
Tradycyjnie ostatnie dni wakacji w Kąśnej Dolnej upływają przy dźwiękach największych dzieł muzyki kameralnej. Tegoroczny festiwal Bravo Maestro organizowany przez Centrum Paderewskiego, w jedynej tak zachowanej na świecie rezydencji światowej sławy pianisty i kompozytora, wielkiego polskiego patrioty i filantropa – odbywa się w dniach 23 – 25 sierpnia w zaadaptowanej na salę koncertową dworskiej stodole. Festiwal Muzyki Kameralnej Bravo Maestro Kąśna Dolna to wydarzenie zapoczątkowane w 1996 roku przez ówczesną dyrektor Centrum Paderewskiego Annę Knapik i światowej sławy skrzypka Vadima Brodskiego, które od zarania przyciągało największe osobowości polskiej kameralistyki. Tegoroczną edycję Festiwalu Bravo Maestro, który od lat zajmuje ważne miejsce na muzycznej mapie Polski i w sercach melomanów, zainaugurowała w piątkowy wieczór 23 lipca wersja koncertowa „Cyganerii” Giacomo Pucciniego w wykonaniu studentów Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach z towarzyszeniem NUSO – Ukraińskiej Symfonicznej Orkiestry „Nadiya” pod dyrekcją Vitaliia Liashko. Drugi festiwalowy wieczór 24 sierpnia poświęcony będzie muzycznym tematom filmowym „Muzyczne ścieżki wielkiego ekranu” zaś Festiwal domknie w niedzielę tradycyjny „Maraton muzyczny”, którego tegoroczny program koncentruje się na tańcach świata. Gospodynią festiwalowych wieczorów będzie Regina Gowarzewska.

Przez ponad dwadzieścia lat Festiwal odbywał się w cyklu dwuletnim – naprzemiennie z Festiwalem Mistrzowskie Wieczory w Kąśnej. Od 2018 roku wydarzenie ma miejsce co roku – tradycyjnie w ostatnie wakacyjne dni sierpnia.
Bardzo długo Bravo Maestro było jedynym w Polsce festiwalem, podczas którego artyści przebywając wspólnie w Domu Mistrza tworzyli unikatowe interpretacje najwybitniejszych dzieł muzyki klasycznej. Dziś, mimo że charakter wydarzenia wyewoluował, niezmiennie jego finał stanowi Maraton Muzyczny, podczas którego najlepsi polscy soliści i kameraliści serwują trzymany w tajemnicy do ostatniej chwili trzygodzinny program koncertu, pełen perełek i żartów muzycznych.
Podczas Festiwalu występowali dotąd m.in. Wanda Wiłkomirska, Krzysztof Jabłoński, Janusz Olejniczak, Konstanty Andrzej Kulka, Stefan Kamasa, Waldemar Malicki, Vadim Brodski, Bartłomiej Nizioł, Lech Bałaban, Rafał Kwiatkowski, Tomasz Strahl, Krzysztof Jakowicz, Jakub Jakowicz, Szymon Nehring, Klaudiusz Baran, Katarzyna Duda, Janusz Wawrowski, Robert Morawski, Iwona Socha, Jacek Jaskuła, Michał Zaborski, Marcin Zdunik, Kwintet Śląskich Kameralistów, a także światowej sławy jazzmani: Michał Urbaniak, Leszek Możdżer, Adam Makowicz i Henryk Miśkiewicz.

23 sierpnia (piątek), godz. 18.00
Sala Koncertowa Stodoła
GIACOMO PUCCINI – CYGANERIA
To dzieło ponadczasowe, jedno z najbardziej cenionych w repertuarze światowych scen operowych, opowiadające o życiu artystycznej paryskiej bohemy. Łączy w sobie muzykę jednego z najznakomitszych kompozytorów gatunku i uniwersalną historię bohaterów. Dzięki temu mimo upływu czasu rezonuje z odbiorcą także dzisiaj.

W partiach solowych:
Michał Ryguła – Rodolfo
Martin Filipiak – Marcello
Benedykt Szostok – Schaunard
Adam Janik – Colline
Monika Radecka – Mimi
Barbara Mościcka – Musetta
Marcin Konopacki – Alcindoro, Benoit
Wojciech Przemyk – Parpignol
Orkiestra NUSO – Ukraińska Symfoniczna Orkiestra „Nadiia”

Utworzona na czas rezydencji w Polsce orkiestra ukraińskich muzyków, którzy byli zespołem Młodzieżowej Akademickiej Orkiestry Symfonicznej „Slobozhansky” z Charkowa (MASO Charków).
Orkiestra przed wybuchem wojny dawała cotygodniowe koncerty abonamentowe dla charkowskiej publiczności. Została założona w 1993, by już rok później otrzymać tytuł najlepszej młodzieżowej orkiestry europejskiej na Festiwalu Orkiestr Młodzieżowych w Kopenhadze. W 2008 nadano jej status Zespołu Akademickiego, który jest wyrazem najwyższego uznania w Ukrainie.
W wyniku inwazji rosyjskiej na Ukrainę zespół utracił możliwość koncertowania w swoim, doświadczonym działaniami wojennymi mieście. Nowy artystyczny dom muzycy MASO znaleźli przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w Polsce m.in. w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, w Lublinie, Zakopanem, Wrocławiu i Szklarskiej Porębie. Obecnie, w ramach programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, orkiestra NUSO funkcjonuje dzięki Instytucji Kultury Katowice Miasto Ogrodów przy wsparciu stowarzyszenia Purpurowy Stradivarius, pod artystycznym kierownictwem dyrygenta oraz muzyka Filharmoników Wiedeńskich – Jurka Dybała.

W ramach polskiej rezydencji zespół wystąpił m.in. w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Śląskiej, na festiwalu Emanacje, Brandenburgische Sommerkonzerte, Spaeggia Festival wspólnie z Remy Ballot, Vanessą Benelli Mosell, Maciejem Błyszczykiem, Igorem Budinsteinem, Jakubem Chrenowiczem, Juan-Carlosem Fernández-Nieto, Michałem Klauzą, Vincentem Kozlovskim, Konstantym A. Kulką, Robertem Łaguniakiem, Zorianą Kushpler, Michelem Lethiec, Niną Matvieenko, Giuseppe Mengoli, Szymonem Morusem, Elizabeth Pitcairn, Yulianą Prado, Rubenem Silvą, Geoffem Westley, Maciejem Zakrzewskim.
Orkiestra organizuje kursy dyrygenckie oraz przedstawienia operowe. Charkowski zespół wziął udział w koncercie „Symfonia Wolności” w Wiedniu oraz uświetnił Radę OBWE w Łodzi. Pod dyrekcją Dybała Orkiestra wykonała wymagającą II Symfonię „Wigilijną” Krzysztofa Pendereckiego oraz wspólnie z Orkiestrą Teatru Wielkiego Opery Narodowej wzięła udział w koncercie telewizyjnym „Solidarni z Ukrainą”.
Podczas Festiwalu BRAVO MAESTRO w Kąśnej Dolnej orkiestrę poprowadził Vitalii Liashko.

24 sierpnia (sobota), godz. 18.00
Sala Koncertowa Stodoła
MUZYCZNE ŚCIEŻKI WIELKIEGO EKRANU
Koncert oparty o muzykę filmową autorstwa Wojciecha Kilara, Ennio Morricone, Bartosza Chajdeckiego, Henryka Kuźniaka czy Jerzego Matuszkiewicza, przeplatany „Bajkami” ks. Mieczysława Malińskiego – opowieściami z morałem. Wystąpią artyści znani zarówno ze scen filharmonicznych, jak i z telewizyjnego ekranu: Maciej Zakościelny – aktor (również w roli skrzypka), klarnecista Roman Widaszek, pianistka Magdalena Duś, oraz Kwintet Śląskich Kameralistów w składzie: Dariusz Zboch – skrzypce, Jakub Łysik – skrzypce, Jarosław Marzec – altówka, Katarzyna Biedrowska – wiolonczela, Dawid Lewandowski – kontrabas.

25 sierpnia (niedziela), godz. 17.00
Sala Koncertowa Stodoła
MARATON MUZYCZNY
ZAPRASZAMY DO TAŃCA!
Wystąpią: Katarzyna Duda – skrzypce, Janusz Wawrowski – skrzypce, Michał Zaborski – altówka, Karol Marianowski – wiolonczela, Adrian Janda – klarnet, Klaudiusz Baran – akordeon, bandoneon i Robert Morawski – fortepian.
Do tradycyjnego składu maratońskiego dołącza w tym roku Adrian Janda – muzyk klarnecista, kameralista, solista Filharmonii Narodowej w Warszawie. Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach w klasie klarnetu Macieja Niewiary oraz Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie klarnetu prof. Mirosława Pokrzywińskiego. Współpracuje z takimi orkiestrami, jak: Sinfonietta Cracovia, Orkiestra NFM „Leopoldinum”, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Polskiego Radia. Wraz z zespołem Gruppo di Tempera nagrał dwie płyty: z muzyką francuską (DUX, 2015) i z muzyką polską (Polskie Radio, 2018). Jako solista orkiestry odbył liczne tournées po USA, Japonii, Chinach, Korei Południowej i Europie. Prowadzi działalność pedagogiczną jako wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest laureatem konkursów klarnetowych, m.in. w Ostrawie (1995), Piotrkowie Trybunalskim (1997, 2001), Włoszakowicach (2003).
Usłyszymy Suity Jana Sebastiana Bacha, tańce węgierskie i rumuńskie, dzieła Fryderyka Chopina z motywami tanecznymi, ravelowskie Bolero i argentyńskie tanga. Nie zabraknie również niespodzianki – nowej autorskiej kompozycji Michała Zaborskiego, która powstała specjalnie na tę okazję. Ostatnim wykonanym tańcem będzie oczywiście „Czardasz” Vittorio Montiego – utwór, który od 1996 roku stanowi grande finale nie tylko wieczoru, ale i całego festiwalu.

Festiwalowi towarzyszyć będzie wystawa makro fotografii minerałów i kamieni szlachetnych tarnowskiego artysty-plastyka Piotra Barszczowskiego. Cytując autora: „W minerałach i kamieniach szlachetnych natura uchwyciła nieprawdopodobne kompozycje milionów lat. Słowo kompozycje jest tu wspólne dla dźwięku i obrazu. Zjednoczona muzyka z plastyką mają ponadczasową moc”. Prace zostaną rozlosowane wśród publiczności podczas koncertów, a szczęśliwcy będą mogli zabrać je ze sobą do domów. Piotr Barszczowski jest również autorem identyfikacji wizualnej festiwalu.

KOMPOZYCJE, które będzie można zabrać ze sobą do domu
„Dzieła natury” autorstwa tarnowskiego artysty-plastyka Piotra Barszczowskiego podziwiać będzie można w trakcie festiwalu na ścianach Sali Koncertowej Stodoły. Wystawa „Kompozycje” to dziesięć fotografii na płótnie o wymiarach 95×160 cm. Prace zostaną rozlosowane wśród publiczności jako pamiątkowe prezenty.
„W minerałach i kamieniach szlachetnych natura uchwyciła nieprawdopodobne kompozycje milionów lat. Słowo 𝗸𝗼𝗺𝗽𝗼𝘇𝘆𝗰𝗷𝗲 jest tu wspólne dla dźwięku i obrazu, zjednoczona muzyka z plastyką to ponadczasowa moc” – Piotr Barszczowski.
Piotr Barszczowski jest tarnowskim artystą-plastykiem, fotografikiem i projektantem komunikacji wizualnej, a także teologiem, pedagogiem, doktorem sztuki. Jest twórcą „neowitrażu” – charakterystycznego fotokolażu komponowanego fragmentami makro i mikrofotografii. W ubiegłym roku podczas XIII Biennale we Florencji zdobył złoty medal w kategorii Sztuki Multimedialne i nagrodę publiczności za dzieło „Ostatnia wieczerza XXI wieku”. Z Centrum Paderewskiego związany od lat, między innymi jako autor identyfikacji festiwali: Bravo Maestro, Tydzień Talentów, Viva Polonia! Ku pokrzepieniu serc oraz logotypu instytucji.
Na podstawie materiałów organizatorów – Ryszard Zaprzałka