Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

TARNÓW I OKOLICE: JAK ZABAWA TO ZABAWA

czyli

TALIA MINĘŁA PÓŁMETEK.

 

Wtorek i środa – dwa kolejne festiwalowe dni dwudziestej szóstej edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Komedii Talia nie miały pustego przebiegu – i dobrze, relacjonuje nasza specjalna korespondentka, krakowska dziennikarka Katarzyna Cetera. We środę zaprezentowano nam czwarty z kolei spektakl konkursowy – rzeszowską KOLACJĘ DLA GŁUPCA Francisa Webera w reżyserii Marcina Sawińskiego oraz niemal niespotykane w Tarnowie – a już na pewno nie podczas Talii – czytanie performatywne.

 

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie serdecznie zaprasza na czytanie performatywne sztuki ZEN_IT autorstwa Karoliny Fortuny, w reżyserii Matyldy Baczyńskiej, z muzyką Piotra Niedojadło. To jedno z wydarzeń towarzyszących Festiwalu Komedii Talia 2022, które odbędzie się 27 września, o godz. 18:00 na Małej Scenie – wstęp bezpłatny, ilość miejsc ograniczona – zapisy w Biurze Promocji i Organizacji Widowni – taką informację można było znaleźć na stronach internetowych tarnowskiego teatru.

 

Tekst Karoliny Fortuny powstał w ramach II Finału tzw. Katowickiej Rundy Teatralnej, organizowanej przez Katowice Miasto Ogrodów – Instytucję Kultury im. K. Bochenek w Katowicach, pod opieką Anki Herbut. Premiera odbyła się już 23 listopada 2019 roku. Spektakl zdobył tam grand prix dla najlepszego przedstawienia, z uzasadnieniem: za spójność wszystkich środków wyrazu (ze szczególnym uwzględnieniem ruchu scenicznego), brawurowe poczucie humoru i dystans; nagrodę za najlepszą reżyserię dla Pauliny Prokopiuk z uzasadnieniem: za pracę z zespołem aktorskim, sugestywność własnej interpretacji, która szła w parze z szacunkiem do tekstu. Twórcom spektaklu przyznano też Nagrodę Specjalną dla aktorów i aktorek za zespołową pracę aktorską; Nagrodę Specjalną Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach oraz Nagrodę Specjalną Teatru Zagłębia w Sosnowcu. Przedstawienie zostało też zakwalifikowane do 26. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

 

ZEN_IT w reżyserii Matyldy Baczyńskiej opowiada o alternatywnym świecie, któremu grozi katastrofa ekologiczna. Akcja rozgrywa się w gabinecie znanego stomatologa żyjącego w świecie koronek, mostów i cudzej zębiny, do którego trafia pacjent o nietypowym zgryzie. Co ciekawe, przyprowadzony został przez pracownicę Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Wydaje się, że wada ta – dyzostoza twarzo-czaszkowa – uniemożliwia mężczyźnie komunikację. Ale kim jest on w istocie? Jego tożsamość poznamy w trakcie czytania. – czytamy w festiwalowej zapowiedzi. Postać, w którą wciela się Tomasz Wiśniewski, wydaje się nie pasować do otaczającego ją świata, ale znajduje zrozumienie u córki stomatologa, która wpada do gabinetu, oświadczając ojcu, że jest w ciąży i ojciec musi znaleźć jej pracę. Oczywiście dentysta zwalnia swoją pracownicę Joannę, zatrudnia córkę.

 

I wszystko byłoby całkiem normalnie, gdyby nie fakt, że przedstawione wydarzenia rozgrywają się w cieniu katastrofy ekologicznej, a rybiki cukrowe hodowane potajemnie w piwnicy zaczynają niepokojąco mutować… Co więcej, wspomniany stomatolog jest tak naprawdę niespełnionym naukowcem, który w domowym zaciszu poświęcił się badaniom nad technologią przetwarzania rybików na biopaliwo. – pisała o tekście Karoliny Fortuny Magdalena Mikrut-Majeranek na łamach magazynu teatrologia.pl

 

W tarnowskiej, czytanej adaptacji dramatu wystąpili – Dominika Markuszewska, Kamil Urban, Kinga Piąty, Matylda Baczyńska, Monika Wenta, Piotr Niedojadło (gościnnie) oraz Tomasz Wiśniewski.

 

Rzeszowski spektakl konkursowy – czwarty z kolei po ZIMOWYM POGRZEBIE Filipa Kowalczyka, NIESPODZIANCE w reżyserii Emiliana Kamińskiego oraz BIESIADZIE U HRABINY KOTŁUBAJ w reżyserii Magdaleny Piekorz – został zaprezentowany we środę na deskach Centrum Sztuki Mościce. W przedstawieniu KOLACJA DLA GŁUPCA zobaczyliśmy gwiazdy rzeszowskiej sceny – Joannę Baran-Marczydło (laureatkę przyznawanej przez ZASP podczas festiwalu nagrody Ale Aktor sprzed kilku lat), Beatę Zarembiankę, Roberta Chodura, a przede wszystkim brawurowo grającego tytułowego głupca Françoisa Pignona – Adama Mężyka.

 

Tytułowa kolacja dla głupca to rodzaj zabawy, konkursu, na który co wtorek bogaty wydawca, Pierre Bronchant, zaprasza swoich kolegów. Każdy z nich musi przyprowadzić ze sobą wyjątkowego nieudacznika i fajtłapę. Wygrywa ten, który zaprosi najbardziej nierozgarniętego osobnika. Kiedy więc Bronchant poznaje specyficznego księgowego – pasjonata makiet konstruowanych z zapałek – jest przekonany o wygranej. Splot zdarzeń powoduje jednak spore komplikacje, w wyniku których sprawy przyjmują zupełnie nieoczekiwany obrót. To farsa z morałem – Bronchant, choć to pozbawiony klasy gbur, potrafi zreflektować się, wyciągnąć wnioski i przyznać do błędu. W gruncie rzeczy komedia ta porusza więc niezwykle poważny i ważny temat, jakim jest szacunek dla drugiego człowieka. Jeśli do świetnego tekstu dołożyć znakomitą reżyserię Marcina Sławińskiego oraz świetne kreacje aktorskie, mamy przepis na udany spektakl. Bardzo udany.

 

KOLACJA DLA GŁUPCA to komedia napisana przez francuskiego reżysera, scenarzystę i producenta Francisa Vebera. Jej światowa premiera odbyła się w Paryżu w 1993 roku i szybko podbiła serca widzów. W 1998 roku, zachęcony sukcesem scenicznym Veber na podstawie jej tekstu nakręcił film, który – podobnie jak sztuka – stał się przebojem i zdobył wiele nagród.

 

Za sukcesem rzeszowskiego przedstawienia w reżyserii Marcina Sławińskiego stoi niewątpliwie znakomity tekst, pełen dowcipnych i błyskotliwych dialogów, niepozbawionych nuty ironii. W misternie zbudowanej intrydze tkwi podtekst natury moralnej, a zarazem refleksja na temat dzisiejszego świata, w którym międzyludzkie relacje uległy degradacji, wypierając ważne wartości etyczne. – czytaliśmy w recenzjach.

W Tarnowie przedstawienie Teatru im. Wandy Siemaszkowej bardzo się spodobało. Widownia Centrum Sztuki Mościce była zapełniona niemal do ostatniego miejsca a publiczność doskonale się bawiła i nagrodziła aktorów wielominutowymi  owacjami na stojąco.

We czwartek i piątek w Tarnowie zobaczymy już ostatnie spektakle konkursowe – SŁONECZNYCH CHŁOPCÓW (czwartek) oraz NIEPAMIĘĆ (piątek) – oba na Dużej Scenie teatru. Wiele sobie po tych przedstawieniach obiecuję, zatem…

Do zobaczenia w teatrze.

 

Katarzyna Cetera

Zdjęcia – organizatorzy (Artur Gawle – tarnow.pl)

 

Francis Veber

KOLACJA DLA GŁUPCA

(Le dîner de cons)

Przekład: Barbara Grzegorzewska

Reżyseria: Marcin Sławiński

Scenografia: Wojciech Stefaniak

Kostiumy: Katarzyna Tanasiewicz-Trzyna

Muzyka: Jarosław Babula

Obsada:

Joanna Baran-Marczydło

Beata Zarembianka

Robert Chodur

Waldemar Czyszak

Marek Kępiński

Adam Mężyk

Robert Żurek

Premiera spektaklu odbyła się 23 września 2017 roku

na Dużej Scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie

Zobacz również:

TARNÓW I OKOLICE: PRÓBY

czyliSCHAEFFER PONOWNIE NA TARNOWSKIEJ SCENIE   Kiedy Mikołaj Grabowski sięga po Schaeffera możemy mieć pewność, że znów robi to z wyczuciem oraz doskonałym rozumieniem materii teatralnej – relacjonuje nasza krakowska recenzentka Katarzyna Cetera. Może dlatego

Czytaj więcej....

Smutny Dzień Teatru

W tym roku wyjątkowy dla ludzi związanych z tarnowską sceną. Bowiem tego dnia, 27 marca 2025,o godz. 15 odbędą się uroczystości pogrzebowe Ewy Czajkowskiej – Smożewskiej, tarnowskiej aktorki przez wiele lat występującej na deskach Solskiego

Czytaj więcej....

Przez Twe święte zmartwychwstanie,
z grzechów powstać daj nam, Panie

Każdemu z Was, każdemu kto w Waszym
sercu ma choć miejsca odrobinę

wszelakości dobrej a Bożej
w czas WIELKIEJ NOCY
Anno Domini 2025
życzy Teatr Nie Teraz
oraz Tarnowski Kurier Kulturalny

Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube