Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

Powrót do źródeł

Po latach poszukiwania miejsca do pracy warsztatowej - pisze w specjalnym przesłaniu Tomasz Antoni Żak - twórca i dyrektor Teatru Nie Teraz, znany reżyser i uznany publicysta, miejsca prezentacji własnych spektakli czy spotkań z innymi twórcami oraz miejsca do tak istotnej dla nas pracy edukacyjnej, Teatr Nie Teraz latem tego roku stał się integralnym użytkownikiem Domu Ludowego we wsi Maszkienice k. Brzeska w Małopolsce. Budynek, który staje się właśnie „domem naszego teatru”, to przedwojenna fundacja niezwykłych ludzi, dzieci tej ziemi – prof. Franciszka Bujaka i jego żony Anny, którzy podarowali wsi Maszkienice ten dom w roku 1935. Odtąd, z przerwą na czas okupacji, właścicielem tego obiektu jest Towarzystwo Domu Ludowego, które to właśnie w osobie swego prezesa, pana Jana Kity, zaproponowało nam współpracę właśnie w tym miejscu. W efekcie chcielibyśmy zainteresować wszystkich adresatów tego komunikatu powołaniem do życia projektu kulturowego, któremu nadaliśmy nazwę – Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy (OPA-DL). Naszym celem jest praca, która udowodni, iż w Polsce może istnieć sztuka oraz edukacja przez sztukę, realizowana w duchu tradycji narodowej i miłości Ojczyzny. Już w najbliższą niedzielę 24 listopada 2019 r.  zaplanowane jest uroczyste otwarcie naszego Ośrodka Praktyk Artystycznych. Uroczystości otwarcia rozpocznie Msza św. w kościele parafialnym o godz. 15,00 , poczem nastąpi poświecenie obiektu, a puentą artystyczną programu będzie pokaz spektaklu Teatru Nie Teraz pt. „Powrót Norwida”. To niezwykła inscenizacja dramatu Kazimierza Brauna w reżyserii autora i Tomasza A. Żaka, która językiem Mistrza Cypriana opowiada dzień dzisiejszy polskości.

Czytaj więcej...

PODRÓŻE TEATRALNE: STACJA LUBLIN

czyli
KIRIŁŁ SEREBRENNIKOW PO ŁOTEWSKU

Lubelskie Konfrontacje teatralne odbywały się w tym roku już po raz dwudziesty czwarty - pisze w swojej korespondencji Katarzyna Cetera. Wydarzenie to organizuje – począwszy od 1996 roku - Centrum Kultury w Lublinie. Podczas imprezy organizatorzy zazwyczaj starają się prezentować dokonania tradycyjnych teatrów, zwracają się jednak także ku awangardzie. Festiwal uznawany jest za jedno z najbardziej znaczących wydarzeń kulturalnych nie tylko w regionie, ale i w całym kraju. Program imprezy skupia się zazwyczaj wokół idei konfrontacji różnych form, tradycji teatralnych i sposobów rozumienia teatru, ale prezentuje także dokonania najciekawszych osobowości teatralnych polskiej i światowej sceny. Tak było i tym razem.

Czytaj więcej...

HISTORIĘ ROMEA I JULII ZNAJA WSZYSCY

czyli
SCENA OTWARTA – PODSUMOWANIE Katarzyny Cetery

Dziewiąta edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca SCENA OTWARTA dobiegła końca tydzień temu. Tegoroczne święto tańca odbyło się tym razem pod hasłem Spełnienie. Tryumf i klęska, a program festiwalu - jak zwykle - skłaniał do refleksji nad naszymi indywidualnymi decyzjami i nad konsekwencjami, które te decyzje za sobą niosą. Dla każdego zrealizowanie indywidualnych pragnień jest sukcesem. Ich spełnienie wynika z podejmowanych wyborów lub emocji. Decyzje prowadzące do sukcesu niekiedy jednak owocują tragedią. Co zawodzi? Na to pytanie musieliśmy odpowiedzieć sobie sami.

Czytaj więcej...

Tarnów i okolice: ŚWIAT WEDŁUG KOBIET

czyli
SCENA OTWARTA – część czwarta

Relacjonuje Katarzyna Cetera

Tegoroczna, dziewiąta już z kolei, edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca SCENA OTWARTA powoli zbliża się do szczęśliwego finału. W minionym tygodniu mieliśmy niewątpliwą okazję – ale także zaszczyt – uczestniczyć w dwóch przedstawieniach. Najpierw, we czwartek, odwiedzili nas bowiem goście z Krakowa a potem, akurat w dzień Międzynarodowego Święta Opery, obchodzonego w tym roku po raz pierwszy, na deskach Mościckiego Centrum Kultury obejrzeliśmy dwa spektakle baletowe w wykonaniu artystów Opery Śląskiej w Bytomiu.

Czytaj więcej...