Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

PO SĄSIEDZKU: GRANICA BEZ GRANIC

czyli
PREMIERA W CZASACH ZARAZY

Na tę premierę czekaliśmy bardzo długo - dywaguje nasza teatralna recenzentka Katarzyna Cetera. Z powodu czasowego zawieszenia działalności artystycznej Teatru spowodowanego pandemią COVID-19 jej datę zmieniano kilka razy – ale już jest! Nowy spektakl Katarzyny Szyngiery, reżyserki wielokrotnie nagradzanego LWÓW NIE ODDAMY, wszedł do repertuaru Teatru im. Wandy Siemaszkowej, uroczysta – ale z zachowaniem wszelkich zasad reżimu sanitarnego – premiera odbyła się 27 lutego. GRANICA, nowy spektakl Katarzyny Szyngiery, łączy akcję sceniczną ze zdjęciami filmowymi. Znaczną część opowieści o różnie rozumianych granicach, w tym tej bardzo realnej, istniejącej pomiędzy Polską a sąsiednimi państwami, napisała historia. Spektakl jest efektem pracy reporterskiej reżyserki oraz Bartosza Józefiaka, którzy szukali odpowiedzi na pytania: Po co istnieją granice? Jakie niosą korzyści, a jakie niebezpieczeństwa?

Czytaj więcej...

Tomasz A. Żak: Teatr faktu kontra naukowa fikcja

Są tematy, za którymi w teatrze „się chodzi”. Szukamy znaków czasu i sposobów opowiedzenia o rzeczywistości, o sobie samych. Dla wielu z nas bywa zaskoczeniem, że najtrafniejsze odpowiedzi znajdujemy w tekstach, obrazach czy dramatach, powstałych kilkadziesiąt, czy kilkaset lat temu albo wręcz w starożytnej Grecji. Ale bywa i tak, że to tematy nas odnajdują: łapią za ramię na ulicy, krzyczą telewizyjnymi obrazami, internetowymi memami i stukają nocą do okien, nie dają spać. I wtedy tym bardziej jesteśmy zaskoczeni, że to dopadające nas „dzisiaj i teraz”, najlepiej tłumaczy „wczoraj i kiedyś”. Ci, którzy odbyli podróż do Ziemi Świętej wiedzą najlepiej, że aby zrozumieć każdy z holocaustów, które „ludzie zgotowali ludziom”, trzeba przejść najpierw jerozolimską Via Dolorosa.

Czytaj więcej...

PO SĄSIEDZKU: OPERA RARA NA ŻYWO 4

czyli
CO ZROBIĆ Z MONTEVERDIM

Od czwartku do niedzieli włącznie, na stronie https://playkrakow.com /mogliśmy obejrzeć - relacjonuje nasza korespondentka Katarzyna Cetera, kolejne przedstawienie prezentowane w ramach tegorocznej edycji festiwalu OPERA RARA. Padło tym razem na Monteverdiego. Tę wersję opery IL BALLO DELLE INGRATE w reżyserii Magdy Szpecht mogliśmy oglądać jeszcze rok temu w Mocaku. Tym razem transmisja odbyła się z siedziby Małopolskiego Ogrodu Sztuki. Należy zauważyć i podkreślić, że jest to pierwszy spektakl tegorocznego festiwalu, który można było obejrzeć także na żywo.

Czytaj więcej...

Tomasz A. Żak: Policzmy Polskę

Zacznę trochę jak poeta: na początku lutego przyszła do mnie moja Ojczyzna. A było to szóstego dnia tego miesiąca… Z datami bywa tak, jak na przykład z koniunkcją planet – tak się ze sobą dopasują, w takie wejdą sąsiedztwa, że nie pozostaje nam nic innego, jak wyciągnąć z tego wnioski. Pierwszym z nich jest oczywista konstatacja, że nie ma przypadków. Drugi, już konkretny, że Ty musisz coś z tym zrobić. Wiele razy zastanawiałem się, dlaczego tak wielu mieszkających w Polsce wciąż chce „ten kraj” albo reformować, albo naprawiać, albo w ogóle zmieniać. Ale jednocześnie wokoło nas są ludzie, którzy myślą dokładnie odwrotnie i poświęcają życie na to, aby w swej Ojczyźnie utrwalać i rozwijać to co było dobre i piękne – to, co zwie się tożsamością. I tak sobie myślę, że dana nam teraz rzeczywistość dokładnie tego potrzebuje – jak najwięcej Polski w Polsce. 6 lutego we wsi Królowe koło Głubczyc, a więc bardzo daleko od wielkich miast, odbyło się niezwykłe spotkanie Polaków...

Czytaj więcej...