Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

PO SĄSIEDZKU: KOLEJNY FESTIWAL MUZYKI FILMOWEJ DOPIERO ZA ROK

czyli

PODSUMOWANIE.

 

Ponad 10 tysięcy osób obejrzało oryginalną wersję KRÓLA LWA z 1994 roku na zakończenie Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie – podsumowuje nasza krakowska korespondentka Katarzyna cetera. Projekcja była spektakularna – z muzyką na żywo – a odbyła się w TAURON Arenie Kraków. Ścieżkę dźwiękowa do tego filmu skomponował wielokrotnie nagradzany zespół. Autorami piosenek są Elton John i Tim Rice – obaj uhonorowani zarówno Oscarem, jak i Grammy. Partyturę stworzył zdobywca Oscara i Grammy Hans Zimmer, a aranżacje afrykańskich partii wokalnych to dzieło nagrodzonego Grammy południowoafrykańskiego producenta i kompozytora Lebo M. Kultowe piosenki zaśpiewali: Igor Pochwała (młody Simba), Marcin Januszkiewicz (dorosły Simba) Gracjana Górka (młoda Nala), Natalia Nykiel (dorosła Nala), Andrzej Kozłowski (Timon), Damian Aleksander (Pumba), Marcin Jajkiewicz (Zazu), Szymon Kuśmider (Skaza) oraz Olga Szomańska.

 

Kompozycja Jana A.P. Kaczmarka z filmu NIEWIERNA rozpoczęła pierwszy koncert 17. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. W środę 22 maja uroczysty koncert TRACES OF MEMORY w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie otworzył 17. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. W wydarzeniu uczestniczyli prezydent miasta Krakowa Aleksander Miszalski oraz ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce Mark Brzezinski. Festiwal Muzyki Filmowej już na trwałe wpisał się w życie kulturalne Krakowa. Tegoroczna edycja ma jednak wyjątkowy wymiar. […] To edycja jubileuszy, ale niestety także wspomnień o wielkich artystach, których nie ma już wśród nas. Dwa dni temu odszedł kompozytor i zdobywca Oscara Jan A.P. Kaczmarek. Człowiek nierozerwalnie związany z Krakowem, filmem i muzyką. Dobry duch Festiwalu Muzyki Filmowej, który w tym roku poświęcamy także jego pamięci” – mówił prezydent Aleksander Miszalski.

 

Koncert inaugurujący Krakowski Festiwal Muzyki Filmowej, który miałem zaszczyt otworzyć razem z prezydentem Krakowa, miał szczególnie uroczysty charakter, ze względu na obchody 30-lecia polskiej premiery Listy Schindlera Stevena Spielberga. Oskarowa ścieżka dźwiękowa z filmu amerykańskiego kompozytora Johna Williamsa w Krakowie brzmiała wyjątkowo. Symfonia Elliota Goldenthala, utwory wybitnych polskich kompozytorów – Krzysztofa Pendereckiego oraz Antoniego Komasy-Łazarkiewicza – w połączeniu z muzyką klezmerska zespołu Kroke były doskonałym dopełnieniem programu. Dla mnie osobiście ogromnie poruszającym momentem była możliwość spotkania i rozmowy z dwójką ocalałych z Holokaustu. Wśród gości dzisiejszego koncertu byli też polscy laureaci Oscara za film Lista Schindlera w kategorii najlepsza scenografia i dekoracje wnętrz – Allan Starski i Ewa Braun oraz gość specjalny tegorocznego Festiwalu Muzyki Filmowej, amerykański kompozytor i zdobywca Oscara Elliot Goldenthal. Z całego serca dziękuję organizatorom – Krakowskiemu Biuru Festiwalowemu, Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie oraz Konsulatowi Stanów Zjednoczonych w Krakowie za ten niezwykły wieczór pełen zadumy i refleksji – napisał na portalu X ambasador Mark Brzezinski.

 

W czwartek 23 maja w Centrum Kongresowym ICE Kraków podczas wydarzenia International Gala: Individuals publiczność wysłuchała między innymi muzyki z głośnym filmów ostatnich sezonów. Koncert był wyjątkową okazją, by spotkać wybitnych kompozytorów średniego pokolenia – Daniela Pembertona, Martina Phippsa, Roba Simonsena i Anthony’ego Willisa – i usłyszeć motywy z takich filmów jak WIELORYB, OBIECUJĄCA MŁODA. KOBIETA, NAPOLEON, czy SPIDER-MAN: POPRZEZ MULTIWERSUM. Tego wieczoru nagrodę Ambasadora FMF otrzymał Dirk Brossé, uznany na arenie międzynarodowej belgijski dyrygent i wielokrotnie nagradzany kompozytor.

 

Festiwal cieszył się ogromnym zainteresowaniem i koncerty zostały prędko wyprzedane. Nie trzeba było jednak mieć biletu, by skorzystać z programu Miasteczka Festiwalowego przy Galerii Kazimierz. Tam, na świeżym powietrzu, można było wziąć udział w warsztatach i spotkaniach oraz wysłuchać recitali. Na sobotę i niedzielę w ramach kina plenerowego zaplanowano pokazy filmów VINCI oraz WIELORYB. A w piątek podczas silent disco plac przy Galerii Kazimierz zmienił się w największy dancefloor Krakowa – aby wziąć udział w tym wydarzeniu, należało jedynie pobrać bezpłatną wejściówkę.

 

Festiwal Muzyki Filmowej to także Forum Audiowizualne – cykl spotkań w Pałacu Potockich. Program branżowy obejmował między innymi warsztaty z młodymi kompozytorami i reżyserami w Lusławicach i sesję nagraniową. Tym, na co szczególnie czeka szerokie grono miłośników muzyki filmowej, są z pewnością spotkania z najbardziej cenionymi twórcami – mówiła dyrektorka KBF Carolina Pietyra. W sobotę 25 maja z publicznością Forum Audiowizualnego mogli się spotkać kompozytorzy nominowani do nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku: Bartosz Chajdecki, Jan Komar, Mary Komasa, Antoni Komasa-Łazarkiewicz, Zygmunt Konieczny, Paweł Lucewicz, Jerzy Rogiewicz, Łukasz „L.U.C” Rostkowski, Wojtek Urbański, Łukasz Targosz, Natalia Zamilska, Hubert Zemler i Karolina Rec-Jarmulska. Zwycięzców konkursu poznaliśmy podczas wydarzenia Polish Gala: Modern Roots, które odbyło się 25 maja.

 

Tego wieczoru wysłuchaliśmy między innymi hipnotyzującej kompozycji Arkadiusza Reikowskiego z gry BLACKTAIL oraz poetyckich fragmentów soundtracku Pawła Lucewicza do nowej wersji ZNACHORA. Na scenę wyszło między innymi kobiece trio SVAHY czy polsko-ukraińska grupa Zazula. Suitę z CHŁOPÓW wykonali Łukasz „L.U.C.” Rostkowski, Rebel Babel Film Orchestra oraz Orkiestra Filharmonii Krakowskiej. Usłyszeliśmy także fragmenty ścieżki dźwiękowej z serialu 1670, w której Jerzy Rogiewicz zaskakująco połączył muzykę dawną i elektroniczną.

 

Podczas koncertu ogłoszono także zwycięzców szóstej edycji konkursu Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku. Paweł Lucewicz odebrał Nagrodę Akademii za kompozycje do filmu ZNACHOR w reżyserii Pawła Gazdy – ten film podbił platformę Netflix I to właśnie ten soundtrack otrzymał najwięcej głosów członków Akademii Nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku, w której skład wchodzą dziennikarze kulturalni i przedstawiciele krajowej i zagranicznej branży oraz wiodących instytucji muzycznych i filmowych. Artysta otrzymał od organizatorów FMF – Miasta Krakowa, KBF i RMF Classic – statuetkę oraz nagrodę finansową ufundowaną przez markę Wojas, która jest Sponsorem Głównym Nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku.

 

Paweł Lucewicz to kompozytor muzyki filmowej, pianista i producent muzyczny. Pracował przy ponad sześćdziesięciu tytułach, takich jak filmy CARTE BLANCHE (reż. Jacek Lusiński), CZARNY MERCEDES (reż. Janusz Majewski), SAMI SWOI. POCZĄTEK (reż. Artur Żmijewski), DISCO POLO (reż. Maciej Bochniak) oraz seriale: MINUTA CISZY, POD POWIERZCHNIĄ, SZADŹ i STULECIE WINNYCH. Muzyka do najnowszej adaptacji ZNACHORA przyniosła mu szereg nominacji oraz nagrody Best Original Score for a Drama Film na gali Movie Music UK Awards i Breakthrough Composer of the Year przyznaną przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Muzyki Filmowej.

 

Akademia Nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku doceniła Pawła Lucewicza za oryginalne odczytanie tematu filmu i jednocześnie za szacunek dla muzycznych osiągnięć Piotra Marczewskiego – kompozytora ścieżki dźwiękowej do filmu Jerzego Hoffmana. Za różnorodne, ale i spójne podejście do tematów filmowych, za mistrzowską orkiestrację, rozwój tematów przewodnich w filmie, za liryzm uzyskany w kluczowych scenach, dyskretny dobór środków wyrazu i unikalne wykorzystanie muzyki źródeł, w tym twórczą współpracę z grupą SVAHY. Otrzymujemy piękny dźwiękowy portret polskiej wsi, z jej klasowymi napięciami, a jednocześnie muzykę przekonującą swoją emocjonalną głębią, która doskonale brzmi także słuchana niezależnie od obrazu” – mówił dyrektor artystyczny FMF Robert Piaskowski.

 

Natalia Zamilska

 

Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku to także nagroda publiczności, której partnerami są marki Massive Music i Shootme. W otwartym głosowaniu zwyciężyła muzyka Natalii Zamilskiej, napisana do filmu DZIEŃ MATKI w reżyserii Mateusza Rakowicza. Oddało na nią głos blisko 40% osób biorących udział w plebiscycie na stronie internetowej Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

 

Publiczność doceniła pulsujący mroczny beat, eksperymentalne podejście do tempa oraz producencki kunszt w operowaniu kontrastami. Zamilska jest mistrzynią w kreowaniu rozwibrowanych mrocznych głębi i płaskich rytmicznych trzasków, doskonale ilustrujących film akcji inspirowany światem gier wideo. Zamilska jest jedną z najciekawszych polskich gwiazd sceny elektronicznej i techno. Jej pojawienie się w kasowej produkcji Netfliksa wpisuje się w nowe trendy komponowania i doskonale otwiera wyobraźnię – komentował Robert Piaskowski.

 

Natalia Zamilska jest kompozytorką, producentką i autorką programów radiowych specjalizującą się w muzyce elektronicznej. W 2018 roku ścieżka dźwiękowa do gry RUINER przyniosła jej nagrodę Digital Dragons i nominację do Fryderyka. Wśród twórców, którzy współdziałali z Zamilską są gwiazdy polskiej sceny popularnej i alternatywnej, jak Katarzyna Nosowska, Maria Peszek, Paulina Przybysz czy raper Quebonafide. Artystka jest znana także ze współpracy ze światem mody – jej muzykę prezentowano między innymi na pokazie marki Dior.

 

Robert Piaskowski

 

Tego wieczoru statuetkę odebrał także Hernan Castro Fioravanti, który zwyciężył w konkursie FMF Young Talent Award. Jak ogłosił dyrektor artystyczny FMF Robert Piaskowski, od przyszłego roku ten konkurs, mający na celu wspieranie młodych kompozytorów, będzie wiązać się ze stypendium imienia zmarłego niedawno Jana A.P. Kaczmarka: Za zgodą wdowy po Janie A.P. Kaczmarku, pani Aleksandry Twardowskiej, postanowiliśmy uhonorować pamięć kompozytora w sposób szczególny. Jan przywiózł z Hollywood wiele uwagi dla rozwoju talentów i edukacji młodych kompozytorów i producentów muzycznych. Do historii przeszły jego master classes na festiwalu Transatlantyk. Chciał tworzyć idealny zamek pełen muzyki i talentów i tak powstał jego instytut Rozbitek. Wielu kompozytorów filmowych mówi: to Jan mnie wybrał, wypatrzył, to Jan mi dał siłę, pchnął mnie w tę działalność. Dlatego postanowiliśmy, że od 2025 roku nasza Nagroda FMF Young Talent Award uzupełniona zostanie o stypendium im. Jana AP Kaczmarka, które stanowić będzie pakiet wspierających rozwój młodych twórców działań edukacyjnych i praktycznych w Krakowie, Londynie i Los Angeles. Chcemy w ten sposób kontynuować wielkie dzieło Jana A.P. Kaczmarka i pozwalać młodym twórcom iść w ślady tego wielkiego kompozytora” – ogłosił Robert Piaskowski.

 

Jednak to KRÓL LEW, produkcja Walt Disney Animation Studio z 1994 roku stał się spektakularnym finałem 17. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Nagrodzoną Oscarem ścieżkę dźwiękową Hansa Zimmera wykonali na żywo Orkiestra Akademii Beethovenowskiej oraz połączone chóry Filharmonii Krakowskiej i Pro Musica Mundi. Artystów poprowadził ceniony dyrygent Erik Ochsner.

 

Od dłuższego czasu nosiliśmy się z pomysłem, by wrócić do klasycznej wersji Króla lwa i nadać jej spektakularną oprawę – mówił Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF – Dla urodzonych w latach 80. i 90. produkcja Disneya to film dzieciństwa, który wciąż wywołuje silne emocje. Wiele osób oglądało go w kinach, ale jeszcze długo po premierze animacja robiła u nas furorę dzięki kasetom VHS pożyczanym sobie przez kolegów i koleżanki. Film łączył pokolenia, bo razem z dziećmi oglądali go także rodzice i dziadkowie. Teraz przypomnieliśmy tę poruszającą opowieść dorosłym, a najmłodszym pokazaliśmy jej klasyczną wersję. To wyjątkowe przeżycie – dodał Piaskowski.

 

Kolejna, 18 edycja FMF co prawda dopiero za rok, ale muzykę z 17. FMF można usłyszeć na płycie festiwalowej. Wydawnictwo zawiera kompozycje światowych mistrzów muzyki filmowej, jak Elliot Goldenthal czy John Williams. Nie zabrakło utworów z głośnych produkcji polskiej kinematografii, w tym z popularnego serialu 1670. Płyty ukazały się w limitowanym, ręcznie numerowanym nakładzie, w postaci audiofilskich, złotych krążków CD oraz płyt winylowych w dwóch wersjach kolorystycznych. Sprzedaż online prowadzi portal Winylownia.

 

Katarzyna Cetera

Zdjęcia – organizatorzy

Zobacz również:

ŻAK TERAZ #50 – Na Golgotę!

Było to dwanaście lat temu… „Co Pan pisze!” – ktoś się żachnie – „To już ponad dwa tysiące lat, jak nasza cywilizacja odwołuje się do Golgoty!” Tak, wiem dobrze, że bez wapiennego wzgórka w Jerozolimie,

Czytaj więcej....

Od pojmania do śmierci

Prawdopodobnie 7 kwietnia 30 roku na krzyżu umarł Jezus z Nazaretu. Dla chrześcijan sprawa jest oczywista – oddał życie dla naszego zbawienia. Wielu jednak interesuje również to, dlaczego doszło do pojmania, procesu, skazania i egzekucji.

Czytaj więcej....

PO SĄSIEDZKU:WIELKI TYDZIEŃ W KRAKOWIE

czyliMISTERIA PASCHALIA 2025   Tegoroczna, dwudziesta druga już edycja festiwalu Misteria Paschalia w liczbach – i dużym skrócie – to osiem dni, dziesięć wyjątkowych lokalizacji i kilkadziesiąt wydarzeń artystycznych w Krakowie, Tyńcu i Wieliczce –

Czytaj więcej....

Przez Twe święte zmartwychwstanie,
z grzechów powstać daj nam, Panie

Każdemu z Was, każdemu kto w Waszym
sercu ma choć miejsca odrobinę

wszelakości dobrej a Bożej
w czas WIELKIEJ NOCY
Anno Domini 2025
życzy Teatr Nie Teraz
oraz Tarnowski Kurier Kulturalny

Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube