Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

TARNÓW I OKOLICE: LUXURIA NA DOBRY POCZĄTEK

czyli

SCENA OTWARTA DLA POŻĄDANIA.

 

Tak energetycznego otwarcia dawno nie było. Na scenie Centrum Sztuki Mościce w sobotni wieczór niepodzielnie królowali Katalończycy – relacjonuje nasza specjalna korespondentka, krakowska dziennikarka Katarzyna Cetera, albowiem zespół La Compañía Internacional Barcelona Flamenco Ballet zainaugurował jedenastą edycję Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca.

 

To Andaluzja jest właściwą kolebką flamenco – powiązanego z tańcem, muzyką i śpiewem i sposobem zachowania zjawiska kulturowego i artystycznego, związanego z folklorem andaluzyjskich Romów, kilkanaście lat temu wpisanego na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO. Jednak w Barcelonie istnieje również tradycja związana z tym nurtem – to tu bowiem dorastały wielkie gwiazdy flamenco.

Sercem flamenco w Katalonii stał się właśnie Barcelona Flamenco Ballet – wcześniej Flamenco Dance Company – zespół młody, założony zaledwie pięć lat temu. Szybko stał się miejscem spotkań muzyków i tancerzy, pragnących realizować się w tym stylu. Głównym celem Barcelona Flamenco Ballet jest promocja sztuki barcelońskiej na całym świecie, wspieranie kultury katalońskiej (która wciąż jest w dużej mierze nieznana) i zapewnienie szansy młodym obietnicom katalońskiej sceny flamenco – czytamy na stronie internetowej zespołu.

 

Na scenie Centrum Sztuki Mościce zobaczyliśmy niezwykłą produkcję zatytułowaną LUXURÎA – pokaz flamenco, który poczucie oszołomienia i zachwytu pozostawia u widza na długo. Przedstawienie zachwyciło tarnowską publiczność, która – choć temperamentem Katalończykom dorównać nie mogła – oklaskiwała burzliwie popisy tancerzy a na koniec zgotowała im owacje na stojąco. Spektakl posiada w sobie wszystkie elementy mogące poruszyć widza – od delikatnych i lirycznych po gwałtowne i szokujące – idealnie skomponowane z tradycyjnymi, a także współczesnymi odmianami tańca flamenco. Wszystko to sprawia, że jest to bez wątpienia jedna z najbardziej przykuwających uwagę produkcji tanecznych, jakie pojawiły się w ostatnich latach na świecie – przeczytaliśmy w festiwalowej zapowiedzi.

Sam termin „luxurîa” ma korzenie w łacinie, a i tam ma wiele znaczeń. Tłumaczony jest jako bujność i rozkwit, zbytek, rozrzutność, nadmiar czy ekstrawagancja, ale chyba najczęściej komentowane i może najbardziej znane będzie tłumaczenie słowa „luxuria” jako nieczystość – rozwiązłość i wyuzdanie. W tym znaczeniu luxuria jest jednym z grzechów głównych.

 

Pożądanie jest niezwykle fascynującym – nie tylko w sztuce tańca – tematem, ale Barcelona Flamenco Ballet po mistrzowsku przekuwa go w formę artystyczną ukazującą pasję, rozpacz i tragedię jednostki ogarniętej tym uczuciem. Samo pożądanie występuje na wielu płaszczyznach, lecz jako ludzie w pierwszej kolejności odnosimy się do pożądania jako do koncepcji pożądania seksualnego.

Już w sztuce romańskiej nieczystość przedstawiana jest jako kobieta. Jednak najczęściej przywoływanym obrazem obrazującym grzech nieczystości jest dzieło Hieronima Boscha przedstawione na tzw. Stole Mądrości z XVI, a znajdujące się w Muzeum Prado w Madrycie. Kompozycja ta składa się z geometrycznego systemu kół namalowanych na blacie stołu. Umieszczone w narożach „Cztery Rzeczy Ostateczne” (Śmierć, Sąd Ostateczny, Piekło oraz Niebo) obramowują kolejne koła, umieszczone koncentrycznie w polu środkowym. W centrum kompozycji widzimy Chrystusa Zmartwychwstałego otoczonego złotym pierścieniem z inskrypcją Cave, cave, dominus vidit (Strzeż się, strzeż, Bóg cię widzi), a następnie 128 promieni słonecznych. Koło zewnętrzne, zwane fryzem występku, podzielone zostało na siedem nierównych pól i ukazuje wizję grzesznego świata. Aby obejrzeć wszystkie sceny fryzu, trzeba było obejść stół dookoła, co podkreślało przemijalność ziemskiego życia. Podstawa fryzu znajduje się na zewnętrznej linii koła, ukazując życie grzeszników toczące się w stałym odwróceniu od Boga.

 

Nieczystość w wersji Hieronima Boscha jest bardzo wymowna – oto na otwartej przestrzeni rozstawiony został namiot, w którym zabawia się dworskie towarzystwo. Na pierwszym planie zasiada para dzieląca się dużym kieliszkiem wina, w głębi namiotu flirtują mężczyzna i kobieta. W tle zaś widzimy jeszcze trzecią parę podczas romantycznego spaceru. Obok namiotu stoi ozdobny stolik, na którym leży talerz pełen wiśni. Obok stołu, przy inskrypcji luxuria stoi bukłak, który dzięki swemu fallicznemu kształtowi stał się tutaj godłem Nieczystości. Z prawej strony znajdują się jeszcze dwie, przyciągające wzrok postacie. To błazen z oślimi uszami klęczący na trawie i trzymający w ręku pałkę z ludzką twarzą oraz stojący za nim mężczyzna z uniesioną do góry drewnianą łyżką. Scena ta ma nawiązywać do biblijnych cytatów z Księgi Przysłów: kto cudzołoży z zamężną jest pozbawiony rozumu (6:32), rózga spada na plecy nierozumnego (10:13). U dołu sceny widzimy instrumenty: harfa, flet i bęben. W sztuce instrumenty te, trzymane np. w rękach aniołów, często oznaczały muzykę graną na chwałę Boga – tu jednak zostały porozrzucane na trawie, podkreślając brak harmonii grzesznego życia.

Choreografię do spektaklu LUXURÎA w wykonaniu Barcelona Flamenco Ballet tworzył cały zespół pod kierunkiem choreografa Davida Gutiérreza, twórcy wybitnych produkcji takich jak FLAMENCO REBORN, TIEMPO NUEVO czy ATRAPADO EN EL TIEMPO.

 

Przedstawienie LUXURÎA wyróżnia się na tle innych utworów prezentowanych dotychczas w Centrum Sztuki Mościce w ramach Sceny Otwartej – ma przede wszystkim formę baletu flamenco – łączy więc styl tradycyjny z nowoczesnym. Wymowa spektaklu jest oczywiście dużo głębsza, fascynuje też ciekawe ujęcie intymnego – choć przecież chyba najbardziej uniwersalnego w sztuce – tematu, ale i też synteza stylów muzycznych oscylująca pomiędzy muzyką klasyczną, jazzem i konwencjonalnym flamenco. Dzięki tym atutom na scenie powstało widowisko piękne, liryczne, a jednocześnie tragiczne i pełne konfliktów oraz niepowtarzalna atmosfera.

Narracja prowadzona jest z punktu widzenia głównego bohatera, mężczyzny, który zmaga się z wieloma konfliktami wewnętrznymi. Ten odnoszący sukcesy artysta cieszy się ogromnym zainteresowaniem płci przeciwnej. Jego życie komplikuje się w momencie, gdy staje w obliczu wielkiej miłości, prawdopodobnie miłości swojego życia. Gdy udaje się mu wymienić z nią tylko jedno spojrzenie – dzięki czemu staje się bliski swojego przeznaczenia – niespodziewanie odkrywa, że nie przyjdzie mu pokochać jej tak łatwo. Tym co staje mu na drodze jest bardzo głębokie, wysuwające się na pierwszy plan poczucie pożądania – to ono uniemożliwia w zasadzie ujawnienie prawdziwych uczuć tancerza. Wówczas mężczyzna zdaje sobie sprawę z dręczących go emocji zwątpienia w siebie, dumy, ambicji – i ostatecznie – samotności. – takie streszczenie spektaklu przeczytamy w festiwalowych zapowiedziach. Zapewniam Państwa jednak, że zakończenie jest szczęśliwe.

 

Katarzyna Cetera

Zdjęcia – organizatorzy

Zobacz również:

TARNÓW I OKOLICE: PRÓBY

czyliSCHAEFFER PONOWNIE NA TARNOWSKIEJ SCENIE   Kiedy Mikołaj Grabowski sięga po Schaeffera możemy mieć pewność, że znów robi to z wyczuciem oraz doskonałym rozumieniem materii teatralnej – relacjonuje nasza krakowska recenzentka Katarzyna Cetera. Może dlatego

Czytaj więcej....

Smutny Dzień Teatru

W tym roku wyjątkowy dla ludzi związanych z tarnowską sceną. Bowiem tego dnia, 27 marca 2025,o godz. 15 odbędą się uroczystości pogrzebowe Ewy Czajkowskiej – Smożewskiej, tarnowskiej aktorki przez wiele lat występującej na deskach Solskiego

Czytaj więcej....

Przez Twe święte zmartwychwstanie,
z grzechów powstać daj nam, Panie

Każdemu z Was, każdemu kto w Waszym
sercu ma choć miejsca odrobinę

wszelakości dobrej a Bożej
w czas WIELKIEJ NOCY
Anno Domini 2025
życzy Teatr Nie Teraz
oraz Tarnowski Kurier Kulturalny

Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube