
czyli
FESTIWALOWY ROZKŁAD JAZDY
Tegoroczna edycja festiwalu Sacrum Profanum – zapowiada nasza krakowska recenzentka, rozpocznie się w Krakowie 8 listopada i potrwa aż do 11 listopada. Przez cały długi weekend będziemy – wraz z organizatorami festiwalu – podróżowali przez różnorodne muzyczne światy, w których tradycja spotyka się z nowoczesnością, a forma z eksperymentem. Wraz z organizatorami tej wielkiej muzycznej uczty zapraszam także tarnowian do wspólnego odkrywania nowych brzmień i doświadczeń muzycznych! Kraków jest przecież co prawda blisko – po sąsiedzku- ale muzyki nowoczesnej, eksperymentalnej mamy tu na lekarstwo.

Festiwal Sacrum Profanum będzie kontynuował swoją misję łączenia przeciwieństw w świecie muzyki. Po zeszłorocznym MULTIWERSUM tegoroczna edycja skupia się na znaczeniu i różnych interpretacjach samej nazwy festiwalu, łącząc muzykę klasyczną z alternatywną, tradycje ze współczesnością, kompozycje z improwizacją. Ostatnie bilety są jeszcze w sprzedaży, ale trzeba się spieszyć.
Kilka dni temu w mojej skrzynce mailowej znalazłam następująca wiadomość:Drogi Miłośniku Wyjątkowych Dźwięków, już wkrótce Kraków stanie się sercem jednej z najciekawszych muzycznych podróży tego roku – Festiwalu Sacrum Profanum. Zostały ostatnie bilety, więc jeśli jeszcze się zastanawiasz, to teraz jest najlepszy moment, by zagwarantować sobie miejsce! – przestałam się zastanawiać w ułamku sekundy – czego i Państwu życzę.

Krzysztof Pietraszewski, dyrektor artystyczny festiwalu, powiedział: W centrum programu znajdzie się głos – najwszechstronniejszy z instrumentów, niewymagający dodatkowych narzędzi, nieraz najbardziej efektowny, nośnik emocji, a nade wszystko historii. Uznajemy prymat piosenki w muzyce (nie tylko popularnej), czas na chwilową jej dominację na Sacrum Profanum!

Festiwal otworzą śpiewane historie, a w finale wybrzmią piosenki inspirowane treściami internetowymi. Zaproszeni artyści w swoich utworach często sięgają do różnych tradycji i źródeł. Arthur Chambry nawiązuje do bardowsko-minstrelskiej formy melorecytacji, snując opowieści ze świata fantasy. Oto Rocronde zamieszkałe przez głuchych gigantów. Artysta wzbogaci je dźwiękami instrumentów dętych własnej konstrukcji. Harry Górski-Brown zaśpiewa dawne pieśni gaelickie o miłości, łącząc brzmienie dud z nowoczesną estetyką avant-popową. Piotr Kurek skomponował utwór dla Apartment House, w którym hawajskie legendy spotykają się z tradycją średniowiecznych chansons de geste.

Ciekawe? A to dopiero początek. Barbara Kinga Majewska, tegoroczna artystka rezydentka Sacrum Profanum, w trakcie występów z Apartment House, Spółdzielnią Muzyczną i solo poszuka sensu istnienia piosenek. Jacek Sotomski w utworze TRANSINSTRUMENTALIZM dla Sinfonietty Cracovii podejmuje refleksję nad aktualnością i „potrzebnością” nowej muzyki instrumentalnej we współczesnym świecie.

Festiwal eksperymentuje także z formą koncertów. PASSENGER Jennifer Walshe zostanie wykonany w ciemności, z muzykami Sinfonietty Cracovii ustawionymi wokół publiczności. W SCROLLING TO ZERO Rafała Zapały zespół Apartment House wraz ze słuchaczami będą medytować wspólnie nad końcem świata. Marino Formenti zagra nietypowy recital fortepianowy – bez ustalonego programu, z utworami wybieranymi przez uczestników.

Sacrum Profanum w tym roku wprowadzi również nowy cykl zatytułowany KULTURA FIZYCZNA, w którym muzyka spotka się ze sportem i rekreacją. Pierwszym wydarzeniem będzie CARDIO Piotra Peszata, łączące sesję treningu cardio z koncertem muzyki współczesnej i elektronicznej.
Festiwal kontynuuje oczywiście współpracę z lokalnymi instytucjami i zespołami, w tym z Akademią Muzyczną, Sinfoniettą Cracovią i Spółdzielnią Muzyczną. Większość wydarzeń odbędzie się na terenie Wesołej, gdzie poza koncertami zaplanowano również wydarzenia towarzyszące, takie jak warsztaty umuzykalniające EKSPERYMENTUJ! Jędrzeja Siwka w Aptece Designu.


Sacrum Profanum nieodmiennie wspiera debiuty i nie ustaje w odkrywaniu nowych artystów. W programie znalazł się koncert wyróżnionych studentów Akademii Muzycznej w Krakowie, ale też utwór Oskara Tomali, poznanego dzięki open callowi PLAYGROUND Spółdzielni Muzycznej oraz pierwsza partytura instrumentalna Jędrzeja Siwka.
Pełny program 22. edycji Sacrum Profanum dostępny jest na stronie festiwalu. Karnety w limitowanej ilości są już raczej niedostępne (można próbować), ale pojedyncze bilety można jeszcze nabyć na stronie KBF:BILETY oraz w aplikacji mobilnej KBF:PLUS.
Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Projekt dofinansowany z Krajowego Planu Odbudowy.
Katarzyna Cetera
Fot. Norbert Burkowski – organizatorzy