
Wielogodzinnym koncertem zakończył się w sobotę 21 maja, rozpoczęty 15 maja (pisaliśmy o tym oddzielnie) jubileuszowy 40. Tydzień Talentów. Festiwalowe przesłuchania odbywały się w koncertowej stodole Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej i nowoczesnej, niedawno otwartej w Zespole Szkół Muzycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego sali w Tarnowie. Popisy utalentowanej muzycznie młodzieży oceniało jury w składzie: Marek Bracha, Emilia Sitarz, Kalina Cyz, Adam Balas i Jan Popis, które wyłoniło zwycięzcę.

W ich zgodnej opinii poziom wszystkich prezentacji był w tym roku był wyrównany i wysoki, nie mający nic wspólnego ze szkolnym przeglądem. Na estradzie spotkaliśmy silnie już zarysowane indywidualności, czy był to koncert uczniów tarnowskich szkół muzycznych, czy studentów polskich akademii muzycznych.Ich zainteresowania, a w konsekwencji przedstawiane przez nich programy, oscylowały wokół muzyki romantycznej i późnoromantycznej, z pewnym wychyleniem w XX wiek. Poniżej publikujemy interesujące i bardzo profesjonalne po festiwalowe reminiscencje pióra red. Anny Woźniakowskiej, znakomitej krakowskiej recenzentki, od wielu lat stałej bywalczyni kąśnieńskich festiwali i ambasadorki Centrum Paderewskiego w muzycznym świecie.

MŁODZI PIANIŚCI
Recenzja koncertu konkursowego o Nagrodę im. Anny Knapik.
W koncercie – konkursie o stypendium im. Anny Knapik udział wzięło czworo uczniów z małopolskich szkół muzycznych II stopnia. Mało, biorąc pod uwagę liczbę tych szkół na terenie województwa. Dlaczego, nie wiem, bo przecież to koniec roku, więc teoretycznie wszyscy pianiści gotowi do kończących przesłuchań, a konkurs zorganizowany przez Centrum Paderewskiego miał bardzo pojemną formułę. Ot, należało przedstawić dowolny program, w którym młody pianista czułby się najlepiej. Określone były tylko ramy czasowe występu. Czyżby pedagodzy właśnie z tą dowolnością mieli problem? Szkoda że nie zaryzykowali, bo koncert był ciekawy m.in. właśnie ze względu na różnorodność programu obejmującego utwory od Haydna poprzez Chopina, Schumanna, Paderewskiego, Moszkowskiego, Szymanowskiego, Prokofiewa po Lutosławskiego. Jeszcze ciekawiej byłoby gdyby nie wycofała się ze względów losowych piąta uczestniczka wieczoru mająca w repertuarze Debussy’ego i Mykietyna. Ale i tak było bardzo interesująco.

A do tego czworo młodych pianistów miało wiele do przekazania słuchaczom. Ich prezentacje nie były szkolnym popisem, ale interpretacjami przemyślanymi, noszącymi piętno ich osobowości. W wykonaniu Michała Basisty podobała mi się różnorodność barw w Serenadzie don Juana z Masek Szymanowskiego i energia Etiudy nr 2 Lutosławskiego. Yehuda Prokopowicz urzekł mnie lekkością i wdziękiem Wariacji „Abegg” Schumanna i błyskotliwą Etiudą F-dur op. 10 nr 8 Chopina, Zuzanna Sejbuk pięknie grała I część Sonaty Es-dur nr 62 Haydna. Z powodzeniem sięgnęła też po Walc z suity Kopciuszek Prokofiewa. Karolina Starzyk błysnęła wirtuozeria w Walcu E-dur op. 34 nr 1 Moszkowskiego, ale też stworzyła właściwą aurę Nokturnu B-dur op. 16 nr 4 Paderewskiego.
Pewna jestem, że te nazwiska w przyszłości pojawiać się będą na afiszach koncertowych. Ale stypendium im. Anny Knapik było tylko jedno. Wczoraj więc jury w składzie: Robert Marat – przewodniczący oraz Artur Jaroń i Jan Popis – członkowie, przyznali je Yehudzie Prokopowiczowi, uczniowi prof. Stefana Wojtasa w Szkole Muzycznej im. W. Żeleńskiego w Krakowie.

TARNOWSKIE TALENTY
Recenzja koncertu Tarnowskie Talenty.
Koncert uczniów Zespołu Szkół Muzycznych im. I.J. Paderewskiego w Tarnowie od lat jest stałym elementem Tygodnia Talentów. Rzut oka wstecz zrozumiały wobec jubileuszu imprezy pozwolił stwierdzić, że wielu z tych, którzy niegdyś jako „tarnowski talent” błysnęli na takim koncercie, dziś zajmuje ważne miejsce w polskim życiu muzycznym. Wierzę, że także wczorajsi uczestnicy koncertu „Tarnowskie talenty” odcisną w nim w przyszłości swoje piętno.

A wczoraj słuchaliśmy trojga utalentowanych młodych ludzi, z których każdy zaprezentował obszerny i zróżnicowany program. Agnieszka Marmol z klasy Joanny Dołęgi grała na saksofonach (altowym i barytonowym) z towarzyszeniem Waldemara Różańskiego przy fortepianie utwory Larsa-Erika Larssona, Garlanda Andersona i Idy Gotkovsky ładnym, zróżnicowanym dynamicznie dźwiękiem i z dużą wrażliwością muzyczną.

Gitarzysta Mikołaj Skórka z klasy Łukasza Chmiela w przekrojowym programie od fragmentów suity lutniowej śląskiego mistrza baroku Silviusa Leopolda Weissa poprzez utwory Ferdynanda Sora, Isaaka Albeniza po Heitora Villę-Lobosa, oprócz wirtuozowskiego warsztatu wykazał się znajomością stylów i umiejętnością budowania dramaturgii utworu.

Najdojrzalszy z trojga występujących okazał się akordeonista Łukasz Skubisz z klasy Pawła Kusiona. Utwory Domenika Scarlattiego, Aleksandra Nagajewa, Wiaczesława Siemonowa, Wiktora Dikusarowa i Richarda Galliana (w tym ostatnim na skrzypcach towarzyszyła mu Lena Sobol) w jego interpretacji zyskały postać doskonałą. Jego wrażliwość, doskonała umiejętność wykorzystania możliwości barwowych i dynamicznych instrumentu oraz wyborny warsztat sprawiły, że słuchając zapominało się, iż to dopiero uczeń szkoły średniej. Talenty nie mają wieku!
Wielkie podziękowania za wczorajsze doznania należą się nie tylko uczestnikom koncertu, z których każdy zaznaczył wczoraj swą osobowość artystyczną, ale też ich pedagogom umiejętnie rozwijającym ich wrodzone zdolności.

KONCERT – MARATON
Recenzja koncertu konkursowego o Stypendium Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej.
Wielogodzinnym koncertem zakończył się w sobotę 21 maja jubileuszowy 40. Tydzień Talentów. W sali koncertowej Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej przedstawiciele ośmiu polskich uczelni muzycznych walczyli o stypendium ufundowane przez Centrum. Młodzi artyści prezentowali bardzo różne programy, bo regulamin konkursu o stypendium określał tylko ramy czasowe występów. Ich zainteresowania, a w konsekwencji przedstawiane przez nich programy, oscylowały wokół muzyki romantycznej i późnoromantycznej, z pewnym wychyleniem w XX wiek.

Co ciekawe, troje uczestników koncertu sięgnęło po cykliczne utwory Roberta Schumanna. Martyna Kubik z Katowic ładnie zbudowała przebieg dramatyczny Etiud symfonicznych op. 13, Karolina Kuśmierz z Wrocławia pięknie zróżnicowała klimat poszczególnych miniatur cyklu Fantasiestücke op. 12, a Stanisław Majewski z Poznania porwał słuchaczy w taneczny wir Faschingsschwank aus Wien op. 26. Z Wariacjami i fugą na temat Haendla op. 24 Johannesa Brahmsa udanie zmierzył się Patryk Morgaś z Gdańska. Franciszek Bawoł z Łodzi rozpoczął swój występ, a i cały koncert, nieco zadumaną, pełną zawoalowanych barw Balladą L.70 Claude’a Debussy’ego by potem zaprezentować wirtuozowskie Etiude-Tableaux Rachmaninowa (op. 39 nr 1 i 5), oraz Sonatę Fis-dur op. 30 nr 4 Aleksandra Skriabina. Krystian Mydłowski z Bydgoszczy zaciekawił zarówno programem, bo sięgnął po rzadko wykonywaną, potężną II Balladę h-moll S.171 Ferenca Liszta i również mało znane barwne, nieco groteskowe Gargoyles Lovella Liebermanna, jak i sposobem jego prezentacji. Julian Stanny z Krakowa Melodię Ges-dur op. 16 nr 2 Paderewskiego zestawił z II Sonatą fortepianową Grażyny Bacewiczówny umiejętnie różnicując style i barwy. Mateusz Krzyżowski z Warszawy, jak się okazało najdojrzalszy z wszystkich uczestników koncertu, grając Moment musical As-dur op. 16 Paderewskiego wykazał ile piękna można wyczarować z niewielkiej miniatury. Dał też porywającą interpretację Scherza b-moll op. 31 Chopina i udowodnił, że Fantazja C-dur op. 14 Szymanowskiego to logicznie zbudowana, pełna polotu i urodziwa kompozycja, a nie niewydarzona próba twórcza młodego kompozytora, za jaką dotąd powszechnie uchodziła. Mateusz Krzyżowski najlepiej też poradził sobie z niełatwym brzmieniem koncertowego Faziolego, specjalnie sprowadzonego na Tydzień Talentów, który pod jego ręką zabrzmiał pełnym blaskiem. Jemu też jury obradujące pod przewodnictwem Marka Brachy w składzie: Kalina Cyz, Emilia Sitarz, Adam Balsa i Jan Popis przyznało stypendium Centrum Paderewskiego.

40. jubileuszowy Tydzień Talentów już za nami. Pozostaje podziękować wszystkim jego uczestnikom za artystyczne doznania których dostarczyli słuchaczom. Poziom wszystkich prezentacji był w tym roku był wyrównany i wysoki, nie mający nic wspólnego ze szkolnym przeglądem. Na estradzie spotkaliśmy silnie już zarysowane indywidualności, czy był to koncert uczniów tarnowskich szkół muzycznych, czy studentów polskich akademii muzycznych. Na podziękowania zasłużyli też organizatorzy z dyrektorem Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej Łukaszem Gajem na czele. Ale do wybornej organizacji imprezy zdążyliśmy się przez te czterdzieści lat przyzwyczaić.

Mam nadzieję, że kolejne czterdzieści lat będzie dla tej jakże zasłużonej dla polskiej kultury placówki równie owocne!!!
Anna Woźniakowska
fot. Kornelia Cygan / Paweł Topolski