Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

ZIEMIA W TARAPATACH

czyli
POLSKI TEATR TAŃCA W TARNOWIE

11 lutego Polski Teatr Tańca wystąpił w Centrum Sztuki Mościce już po raz kolejny. Tym razem - relacjonuje nasz teatralna korespondentka Katarzyna Cetera, zaprezentował nielicznej, niestety, widowni przedstawienie w odbiorze arcytrudne – zbyt ilustracyjne i teatralne – taka dosłowność jednak mocno ogranicza odbiór tanecznego spektaklu. Spektakl został jednak wpisany we współczesne, istotne społecznie debaty o charakterze publicystycznym – trudno jednak powiedzieć, czy akurat taki teatr tańca do widza przemówi tak jak w teatrze dramatycznym.

Czytaj więcej...

PO SĄSIEDZKU: VANDA

czyli
CZESKA OPERA O POLCE, KTÓRA NIE CHCIAŁA NIEMCA

Przedstawienia operowe zaprezentowane podczas tegorocznej edycji festiwalu Opera Rara zamyka kolejne – po inaugurującym święto miłośników opery trzy tygodnie temu SIGISMONDO Gioacchino Rossiniego – podsumowuje tę oryginalną imprezę nasza specjalna wysłanniczka Katarzyna Cetera, ciekawe polonicum: VANDA - wielka, monumentalna opera Antonína Dvořáka w pięciu aktach miała swoją polską prapremierę w ubiegłą sobotę w Krakowie, w surowej przestrzeni Teatru Łaźnia Nowa. Akcja utworu dzieje się w przedchrześcijańskim Krakowie. Czeskie libretto napisali Václav Beneš-Šumavský i František Zákrejs na podstawie opowiadania inżyniera Juliana Surzyckiego. Polską wersję tego dzieła wyreżyserowała Karolina Sofulak – ta laureatka Europejskiego Konkursu Reżyserii Operowej zrealizowała w Polsce głośnego „Fausta” Gounoda (Teatr Wielki w Poznaniu), pracuje jednak głównie za granicą, m.in w Royal Opera House, English National Opera, Opera Holland Park czy Opéra National de Bordeaux. Z niełatwą i bogatą partyturą zmierzyła się Sinfonietta Cracovia oraz prowadzący orkiestrę Jurek Dybał.

Czytaj więcej...

PO SĄSIEDZKU: CLAUDIO MONTEVERDI vs TEONIKI ROŻYNEK

czyli
PANIE NIEWDZIĘCZNE ZDEKONSTRUOWANE

IL BALLO DELLE INGRATE czyli po prostu BALET PAŃ NIEWDZIĘCZNYCH z muzyką Claudio Monteverdiego napisaną do libretta Ottavia Rinucciniego, powstał w początkach XVII wieku – pisze w swojej relacji Katarzyna Cetera, na zamówienie władcy Mantui, księcia Vinzenza Gonzagi z okazji wesela jego syna. Utrzymany w konwencji francuskich ballets de cour utwór stanowi rodzaj przewrotnego moralitetu, w którym antyczni bogowie – Wenus, Amor i Pluton – napominają kobiety „niewdzięczne”, czyli te, które gardzą miłością, by korzystały z życia i kochały namiętnie, bo inaczej czeka je ponury los w piekielnych czeluściach. No właśnie: sposób, w jaki mówi się tutaj o miłości, kobietach i ich powinnościach, może dzisiaj wzbudzać pewne wątpliwości…

Czytaj więcej...

Prof. Kazimierz Braun: Co się stało z teatrem w XXI wieku?

Jestem często o to pytany. Sam zadaję sobie to pytanie - dywaguje na portalu pch24.pl i w swojej nowej książce pt. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  prof. Kazimierz Braun: Co się stało z teatrem w XXI wieku?, gdy docierają do mnie wiadomości o kolejnych ekscesach na scenach polskich, i nie tylko polskich, gdy oglądam przedstawienia. Prawdę mówiąc, w ostatnich czasach wiele relacji z premier, każde pójście do teatru napawa mnie lękiem – czy nie zostanę obrażony, zaatakowany, czy nie będę odbiorcą wiadomości o katastrofie albo świadkiem walenia się pięknego, wysokiego gmachu teatru, jaki tak dobrze pamiętam, w jakim mieszkałem wiele lat, do którego sam dobudowywałem kolejne piętra. Zadaję więc sobie to pytanie: Co stało się z teatrem w XXI wieku? Odpowiadam: teatr zapomniał, że ma duszę.

 

Czytaj więcej...