Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

O KOBIETACH I MĘŻCZYŹNIE RAZ JESZCZE

czyli TALIA - część 2

Warszawski Teatr Capitol występuje w Tarnowie kilka razy do roku, jednak najczęściej możemy go zobaczyć w gościnnych progach Centrum Sztuki Mościce. Drugiego dnia Talii, w sobotę - sprawozdaje Katarzyna Cetera, obejrzeliśmy spektakl muzyczny – trochę wodewil, czasem musical, a nawet kabaret z akrobatyczno-cyrkowymi akcentami. Przedstawienie w wykonaniu znanych aktorów – telewizyjnych twarzy: Moniki Dryl, Katarzyny Żak, Olgi Bończyk wysportowanego Władysława Grzywny tarnowskiej publiczności podobało się tak bardzo, że  nagrodzone zostało przez naszych widzów owacjami za stojąco. I to dwukrotnie.

Czytaj więcej...

DLACZEGO KACI SIĘ RACHUJĄ?

czyli TALIA  - część 1

Tarnowska scena od zawsze próbuje podczas corocznego festiwalu komediowego pokazać swoją pracę z jak najlepszej strony. Nasze premierowe spektakle prezentowane przy tej okazji bywają lepsze, bywają gorsze – ale tak dobry, jak zaprezentowane wczoraj PORACHUNKI Z KATEM zdarzają się nam nader rzadko - pisze w swojej recenzji Katarzyna Cetera. Od pierwszych scen widać było, że Marcin Hycnar reżyseruje „u siebie”, że świetnie dogaduje się z zespołem, że jest doskonale przez aktorów rozumiany, że jego propozycje kupowane są „na pniu”. Warto się wybrać do tarnowskiego teatru – nawet po komediowym festiwalu. Może nareszcie. Dwudziestą pierwszą edycję Ogólnopolskiego Festiwalu Komedii Talia zainaugurowano wczoraj oficjalną galą o godz. 20.30 z udziałem licznych lokalnych VIP-ów z prezydentem miasta Romanem Ciepielą na czele. Zrozumiałe zainteresowanie wzbudziło szanowne jury, z udziałem niekwestionowanych gwiazd teatru i filmu - Marii Pakulnis i Wojciecha Malajkata oraz Małgorzaty Bogajewskiej i Leszka Mądzika.Pierwszego dnia w konkursowych szrankach zaprezentowaliśmy się my – gospodarze. Z niemałym sukcesem choć z lekkim niedowierzaniem (to naprawdę MY? To naprawdę NASZ Marcin Hycnar? To naprawdę NASZ spektakl?) - ale z dużą przyjemnością.

Czytaj więcej...

Teatralne Dionizje po raz 21.

Oprócz tarnowskiego spektaklu, widzowie będą mieli okazję zobaczyć klasyczną komedię omyłek hiszpańskiego dramatopisarza złotego wieku Calderóna de la Barca „Księżniczka na opak wywrócona” w reżyserii Roberta Kurasia (Lubuski Teatr w Zielonej Górze), czarną komedię „Napis” Géralda Sibleyrasa, jednego z najznakomitszych współczesnych dramatopisarzy francuskich, w reżyserii Pawła Paszty (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu), sceniczną adaptację głośnej powieści Michała Witkowskiego „Lubiewo” w reżyserii Piotra Siekluckiego (Stowarzyszenie Teatr Nowy w Krakowie), „Humankę” w reżyserii Agaty Puszcz – zabawną wizję stosunków damsko-męskich w niedalekiej przyszłości (Teatr Polski w Bielsku Białej), zakwalifikowany do finału 22. Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej spektakl „Zapolska Superstar (czyli jak przegrywać, żeby wygrać)” w reżyserii Anety Groszyńskiej na podstawie tekstu Jana Czaplińskiego (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu), żartobliwy i przewrotny obraz relacji aktor-widz „Drugi spektakl” Anny Karasińskiej a także nagrodzony Grand Prix oraz nagrodą zespołową na 35. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi dyplom studentów krakowskiej PWST „Do dna” w reżyserii Ewy Kaim.

O wyborze najlepszego spektaklu zadecyduje jury Festiwalu w składzie: Małgorzata Bogajewska, Maria Pakulnis, Wojciech Malajkat i Leszek Mądzik.
 Własne zwycięskie przedstawienie wybierze także tarnowska publiczność w Plebiscycie Publiczności. Dodatkowo zostaną przyznane indywidualne nagrody dla twórców prezentowanych przedstawień.

Poza konkursem publiczność będzie miała okazję zobaczyć muzyczną komedię „Zdobyć, utrzymać porzucić 2. Rozstania i powroty” z Teatru Capitol w Warszawie, monodram Andrzeja Konopki „Duszpasterz hipsterów” z kabaretu Pożaru w Burdelu – ubiegłorocznego zwycięzcy „Talii”. W finale wystąpi Artur Andrus, dziennikarz, artysta kabaretowy, poeta i autor tekstów piosenek, ze swoim „Recitalem kabaretowym”.

Oto szczegółowy afisz Festiwalu TALIA 2017

 Spektakle konkursowe:

15 września, godz. 17.00 i 20.30, duża scena

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie

Martin McDonagh

Porachunki z katem

Reżyseria: Marcin Hycnar

Obsada: Sławomir Głazek, Ewa Sąsiadek, Ewa Jakubowicz, Maciej Babicz (AT), Aleksander Fiałek, Ireneusz Pastuszak, Mariusz Szaforz, Jerzy Pal, Kamil Urban, Tomasz Piasecki, Filip Kosior
 Czas trwania: 135 min.

 Jest rok 1965. W Wielkiej Brytanii właśnie zniesiono karę śmierci. Na północy Anglii w prowincjonalnym Oldham lokalną sławą jest właściciel pubu Harry Wade, który przez dwadzieścia pięć lat był katem w służbie Korony Brytyjskiej. Drugim po Albercie Pierrepiont katem w kraju.
 Miejscowa prasa i stali bywalcy pubu z niecierpliwością czekają na to, jak Harry zareaguje na wieść o zmianach w brytyjskim wymiarze sprawiedliwości. Czy pojawienie się niespodziewanego przybysza z południa zakłóci spokój mieszkańców Oldham w tym wyjątkowym dniu?
 Dramat został nagrodzony najbardziej znaczącym brytyjskim wyróżnieniem teatralnym – Laurence Olivier Award za rok 2015 w kategorii „najlepsza nowa sztuka”, a w czerwcu 2016 roku otrzymał nagrodę South Bank Sky Arts Award.

17 września, godz. 17.00 i 20.00, duża scena

Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu
 Géralda Sibleyras

Napis

Reżyseria: Paweł Paszta

 Obsada: Ewa Pietras, Matylda Podfilipska, Agnieszka Wawrzkiewicz, Jarosław Felczykowski, Michał Marek Ubysz, Arkadiusz Walesiak
 Czas trwania: 90 min.

 W pewnym domu, zamieszkałym przez porządne i kulturalne małżeństwa, ludzi otwartych i poprawnych politycznie, świadomych obywateli Europy, któregoś dnia nieoczekiwanie pojawia się w windzie obelżywy napis. Napis dotyczy nowego lokatora i nie wiadomo, kto jest jego autorem. Niepozorne zdarzenie burzy spokój mieszkańców i uruchamia szereg groteskowych sytuacji. Kim są nowi lokatorzy i kto, u licha, jest autorem napisu?

18 września, godz. 17.00 i 20.30, duża scena
 Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie

Do dna

Reżyseria:Ewa Kaim

 
Obsada: Dominika Guzek, Agnieszka Kościelniak, Weronika Kowalska, Jan Marczewski, Łukasz Szczepanowski oraz Dawid Sulej Rudnicki (fortepian, basy)
 Czas trwania: 100 min.

 Pieśń zawsze wynikała z głębokiej potrzeby odnalezienia źródła mocy i tajemnicy. Wydaje się jednak, że we współczesnym świecie pieśń spoczywa w jakimś utajeniu, że jest ukryta na  głębokim dnie życia – w zapomnieniu.
 Chcemy sprawdzić, czy rzeczywiście zatarła się potrzeba śpiewu i potrzeba pieśni. Czy dziś jeszcze mamy pierwotną siłę powrotu do źródeł, z których wyłania się głos?  Próbujemy dotrzeć do przestrzeni, z których wydobywają się pieśni. Poza chaosem mało znaczących, ale i pustych, a często agresywnych brzmień codzienności, w której żyjemy, pragniemy odnaleźć prawdziwe głosy i tony istnienia. Chcemy poprzez śpiew dowiedzieć się, czy możliwa jest jeszcze podróż do głęboko ukrytego archaicznego świata. Do źródeł, które wysychają cicho.
 Nadając naszemu spektaklowi tytuł „Do dna” określiliśmy przestrzeń odnajdywania brzmień i rytmów, ku którym zmierzamy. Wydobywamy je z polskich pieśni ludowych, pieśni pierwotnych. U ich podstawy są zróżnicowane fonemy archaicznych głosek, pradawne tony i melodie. Tworzą one muzykę emocji wyrażanych w sytuacjach granicznych: śmierci, narodzin, zaślubin i rozstań, a także w stanach erotycznego pożądania i lęku przed wojną i zagładą. Brzmienia graniczne przenikają przez wszystkie żywioły: wodę, ogień, powietrze i ziemię. Wyraża je  instrument ciała.

18 września, godz. 17.00 i 20.00, mała scena
 Stowarzyszenie Teatr Nowy w Krakowie
 Michał Witkowski

Lubiewo

Reżyseria: Piotr Sieklucki

Obsada: Paweł Sanakiewicz, Janusz Marchwiński, Marcin Kulawik, Krystyna Czubówna (Narrator)
 Czas trwania: 90 min.

 Adaptacja głośnej powieści  na trójkę aktorów i wspaniały głos Krystyny Czubówny. Starzejący się homoseksualiści: on-Patrycja i on-Lukrecja, którzy w latach swojej świetności „polowały” w parku na heteroseksualnych mężczyzn, zostają zamknięte w swojej przeszłości w starym gomułkowskim bloku. Nieustannie toczą swe opowieści o AIDS, które zbierało pierwsze żniwo wśród ich przyjaciół, kiedy wolna Polska otworzyła swe granice, o seksualnych przygodach w parku, o rosyjskich żołnierzach stacjonujących w komunistycznej Polsce, o młodości i swym pierwszym „pedalskim” razie.

19 września, godz. 17.00 i 20.30, duża scena

Lubuski Teatr w Zielonej Górze
 Pedro Calderon de la Bacra

Księżniczka na opak wywrócona

Imitował: Jarosław Marek Rymkiewicz
 Reżyseria: Robert Kuraś

Obsada: Alicja Stasiewicz, James Malcolm, Robert Kuraś, Radosław Walenda, Lech Mackiewicz, Joanna Wąż, Aleksander Stasiewicz, Dobrosława Trębacz
 Czas trwania: 110 min

 Napisana blisko cztery wieki temu hiszpańska komedia omyłek cieszy się do dziś powodzeniem w wielu teatrach nie tylko dzięki ponadczasowej i żwawej męsko-damskiej intrydze. „Ostrą” kreską zarysowane postaci, w polskiej wersji stworzonej przez poetę Jarosława Marka Rymkiewicza – urzekają pełną humoru kwiecistością języka, ale i wybiegającymi poza barokową ramę odniesieniami. Forma spektaklu nawiązuje do niezwykle barwnej epoki wędrownego teatru jarmarcznego, w którym wszyscy członkowie artystycznej trupy zajmują się wszystkim (łącznie z efektami muzycznymi) na oczach publiczności, a płeć aktora jest drugorzędna wobec płci granej przez niego na scenie postaci. Blisko stąd do znanej i popularnej konwencji commedii dell’arte, włącznie z jej żartobliwie rubasznym erotyzmem. W jaki sposób zaskakujące perturbacje i ciągłe zamiany postaci doprowadzą wreszcie zakochanego Roberta i jego wybrankę Dianę przed ołtarz? Akcja zmienia się jak w kalejdoskopie, a widzom gwarantuje ogromną dawkę zabawnych sytuacji i błyskotliwych, choć czasami ciętych i rubasznych dialogów.

20 września, godz. 17.00 i 20.00, duża scena

Teatr Polski w Poznaniu
 Anna Karasińska

Drugi spektakl

Reżyseria: Anna Karasińska

Obsada: Wiesław Zanowicz, Paweł Siwiak, Wojciech Kalwat, Michał Kaleta, Przemysław Chojęta, Mariusz Adamski, Kata­rzyna Węglicka, Małgorzata Peczyńska, Monika Roszko, Agnieszka Findysz
 Czas trwania: 110 min.

„Drugi spektakl” to symulacja relacji między aktorami a widzami. Twórcy budują mechanizm spektaklu tak, aby uruchomić w widzach autorefleksję. Od czego zależy percepcja spektaklu? Czym jest uwarunkowane doświadczenie teatralnej wspólnoty? Jak uzyskać przepływ energio między sceną a publicznością?

21 września, godz. 17.00 i 20.30, duża scena

Teatr Polski w Bielsku Białej
 Jarosław Murawski

Humanka

Reżyseria: Agata Puszcz

Obsada: Michał Czaderna, Oriana Soika, Daria Polasik-Bułka, Piotr Gajos, Barbara Guzińska, Sławomir Miska, Zofia Schwinke, Adam Myrczek, Anisa Raik, Mateusz Wojtasiński, Grzegorz Sikora
 Czas trwania: 100 min.

 Akcja „Humanki” rozgrywa się w niedalekiej przyszłości. Główny bohater, Em, po kolejnym nieudanym związku postanawia kupić humanoida, zaawansowanego technologicznie robota o ludzkim kształcie spełniającego rolę partnerki życiowej. Dzięki rozwojowi techniki Humanka niczym nie różni się od żywej kobiety (poza drobnym znaczkiem na karku) – a przynajmniej tak jest reklamowana przez swoich producentów...

22 września, godz. 17.00 i 20.00, duża scena

Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu
 Jan Czapliński

Zapolska Superstar (czyli jak przegrać, żeby wygrać)

Rezyseria: Aneta Groszyńska

Obsada: Sara Celler-Jezierska, Irena Sierakowska, Joanna Łaganowska, Rafał Kosowski, Piotr Mokrzycki, Filip Perkowski
 Czas trwania: 90 min.

 Pamiętamy ją głównie jako autorkę „Moralności pani Dulskiej”, ale swoją biografią, ilością pozostawionych tekstów, talentem i skalą zainteresowań – mogłaby obdzielić kilku artystów.
 Nie opowiadała o Historii, a o historiach – o tym, co wspólne nam wszystkim, o prostych, życiowych sprawach, śmiesznostkach, małych tragediach.
 Przełom wieku XIX i XX nie był łatwym czasem dla kobiety, która postanowiła mieć własne zdanie. Artystka wyśmiewana, bagatelizowana, walcząc z chorobą i nędzą, parła do przodu. Swoim życiem postawiła nam niesłabnące wyzwanie – nie poddawać się. Awanturować. Walczyć o swoje. Wygrywać porażki.

Transmitowała głos pokrzywdzonych. Piętnowała krzywdy wyrządzone wykluczonym swojego czasu. Nie oglądała się na resztę. Traktowała wolność jako najwyższą wartość. Zapolska – Superstar.

Spektakle towarzyszące

16 września, godz. 17..00 i 20.00, duża scena

Teatr Capitol w Warszawie

Krzysztof Jaślar

„Zdobyć, utrzymać porzucić 2. Rozstania i powroty”

Reżyseria: Krzysztof Jaślar

Obsada: Monika Dryl, Katarzyna Żak, Olga Bończyk, Władysław Grzywna

Czas trwania: 120 min.

„Rozstania i powroty” to kontynuacja przedstawienia „Zdobyć, utrzymać, porzucić.” Też będzie o NIEJ i o NIM. Z tą jednak różnicą, że w pierwszej części spektaklu „Zdobyć, utrzymać, porzucić” nasz On był w domyśle lub przemawiał nagranym głosem Artura Andrusa, natomiast w najnowszym, wystąpi prawdziwy mężczyzna.
„Zdobyć, utrzymać, porzucić” to przede wszystkim muzyczno – kabaretowa opowieść o relacjach damsko – męskich. Część druga to temat niby poważny: „Rozstania i powroty”. Żeby wrócić najpierw trzeba się rozstać. To działa niestety tylko w takiej kolejności i nie ma co protestować.

23 września, godz. 19.00, duża scena

Pożar w Burdelu

Michał Walczak, Maciej Łubieński

„Duszpasterz hipsterów”

Reżyseria: Michał Walczak

Obsada: Andrzej Konopka

Czas trwania: 90 min.

Jasna twarz polskiego Kościoła zaprasza na odlotowe nabożeństwa, wirtuozerskie kazania i efektowne nawrócenia, czyli pierwszy katolicki stand-up! Duszpasterz hipsterów odsłoni kulisy życia księdza w wielkim mieście, oprowadzi po swoim lofcie i rozwikła zagadkę tajemniczego zakonu Księży Wyklętych. Czy księdzu Markowi uda się utrzymać jedność Kościoła? Czy cud w Legnicy zostanie uznany przez Watykan?

24 września, godz. 18.00, duża scena

Finał XXI OFK Talia 2017

„Artur Andrus. Recital kabaretowy

Obsada: Artur Andrus, zespół muzyczny: Wojciech Stec (fortepian, gitara), Łukasz Borowiecki (kontrabas, akordeon), Łukasz Poprawski (saksofony, klarnet), Paweł Żejmo (perkusja)

Czas trwania: 90 min.

Andrus mówi i śpiewa. Najczęściej o tym, co wcześniej zobaczył, usłyszał albo przeczytał. A czasem zmyślił. O smutnym tureckim ojcu, którego cyniczne córki wyjechały do Szwajcarii, o Bardotce zamawiającej w barze „Szalona krewetka” absynt z rumem, o nieświeżym kangurze w Watykanie i innych równie prawdopodobnych zjawiskach. Z takich opowieści i piosenek składa się jego „Recital kabaretowy”.

Źródło - Tarnowski Teatr

Rękopisy nie płoną

czyli o tym, jak Agata Biziuk oswoiła mesjasza
 
Jakowa Gołosowkera w Polsce niemal zupełnie nie znamy. Nie identyfikujemy ani osoby, ani – nad czym pozostaje ubolewać – twórczości rosyjskiego myśliciela i pisarza. Z tym większym zainteresowaniem - pisze nasza stała korespondentka teatralna Katarzyna Cetera, jechałam do Zakopanego na spektakl Agaty Biziuk DOM WIDZĄCYCH DUCHA, który otworzył sezon teatralny w zakopiańskim teatrze. Otworzył być może także drzwi naszej świadomości, a niewątpliwie zaktualizował pytania, które współczesny człowiek stawia sobie, Bogu, diabłu i światu, a pewnie i drugiemu człowiekowi. Teatr Witkacego od dawna leży z daleka od głównego teatralnego nurtu. Jego repertuar nie epatuje kontrowersyjnymi pomysłami inscenizacyjnymi, nie pamiętam, żeby ludność protestowała przeciwko jakiejkolwiek pozycji repertuarowej – czy to przed teatrem z różańcem w garści, czy też na ulicach. Nie było też żadnych medialnych „pyskówek”.

Czytaj więcej...