
czyli
OPERA RARA AD 2022
***
…myśli me o was i waszej piękności już się nie zmienią…
Festiwal Opera Rara co roku zaprasza swoich wiernych widzów do odkrywania na nowo tego, co znane i poznawania tego, co zapomniane – zapowiada nasza recenzentka Katarzyna Cetera. Nowe interpretacje dzieł operowych i muzycznych – jak się okazuje – są kulturze tak samo potrzebne, jak ciągłe poszerzanie repertuaru. Tej myśli festiwal hołdował jeszcze jako cykl rozpisanych na cały rok pojedynczych wydarzeń i nie rozstaje się z nią również dziś. W drugiej połowie lutego Opera Rara wypełni więc krakowskie sceny porywającą muzyką, pięknymi głosami i zachwycającym teatrem.

W XVII i XVIII wieku opera była modą. Kraków oczywiście tej tradycji (i modzie) hołduje a Capella Cracoviensis, wyłączny organizator tej edycji Opera Rara – kreuje renesans mody na operę i festiwal Opera Rara.

Już za tydzień organizatorzy zaproponują nam SIFACE – współczesną premierę pasticcio – utworu złożonego z gotowej już muzyki różnych kompozytorów. Skompilował go Giuseppe Sellitto jeszcze na potrzeby neapolitańskiego Teatro San Bartolomeo w 1734 roku, łącząc recytatywami arie Pergolesiego, Porpory, Giacomellego, Hassego oraz swoje własne. W roli głównej wystąpi koreańsko-amerykański kontratenor Kangmin Justin Kim, a partnerować mu będą m.in. sopraniści Bruno de Sá i Maayan Licht. Jan Tomasz Adamus na czele Capelli Cracoviensis poprowadzi współczesną premierę SIFACE 20 i 22 lutego w Teatrze Słowackiego – swojej tymczasowej siedzibie.

Podczas festiwalu będzie można też skonfrontować się z dwiema interpretacjami słynnego cyklu pieśni Schuberta WINERREISE – (PODRÓŻ ZIMOWA). Pierwszą, w formie spektaklu, wyreżyserował Cezary Tomaszewski, druga będzie bardziej „klasyczną” interpretacją, a zaprezentuje ją w Krakowie chyba najwybitniejszy współczesny znawca Schuberta – Ian Bostridge. Z innym kanonicznym cyklem pieśniowym cyklem – DICHTERLIEBE Roberta Schumanna już 25 lutego w Cricotece wystąpi baryton Thomas E. Bauer. Ten powstały w trzynaście lat po WINTERRESE pieśniowy cykl ma być zarazem pokrewny mu i polemiczny – ale tę opinię będziemy mogli skonfrontować.

Do napisania opery THE GOLDEN DRAGON zainspirowała węgierskiego kompozytora Petera Eötvösa sztuka Rolanda Schimmelpfenniga opowiadająca o życiu dalekowschodnich emigrantów w Europie. Reżyserką spektaklu jest Karolina Sofulak, śpiewakom zaś będzie partnerowała Spółdzielnia Muzyczna i dyrygent Mieczysław Unger. ZŁOTEGO SMOKA będziemy mogli zobaczyć 18, 20 i 22 lutego w MOCAK-u.

Listę znakomitych festiwalowych wydarzeń z pewnością wzbogacają recitale – poza Thomasem E. Bauerem i jego DICHTERLIEBE zobaczymy (i usłyszymy): Anne Sofie von Otter – w sobotę wystąpiła ona w Filharmonii Krakowskiej z interpretacją francuskich mélodies – i tym samym zainaugurowała festiwal.

Z kolei Sandrine Piau, która wraz z Capellą Cracoviensis wystąpi już w najbliższy poniedziałek, 14 lutego w Sukiennicach. Skupi się na mozartowskich ariach, dała się już bowiem nieraz poznać jako jedna z najlepszych interpretatorek Mozarta. Podczas koncertu zatytułowanego TRADYCJA JEST TYRANEM zaśpiewa arie z WESELA FIGARA DON GIOVANNIEGO i LUCIA SILLI.

I Fagiolini (17 i 19 lutego, Filharmonia) to brytyjski zespół śpiewaków specjalizujący się w muzyce renesansu, wczesnego baroku i współczesności. W programie AU NATUREL, inspirowanym cyklem obrazów Bruegla młodszego zatytułowanym CZTERY PORY ROKU I Fagiolini pod wodzą Roberta Hollingwortha zaśpiewają utwory pochodzące z różnych epok – poprowadzą nas od renesansowego Janequina do zmarłego w 1983 roku Howellsa.

Nasze myśli o piękności arcydzieł już się nie zmienią – głosi tegoroczne motto festiwalu, ale by ich nie zbanalizować potrzeba artystów potrafiących wydobyć z nich to, co dotąd umykało uwadze innych. Takich artystów zobaczymy i usłyszymy w Krakowie podczas tegorocznej edycji festiwalu Opera Rara. A Kraków jest przecież bardzo blisko, po sąsiedzku…
Katarzyna Cetera
zdjęcia – organizatorzy

KALENDARIUM FESTIWALU
12 lutego 2022, sobota,
Filharmonia Krakowska
L’HARMONIE DU SOIR
Anne Sofie von Otter – mezzosopran
W programie: Debussy, Fauré, Ferré.
Bengt Forsberg – fortepian | Vicki Powell – altówka | Fabian Fredriksson – gitara
Bilety: 60 normalny | 40 ulgowy
14 lutego 2022, poniedziałek, 19.00
Galeria w Sukiennicach
TRADYCJA JEST TYRANEM
Sandrine Piau – sopran
w programie: Mozart
Capella Cracoviensis | Alessandro Moccia
Bilety: 60 normalny | 40 ulgowy
17 lutego 2022, czwartek, 18.00
Filharmonia Krakowska
AU NATUREL
I Fagiolini | Robert Hollingworth
w programie: Janequin, Monteverdi, Debussy, Britten
Bilety: 60 normalny | 40 ulgowy
18 lutego 2022, piątek, 19.30
MOCAK
Peter Eötvös: THE GOLDEN DRAGON
Aleksandra Żakiewicz, Natalia Kawałek, Bartosz Gorzkowski, Karol Kozłowski, Łukasz Klimczak, Spółdzielnia Muzyczna, Mieczysław Unger
reżyseria, scenografia: Karolina Sofulak | choreografia: Monika Myśliwiec | światło: Kamil Lenda | kostiumy: Risk Made in Warsaw Antonina Samecka & Klara Kowtun
Bilety: 40 normalny | 25 ulgowy
19 lutego 2022, sobota, 11.00 (matinée – również dla najmłodszych!)
Filharmonia Krakowska
AU NATUREL
I Fagiolini | Robert Hollingworth
w programie: Janequin, Monteverdi, Debussy, Britten.
Bilety: 60 normalny | 40 ulgowy
20 lutego 2022, niedziela, 19.00
Teatr im. J. Słowackiego
SIFECE- opera pasticcio – Napoli 1734 | Sellitto, Porpora, Pergolesi, Hasse, Porta , Giacomelli
Kangmin Justin Kim, Bruno de Sá, Marcjanna Myrlak, Jake Arditti, Krystian Adam Krzeszowiak, Maayan Licht; Capella Cracoviensis, Jan Tomasz Adamus
Bilety: 25-60
20 lutego 2022, niedziela, 19.30
MOCAK
Peter Eötvös THE GOLDEN DRAGON
Aleksandra Żakiewicz, Natalia Kawałek, Bartosz Gorzkowski, Karol Kozłowski, Łukasz Klimczak, Spółdzielnia Muzyczna, Mieczysław Unger
reżyseria, scenografia: Karolina Sofulak | choreografia: Monika Myśliwiec | światło: Kamil Lenda | kostiumy: Risk Made in Warsaw Antonina Samecka & Klara Kowtun
Bilety: 40 normalny | 25 ulgowy

22 lutego 2022, wtorek, 19.00
Teatr im. J. Słowackiego
SIFACE – opera pasticcio – Napoli 1734 | Sellitto, Porpora, Pergolesi,i Hasse, Porta, Giacomelli
Kangmin Justin Kim, Bruno de Sá, Marcjanna Myrlak, Jake Arditti, Krystian Adam Krzeszowiak, Maayan Licht; Capella Cracoviensis i Jan Tomasz Adamus
Bilety: 25-60
22 lutego 2022, wtorek, 19.30
MOCAK
Peter Eötvös, THE GOLDEN DRAGON
Aleksandra Żakiewicz, Natalia Kawałek, Bartosz Gorzkowski, Karol Kozłowski, Łukasz Klimczak, Spółdzielnia Muzyczna Mieczysław Unger
reżyseria, scenografia: Karolina Sofulak | choreografia: Monika Myśliwiec | światło: Kamil Lenda | kostiumy: Risk Made in Warsaw Antonina Samecka & Klara Kowtun
Bilety: 40 normalny | 25 ulgowy
24 lutego 2022, czwartek, 18.00
Cricoteka
Franz Schubert, PODRÓŻ ZIMOWA
reżyseria: Cezary Tomaszewski | światło: Jędrzej Jęcikowski
Mateusz Zubik, Kamil Kruk, Antonina Ruda, Michalina Bienkiewicz, Katarzyna Brajner, Magdalena Łukawska, Małgorzata Biela, Sebastian Szumski, Piotr Szewczyk, Przemysław Józef Bałka
Bilety: 40 normalny | 25 ulgowy
25 lutego 2022, piątek, 18.00
Cricoteka
Robert Schumann, DICHTERLIEBE
Thomas E. Bauer – baryton
Donald Sulzen – fortepian
Bilety: 40 normalny | 25 ulgowy
26 lutego 2022, sobota, 18.00
Cricoteka
Franz Schubert, PODRÓŻ ZIMOWA
reżyseria – Cezary Tomaszewski | światło – Jędrzej Jęcikowski
Mateusz Zubik, Kamil Kruk, Antonina Ruda, Michalina Bienkiewicz, Katarzyna Brajner, Magdalena Łukawska, Małgorzata Biela, Sebastian Szumski, Piotr Szewczyk, Przemysław Józef Bałka
Bilety: 40 normalny | 25 ulgowy
27 lutego 2022, niedziela, 18.00
Cricoteka
Franz Schubert, PODRÓŻ ZIMOWA
reżyseria: Cezary Tomaszewski | światło: Jędrzej Jęcikowski
Mateusz Zubik, Kamil Kruk, Antonina Ruda, Michalina Bienkiewicz, Katarzyna Brajner, Magdalena Łukawska, Małgorzata Biela, Sebastian Szumski, Piotr Szewczyk, Przemysław Józef Bałka
Bilety: 40 normalny | 25 ulgowy
28 lutego 2022, poniedziałek, 19.00
Filharmonia Krakowska
Franz Schubert, WINTERREISE
Ian Bostridge – tenor
Saskia Giorgini – fortepian
Bilety: 60 normalny | 40 ulgowy