Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

Źródła Poezji

W natłoku imprez i wydarzeń ostatniego tygodnia nieco w medialnym cieniu odbyła się w Centrum Sztuki Mościce, w ubiegłą sobotę 30 września o godz. 17, uroczysta gala wieńcząca VII już edycję Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego „Źródło”, którą muzycznie oprawił koncert kultowego zespołu Stare Dobre Małżeństwo. Organizatorami tego prestiżowego turnieju tradycyjnie jest Gminny Ośrodek Kultury w Borzęcinie oraz Centrum Sztuki Mościce. Małopolska Nagroda Poetycka „Źródło” to konkurs poetycki skierowany do wszystkich pełnoletnich Polaków. Idea konkursu wynika z potrzeby umacniania – zagrożonego w dobie globalizacji – poczucia tożsamości. Ponadto jest też związana z istotnymi pytaniami: kim jesteśmy, dokąd zmierzamy, jakie są źródła naszego systemu wartości, na czym opiera się ten system.

 

 

Źródło rodowodu nagrody, to przywiązanie do „małej ojczyzny”, poczucie dumy z dziedzictwa kulturowego swojego regionu, poczucie tożsamości narodowej – to ważne aspekty bycia świadomym obywatelem, członkiem społeczności, spadkobiercą tradycji. Tworzą one ideę, wokół której organizatorzy konkursu gromadzili literackie talenty. Małopolska Nagroda Poetycka „Źródło” ma charakter ogólnopolski i skierowana jest do poetów jeszcze nieznanych bądź mało znanych oraz debiutantów. Przedsięwzięcie, którego pomysłodawcą i jurorem jest znany krakowski poeta Józef Baran ma zachęcać do refleksji poetyckiej, połączonej z wyobraźnią i wrażliwością na piękno rodzimego krajobrazu, z empatycznym odczuwaniem bogactwa duchowego człowieka. Topos domu rodzinnego, motyw dzieciństwa, prawda o współczesnych dramatach ludzkich, temat ziemi, ekologii, etos pracy, patriotyzm, polskość a uniwersalność, odkrywanie siebie samego dla siebie – to tylko niektóre tematy do podjęte przez uczestników „Źródła” i przetransponowane na język poezji. Poniżej oficjalny komunikat organizatorów nagrody:

 

Od lewej Adam Ziemianin, Piotr Kania, Jadwiga Malina, Józef Baran, Beata Ewa Paluch.

Szanowni Państwo!

Organizatorzy Małopolskiej Nagrody Poetyckiej „Źródło” oraz „Małe Źródło” uprzejmie informują, że 17 sierpnia br. w siedzibie Gminnego Ośrodka Kultury w Borzęcinie jurorzy w składzie:

Józef Baran – poeta, prozaik, autor około 40 książek, juror wielu konkursów poetyckich (przewodniczący Jury);

Jadwiga Malina – poetka, animatorka kultury, sekretarz w randze wiceprezesa Krakowskiego Oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich;

Beata Paluch – aktorka Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, interpretatorka poezji;

Adam Ziemianin – poeta, prozaik, autor wielu zbiorów wierszy, twórca inspirujący wykonawców poezji śpiewanej.

Po intensywnych i burzliwych, trwających kilka godzin obradach, wyłonili laureatki i laureatów w obu wspomnianych konkursach.

 

Wśród nagrodzonych są poeci z całej Polski, jak i mieszkający na co dzień poza granicami naszego kraju, a jurorzy wybierali kilkunastu laureatów nagród i wyróżnień spośród prawie 200 nadesłanych zestawów wierszy. Przypomnijmy, że pula nagród wynosi 12.800 zł.

Podsumowanie konkursu nastąpiło podczas uroczystej gali w Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie.

Wcześniej, tj. o godzinie 14.00, odbyły się warsztaty literackie pt. „Źródło wiersza”, które poprowadziła poetka i jurorka: Jadwiga Malina.

Po rozdaniu nagród, o godz. 19.00 swój koncert dało legendarne Stare Dobre Małżeństwo – najbardziej rozpoznawalny zespół z kręgu piosenki poetyckiej i ballady folkowej w Polsce, od przeszło trzech dekad prowadzony przez Krzysztofa Myszkowskiego – charyzmatycznego pieśniarza, kompozytora i autora o studenckim rodowodzie.

 

 

Poniżej lista Laureatów VII edycji MNP „Źródło” (kolejność w porządku alfabetycznym):

Magdalena Brzezińska

Mateusz Czarnecki

Anna Czartoszewska

Magdalena Cybulska

Monika Deker-Kot

Anna Piliszewska

Wiesława Raczkiewicz

Jacek Świerk

Arkadiusz Tuziak

Piotr Zemanek

 

Miło także poinformować, że w gronie osób wyróżnionych publikacją jednego z wierszy w pokonkursowym almanachu są: Krzysztof Arbaszewski, Magda Bogusz, Jerzy Fedirko, Jerzy Fryckowski, Maria Gibała, Katarzyna Hudy, Anna Jura, Magdalena Jóźwiak, Magdalena Kapera-Patuła, Artur Kmiecik/Drum Gullion, Alicja Koprowska, Janusz Koryl, Kinga Leśniak, Marzenna Lewandowska, Emilia Mazurek, Urszula Michalak, Irena Niedzielko, Bogdan Nowicki, Magdalena Podobińska, Zbigniew Pikuła/Litawor, Beata Rogalska, Małgorzata Szepelak /Boadicea, Ilona Zdziech, Małgorzata Żak-Lorenowicz.

 

Lista Laureatów III edycji MNP „Małe Źródło” (kolejność w porządku alfabetycznym):

Natalia Drygaś

Julia Filipiak

Barbara Kotula

Maciej Wojtacki

Daniel Wołoszko

Martyna Pasek

Weronika Stecyk

Wszystkim serdecznie gratulujemy!

Wyróżnione przez komisję konkursową (Józef Baran, Adam Ziemianin, Beata Paluch i Jadwiga Malina) wiersze zostały opublikowane w siódmym już wydawnictwie pokonkursowym.

 

 

A oto, co na temat tegorocznego konkursu napisał poeta Józef Baran – przewodniczący jury:

– Jak zwykle treść niektórych wierszy nawiązuje do współczesnych wydarzeń i aktualnej sytuacji. Myślę tu szczególnie o wojnie w Ukrainie.

Przebija przez tematy utworów motyw samotności, przemijania, a także śmierci (matki, rodziców, najbliższych).

Pojawiają się pytania eschatologiczne/religijne o sens naszego bytowania i wędrówki człowieka przez czas i przestrzeń, ale także podobnie – jak w ubiegłych latach – nie brakowało wierszy emigracyjnych, opowieści poetyckich o przeżyciach człowieka „wysadzonego z siodła”.

Oczywiście nie zabrakło liryków radosnych, opiewających piękno pór roku, krajobrazu serdecznego a także wierszy „rodzinnych”, arkadyjskich o domu, dzieciństwie, pierwszych miłościach…

Forma wierszy autorów nagrodzonych i wyróżnionych przekonuje, że mieliśmy do czynienia z poetami dojrzałymi, w niektórych wypadkach mającymi swój styl i własną dykcję poetycką.

 

 

Oto, co na temat tegorocznego konkursu napisała, wchodząca w skład komisji konkursowej „Źródła” i „Małego Źródła”, Beata Paluch – aktorka Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, interpretatorka poezji:

Konkurs doczekał się siódmej edycji, która wydaje się być najbardziej wyrównana. Jest wiele ciekawych wierszy. Przyciągają formą, urodą metafor, dystansem, wrażliwą obserwacją, humorem – chce się do nich wracać, inspirują, wynoszą poza materialność świata. Trochę przytłacza je egzystencjalizm i nieszczęście wojny ale niejednokrotnie potrafią te trudne sprawy ująć w zaskakującej i przejmującej czułością strofie. Najczęściej mówią o wojnie, śmierci i matce.

Możemy degustować wszystkie rodzaje wiersza: biały, sylabiczny, sylabotoniczny, wolny, stroficzny, stychiczny. Spotykamy się z balladą, poematem, sonetem i pantunem. Marek byłby szczęśliwy – szczególnie często w tym roku myślałam o Marku Karwali, o jego analizach, wiedzy, poczuciu humoru i szczególnie dotkliwa była w tym roku Jego nieobecność. Możliwe, że miały na to wpływ liczne wycieczki konkursowiczów w pobliże wieczności.

Dzięki zapisanym wierszom możemy być świadkami wielu bardzo osobistych doświadczeń i relacji, i nie to jest najważniejsze jak zostały zapisane ale, że poświęcono im czas i ubrano w słowa – dzięki temu opisane zdarzenia wciąż żyją.

Wielu twórców zamyka się w świecie swojego „ja” i rozczytuje swoje „jestem” z pomocą bożą lub bez niej.

Niektórzy odnoszą się do bieżących informacji, książek, internetowych plotek. Przywołują ludzi ze świata sztuki, polityki. Przypominają i komentują historię, czasem zadziwiająco odważnie i bezkompromisowo, jakby nie zdając sobie sprawy z odpowiedzialności ciążącej na słowie wypowiedzianym czy zapisanym – może jeszcze bardziej na zapisanym – a przecież słowa mają siłę sprawczą, mogą zaszczepiać miłość lub nienawiść i tak determinować świat, z którym się kręcimy.

Zabrakło mi szybkiego biegu moich dzieci we współczesnej multikulturowej wersji ziemskiego świata. Mimo podejmowanych w nielicznych wierszach prób nawiązania do życia w erze komputerów, internetu, podróży międzykontynentalnych (a za chwilę międzyplanetarnych) nie ma tego wiatru, który towarzyszy współczesnej cywilizacji, wszystko jest lekko archaiczne, trąci myszką i bynajmniej nie komputerową – jakby brakowało języka na opisanie współczesnego świata. Nie ma też próby syntetycznego potraktowania doświadczeń, wszystko zatacza dość wąskie kręgi wokół twórcy, jakby towarzyszył nam lęk przed utratą indywidualności, niezależności, lęk przed zatraceniem…

Wciąż nie rezygnujemy z kilku istotnych pytań, które dręczyły naszych dziadków i dręczyć będą nasze wnuki, a muzyka i poezja wydają się najlepszymi drogami by wskazywać możliwe i niemożliwe odpowiedzi.

Być może należałoby traktować poezję i muzykę jako bardzo pożądane i jedyne leki na życie, na śmierć i na nieśmiertelność która jest banałem (jak zaznaczył jeden z twórców).

A może odpowiedzi nie są do niczego potrzebne, a pytania wynikają tylko z ewolucyjnej skazy naszych mózgów.

Mimo wszystkich wątpliwości i niedostatków, to cudownie, że w ogólnie panującym hałasie i pędzie możemy jeszcze odnaleźć w sobie i w świecie delikatną smugę cienia, która może nas zaprowadzić w nieznane i pozwolić odsłuchać zapisaną w ciszy prawdę lub nieprawdę…

Beata Paluch

 

 

Poznajcie Państwo także opinię o nadesłanych wierszach członka komisji „Źródła” i „Małego Źródła” – Adama Ziemianina – poety, prozaika, autora wielu zbiorów wierszy, twórcę inspirującego wykonawców poezji śpiewanej:

I znów bogaty i zróżnicowany plon konkursu. Wiersze mienią się wieloma odcieniami i wyszukanym spojrzeniem na poezję. Cieszy też szerokie spektrum tematyczne.

Nie zabrakło utworów poświęconych wojnie w Ukrainie, ale ta tematyka nie zdominowała konkursu.

Na konkurs trafiły wiersze pisane w tradycyjnej technice poetyckiej z wykorzystaniem rymu i rytmu, ale przeważał

wiersz biały i bardziej współczesne spojrzenie na poezję.

Warto też stwierdzić, że liczba uczestników nadsyłanych prac poetyckich jest bardzo wysoka i cieszy się on stale rosnącym zainteresowaniem młodych poetów. Poziom przysłanych wierszy jest bardzo wyrównany.

I często subtelności decydują o mojej ocenie jurorskiej.

Adam Ziemianin

 

 

Jako ostatnia z członków konkursowego jury w sprawie nadesłanej poezji wypowiedziała się Jadwiga Malina – poetka, animatorka kultury, sekretarz w randze wiceprezesa Krakowskiego Oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich:

Tegoroczna edycja konkursu Małopolskiej Nagrody Poetyckiej Źródło, jest zbliżona tematycznie do poprzednich. To znaczy, że uczestniczki i uczestnicy oscylowali tematycznie między tym, co związane z pamięcią, przeżyte, wpisane na karty historii oraz tym, czego doświadczamy współcześnie, co odnosi się do bieżących wydarzeń społecznych i politycznych. Tematyka wojny i pandemii ustąpiła w tym roku miejsca zdarzeniom mnie spektakularnym, za to mocno osadzonym z idei Nagrody Źródło. Autorzy i autorki zatrzymali swoje liryczne opisy w kameralnych przestrzeniach domów, podwórek, ogrodów.

Czy to jest dobry trop, czy nie czujemy się zmęczeni sentymentalizmem przeżyć, które w gruncie rzeczy są do siebie podobne? Dziadkowie, przedmioty, ojcowizna, tęsknota za dawnym życiem, ciężar emigracji. Myślę, że nie można się znudzić tą opowieścią, bo to by oznaczało, że w jakimś sensie nudzi nas życie, wspólnota pamięci, Polska. Wszystko jednak zależy od artystycznych wyborów twórcy. Czy idzie on na łatwiznę i powiela stare, zużyte zwroty. Umieszcza w wierszu te same, dobrze nam znane z innych utworów, sytuacje liryczne. Czy wybiera drogę na skróty. Czy podkrada od innych. Czy posługuje się zakamuflowanym cytatem. Jeśli nie. To nadal czerpiemy z tej samej historii. Wciąż jest ona dla nas inspirująca. Jeśli autor/autorka ma w sobie wystarczające pokłady wyobraźni i wrażliwości, to bez względu na podjęty temat, potrafi opisać rzecz tak, że ten kto czyta czuje świeżość obrazu, jest zaskoczony, ujęty tym, co udało się piszącemu przedstawić.

Tu nie da się niczego zaplanować. Trzeba mieć talent. Wewnętrze czujne oko, które sprawi, że opisywany tysiąc razy kuchenny stół, albo figura matki, będą brzmiały na nowo, nutą soczystą, oryginalną, dającą czytelnikowi przyjemne uczucie odkrywania czegoś nowego, nieznanego, na dobrze już znanym lądzie.

Czy to uczucie podczas lektury nadesłanych na konkurs zestawów towarzyszyło mi często? Raczej nie, ale to nie oznacza, że poziom nadesłanych prac był niski. Czasem wystarczyłaby drobna korekta, wycięcie jednego wersu, żeby dany wiersz zyskał na sile, był o wiele bardziej czytelny i jasny.

Jakie wiersze przypadł mi w tym roku do serca? Jak zawsze te, gdzie poziom artystyczny współgrał z pojętym tematem. Forma doganiała motywy. Jednym słowem te, których autorzy / autorki wykazali zgodność między tym, co zamierzone, a ostatecznie wykonane. Co to oznacza? Oznacza to, że czasem silimy się na wielkie historie, bierzemy na warsztat obraz, przeżycie, któremu w praktyce nie potrafimy sprostać. To jest śmierć wiersza i porażka piszącego. Mówiąc wprost, musimy mierzyć siły na zamiary. Brać pod uwagę tylko te zagadnienia (motywy), które zdołamy udźwignąć. Drugim „grzechem” uczestników konkursu jest zbyt barokowa, ciężka, rozbudowana forma. Tak, jakby o sile wiersza, miała decydować ilość użytych słów. Nic bardziej mylnego. To mit. Nadprodukcja środków stylistycznych, powoduje, że zwyczajnie męczymy się przy lekturze. Jak temu zapobiegać? Czytać dobre wiersze, nie bać się redukcji, odkładać teksty na kilka dni, wracać do nich, i dopiero wtedy nadawać tekstom ostateczny kształt.

Jadwiga Malina

 

Na podstawie materiałów organizatorów (także zdjęcia – Paweł Sroka CSM) przygotował – Ryszard Zaprzałka.

 

Zobacz również:

JASKÓŁKA

czyliZielono mi.   Jaskółka do niedawna kojarzyła się jeno z Tarnowskimi Azotami, aliści ten lokalny monopol przed rokiem został złamany za sprawą utworzonego w Centrum Sztuki Mościce chóru i orkiestry pod nazwą Rondine, co przekładając

Czytaj więcej....

Non possumus

czyli notatki z wykładu dla studentów   „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie.” Ten znany cytat pochodzący  z aktu fundacyjnego Akademii Zamojskiej (1600 r.) , następnie sparafrazowany przez Stanisława Staszica w Uwagach nad życiem Jana Zamoyskiego

Czytaj więcej....

Przez Twe święte zmartwychwstanie,
z grzechów powstać daj nam, Panie

Każdemu z Was, każdemu kto w Waszym
sercu ma choć miejsca odrobinę

wszelakości dobrej a Bożej
w czas WIELKIEJ NOCY
Anno Domini 2025
życzy Teatr Nie Teraz
oraz Tarnowski Kurier Kulturalny

Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube