Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

27 marca 60 lat temu…


To symboliczna data, bowiem dziś 27 marca 2021 r. w święto ludzi sceny zamknięto teatry!

Bo po to jest teatr, aby zmieniać świat, zmieniać na lepszy, Boży po prostu. (T.A.Żak)

Tego dnia ustanowiono Międzynarodowy Dzień Teatru. Jego inicjatorem był w 1961 roku Międzynarodowy Instytut Teatralny (ITI - UNESCO). Święto powstało dla upamiętnienia inauguracji w Paryżu w 1957 roku Teatru Narodów – festiwalu, na którym spotkały się zespoły z obu stron „żelaznej kurtyny”. Od tego czasu Dzień Teatru jest obchodzony co roku przez ponad sto narodowych ośrodków ITI na całym świecie, także przez jego polskie przedstawicielstwo. Uświetniają go uroczyste premiery (bywało tak niegdyś w tarnowskich teatrach), spektakle, spotkania z twórcami czy zwiedzanie teatrów od zaplecza oraz inne około teatralne wydarzenia. Tak działo się jeszcze nie dawno aliści polityczno-epidemiologiczne okoliczności sprawiają, że te teatralne Dionizje odbywają się w tym roku jeno onlajnowo. Z okazji tego globalnego świętowania co roku publikowane jest orędzie wybitnego człowieka teatru adresowane do całego „teatralnego świata”. Autorem tegorocznego orędzia jest Helen Mirren Brytyjska aktorka teatralna, telewizyjna i filmowa.

Czytaj więcej...

TARNÓW I OKOLICE: STACHURA NA JUBILEUSZ

czyli
PREMIERA W TARNOWSKIM TEATRZE

To była druga premiera sezonu artystycznego 2020/2021 - donosi nasza teatralna korespondentka Katarzyna Cetera. PO CO JEST NOC, przedstawienie oparte na jedenastu utworach Edwarda Stachury, powstało z okazji  jubileuszu czterdziestolecia pracy artystycznej Ireneusza Pastuszaka związanego z tarnowską sceną od kilkunastu lat. Pierwsza premiera online w formie streamingu live odbyła się jeszcze w grudniu. Tym razem, już z udziałem publiczności – choć oczywiście w reżimie sanitarnym – oglądaliśmy premierę. A co widziałam – opowiem.

Czytaj więcej...

PO SĄSIEDZKU: GRANICA BEZ GRANIC

czyli
PREMIERA W CZASACH ZARAZY

Na tę premierę czekaliśmy bardzo długo - dywaguje nasza teatralna recenzentka Katarzyna Cetera. Z powodu czasowego zawieszenia działalności artystycznej Teatru spowodowanego pandemią COVID-19 jej datę zmieniano kilka razy – ale już jest! Nowy spektakl Katarzyny Szyngiery, reżyserki wielokrotnie nagradzanego LWÓW NIE ODDAMY, wszedł do repertuaru Teatru im. Wandy Siemaszkowej, uroczysta – ale z zachowaniem wszelkich zasad reżimu sanitarnego – premiera odbyła się 27 lutego. GRANICA, nowy spektakl Katarzyny Szyngiery, łączy akcję sceniczną ze zdjęciami filmowymi. Znaczną część opowieści o różnie rozumianych granicach, w tym tej bardzo realnej, istniejącej pomiędzy Polską a sąsiednimi państwami, napisała historia. Spektakl jest efektem pracy reporterskiej reżyserki oraz Bartosza Józefiaka, którzy szukali odpowiedzi na pytania: Po co istnieją granice? Jakie niosą korzyści, a jakie niebezpieczeństwa?

Czytaj więcej...

Tomasz A. Żak: Teatr faktu kontra naukowa fikcja

Są tematy, za którymi w teatrze „się chodzi”. Szukamy znaków czasu i sposobów opowiedzenia o rzeczywistości, o sobie samych. Dla wielu z nas bywa zaskoczeniem, że najtrafniejsze odpowiedzi znajdujemy w tekstach, obrazach czy dramatach, powstałych kilkadziesiąt, czy kilkaset lat temu albo wręcz w starożytnej Grecji. Ale bywa i tak, że to tematy nas odnajdują: łapią za ramię na ulicy, krzyczą telewizyjnymi obrazami, internetowymi memami i stukają nocą do okien, nie dają spać. I wtedy tym bardziej jesteśmy zaskoczeni, że to dopadające nas „dzisiaj i teraz”, najlepiej tłumaczy „wczoraj i kiedyś”. Ci, którzy odbyli podróż do Ziemi Świętej wiedzą najlepiej, że aby zrozumieć każdy z holocaustów, które „ludzie zgotowali ludziom”, trzeba przejść najpierw jerozolimską Via Dolorosa.

Czytaj więcej...