kapella Cracoviensis, Orchester des Sorbischen Nationalenze Ansambles, Elbland Philharmonie Sachsen, Neue Lausitzer Philharmonie, Toruńska Orkiestra Kameralna, Śląska Orkiestra Kameralna „Camerata Impuls”, Filharmonia Wrocławska, Filharmonia Sudecka w Wałbrzychu, Filharmonia Opolska, Filharmonia Szczecińska, Filharmonia Kaliska, Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze, Filharmonia w Lublinie, Filharmonia im. Traugutta w Warszawie.

Na co dzień występuje w Operze we Wrocławiu, gdzie debiutował partią Hrabiego w Weselu Figara Mozarta. Współpracuje także z operą Nova w Bydgoszczy oraz Operą Bałtycką w Gdańsku.

 

Strauss Ensemble to zespół muzyki wiedeńskiej, działający od 1999 r. Tworzą go muzycy Filharmonii Świętokrzyskiej. Repertuar zespołu jest bardzo bogaty i zróżnicowany. To muzyka Straussów – walce, polki, galopy, marsze, czardasze oraz fokstroty, muzyka popularna, filmowa i taneczna.

Zespół jest zapraszany do udziału w prestiżowych imprezach, m.in. w Międzynarodowym Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy oraz Festiwalu im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju, jak również Festiwalu Muzyki w Sandomierzu. Skład zespołu: Artur Jaroń – fortepian, założyciel zespołu, Ludmiła Worobec-Witek – skrzypce, kapelmistrz, Jacek Hodur – wiolonczela, Krzysztof Sokołowski – kontrabas, Agnieszka Wolska – flet, Dariusz Kozieł – klarnet.

 

Na podstawie materiałów organizatorów zebrał i opracował – Ryszard Zaprzałka

Zobacz również:

PO SĄSIEDZKU:WIELKI TYDZIEŃ W KRAKOWIE

czyliMISTERIA PASCHALIA 2025   Tegoroczna, dwudziesta druga już edycja festiwalu Misteria Paschalia w liczbach – i dużym skrócie – to osiem dni, dziesięć wyjątkowych lokalizacji i kilkadziesiąt wydarzeń artystycznych w Krakowie, Tyńcu i Wieliczce –

Czytaj więcej....

Rozdział 8 “Z batutą w dłoni”

czyli Moje marzenia twórcze.   To kolejna część unikalnych wspomnień Bożeny Kwiatkowskiej, których część VIII publikujemy poniżej. Nasza bohaterka to kobieta, która urodziła się z batutą w dłoni…To jedna z najbardziej wyrazistych osobowości tarnowskiej kultury,

Czytaj więcej....

Przez Twe święte zmartwychwstanie,
z grzechów powstać daj nam, Panie

Każdemu z Was, każdemu kto w Waszym
sercu ma choć miejsca odrobinę

wszelakości dobrej a Bożej
w czas WIELKIEJ NOCY
Anno Domini 2025
życzy Teatr Nie Teraz
oraz Tarnowski Kurier Kulturalny

Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube