Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

PO SĄSIEDZKU: ARCYDZIEŁA W RZESZOWIE

czyli

RZESZOWSKIE SPOTKANIA TEATRALNE

 

W Rzeszowie trwa 62 edycja Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – relacjonuje nasza krakowska recenzentka Katarzyna Cetera, jednej z najstarszych imprez teatralnych w Polsce, znanej od trzech lat jako Festiwal Arcydzieł. Zapowiadaliśmy to wydarzenie na naszych łamach, relacjonowałam też dla Państwa pierwszy festiwalowy weekend, podczas którego obejrzeliśmy trzy spektakle konkursowe. Pora na relację z następnych festiwalowych dni oraz na refleksje na temat kolejnych przedstawień konkursowych.

 

Najpierw, na inaugurację festiwalu, była MATKA w reżyserii Anny Augustynowicz, potem musicalowa LALKA Jerzego Jana Połońskiego, a następnie MAKBET. GŁOSY Z CIEMNOŚCI Anety Adamskiej – Szukały w wykonaniu Teatru Przedmieście.

 

Poniedziałek należał już do Lubuskiego Teatru w Zielonej Górze, który na rzeszowski Festiwal Arcydzieł przywiózł swoja wersję mickiewiczowskich DZIADÓW, czyli GUSŁA – przedstawienie z 2022 roku wyreżyserowane przez Grzegorza Brela, twórcy wrocławskiego Teatru Pieśń Kozła. Spektakl epatował energią, twórcy zaproponowali tu też interesująca warstwę muzyczną. Niestety – kompilacja II części Dziadów z częścią IV i fragmentami Wielkiej Improwizacji czy Widzeniem Księdza Piotra pomysłem najlepszym nie jest. Zupełnie chybione też okazały się kostiumy – w założeniu nawiązujące do jakiegoś wyimaginowanego uniwersum z produkcji fantasy czy z mitologii krainy wiecznych wrzosowisk – a już kompletnym absurdem były dodane do tych kostiumów nakrycia głowy, kojarzyły mi się bowiem nie z DZIADAMI a z jakimiś pseudosatanistycznymi rytuałami sprzecznymi z obrzędami ludowymi dziewiętnastowiecznej Litwy.

 

We wtorek przyszedł czas na KABARET Małgorzaty Warsickiej w wykonaniu Teatru Polskiego z Bielska Białej. To pierwsza w historii bielskiego teatru produkcja bazująca na scenariuszu jednego z brodwayowskich hitów, doskonale wpisująca się w polskie realia drugiej połowy 2023 roku. Premiera KABARETU odbyła się na tydzień przed październikowymi wyborami a sam spektakl stał się głosem w dyskusji na temat politycznego kształtu naszego kraju i możliwych powyborczych scenariuszy.

 

Temu przedstawieniu zabrakło przede wszystkim wyrazistości. O ile doskonale wybrzmiewa w nim przestroga przed powrotem totalitaryzmu sprzed niemal stu lat, o ile niezwykle wymowny okazuje się transowy taniec, który bezpośrednio nawiązuje do chocholego tańca czy nawet dance macabre, o tyle nie wybrzmiewa sama formuła kabaretu a akcja koncentruje się na nieszczęśliwej w gruncie rzeczy miłości postaci drugoplanowych Rudolfa Schultza (w tej roli Tomasz Lorek) oraz Fraulein Schneider (Anna Guzik-Tylka). Tymczasem w obsypanym Oscarami filmie z 1972 roku w reżyserii Boba Fosse’a, główne role to Sally, artystka występująca w podrzędnym berlińskim kabarecie i Amerykanin Brian. Role te w filmie Boba Fosse;a zagrali Liza Minnelli i Michael York. Fabuła filmu to tocząca się przed stu laty opowieść o miłości Sally i Briana włąśnie, ale zbiega się ona z dojściem do władzy nazistów. Musical oparty na wspomnieniach Christophera Isherwooda zatytułowanych POŻEGNANIE Z BERLINEM i w latach 60. święcił triumfy na Broadwayu.

 

Bardzo wymowne okazały się jednak DZIEJE GRZECHU OPOWIEDZIANE NA NOWO – spektakl Darii Kopiec wyprodukowany w tym roku przez Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Przedstawienie miało premierę w lutym. Scenariusz na motywach powieści Stefana Żeromskiego napisał Artur Pałyga, który na kanwie powieści stworzył historię w równym stopniu nawiązującą do oryginału jak i do współczesności. To pierwsza produkcja Darii Kopiec dla legnickiego teatru. W koncepcji obojga artystów pytania formułowane ponad sto lat temu nie straciły zupełnie na aktualności, a przeciwnie – zyskały nowy wymiar intelektualny i emocjonalny. Reżyserka przeniosła akcję utworu do… zakładu karnego dla kobiet, a czas akcji na dzień świętego Walentego, na 14 lutego.

 

Daria Kopiec podczas konferencji prasowej wyjaśniła, że widzowie spotykają Ewę Pobratyńską, która już zabiła swoje dziecko. Bohaterka przebywa w zakładzie karnym, a historia jej życia jest opowiadana za pomocą scen retrospektywnych: Widzowie obserwują zakład karny, w którym organizowany jest bal walentynkowy. Do tego zakładu dla kobiet z tej okazji przychodzą mężczyźni, którzy mają grać muzykę. Są to tzw. mariachi, ponieważ wszystko jest utrzymane w meksykańskim stylu, a akcja nawiązuje do Santa Muerte, czyli kultu Świętej Śmierci […]. To spotkanie energii męskiej i żeńskiej ewokuje wspomnienia Ewy o spotkaniu i namiętnej miłości do Łukasza Niepołomskiego, a bal w zakładzie karnym staje się takim pomostem dla retrospekcji i dla równoległego poznawania historii jej życia – zaznaczyła reżyserka. Inscenizacja ma wymiar ponadczasowy. Nie umieściliśmy akcji w żadnej epoce, natomiast staraliśmy się stworzyć bardzo współczesne portrety psychologiczne. Powiedziałabym, że jest to kreacja, uwiarygodniona emocjonalnie […], a cała reszta, czyli scenografia i okoliczności wydarzeń nie są ściśle osadzone w czasie. Miejsce akcji też nie jest realistyczne, a raczej symboliczne. – wyjaśniła reżyserka.

 

Na widzów rzeszowskiego Festiwalu Arcydzieł czekają jeszcze trzy spektakle konkursowe – w tym sobotnia premiera MIARKI ZA MIARKĘ – czytania performatywne oraz finałowi GRECY w wykonaniu łotewskiego teatru. Przybywajcie do Rzeszowa, to przecież blisko, po sąsiedzku.

 

Katarzyna Cetera

Zdjęcia – organizatorzy

Zobacz również:

ŻAK TERAZ #50 – Na Golgotę!

Było to dwanaście lat temu… „Co Pan pisze!” – ktoś się żachnie – „To już ponad dwa tysiące lat, jak nasza cywilizacja odwołuje się do Golgoty!” Tak, wiem dobrze, że bez wapiennego wzgórka w Jerozolimie,

Czytaj więcej....

Od pojmania do śmierci

Prawdopodobnie 7 kwietnia 30 roku na krzyżu umarł Jezus z Nazaretu. Dla chrześcijan sprawa jest oczywista – oddał życie dla naszego zbawienia. Wielu jednak interesuje również to, dlaczego doszło do pojmania, procesu, skazania i egzekucji.

Czytaj więcej....

PO SĄSIEDZKU:WIELKI TYDZIEŃ W KRAKOWIE

czyliMISTERIA PASCHALIA 2025   Tegoroczna, dwudziesta druga już edycja festiwalu Misteria Paschalia w liczbach – i dużym skrócie – to osiem dni, dziesięć wyjątkowych lokalizacji i kilkadziesiąt wydarzeń artystycznych w Krakowie, Tyńcu i Wieliczce –

Czytaj więcej....

Przez Twe święte zmartwychwstanie,
z grzechów powstać daj nam, Panie

Każdemu z Was, każdemu kto w Waszym
sercu ma choć miejsca odrobinę

wszelakości dobrej a Bożej
w czas WIELKIEJ NOCY
Anno Domini 2025
życzy Teatr Nie Teraz
oraz Tarnowski Kurier Kulturalny

Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube