PO SĄSIEDZKU: KAŻDY JEST ENOCHEM ARDENEM
czyli
OPERA RARA
POKAZUJE MĘSKI PUNKT WIDZENIA
Jest ich ośmiu. Wchodzą na scenę w dwóch grupach - pisze w swojej kolejnej relacji Katarzyna Cetera. Niosą latarnie, które oświetlają im drogę – ale pozwalają też ukryć twarze w ciemności. Nie – nie śpiewają. Recytują? Też nie. Enoch Arden to przecież melodramat skomponowany przez Richarda Straussa dla narratora i fortepianu w 1897 roku. Opowiadają historię Enocha Ardena – w trzech językach… i nie, właśnie nie po angielsku. Ta opowieść jest historią każdego z nich – gawędą takiego everymana: mężczyzny samotnego, kochającego, ufającego Bogu bezgranicznie… Okazuje się, że poemat Alfreda lorda Tennysona pochodzący z 1864 roku jest także zapisem emocji przeżywanych także przez mężczyzn żyjących w XXI wieku. To także ich historia – ośmiu mężczyzn w różnym wieku, pochodzących z różnych krajów, mówiących różnymi językami łączy jedno: każdy z nich jest dziś Enochem Ardenem.
PO SĄSIEDZKU: KIEDY TWÓRCZOŚĆ GROZI ŚMIERCIĄ
czyli
OPERA RARA O KOBIETACH
Myślę, że prawdziwej przemocy wobec kobiet - konstatuje nasza specjalna korespondentka Katarzyna Cetera, nie jesteśmy sobie w stanie w Europie XXI wieku nawet wyobrazić. Dobrze by było, gdybyśmy mieli przynajmniej świadomość, że nawet w dzisiejszym świecie ona istnieje – bo to nie tylko kultura seksizmu i przemocy. To nie tylko nieszczęśliwa miłość – podstawowy temat operowy – rozumiana dziś chyba jedynie jako relacja między płciami.
PO SĄSIEDZKU: KRAKOWSKI KARNAWAŁ KULTURALNY
czyli
OPERA RARA AD 2020
Inauguracja tegorocznej edycji festiwalu Opera Rara – jak głoszą prasowe, recenzenckie i kuluarowe opinie, a w ślad za nimi nasza specjalna korespondentka Katarzyna Cetera - była ze wszech miar udana. Smakowity początek to polska prapremiera opery Gioacchino Rossiniego zatytułowanej SIGISMONDO – dzieło z polotem wyreżyserowane przez Krystiana Ladę, świetnie zagrane i fenomenalnie zaśpiewane przy pękającej w szwach widowni krakowskiego „przydworcowego” teatru – ja czasem żartobliwie nazywa się Teatr im. Juliusza Słowackiego.
PO SĄSIEDZKU: CZYM DZIŚ JEST PATRIOTYZM
czyli
OPOWIEŚĆ O BIAŁEJ RÓŻY
Historię niemieckich ruchów antyhitlerowskich znamy w Polsce bardzo słabo – pisze w swojej kolejnej relacji Katarzyna Cetera. W kontekście naszej niewiedzy zaprezentowane nam podczas festiwalu Opera Rara dzieło Udo Zimmermanna, do którego libretto napisał Wolfgang Willaschek, oparte na historii niemieckiej, antynazistowskiej organizacji studenckiej, manifestującej w latach 40 ubiegłego wieku sprzeciw wobec władzy i nawołującej do społecznego zjednoczenia przeciwko rządzącym, nabiera dodatkowego znaczenia i mocy.