Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

PwB czyli wiele hałasu o nic

czyli TALIA - część 9

„Pożar w Burdelu” (PwB) to warszawski kabaret i teatr polityczno-literacki reagujący na współczesne wydarzenia społeczne i polityczne działający  od września 2012 roku. Inicjatorami powstania zespołu byli we wrześniu 2012, reżyser i dramatopisarz Michał Walczak oraz historyk Maciej Łubieński. Zespół debiutował na deskach Klubu Komediowego Chłodna (Kamienica przy ul. Chłodnej 25 w Warszawie), gdzie rozpoczął wystawianie spektakli – kolejnych odcinków cyklu zatytułowanego zgodnie z nazwą grupy Pożar w burdelu. To spektakl tej formacji „Herosi” był zwycięzcą ubiegłorocznej TALII. Jedną z  twarzy PwB jest Andrzej Konopka - ur. w 1969 r., aktor teatrów Słowackiego w Krakowie, Nowego w Łodzi i Studio w Warszawie. Aktor filmowy i serialowy. Od kilku lat jest filarem tego kabaretu literackiego, gdzie gra Burdeltatę i jest księdzem Markiem w katolickim stand-upie "Duszpasterz hipsterów " na scenie "Dzikiej Strony Wisły". I to właśnie z tym spektaklem zawitał do Tarnowa, gdzie w formule imprezy towarzyszącej dał pokaz swojej artystycznej maestrii w przedostatnim dniu Festiwalu Komedii TALIA. Aliści cała para poszła w przysłowiowy gwizdek, bo widownia tarnowskiego teatru przyjęła rzecz raczej chłodno i z dystansem, acz z wyjątkami. Okazuje się, że beka z Kościoła to za mocne na Tarnów...

Czytaj więcej...

CZY PRZEZ TĘ PRZEPAŚĆ MOŻNA PRZERZUCIĆ MOST

czyli TaLIA - część 8

Zakończyły się wczoraj zmagania konkursowe, które od ubiegłego piątku dane nam było obserwować na tarnowskiej scenie - podsumowuje Katarzyna Cetera. Gala finałowa w niedzielę, zaś dziś wieczorem jako wydarzenie towarzyszące zaprezentuje się lider formacji znanej tarnowskiej publiczności jako laureat grand prix oraz nagrody publiczności ubiegłorocznej, jubileuszowej Talii. Wystąpi przed nami Ojciec Założyciel grupy Pożar w Burdelu, Burdel-Tata, Duszpasterz Hipsterów, czyli Andrzej Konopka. Wczoraj zobaczyliśmy ostatni spektakl konkursowy tegorocznej edycji Festiwalu Komedii TALIA: ZAPOLSKA SUPERSTAR (czyli jak przegrywać, żeby wygrać) w reżyserii Anety Groszyńskiej – wspominanego wczoraj na tych łamach – Teatru Dramatycznego im.  J. Szaniawskiego w Wałbrzychu.

Czytaj więcej...

NIE MA SNÓW ŚNIONYCH WSPÓLNIE

czyli Talii - część 7

Teatr Polski z Bielska-Białej zaprezentował wczoraj na deskach tarnowskiego teatru HUMANKĘ w reżyserii Agaty Puszcz. Scenariusz do tego spektaklu napisał Jarosław Murawski – stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureat pięciu nagród (w tym grand prix) podczas XIII Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona” w Zabrzu w 2013 roku oraz podczas 6. Festiwalu „Boska komedia” w Krakowie za sztukę NA BOGA! w reżyserii Marcina Libera. Jego scenariusze - pisze Katarzyna Cetera. realizowała Ewelina Marciniak (GAŁGAN we Wrocławiu i MORFINA na podstawie powieści Szczepana Twardocha w Katowicach). MORFINA otrzymała Grand Prix Kaliskich Spotkań Teatralnych, Nagrodę Specjalną na Festiwalu Pierwszy Kontakt w Toruniu oraz trzy Złote Maski, śląskie nagrody teatralne – w tym nagrodę za najlepszy spektakl 2014 roku. Spektakl znalazł się w finale 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Czytaj więcej...

FEEDBACK POZNAŃSKI

czyli Talia - część 6

Na deskach tarnowskiego teatru obejrzeliśmy wczoraj - pisze katarzyna Cetera, w ramach Talii przedstawienie Anny Karasińskiej – autorki głośnego, przewrotnego debiutu EWELINA PŁACZE – w wykonaniu aktorów Teatru Polskiego w Poznaniu. DRUGI SPEKTAKL (faktycznie drugi w karierze) to chyba coś więcej niż branżowy żart jego autorki. Karasińska pracowała wcześniej jako drugi reżyser na planach filmowych u Grzegorza Królikiewicza i Mariusza Grzegorzka, ale w teatrze zadebiutowała niedawno. Na pewno cechuje ją niebanalne podejście do teatralnej materii: odkrywcze, surowe, awangardowe, dekonstruktywne. Karasińska posługuje się absurdem, groteską, maską – ale i oszustwem, które jej wybaczamy.

Czytaj więcej...