
czyli
NAGRODY ROZDANE.
W minioną niedzielę zakończył się 17. festiwal Mastercard OFF Camera – podsumowuje nasza krakowska korespondentka Katarzyna Cetera. Za nami więc cały „majówkowy” festiwal, za nami także Gala Zamknięcia 17. edycji Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF Camera. Poznaliśmy zdobywców nagród w konkursach filmowych, w tym najlepszą aktorkę, najlepszego aktora i laureatów Nagrody Dominiki Kulczyk & dFlights dla najlepszego polskiego filmu fabularnego oraz Krakowskiej Nagrody Filmowej Andrzeja Wajdy. Poznajcie tych, którzy podczas filmowego święta fety odebrali nagrody. Oto pełna lista nagrodzonych.

KONKURS GŁÓWNY „WYTYCZANIE DROGI”
Krakowska Nagroda Filmowa Andrzeja Wajdy w wysokości 25 tys. dolarów dla POWER ALLEY (reż. Lillah Halla) uzasadnienie jury w składzie Andrzej Seweryn, Christopher Hampton, Alise Gelze: Za przełamywanie społecznych i kulturowych tabu w odważny sposób, który prawdziwie „wytycza drogę” zarówno dla głównej bohaterki, jaki i dla samej reżyserki.

KONKURS POLSKICH FILMÓW FABULARNYCH:
Nagroda Dominiki Kulczyk & dFlights w wysokości 100 tys. złotych za film IMAGO w reżyserii dla Olgi Chajdas; uzasadnienie jury w składzie Kate Rhodes James, Lenka Tyrpákova, Isabel Lamberti, Michael O’Connor: Zwycięski film jest wstrząsający i podejmuje odważne kreatywne wybory. Główna kreacja aktorska jest wybitna i kluczowa dla sukcesu filmu.
NAGRODA FEMALE VOICE:
Nagroda w wysokości 50 tys. zł ufundowana przez Bank BNP Paribas i Mastercard przyznana została scenarzystce filmu LĘK, Monice Sobień-Górskiej. Uzasadnienie: Ta nagroda została przyznana debiutującej scenarzystce, która wykreowała autentyczną i poruszającą relację pomiędzy dwiema siostrami. Scenariusz ukazał motywy rzadko pokazywane na ekranie. Jury naprawdę chce wesprzeć zwyciężczynię, aby kontynuowała swoją drogę, gdyż jej „female voice” jest potrzebny.

NAGRODA DLA NAJLEPSZEJ AKTORKI KONKURSU POLSKICH FILMÓW FABULARNYCH:
Magdalena Cielecka i Marta Nieradkiewicz za role w filmie LĘK; Uzasadnienie: Jury zdecydowało się przyznać tę nagrodę za kreacje, które nie istniałyby bez siebie. Jurorki i jurorzy ani przez moment nie wątpili w absolutne poświęcenie i siostrzaną miłość, którą oglądamy na ekranie.
NAGRODA DLA NAJLEPSZEGO AKTORA KONKURSU POLSKICH FILMÓW FABULARNYCH: Jakub Zając za rolę w filmie HORROR-STORY; uzasadnienie: Ta kreacja aktorska była wspaniała, wzruszająca, pewna siebie, ale i delikatna oraz komediowa, a przede wszystkim bardzo, bardzo zabawna.

MASTERCARD RISING STAR:
Za najlepszy debiut aktorski w filmie pełnometrażowym uhonorowana została Magdalena Dwurzyńska za rolę w filmie BŁAZNY. Uzasadnienie: Zwycięska kreacja aktorska jest złożona i bardzo przekonująca. Nagrodę Mastercard Rising Star przyznana została aktorce grającej… aktorkę, która ma przed sobą wielką przyszłość.
NAGRODA PUBLICZNOŚCI:
Oczywiście film LĘK w reżyserii Sławomira Fabickiego
NAGRODA FIPRESCI
Te laury przyznawane są przez Międzynarodową Federacją Krytyków Filmowych FIPRESCI (Fédération Internationale de la Presse Cinématographique) – organizację zrzeszającą krytyków filmowych z ponad 50 krajów całego świata i przyznającą nagrody na najlepszych festiwalach filmowych. W tym roku stowarzyszenie to uhonorowało film TYLE CO NIC w reżyserii Grzegorza Dębowskiego; Uzasadnienie: Za uniwersalne przesłanie, pełne empatii spojrzenie na problemy polskiej wsi, z którymi mogą utożsamić się widzowie na całym świecie, umiejętną grę gatunkami filmowymi, wreszcie za doskonałą wielowymiarową rolę Artura Paczesnego, która powinna stać się przepustką do wielkiej ekranowej kariery.

NAGRODA KRAJOWEJ IZBY PRODUCENTÓW AUDIOWIZUALNYCH KIPA
Tę nagrodę otrzymali Piotr Grawender oraz Maciej Hamela za produkcję filmu SKĄD, DOKĄD. uzasadnienie: Przyznając nagrodę, kapituła podkreśla, że: „SKĄD DOKĄD” w sposób przejmujący ukazuje ludzką nieustępliwość w obliczu najtrudniejszych wyzwań. Poprzez odważną realizację tego ważnego filmu dokumentalnego, twórcy stali się głosem niosącym nadzieję i walkę o zachowanie humanizmu nawet w najmroczniejszych czasach wojennych. Ich determinacja w ukazaniu prawdy i siły ludzkiego ducha w obliczu przeciwności sprawia, że „Skąd, dokąd” nie tylko porusza, ale także inspiruje do działania i refleksji nad wartościami, które definiują naszą wspólnotę jako ludzi. To niezwykłe wyzwanie dla debiutujących producentów.
WYRÓŻNIENIA:
Kapituła postanowiła wyróżnić Marię Kraus za produkcję filmu TWARZE AGATY. W uzasadnieniu czytamy: Przyznając wyróżnienie, kapituła podkreśla, że „TWARZE AGATY” to niezwykle poruszający i głęboko ludzki film, którego producentka wnosi nie tylko talent artystyczny, ale również serce i zaangażowanie w każdy etap produkcji. Jej determinacja w przekazywaniu historii Agaty, jej walki i triumfu, daje promień nadziei. Dzięki jej wrażliwości i empatii, widzowie mają szansę zagłębić się w świat bohaterki, odkrywając w sobie nowe pokłady współczucia i zrozumienia dla ludzkiego doświadczenia. Producentka TWARZY AGATY nie tylko stworzyła film, ale również przekazała nam dar wspólnej podróży przez życie, wypełnioną wzruszeniem, refleksją i nadzieją.

W ramach sekcji #63SEKUNDY – organizowanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego – główna nagroda powędrowała do Aleksandra Szeląga za film SAMOTNOŚĆ. Wyróżnienia odebrali także: Rafał Cieszyński za film POMOCNA DŁOŃ oraz Milena Sikora za film ZUPA. konkurs #63SEKUNDY skierowany jest do młodych twórców (od 15 do 22 lat), którzy co roku tworzą filmy będące odpowiedzią na zadane pytanie. W tym roku brzmiało ono: Co niewidoczne, a jednak ważne. Prace mogły powstać w dowolnej technice audiowizualnej i nie mogły być dłuższe niż 63 sekundy.
Katarzyna Cetera
Zdjęcia – organizatorzy