Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

TARNÓW I OKOLICE: PÓŁ TWARZY MUZYKA

czyli

KONCERT KORTEZA W TARNOWIE

 

W piątkowy wieczór, 10 maja, sala widowiskowa Centrum Sztuki Mościce zaczęła pękać w szwach – donosi nasza krakowska korespondentka Katarzyna Cetera, a to za sprawą znanego wokalisty, KORTEZA, który wraz ze znakomitymi muzykami zawitał do Tarnowa po raz kolejny. Tym razem mieśmy okazję uczestniczyć w wiosennej odsłonie trasy koncertowej NAUCZ MNIE TAŃCZYĆ.

 

Od wczesnej wiosny Kortez gra w całej Polsce koncerty – będzie ich w sumie kilkadziesiąt – prezentując materiał ze swojej ostatniej płyty wzbogacony o najnowszą EPkę, której premiera odbyła się w lutym, a także kilkanaście piosenek z żelaznego repertuaru.

 

Jego gościem specjalnym na tej trasie był Robert Kretzschmar, który przez kilka lat był perkusistą Korteza, a w tym roku nagrał świetną płytę HOMECOMING, której obszernych fragmentów będziecie mogliśmy posłuchać na żywo w Warszawie, Katowicach, Wrocławiu i Poznaniu. Wysłuchaliśmy ich także w Tarnowie podczas NAUCZ MNIE TAŃCZYĆ – WIOSNA TOUR. Wszystkie koncerty – także ten tarnowski – tradycyjnie miały charakter „zasiadany”, co pozwoliło nam na komfortowe spotkania z artystą, jego utworami, światłem i dźwiękiem – jednym słowem z nastrojem jego utworów.

 

Trzeci studyjny album Korteza NAUCZ MNIE TAŃCZYĆ to 8 piosenek o rzeczach najważniejszych i ostatecznych. – głosi jedna z recenzji wydanej w grudniu płyty. Po wydaniu dwóch bestsellerowych płyt i niezliczonej ilości wyprzedanych koncertów Kortez powrócił na estradę z nowym materiałem. Ta płyta to jego pewnie najbardziej kompletne i dojrzałe dzieło – stawiające pytania, na które nie ma ani prostych, ani dobrych odpowiedzi.

 

Płyta rozpoczyna się od trzęsienia ziemi, a potem z każdym utworem napięcie rośnie. Jego kulminacją jest w pełni autorskie, a zarazem niezwykle poruszający utwór „Znikam” o ładunku emocjonalnym debiutanckiego „Zostań”. I kiedy wydaje się, że w sposób naturalny doszliśmy do końca pojawia się utwór tytułowy. Smutne disco dla wrażliwców opierających się na dyskotekach o ściany. Światełko w tunelu, choć nie wiemy, czy to wschodzące słońce, czy nadjeżdżający z dużą prędkością pociąg… – przeczytamy w opisie płyty.

W ciągu ostatnich pięciu lat, które upłynęły od wydania poprzedniej płyty studyjnej, Kortez niewątpliwie rozwinął się jako producent, kompozytor i autor – ale nadal najchętniej zakłada na siebie bluzę z kapturem i adidasy. Podczas tarnowskiego koncertu występował także w czapeczce, która zasłaniała mu pół twarzy. Nie nawiązywał też żadnego kontaktu z licznie zgromadzoną publicznością, która musiała się zadowolić znakomitym co prawda widowiskiem – światłem, dźwiękiem, muzyką – ale twarz muzyka w pełnej krasie można było obejrzeć dopiero podczas ukłonów. Przez chwilę. Niezwykle skomplikowane aranżacje niewątpliwie dodają twórczości artysty mnóstwa uroku, ale chyba największe wrażenie robiły jednak „stare” hity, jak Z IMBIREM albo MAYDAY.

 

Piosenki, które trafiły na płytę NAUCZ MNIE TAŃCZYĆ powstawały na przestrzeni kilku lat, ale dopiero wiosną 2023 roku prace nad wydawnictwem nabrały tempa. Nagrany z gościnnym udziałem sopranistki Magdaleny Zięby-Lewandowskiej album to w warstwie lirycznej opowieść o mierzeniu się z samotnością i własną śmiertelnością. Kortez po raz kolejny postawił na sprawdzonych autorów tekstów(Agata Trafalska, Roman Szczepanek), a płyta ukazała się 10 listopada 2023 nakładem Jazzboy Records – kortezowego matecznika. Szef tej wytwórni, Paweł Jóźwicki, wypatrzył artystę prawie dwadzieścia lat temu w Rzeszowie, gdy bez powodzenia brał udział w precastingu do programu Polsatu „Must Be The Music – Tylko Muzyka”.

 

Kortez – czyli Łukasz Federkiewicz – urodził się trzydzieści pięć lat temu w Krośnie. Jest nie tylko wokalistą, ale także kompozytorem i muzykiem – gra na gitarze, pianinie i puzonie (te umiejętności prezentował w Tarnowie. Jego kariera muzyczna rozpoczęła się od 2024 roku, kiedy podpisał kontrakt płytowy i rozpoczął pracę z producentem i muzykiem Olkiem Świerkotem. Powstające utwory zostały zaprezentowane kilku dziennikarzom w styczniu 2015. Pierwsze utwory, które wówczas trafiły na antenę radiowej „Trójki” to ZOSTAŃ, a potem CO MYŚLISZ, JOE i OD DAWNA JUŻ WIEM.

 

25 września 2015 wydał debiutancki album studyjny pt. BUMERANG, wydany przez Jazzboy Records we wrześniu 2015 roku, przyniósł Kortezowi 4 nominacje do Fryderyków oraz nagrodę muzyczną radiowej Trójki – Mateusza. Rok później artysta zadebiutował na festiwalu w Opolu w koncertach: Debiuty (OD DAWNA JUŻ WIEM) Superjedynki (DLA MAMY) oraz Scena alternatywna.

 

W 2017 roku Kortez wydał drugi album zatytułowany MÓJ DOM], natomiast już w styczniu 2018 – minialbum pt. DOBRY MOMENT, będący uzupełnieniem tej płyty. Utwór DOBRY MOMENT otrzyma wówczas Fryderyka w kategorii Utwór roku. W tym samym roku artysta wraz z Dawidem Podsiadło i Krzysztofem Zalewskim nagrał singel POCZĄTEK, promujący dziewiątą trasę Męskiego Grania, a nagrodzony Fryderykiem 2019 w kategorii Utwór roku i Teledysk roku.

We wrześniu 2018 ukazał się jego trzeci album MINI DOM promowany m.in. utworem STARE DRZEWA, który znalazł się także na ścieżce dźwiękowej do filmu KAMERDYNER, nagrodzonej Fryderykiem 2019 w kategorii Muzyka ilustracyjna.

 

Choć NAUCZ MNIE TAŃCZYĆ to płyta momentami naprawdę niezła, i z pewnością zadowoliła fanów Korteza swoją warstwą emocjonalną, to jednak do życzenia wiele pozostawia dykcja artysty i jego manier śpiewania (bo przecież nie dźwięk, ten był doskonały!). Jeden z recenzentów pozwolił sobie nawet na dość złośliwą uwagę, że powinna nosić tytuł „Naucz mnie śpiewać”. Problem polega na tym, że podczas koncertu nie zawsze docierał do na tekst utworu – kluczowy element wszystkich chyba utworów Korteza – a przecież śpiewać to on potrafi! Poszerzenie instrumentarium też zdecydowanie zadziałało na plus.

 

Nie jestem fanką takiej maniery wokalnej, takiego ignorowania publiczności, która jednak zapłaciła za bilety (ceny rozpoczynały się od niemal 150 złotych) i zasłaniania sobie połowy twarzy czapeczką z daszkiem, ale na widowni z pewnością znaleźli się z pewnością miłośnicy twórczości Korteza, którzy spotkaniem ze swoim ulubionym artystą byli zachwyceni. Ja na szóstkę oceniam jedynie Michała Przytułę, który w tym spektaklu odpowiadał za dźwięk (a spisał się doskonale) oraz świetnego reżysera świateł Krzysztofa Broszkiewicza, którego pracy przecenić niepodobna.

 

Podczas trasy koncertowej Kortezowi towarzyszy zespół, który pracował przy powstaniu nowego albumu: Tomasz Duda (gitara, saksofon, klarnet basowy, flet), Aleksander Makowski (gitara, gitara basowa, instrumenty klawiszowe), Krzysztof Domański – gitara basowa, instrumenty klawiszowe Tomasz Sołowiej (perkusja) i Tomasz Ziętek (instrumenty klawiszowe, trąbka), Magda Zięba – Lewandowska – sopran.

 

Katarzyna Cetera

Zdjęcia – https://www.facebook.com/kortezjazzboy/photos

Zobacz również:

PO SĄSIEDZKU:WIELKI TYDZIEŃ W KRAKOWIE

czyliMISTERIA PASCHALIA 2025   Tegoroczna, dwudziesta druga już edycja festiwalu Misteria Paschalia w liczbach – i dużym skrócie – to osiem dni, dziesięć wyjątkowych lokalizacji i kilkadziesiąt wydarzeń artystycznych w Krakowie, Tyńcu i Wieliczce –

Czytaj więcej....

Rozdział 8 “Z batutą w dłoni”

czyli Moje marzenia twórcze.   To kolejna część unikalnych wspomnień Bożeny Kwiatkowskiej, których część VIII publikujemy poniżej. Nasza bohaterka to kobieta, która urodziła się z batutą w dłoni…To jedna z najbardziej wyrazistych osobowości tarnowskiej kultury,

Czytaj więcej....

Przez Twe święte zmartwychwstanie,
z grzechów powstać daj nam, Panie

Każdemu z Was, każdemu kto w Waszym
sercu ma choć miejsca odrobinę

wszelakości dobrej a Bożej
w czas WIELKIEJ NOCY
Anno Domini 2025
życzy Teatr Nie Teraz
oraz Tarnowski Kurier Kulturalny

Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube