Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

PO SĄSIEDZKU: PRZESTRZENIE SZTUKI MIMO WSZYSTKO

czyli
CO SŁYCHAĆ W RZESZOWSKIM TEATRZE

A  w rzeszowskim teatrze ostatnio bardzo dużo się dzieje - donosi nasza stała teatralna korespondentka Katarzyna Cetera. Mimo pandemicznych obostrzeń i ponownej hibernacji całego kraju, 24 października w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie odbyła się oficjalna inauguracja rzeszowskiej części ogólnopolskiego projektu Przestrzenie Sztuki. Nagle, w środku pandemii okazało się, że rzeszowski teatr został zaproszony do udziału w programie, który umożliwi m.in. prowadzenie działalności angażującej środowiska lokalne, prezentacje spektakli poza siedzibą teatru, organizacje projektów społecznych i edukacyjnych. Rzeszów ponownie stanie się więc centrum teatralnego – czy może nawet kulturalnego - świata,będzie bowiem jednym z czterech ośrodków teatralnych w Polsce, w których powstają PRZESTRZENIE SZTUKI. Czas i forma realizacji przedsięwzięć planowanych w ramach projektu  będą oczywiście zależne od sytuacji epidemiologicznej w kraju, ale widać przynajmniej, że jest co ograniczać. My zaś w Tarnowie pamiętajmy, że przecież Teatr im. Wandy Siemaszkowej zawsze jest blisko, po sąsiedzku.

Pod auspicjami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Instytut Muzyki i Tańca został powołany do życia pilotażowy program, którego celem jest organizacja ogólnopolskich, interdyscyplinarnych centrów kultury, prowadzonych i współfinansowanych we współpracy ministerstwa, samorządów, organizacji pozarządowych, uczelni artystycznych oraz sektora prywatnego. Projekt opiera się co prawda na istniejących instytucjach kultury, jednak znacznie rozszerza możliwość ich działania. Idea programu opiera się na czterech filarach: artystycznym, edukacyjnym, społecznym i prozdrowotnym. Pilotażowa edycja projektu planowana była na rok 2020 i obejmowała powołanie ośmiu Przestrzeni Sztuki - czterech ogniskujących wokół tańca i czterech, w których wiodący będzie teatr. Prócz Teatru im. Wandy Siemaszkowej na liście „teatralnych” operatorów projektu znalazł się nie tylko Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, ale także Centrum Kultury
w Lublinie, Lubuski Teatr w Zielonej Górze oraz Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie.

Pierwsze wydarzenie w ramach Przestrzeni Sztuki odbyło się w Rzeszowie już miesiąc temu, kiedy w Teatrze zgromadzili się wielbiciele poezji i malarstwa. Był to wieczór poetycki połączony z wystawą malarstwa PRZE_ĘCIA/ PACZEŚNIAK DŁUSKI PACZEŚNIAK. Z oficjalnym otwarciem projektu czekano jednak do premiery spektaklu KWAIT PAPROCI w reżyserii Martyny Łyko, który jest pierwszym przedstawieniem zrealizowanym w jego ramach. Multimedialne widowisko powstało we współpracy z tancerzami Zespołu Pieśni i Tańca RUDKI, który działa
pod egidą Młodzieżowego Domu Kultury w Rzeszowie i zrzesza uczniów rzeszowskich szkół średnich.

Tuż przed premierą odbyło się spotkanie prasowe z udziałem dyrektora Teatru im. Wandy Siemaszkowej Jana Nowary oraz przedstawicielki Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie Jadwigi Majewskiej. Podczas spotkania mówiono o idei projektu oraz planach na przyszłość. Online towarzyszyli nam również dyrektorzy pozostałych ośrodków biorących udział w projekcie. Zebrani obejrzeli także popis aktorski uczestnika Młodej Sceny Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie Bartosza Rułki, który wystąpił przed nami we fragmencie monodramu POJEDYNEK na podstawie powieści TRANS-ATLANTYK Witolda Gombrowicza – popis był rzeczywiście imponujący.

Teatr im. Wandy Siemaszkowej w ramach Przestrzeni Sztuki zamierza w najbliższej przyszłości zrealizować kilka wydarzeń. Wśród nich są zarówno te, które zdążyły już zakorzenić się w świadomości widzów „Siemaszki”, jak i nowe, przygotowywane z myślą o projekcie pomysły.

Już 27 października – oczywiście w ramach projektu PRZESTRZENIE SZTUKI - odbył się w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej VIII Najazd Awangardy na Rzeszów. Tegoroczne, wyjątkowe, bo realizowane w wyjątkowym reżimie sanitarnym - spotkanie poetek i poetów z Podkarpacia, miała uświetnić obecność gościa honorowego Krzysztofa Karaska – jednego z najwybitniejszych twórców pokolenia Nowej Fali. Bohater wieczoru był obecny jednak
w Rzeszowie wyłącznie „zdalnie” – podobnie jak kilkoro unieruchomionych w domach uczestników „najazdu”.

Jeszcze w tym roku teatr rzeszowski planuje włączyć się w organizowane przez Uniwersytet Rzeszowski obchody 100-lecia urodzin Jerzego Pleśniarowicza – legendarnego kierownika literackiego sceny przy ul. Sokoła. W planach jest czytanie performatywne tekstu PANNA MŁODA Z WESELA, napisanego przez Pleśniarowicza a poświęconego największym rolom Wandy Siemaszkowej. Na drugą połowę listopada przewidziano wydarzenie RZESZÓW OFF, w ramach którego w Rzeszowie zaprezentują się teatry niezależne i stowarzyszenia tworzące tzw. spektakle offowe. Swój udział zapowiedzieli m.in. Stowarzyszenie Pedagogów Teatru z Warszawy, kolektyw artystyczny Vagabond Physical Collective z Bytomia oraz rzeszowski Teatr Przedmieście. To też rzeszowskie PRZESTRZENIE SZTUKI.

W ramach tego projektu swoją działalność ma rozwijać również Młoda Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie działająca od dwóch lat pod kierunkiem aktorki i pedagoga, Barbary Napieraj. Poszerzyć ma się także działalność Sceny Wędrownej. W repertuarze spektakli wyjazdowych, prezentowanych na terenie całego Podkarpacia, ma się znaleźć więcej tytułów (m. in. Wspomniany KWIAT PAPROCI w reżyserii Martyny Łyko). W planie jest także połączenie gościnnych występów z warsztatami korespondującymi z przekazem danego przedstawienia. Podobnie ma stać się w przypadku spektaklu TANGO AND PIAZZOLLA. Prezentowany w sali industrialnej Galerii Rzeszów spektakl teatru tańca, ma stać się pretekstem do warsztatów teatralno-tanecznych prowadzonych przez choreografa Tomasza Dajewskiego.

Teatr chce także zrealizować z podkarpackimi szkołami drugi etap projektu „TEATR W SIECI/NATENCZAS” polegający na prowadzeniu przez aktorów warsztatów przygotowujących uczniów do wystawienia własnej inscenizacji oraz występu w konkursie recytatorskim. Po ustaniu zagrożenia pandemią ich praca ma być kontynuowana „w realu”.

Obiecująco zapowiada się projekt „Premiera z TVP3 Rzeszów”. Wchodząc we współpracę z terenowym ośrodkiem TVP, Teatr im. Wandy Siemaszkowej chce za pośrednictwem szklanego ekranu pokazać widzom jak wyglądają przygotowania do premiery danego spektaklu. Według planu na antenie regionalnej TVP mają ukazywać się materiały (reportaże, felietony) ukazujące pracę zespołu od kulis oraz rozmowy na żywo z twórcami przedstawienia. Widzowie TVP3 Rzeszów będą mieli także szansę wygrać zaproszenia na daną premierę.

Kolejnym ciekawym przedsięwzięciem mają być planowane w przyszłości sceniczne i plenerowe interwencje artystyczne pn. Strona A/ Strona B (Elektra/Kaligula), do których zaproszeni zostaną twórcy teatralni i młodzież z trudnych środowisk. To projekt, którego misją przewodnią ma być integracja społeczna młodzieży zagrożonej wykluczeniem. Uczestnicy w swojej twórczej aktywności będą wykorzystywali taniec, muzykę i literaturę, aby odnaleźć sens i czerpać z wartości płynących ze wspólnej pracy w grupie. W efekcie pracy warsztatowej powstanie scenariusz – na motywach tekstów klasycznych, wzbogacony o doświadczenia własne uczestników, a działania sceniczne twórcy opierać będą na muzyce z opery ELEKTRA Straussa i balecie CALIGULA Vivaldiego.

W dalszych planach pozostaje także rzeszowski projekt „Zwiedzanie filmu”. Ma być realizowany w przestrzeniach Muzeum-Zamku w Łańcucie, a inspirację mają tu być książka oraz film Wojciecha Jerzego Hasa RĘKOPIS ZANLEZIONY W SARAGOSSIE. Zwiedzanie zamku
ma zostać połączone z projekcjami fragmentów filmu oraz wystawami scenograficznymi. Tak przygotowana ścieżka ma stanowić ciekawą teatralno-filmową lekcję dla grup zwiedzających dawną rezydencję Lubomirskich i Potockich.

Czas i forma realizacji przedsięwzięć planowanych w ramach Przestrzeni Sztuki będą oczywiście zależne od sytuacji epidemiologicznej w kraju, ale widać przynajmniej, że jest co ograniczać. My zaś w Tarnowie pamiętajmy, że przecież Teatr im. Wandy Siemaszkowej zawsze jest blisko, po sąsiedzku.

Katarzyna Cetera
tekst powstał na podstawie materiałów Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie
Fot. z konferencji - Wiktoria Cieśla
Fot. ze spektaklu - Maciej Rałowski


Projekt Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego