Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

Festiwalowe Żabno

Już po raz 34 przyznano nagrody w Małopolskim Przeglądzie Teatrów Lalkowych o Wielką Nagrodę Zająca Poziomki, który odbył się 21 marca w Gminnym Centrum Kultury w Żabnie. Statuetki Zająca Poziomki, nominacja do udziału w finale Festiwalu Teatrów Dzieci i Młodzieży BAJDUREK w Nowym Sączu oraz nagrody powędrowały do rąk młodych aktorów. Organizatorami Przeglądu są niezmiennie: Małopolskie Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu - Biuro Organizacyjne w Tarnowie i Gminne Centrum Kultury w Żabnie. W tym roku w Przeglądzie, który jest największą imprezą „lalkarską” w województwie małopolskim, wzięło udział dziewięć zespołów teatralnych, co przełożyło się na liczbę 130 młodych aktorów.
 

Czytaj więcej...

Spektakl, którego miało nie być...

"#chybanieja". Taki internetowy, a ściślej facebookowo-twitterowy tytuł nosi przedstawienie wyreżyserowane przez Pawła Passiniego w Teatrze Maska w Rzeszowie, którego premierę próbowały wstrzymać władze Rzeszowa, po interwencji miejscowej Kurii. - To jest sytuacja, w której potężna instytucja podnosi rękę na autora i nie czytając tekstu oskarża, że jest antysemicki i antychrześcijański. Do wczoraj byłem wiceprzewodniczącym Gminy Żydowskiej w Warszawie. Rezygnuję z powodu całej tej afery – mówi reżyser spektaklu w rozmowie z Przemysławem Bollinem z Onet.pl Puki co, pierwszy przedpremierowy pokaz odbył się na Festiwalu Nowe Epifanie w Warszawie, gdzie został bardzo dobrze przyjęty. Jeden z widzów podczas rozmowy z twórcami przyznał: "to wydarzanie, które będzie pamiętane, tak jak spektakle Grotowskiego i Kantora". - Prezydent Rzeszowa zachował się jak cenzor. Taka sytuacja w Polsce od 1989 roku się nie wydarzyła – mówi twórca spektaklu. Nic dziwnego, że od pewnego czasu ludzie z mojego otoczenia zaczęli się wstydzić Kościoła. Nie chcą się przyznawać do swojej religijności – zauważa. A o czym jest to kontrowersyjne dzieło? Czas akcji spektaklu to ostatnie godziny z życia Jezusa, przeniesione w czasy współczesne i realia Kościoła. Tematem jest figura Judasza.

Czytaj więcej...

W teatrze jak na wojnie

W Teatrze Polskim we Wrocławiu właśnie słychać dzwonek przed kolejnym aktem dramatu - diagnozuje tamtejszą sytuację reżyser Tomasz A. Żak, twórca Teatru Nie Teraz, ceniony publicysta,  odznaczony niedawno przez Pezydenta RP  Srebrnym Krzyżem Zasługi. Tam od lat, niemal modelowo, etos artystycznej służby Ojczyźnie wypala się niczym kwasem. Po roku 2016 wydawało się, że uda się wypędzić „złe duchy”. Niestety... Może gdyby zmienić nazwę tego teatru, to by to wszystko tak Polaków nie bolało. Nie ma sensu znów przypominać byłego dyrektora, tzw. nowoczesnego Mieszkowskiego, jego tzw. kariery i jeszcze bardziej tzw. dokonań. Nie ma również powodu, aby teraz analizować, co zrobił dobrze, co źle i czy w ogóle mógł lepiej, były już dyrektor Cezary Morawski.   

Czytaj więcej...

ZAPACHNIAŁO GOMBROWICZEM

czyli
TRANS-ATLANTICO NA DESKACH
TARNOWSKIEGO TEATRU

Tarnów obiegła wieść – donosi z ponad miesięcznym poślizgiem nasza stała korespondentka Katarzyna Cetera, że najnowszy spektakl w reżyserii Tomasza Gawrona został przyjęty do finału V edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych DziełLiteratury Polskiej „Klasyka Żywa” 2019 – 2020. W tym festiwalu brały już udział tarnowskie spektakle – cztery lata temu trzecią nagrodę konkursu otrzymała GRAŻYNA w reżyserii Radka Rychcika. Wyróżniono także Matyldę Baczyńską i Karola Nepelskiego za monodram KRÓL na podstawie dzieł Juliusza Słowackiego, wyreżyserowany przez Małgorzatę Warsicką. Potem było kilka lat „chudych”: większych laurów ten festiwal nam – poza wymienionymi - dotychczas nie przynosił, miejmy jednak nadzieję, ze przynajmniej tym razem będzie inaczej.

Czytaj więcej...