Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

27 marca 58 lat temu…

Bo po to jest teatr, aby zmieniać świat, zmieniać na lepszy, Boży po prostu. (T.A.Żak)

Ustanowiono Międzynarodowy Dzień Teatru. Jego inicjatorem był w 1961 roku Międzynarodowy Instytut Teatralny (ITI - UNESCO). Święto powstało dla upamiętnienia inauguracji w Paryżu w 1957 roku Teatru Narodów – festiwalu, na którym spotkały się zespoły z obu stron „żelaznej kurtyny”. Od tego czasu Dzień Teatru jest obchodzony co roku przez ponad sto narodowych ośrodków ITI na całym świecie. Uświetniają go uroczyste premiery (bywało tak niegdyś w tarnowskim teatrze), spektakle, spotkania z twórcami czy zwiedzanie teatrów od zaplecza (tak będzie i u nas w Solskm) oraz inne około teatralne wydarzenia, np. w BWA w Tarnowie, gdzie 27 marca o godz. 17 odbędzie się promocja albumu „Teatr lalek Jerzego Koleckiego”. Z okazji tego globalnego świętowania co roku publikowane jest orędzie wybitnego człowieka teatru adresowane do całego „teatralnego świata”. Autorem tegorocznego orędzia jest kubański reżyser Carlos Celdran - "Pod scenicznymi reflektorami jest prawda i odzwierciedla się najgłębsza, najbardziej osobista część nas samych". Zaś wrocławska artystka, obecnie mieszkająca w Andaluzji, Antonina Grzegorzewska pisze w swoim orędziu w Dzienniku Teatralnym tak: - "Śmierć łaciny otworzyła drogę kolejnym upadkom. Atrament zasechł. Śpiew kastratów zamilkł. Kartografia dobiegła kresu – nie ma już białych plam. Alchemia poległa. Sztuka pisania listów zasila poczet martwych dziedzin. Teatr jest następny. Odkąd stał się pierwszym przemądrzałym - umiera. Jego ciało godnie złożą do grobu, w którym spoczywają bachanalia, misteria i miniony świat żywych obrazów. Ludzie z nim związani nie są jeszcze gotowi do pogrzebowych uroczystości. Bronią atrybutów starego panteonu. Są lobbystami swej dziedziny. Jesteśmy świadkami nieuświadomionej reinkarnacji. Serce teatru bije, lecz nie na scenie..." O krok dalej idzie w swoim orędziu w Polonii Christiana znany reżyser i publicysta, dyrektor i twórca Teatru Nie Teraz - Tomasz A. Żak - "Pomyślałem, że jest już tak źle z polską kulturą, z polskim teatrem, że może warto poważnie zażartować w ten czas pisania zwyczajowych orędzi na Międzynarodowy Dzień Teatru. Od lat karmią ludzi marksistowskim sianem, więc może teraz dajmy coś od „nacjonalisty” i „ultrakatolika”, a w ogóle od „białego człowieka”. Aha – jak to się mawia – wszelkie podobieństwo do ludzi, zdarzeń i tekstów jest oczywiście tylko przypadkowe."

Czytaj więcej...

Festiwalowe Żabno

Już po raz 34 przyznano nagrody w Małopolskim Przeglądzie Teatrów Lalkowych o Wielką Nagrodę Zająca Poziomki, który odbył się 21 marca w Gminnym Centrum Kultury w Żabnie. Statuetki Zająca Poziomki, nominacja do udziału w finale Festiwalu Teatrów Dzieci i Młodzieży BAJDUREK w Nowym Sączu oraz nagrody powędrowały do rąk młodych aktorów. Organizatorami Przeglądu są niezmiennie: Małopolskie Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu - Biuro Organizacyjne w Tarnowie i Gminne Centrum Kultury w Żabnie. W tym roku w Przeglądzie, który jest największą imprezą „lalkarską” w województwie małopolskim, wzięło udział dziewięć zespołów teatralnych, co przełożyło się na liczbę 130 młodych aktorów.
 

Czytaj więcej...

Spektakl, którego miało nie być...

"#chybanieja". Taki internetowy, a ściślej facebookowo-twitterowy tytuł nosi przedstawienie wyreżyserowane przez Pawła Passiniego w Teatrze Maska w Rzeszowie, którego premierę próbowały wstrzymać władze Rzeszowa, po interwencji miejscowej Kurii. - To jest sytuacja, w której potężna instytucja podnosi rękę na autora i nie czytając tekstu oskarża, że jest antysemicki i antychrześcijański. Do wczoraj byłem wiceprzewodniczącym Gminy Żydowskiej w Warszawie. Rezygnuję z powodu całej tej afery – mówi reżyser spektaklu w rozmowie z Przemysławem Bollinem z Onet.pl Puki co, pierwszy przedpremierowy pokaz odbył się na Festiwalu Nowe Epifanie w Warszawie, gdzie został bardzo dobrze przyjęty. Jeden z widzów podczas rozmowy z twórcami przyznał: "to wydarzanie, które będzie pamiętane, tak jak spektakle Grotowskiego i Kantora". - Prezydent Rzeszowa zachował się jak cenzor. Taka sytuacja w Polsce od 1989 roku się nie wydarzyła – mówi twórca spektaklu. Nic dziwnego, że od pewnego czasu ludzie z mojego otoczenia zaczęli się wstydzić Kościoła. Nie chcą się przyznawać do swojej religijności – zauważa. A o czym jest to kontrowersyjne dzieło? Czas akcji spektaklu to ostatnie godziny z życia Jezusa, przeniesione w czasy współczesne i realia Kościoła. Tematem jest figura Judasza.

Czytaj więcej...

W teatrze jak na wojnie

W Teatrze Polskim we Wrocławiu właśnie słychać dzwonek przed kolejnym aktem dramatu - diagnozuje tamtejszą sytuację reżyser Tomasz A. Żak, twórca Teatru Nie Teraz, ceniony publicysta,  odznaczony niedawno przez Pezydenta RP  Srebrnym Krzyżem Zasługi. Tam od lat, niemal modelowo, etos artystycznej służby Ojczyźnie wypala się niczym kwasem. Po roku 2016 wydawało się, że uda się wypędzić „złe duchy”. Niestety... Może gdyby zmienić nazwę tego teatru, to by to wszystko tak Polaków nie bolało. Nie ma sensu znów przypominać byłego dyrektora, tzw. nowoczesnego Mieszkowskiego, jego tzw. kariery i jeszcze bardziej tzw. dokonań. Nie ma również powodu, aby teraz analizować, co zrobił dobrze, co źle i czy w ogóle mógł lepiej, były już dyrektor Cezary Morawski.   

Czytaj więcej...