Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

5. spotkanie Teatru Nie Teraz w ŚWIETLICY

26 października 2024
Zakliczyńskie Centrum Kultury
OPA w Rudzie Kameralnej

XIII Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca SCENA OTWARTA

5-20 października 2024
Centrum Sztuki Mościce

 XIV edycja Festiwalu Filmowego Vitae Valor
14-17 listopada 2024
Centrum Sztuki Mościce

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy “polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- “ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, “Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

“…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

TARNÓW I OKOLICE: ŻYWIOŁOWO I SUBTELNIE

czyli

SCENA OTWARTA PO RAZ DRUGI

 

Drugi weekend XIII Międzynarodowego Festiwalu Scena Otwarta – relacjonuje nasza krakowska korespondentka Katarzyna Cetera, który odbywa się w Centrum Sztuki Mościce, przyniósł dwa przedstawienia: w piątek zobaczyliśmy spektakularne, żywiołowe i spektakularne przedstawienie Kieleckiego Teatru Tańca, a w sobotni wieczór – subtelną choreografię Romana Komassy zatytułowaną WIOSENNA PODRÓŻ.

 

Autorską adaptację słynnej baśni Hansa Christiana Andersena, zatytułowaną SYRENKA ARIEL przedstawił znany w Tarnowie bardzo dobrze Kielecki Teatr Tańca. Tarnowska publiczność mogła obejrzeć ten familijny spektakl dwukrotnie: w samo południe w Centrum Sztuki Mościce gościły głównie grupy zorganizowane, a wieczorem już całe rodziny – ze szczególnym udziałem najmłodszych – mogły zanurzyć się w niezwykłym, podwodnym świecie, w którym magia, emocje i spektakularne efekty wizualne przeniosły wszystkich do serca baśniowej opowieści.

 

SYRENKA ARIEL to propozycja skierowana do widzów w każdym wieku, pełna emocji i niezapomnianych doznań artystycznych, dlatego przedstawienie z pewnością na długo zapisze się w pamięci publiczności i zachęci do dalszego odkrywania sztuki tańca. Sceny taneczne zrealizowane zostały w stylu tańca jazzowego, współczesnego i klasycznego. Postaci morskie tańczą np. swing, charleston, mambo, jazz, modern jazz wykazują się głębią różnych interpretacji i wprawną techniką wykonania.

 

Fabuła spektaklu skupia się na miłosnej historii syreny Ariel i księcia Eryka. Zakochani muszą oczywiście stawić czoła licznym przeszkodom. Dzięki miłości zakochani przezwyciężają wszystkie przeciwności losu i działania podstępnej Wiedźmy morskiej Ursuli. Król Tryton po wielu perypetiach, przekonując się o sile uczuć zakochanych, ostatecznie ofiarowuje syreniej córce ludzką postać i zgadza się na poślubienie przez nią Księcia Eryka. Ariel i Eryk pozostają na zawsze razem.

 

Akcja rozgrywa się w podwodnym świecie, w którym spotykamy oprócz tytułowej Ariel, jej przyjaciółkę Rybkę Florkę, Kraba Sebastiana oraz wiele podwodnych postaci. Spektakl ukazuje żywotność oraz piękno podwodnego świata dzięki zastosowaniu ciekawych kompozycji choreograficznych, hybrydowych kostiumów i wielowymiarowych projekcji. To oczywiste, że przepiękne, taneczne przedstawienie zachwyciło tańcem i barwnymi kostiumami, ale przede wszystkim spektakularną, dynamiczną scenografią – wykorzystano tu zarówno nowoczesne projekcje multimedialne, jak i kreatywne, hybrydowe kostiumy. Całość dopełniły efektowne światła, podkreślające klimat podwodnej krainy. Uwagę przykuwały również różnorodne formy taneczne: od elementów jazzu, przez taniec współczesny, aż po klasyczne rozwiązania choreograficzne. Warto podkreślić, że w realizacji widowiska uczestniczyli nie tylko zawodowi artyści Kieleckiego Teatru Tańca, ale także młodzież ucząca się w Szkole Kieleckiego Teatru Tańca.

 

Sobotnie przedstawienie to kameralny projekt inspirowany muzyką i tekstem Franza Schuberta do utworu DIE WINTERREISE. Choreograf – a w przeszłości także tancerz – Roman Komassa porusza sferę najbliższą człowiekowi, jego osobiste marzenia i tęsknoty – w wiosennej podróży pomimo chwili zadumy można będzie odnaleźć optymizm i nadzieję. W obecnej chwili problemów ogólnoświatowych każdy z nas oczekuje chwili odpoczynku – refleksji. Poprzez technikę tańca klasycznego i współczesnego Roman Komassa pragnie uruchomić wyobraźnię widza, gdzie estetyka ciała i harmonia muzyki, pozwolą oderwać się od codziennych spraw. – przeczytaliśmy w materiałach promocyjnych festiwalu. Choreografią i reżyserią projektu zajął się Roman Komassa, a przed tarnowską publicznością poza choreografem wystąpiły niemieckie tancerki: Alina Umbach, Nora Ebeling, Vanessa Schmidt, Sina Sinatra.

 

Niestety, XIII edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca SCENA OTWARTA nieuchronnie zmierza do finału. W ostatni festiwalowy weekend przewidziany jest Konkurs Choreograficzny MY DANCE oraz gala finałowa. To działanie ma już swoją tradycję i znakomitych jurorów:

 

Zofia Rudnicka, polska tancerka, choreografka i aktorka, wykładowczyni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, absolwentka Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie, solistka baletu w Teatrze Wielkim w Warszawie, autorka licznych choreografii do oper i baletów;

 

Jacek Przybyłowicz – niestrudzony Ambasador Sceny Otwartej, światowego formatu choreograf, absolwent Państwowej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w przeszłości tancerz Teatru Wielkiego w Warszawie;

 

Grzegorz Pańtak – tancerz, pedagog tańca, choreograf. Współzałożyciel i wicedyrektor Kieleckiego Teatru Tańca, wykładowca tańca jazzowego na wielu warsztatach w Polsce i USA, kursach kwalifikacyjnych i wyższych uczelniach. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu (oraz Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Wiedzę z zakresu stylów tańca jazzowego poszerza od 1994 roku u pedagogów paryskich szkół tańca.

 

Konkurs Choreograficzny MY DANCE rozpocznie się w sobotę, 19 października około godziny 15:00 a galę wręczenia nagród oraz finałową prezentację zwycięskich choreografii przewidziano na 18:00. Konkurs sprawdził się w przeszłości jako skuteczna forma promowania szczególnie zdolnych choreografów młodego pokolenia. Możliwość zaprezentowania swojego projektu w otoczeniu profesjonalnej sceny zawsze była wysoko oceniana przez uczestników Konkursu. Wydarzenie nie jest biletowane, wstęp na to wydarzenie jest wolny.

 

XIII Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca został dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

 

Katarzyna Cetera

Zdjęcia – Przemysław Sroka (CSM)

Zobacz również:

PO SĄSIEDZKU:

czyli FESTIWAL ARCYDZIEŁ RUSZA W RZESZOWIE   Już 18 października rozpoczną się – zapowiada nasza krakowska korespondentka Katarzyna Cetera – 62. Rzeszowskie Spotkania Teatralne: 03. Festiwal Arcydzieł. Na widzów czekają najlepsze spektakle z całego kraju

Czytaj więcej....

TARNÓW I OKOLICE: PO PARTII

czyli TEGOROCZNA EDYCJA TALII PRZESZŁA DO HISTORII   W niedzielę, 29 września, w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie odbyła się gala finałowa XXVIII edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Komedii Talia – podsumowuje imprezę nasza krakowska korespondentka

Czytaj więcej....
Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma “Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl