Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

Wracamy do teatru…

czyli
Co tak cuchnie?

Niejeden raz obiecywałem sobie – pisze znany reżyser i publicysta Tomasz A. Żak, twórca I dyrektor Teatru Nie Teraz, że nie będę zaglądał do chlewa antykultury, bo kto raz to powąchał, ten wie czym to śmierdzi i doktoryzowanie się z egzystencji lokatorów tego miejsca jest niehigieniczne. Ale z drugiej strony oni tam nie ustają w produkowaniu coraz bardziej piekielnych trucizn, których jedynym celem jest zniszczenie naszej cywilizacji, a więc może jednak warto wiedzieć, co tam warzą w swoich kotłach.

Czytaj więcej...

PO SĄSIEDZKU: OPERA RARA ONLINE 2

czyli
PTAK NA UWIĘZI

Wspominałam już, że tegoroczna edycja festiwalu OPERA RARA musiała się odbyć – tak jak i inne imprezy kulturalne – bez udziału publiczności, „w sieci” - pisze nasza specjalna korespondentka teatralna Katarzyna Cetera. Rozpoczęła się 1 lutego. Na dobry początek platformie www.playkrakow.com obejrzeliśmy pokaz barokowej opery Henry Purcella w trzech aktach, do libretta Nahuma Tate'a - utwór z końca siedemnastego wieku zatytułowany DIDO&AENEAS (Dydona i Eneasz). Dopiero pod koniec tygodnia dowiedzieliśmy się, że w drugiej połowie lutego kina i teatry „wracają do gry” - z czego bardzo się cieszę. Może „wróci do gry” także festiwal OPERA RARA – jedna z najciekawszych imprez muzycznych Krakowa.

Czytaj więcej...

Tomasz A. Żak: Z notatnika romantyka,

czyli kultura jest najważniejsza

To moje pisanie powstaje na przełomie roku starego i nowego - pisze znany reżyser i publicysta Tomasz A. Żak, twórca i dyrektor Teatru Nie Teraz. I niezależnie od zwyczajowej masochistycznej apokaliptyczności tej umownej cezury, jaką sufluje nam kalendarz, chciałoby się napisać, że jesteśmy na takim przełomie, który rozpędzi ciemne chmury i znów zaświeci słońce nad Polską. Niestety, nadzieja przyodziana w tę literacką formułę będzie nieuprawniona, gdy w poszukiwaniu dobra, piękna i prawdy skupimy się jedynie na funkcjonowaniu publicznych instytucji z kulturą związanych.

Czytaj więcej...

O polskich krasnoludkach i o Marii Konopnickiej

Wielką przyjemnością, choć i dużym wyzwaniem było dla mnie - pisze Jan Maniak, wybitny tarnowski erudyta,  recenzowanie spektaklu „O krasnoludkach i o sierotce Marysi”, w wykonaniu Teatru Nie Teraz, w adaptacji i reżyserii Tomasza Antoniego Żaka. Jego "Krasnoludki" w odróżnieniu od innych, „trącając” w ezopowe struny Mistrza  Sarabandy, odkrywa również naszą historię. I co ciekawe, może się okazać dla widza interesującym testem na „polskość”. Z tego samego powodu, co w czasach Konopnickiej (zabory), czy „Solidarności” (komuna), gdy umiejętność czytania między wierszami pozwalała komunikować się autorowi z czytelnikiem ponad głową cenzora, który – nie mając polskiego serca - nie czuł tego kodu polskości. A dziś - jeżeli ktoś sądzi, że nie ma cenzury, to może dlatego, że nie rozpoznał tego kontrolera, który mógł zagnieździć się w jego głowie.

Czytaj więcej...