Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

TARNÓW I OKOLICE: EMIGRANCI PO RUMUŃSKU

czyli
PREMIERA (LUB NIE)

Właściwie nie wiem – pisze Katarzyna Cetera, czy to już premiera, czy jeszcze nie. Nie wiem, ile razy trzeba opowiadać w Tarnowie historię Mădăliny, żeby spektakl opowiadający historię jej życia (i śmierci) zdołał zapisać się w pamięci widzów czy krytyków. Krzysztof Prus po raz pierwszy rozpoczął w Tarnowie prace nad tym przedstawieniem na początku sezonu 2009/2010. Niestety, premiera zbiegła się z przebudową budynku teatru i zamknięciem obiektu dla publiczności. Spektakl zaledwie kilka razy wystawiono na gościnnej scenie w piwnicach Tarnowskiego Centrum Kultury.

Tekst rumuńskiej autorki Gianiny Cărbunariu w tłumaczeniu Beaty Podgórskiej zabrzmiał jednak w naszym mieście ponownie – początkowo online (7 lutego) a niemal dwa tygodnie później, już w obecności „żywych” widzów, w podziemiach wyremontowanego budynku tarnowskiego teatru, czyli na Scenie Underground. Autorka scenariusza jest reżyserką i autorką sztuk teatralnych,urodzoną w Rumunii w 1977 roku.

Sztuka pod tytułem mady-baby.edu miała swoją światowa prapremierę w Bukareszcie w 2005 roku. Było to tuż po studiach reżyserskich, jakie młoda, obiecująca drmaturżka odbyła na Narodowym Uniwersytecie teatru i Kina (UNATC) w Bukareszcie.

29 listopada 2009, w tarnowskiej inscenizacji tego przedstawienia występowali Patrycja Szwarc, Andrzej Popiel oraz Tomasz Wiśniewski, który wówczas trafił do tarnowskiego teatru po raz pierwszy i grał gościnnie. Dziś, po ponad jedenastu latach od pierwszej premiery, z pierwotnej wersji obsadowej pozostał tylko on. W nowej realizacji żeńską rolę powierzono Annie Zachciał, wybranej w castingu, zrekonstruowanie postaci Bogdana stało się zadaniem Macieja Babicza, który nieustannie mnie na tarnowskiej scenie zaskakuje. Przedstawienie raz jeszcze wyreżyserował Krzysztof Prus, twórca doskonale niegdyś znany tarnowskiej publiczności - z przygotowania ZIELONEJ GĘSI K.I. Gałczyńskiego oraz sztuki WSZYSTKO O KOBIETACH Miro Gavrana. Za scenografię ponownie odpowiada Marek Mikulski.

     

O czym mówi przedstawienie rumuńskiej autorki? Streszczenie spektaklu nietrudno znaleźć w sieci:
 Wrażliwy  student  sztuk  wizualnych Bogdan, sutener-twardziel o mentalności  dużego dziecka Voicu oraz marząca o artystycznej karierze Mădălina. Z rodzinnej  Rumunii przylecieli do Dublina po to, żeby poczuć się Europejczykami. Lecz im  dalej uciekają od rodzinnego domu, tym bardziej chcą rodzinny dom stworzyć, im  mocniej pragną być Europejczykami, tym głębiej czują się Rumunami, im więcej  marzą, tym boleśniejsze okazuje się zderzenie marzeń z rzeczywistością.

Dziś trudno już zorientować się w faktach historycznych będących tłem dla przedstawienia, przypomnijmy jednak,że Polska i pozostałe państwa „wielkiej fali” rozszerzenia zostały przyjęte do Unii Europejskiej w maju 2004 r, jednak do strefy Schengen weszły dopiero w grudniu 2007 r. Bułgaria i Rumunia natomiast, jako państwa „drugiej kategorii” na wejście do Unii czekały do 2007 roku i wciąż są poza Schengen. To dlatego dla obywateli Rumunii możliwość zdobycia pracy i wykształcenia w krajach Unii była tak istotna.

Co dziś może poruszyć tarnowskich widzów w opowieści o młodej rumuńskiej emigracji początku XXI wieku? Czy znajdziemy w nim to „coś”, co poruszy nasze sumienia i dusze? Krzysztof Prus mówi:
Ta sztuka dotyka problemu zła. Zła, które rodzi się w tym świecie, a te dwanaście l at, które upłynęły od tamtej realizacji ukazuje, że ten problem pogłębia się […]  Wszystko jest na sprzedaż. […] Każdy w tym momencie może nakręcić jakiś  materiał, może stworzyć taką stronę, jaką tworzą bohaterowie tej sztuki. Oni tworzą  pornograficzna stronę […} tylko że w którymś momencie ta pornografia przestaje  już być tylko niewinną zabawą. I wtedy zaczyna się coś, co idzie znacznie głębiej,  jak tylko ingerencja w ciało.”

Spektakl bardzo dobrze zagrany, wzruszający, przeniesiony z kameralnych, wręcz intymnych warunków podziemi TCK na Scenę Underground tez robi wrażenie, zapewniam Państwa. Do zobaczenia w teatrze – na żywo, póki można.

Katarzyna Cetera
Zdjęcia - Paweł Topolski (Tarnow.pl)

Gianina Cărbunariu
mady-baby.edu

Przekład: Beata Podgórska
Reżyseria: Krzysztof Prus
Scenografia i kostiumy: Marek Mikulski
Asystent reżysera: Tomasz Wiśniewski
Inspicjentka, suflerka: Krystyna Fudyma

Obsada:

Anna Zachciał – jako Mădălina
Maciej Babcicz – jako Bogdan
Tomasz Wiśniewski - jako Voicu