
To symboliczne przesłanie dwóch wystaw otwartych u progu Wielkiego Tygodnia. Najpierw w niedzielę 10 kwietnia w Multimedialnym Centrum Artystycznych przy ul. Wałowa 25 odbył się wernisaż ukraińskiej artystki Elli Zolotarenko pt. „Niech zapanuje pokój na Ukrainie”.

Dzień później, w poniedziałek 11 kwietnia w Galerii Piwnica pod Trójką zorganizowano wernisaż prac znakomitej tarnowskiej artystki Elżbiety Pazery. Obie ekspozycje łączy wysoki profesjonalizm prezentowanych dzieł oraz romantyczny ich charakter. Czystość formalna i kobiecy pierwiastek. Duchowość i stygmaty sztuki ludowej, wręcz cytaty z zalipiańskich malowideł, szczególnie widoczne w pracach lwowskiej plastyczki. Elli Zolotarenko jest nauczycielką z artystyczno-psychologicznym zacięciem. W swojej działalności para medycznej (arteterapia) w pracy z dziećmi i młodzieżą stosuje etniczne techniki malarstwa Petrykivka. Z kolei lepsza połowa znanego tarnowskiego małżeństwa malarzy Elżbiety i Witolda Pazerów – uprawia wysokiej próby malarstwo sztalugowe, z powodzeniem zajmując się pracą z młodzieżą, przez wiele lat prowadząc zajęcia w Autorskiej Pracowni Plastycznej Tarnowskiego Centrum Kultury.

Tytuł wystawy ukraińskiej artystki „Niech zapanuje pokój na Ukrainie”, to manifest artystki nawiązujący do obecnej sytuacji politycznej – inwazji Rosji na Ukrainę.

– Na zainicjowanym przez Wydział Kultury Urzędu Miasta Tarnowa spotkaniu dla artystów z Ukrainy, okazało się, że Ella Zolotarenko znalazła schronienie przed wojną w okolicach Tarnowa. Mało tego, jej prace znajdują się w Polsce, bo po jej ostatniej polskiej wystawie nie zdążyły wrócić na Ukrainę. Dlatego pozmienialiśmy plany wystawowe, aby w czasie polskiej i ukraińskiej Wielkanocy zaprezentować wystawę jej dzieł tarnowskiej publiczności – mówi dyrektorka Biura Wystaw Artystycznych w Tarnowie, Ewa Łączyńska-Widz.

Ella Zolotarenko – urodzona we Lwowie 1973 roku. Jest nauczycielką z wykształceniem artystycznym i psychologiem. W swojej działalności wykorzystuje technikę malarstwa Petrykivka w arteterapii dla dzieci i dorosłych. Artystka kultywuje ukraiński styl etniczny, wprowadzając odbiorcę w tradycję ukraińskiego malarstwa Petrikivka. W Polsce swoje prace prezentowała na wystawach indywidualnych w Bielsku-Białej (2018), Brniu (2019), Jaworzu (2020).

Malarstwo Petrykivka to tradycyjny ukraiński styl malarstwa dekoracyjnego, wywodzący się ze wsi Petrykivka w obwodzie dniepropietrowskim na Ukrainie, gdzie tradycyjnie malowano nim ściany domów i przedmioty codziennego użytku. O wyjątkowości obrazów decyduje m.in. niezwykły sposób rysowania palcami oraz pędzelkami, którymi wykonuje się konkretne ruchy. Zdobienie w tym stylu łączy w sobie tradycyjne wzory z nowoczesnymi motywami współczesnych twórców.

Prace w tradycyjnym ukraińskim etnicznym malarstwie można spotkać na porcelanie, szkle, ceramice, drewnie, meblach, odzieży a nawet muralach. Bo malarstwo w Petrykivce wyrosło, podobnie jak w położonym na Powiślu Zalipiu, z potrzeby zdobienia domów i podobnie zajmowały się nim początkowo tylko kobiety. Malarstwo z Petrykivki zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa niematerialnego UNESCO.

Z kolei klimatyczna wystawa Elżbiety Pazery, to kolejne wydarzenie z cyklu „Tarnowscy artyści w Galerii Muzealnej”. Składają się na nią nastrojowe pejzaże, osobiste i kobiece spojrzenie na świat i jego piękno. To tylko wybrane dzieła z bogatego dorobku malarstwa sztalugowego, uprawianego przez artystkę.

Elżbieta Pazera maluje głównie sielankowe pejzaże. W tle najczęściej pojawia się kobieta w dynamicznej pozie, zwiewna, sensualna, jak u Edgara Degasa. Świadomie wybiera ciepłe barwy, czyli czerwienie, pomarańcze. Sukniom przypisała na stałe żółcienie i błękity.

Elżbieta Pazera – malarka, pedagog. Absolwentka Akademii Ekonomicznej i Pedagogicznej (Instytut Sztuki) w Krakowie. Uprawia malarstwo sztalugowe, zajmowała się pracą z młodzieżą prowadząc zajęcia w Autorskiej Pracowni Plastycznej Tarnowskiego Centrum Kultury. Członek ZPAP w Krakowie. Prezentowała swoje prace na ponad 20 wystawach indywidualnych, m. in.: Kraków 2000, Tarnów, Gorlice 2004, Bissendorf, Niemcy 2006, Galeria Steel Forest – Warszawa – Konstancin-Jeziorna 2008, „Galeria Hortar” – Tarnów 2010.

„… Jej pejzaże znajdują swoje miejsce w kanonie sztuki współczesnej – ciągle jeszcze żywej potrzebie formy przedstawieniowej. Bowiem jest to twórczość o autonomicznym wydźwięku i osobistym działaniu…”

Uczestniczyła w ponad 100 wystawach zbiorowych: ogólnopolskich, zagranicznych i środowiskowych. W latach 2001 – 2004 uczestniczyła w realizacji cyklu wystaw rodzinnych „Pazerowie”, a także w licznych plenerach międzynarodowych, pokazach i wystawach poplenerowych. Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą, m.in.: „Salony Jesienne”, „Spotkania”, „Salony ZPAP” – Tarnów, Kraków, „Byliśmy, jesteśmy, będziemy” – Galeria Pryzmat, „100 lat ZPAP”, Pałac Sztuki – Kraków, „Bliźniemu Swemu” – Warszawa Zachęta, Wrocław, Katowice, Pałac Sztuki – Kraków, Rzeszów 2008, 2010, 2012, „Inna Przestrzeń” Muzeum – Częstochowa, „Dwa Księżyce” – Kazimierz Dolny – muzeum, „Pejzaż z Cyklad”, Galeria „Szalom” – Kraków 2009, „Europa w Trenczynie” – Trencin, Levoća, Calgary – Kanada, „Sympozjum Sympat” – Komarno – Słowacja, Lwów – Ukraina. Wystawy w Konsulacie Generalnym RP w Nowym Jorku – 2006, 2008. Pejzaż z Cyklad , Syros – Posidonia , Grecja – 2009, 2011.

„Malarstwo pejzażowe Elżbiety Pazery to świadoma synteza i upraszczanie, rzadka umiejętność , która jest wynikiem skromności i pokory wobec tego co w malarstwie o pejzażu można by przegadać. Pejzaże te znajdują swoje miejsce w kanonie sztuki współczesnej – ciągle jeszcze żywej potrzebie formy przedstawieniowej. Bowiem jest to twórczość o autonomicznym wydźwięku i osobistym działaniu” – prof. Stanisław Tabisz.
Na podstawie materiałów organizatorów.
Ryszard Zaprzałka
Fot. P. Topolski (tarnow.pl)