TARNÓW I OKOLICE: STACHURA NA JUBILEUSZ

czyli
PREMIERA W TARNOWSKIM TEATRZE
To była druga premiera sezonu artystycznego 2020/2021 - donosi nasza teatralna korespondentka Katarzyna Cetera. PO CO JEST NOC, przedstawienie oparte na jedenastu utworach Edwarda Stachury, powstało z okazji jubileuszu czterdziestolecia pracy artystycznej Ireneusza Pastuszaka związanego z tarnowską sceną od kilkunastu lat. Pierwsza premiera online w formie streamingu live odbyła się jeszcze w grudniu. Tym razem, już z udziałem publiczności – choć oczywiście w reżimie sanitarnym – oglądaliśmy premierę. A co widziałam – opowiem.
Zarówno spektakl premierowy MAYDAY jak i PO CO JEST NOC mają związek z osobą Edwarda Żentary, któremu poświęcony jest aktualny sezon. Liczymy, że autorski projekt przygotowany przez pana Ireneusza Pastuszaka przypadnie Państwu do gustu, bo poezja Edwarda Stachury w wielu kręgach jawi się jako zjawisko niepowtarzalne a jego twórczość do tej pory jest czytana także przez młodych ludzi. - powiedział dyrektor naczelny Rafał Balawejder.
Przedstawienie stanowi kompilację kilkunastu wierszy i fragmentów prozy Edwarda Stachury oraz znanych – i mniej znanych – utworów śpiewanych. Dobór tekstów podobno świadomie pomijał te najbardziej znane, utrwalone w legendzie i przez lata popularyzowane w piosence poetyckiej, spektakl nie miał bowiem stanowić kolejnego hołdu wobec Stada: To raczej próba wniknięcia w wymiar egzystencjalny jednostki z jej wyraźną dychotomią. Dlatego podstawę spektaklu stanowią fragmenty "Fabula rasa", utworu ważnego dla samego Stachury (pracował nad nim przez lata), wzbogacone korespondującymi z nimi wierszami.
Punktem wyjścia do zmierzenia się z twórczością Stachury stała się konfrontacja trzech różnych pokoleniowo spojrzeń. Motywy: życia i śmieci, samotności i miłości wreszcie miejsca sztuki we współczesnym świecie to podstawy dialogu toczącego się na scenie. Dopełnieniem, a raczej trzecim filarem, jest muzyka specjalnie dla tego spektaklu skomponowana, zaaranżowana i na żywo wykonana przez Arkadiusza Boryczko. I ona – a także rewelacyjnie, pełne energii i emocji wykonanie tak zaaranżowanych piosenek przez Tomasza Wiśniewskiego – najlepiej chyba śpiewającego tarnowskiego aktora – stanowią niepodważalny atut tego przedstawienia.
Dialogi miałkie, sztuczne, niekomunikatywne w przekazie, scenografia (ciekawa, ale nawet w połowie niewykorzystana), projekcje video, które niewiele (prawie nic) do spektaklu nie wnoszą na pewno nie stanowią jego atutu – przeciwnie. Broni się poezja i dobro.
Okazja do zmierzenia się z poezją Stachury była nad wyraz szacowna i stosowna, ponieważ ma być podsumowaniem jubileuszu czterdziestolecia pracy artystycznej reżysera – Ireneusza Pastuszaka.
Czy jednak dziś poezja Edwarda Stachury ma to samo znaczenie co dawniej? Czy Sted może wkrótce okazać się – podobnie jak Tadeusz Nowak – poetą zapomnianym? A nade wszystko, czy dowiadujemy się w końcu, PO CO JEST NOC? Na te pytania nie znajdziemy w przedstawieniu Ireneusza Pastuszaka jednoznacznej odpowiedzi. Sspróbujmy jednak zastanowić się nad tym po wizycie w tarnowskim teatrze. Polecam.
Katarzyna Cetera
Zdjęcia - materiały teatru
Edward Stchura
PO CO JEST NOC
Adaptacja: Jerzy Pilch, Ireneusz Pastuszak
Reżyseria: Ireneusz Pastuszak
Scenografia: Leona Iwańska
Muzyka: Arkadiusz Boryczka
Multimedia: Jerzy Pilch, Andrzej Szypuła
Inspicjentka, suflerka: Krystyna Fudyma
Obsada:
Ireneusz Pastuszak,
Tomasz Wiśniewski,
Arkadiusz Boryczka
W spektaklu wykorzystana jest muzyka oryginalna autorstwa Arkadiusza Boryczki do tekstów Edwarda Stachury (utwory 1-10):
1. ”Wędrówką życie jest człowieka”
2. ”Idź dalej”
3. ”Bardziej głupsi niż jesteśmy”
4. ”Przebyłem noc właśnie”
5. ”Tak”
6. ”Niemowa”
7. ”Jak już tu przyszłaś”
8. ”Przystępuję do Ciebie”
9. ”Piosenka, której nie da się przestać śpiewać”
10. ”Ja wiem”
11. „Życie to nie teatr” aranżacja: Arkadiusz Boryczka, tekst utworu
i muzyka: Edward Stachura
Premiera on-line odbyła się 12 grudnia 2020 r.
Premiera off-line; 7 marca 2021 r.