Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

PO SĄSIEDZKU: KIEDY TWÓRCZOŚĆ GROZI ŚMIERCIĄ

czyli
OPERA RARA O KOBIETACH

Myślę, że prawdziwej przemocy wobec kobiet - konstatuje nasza specjalna korespondentka Katarzyna Cetera, nie jesteśmy sobie w stanie w Europie XXI wieku nawet wyobrazić. Dobrze by było, gdybyśmy mieli przynajmniej świadomość, że nawet w dzisiejszym świecie ona istnieje – bo to nie tylko kultura seksizmu i przemocy. To nie tylko nieszczęśliwa miłość – podstawowy temat operowy – rozumiana dziś chyba jedynie jako relacja między płciami.

Czytaj więcej...

PO SĄSIEDZKU: KRAKOWSKI KARNAWAŁ KULTURALNY

 czyli
OPERA RARA AD 2020

Inauguracja tegorocznej edycji festiwalu Opera Rara – jak głoszą prasowe, recenzenckie i kuluarowe opinie, a w ślad za nimi nasza specjalna korespondentka Katarzyna Cetera - była ze wszech miar udana. Smakowity początek to polska prapremiera opery Gioacchino Rossiniego zatytułowanej SIGISMONDO – dzieło z polotem wyreżyserowane przez Krystiana Ladę, świetnie zagrane i fenomenalnie zaśpiewane przy pękającej w szwach widowni krakowskiego „przydworcowego” teatru – ja czasem żartobliwie nazywa się Teatr im. Juliusza Słowackiego.

Czytaj więcej...

PO SĄSIEDZKU: CZYM DZIŚ JEST PATRIOTYZM

czyli
OPOWIEŚĆ O BIAŁEJ RÓŻY

Historię niemieckich ruchów antyhitlerowskich znamy w Polsce bardzo słabo – pisze w swojej kolejnej relacji Katarzyna Cetera. W kontekście naszej niewiedzy zaprezentowane nam podczas festiwalu Opera Rara dzieło Udo Zimmermanna, do którego libretto napisał Wolfgang Willaschek, oparte na historii niemieckiej, antynazistowskiej organizacji studenckiej, manifestującej w latach 40 ubiegłego wieku sprzeciw wobec władzy i nawołującej do społecznego zjednoczenia przeciwko rządzącym, nabiera dodatkowego znaczenia i mocy.

Czytaj więcej...

Po sąsiedzku: W KRAKOWIE STARTUJE OPERA RARA

czyli
OPERA NIE MUSI BYĆ NUDNA

Dziś rozpoczyna się jeden z najważniejszych – a może nawet jeden z najbardziej w tej chwili oryginalnych - muzycznych festiwali w Krakowie - pisze w swojej pierwszej relacji Katarzyna Cetera. Już od czterech lat, od 2017 roku na najbardziej prestiżowych krakowskich scenach i w mniej oczywistych przestrzeniach zaczęły pojawiać się półsceniczne wersje oper, z zaznaczoną symbolicznie scenografią, kostiumami i ruchem oraz pełne wersje sceniczne przygotowywane przez najwybitniejszych reżyserów. Nowa formuła Festiwalu Opera Rara to – jak głoszą organizatorzy - odpowiedź na głosy publiczności i wypełnienie powodującej niedosyt repertuarowej luki.

Czytaj więcej...