Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

PO SĄSIEDZKU: OBCY W OPRESYJNYM TŁUMIE

czyli
FESTIWAL NOWEGO TEATRU
NA FINISZU

Zakończyliśmy właśnie szóstą edycję Festiwalu Nowego Teatru AD 2019 – podsumowuje nasza specjalna wysłanniczka Katarzyna Cetera. Impreza stanowi kontynuację słynnych Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – jednego z najstarszych przeglądów teatralnych w Polsce. W tym roku Spotkania odbyły się po raz 58 – organizowane są nieprzerwanie od 1961 roku. Od 2014 roku rzeszowskie święto teatru znane jest jako Festiwal Nowego Teatru – jedna z pomysłodawczyń tej imprezy i jej pierwsza dyrektor programowa, tragicznie zmarła w ubiegłym roku dr Joanna Puzyna-Chojka, dostosowała formułę festiwalu do wymogów dzisiejszych czasów, nadała mu wyrazistym profil i format. Od sześciu już lat jego zadaniem jest wskazywanie i definiowanie przemian, jakim podlega współczesny teatr.

W Festiwalu Nowego Teatru uczestniczę niemal od początku, od jego pierwszej edycji: zachwyciła mnie jego formuła, nadzwyczajne rozwiązania organizacyjne, koncentracja na współczesnych tendencjach w polskim teatrze – istniejących lub dopiero „rodzących się” (niekiedy „w bólach”). Ważne dla mnie stały się również rysy naukowe tej imprezy: debaty, konferencje, rozmowy, możliwość spotkania – na rożnych płaszczyznach intelektualnych – z podobnymi do mnie teatralnymi „szaleńcami”.

Od niedawna znajduję się także w gronie dziennikarzy przyznających nagrodę główną festiwalu – na nasz wniosek, począwszy od szóstej edycji, przyznawana przez nas nagroda nosi imię Joanny Puzyny-Chojki. W tym roku laury te przyznaliśmy przedstawieniu Katarzyny Kalwat STAFF ONLY zaprezentowanego na Dużej Scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie w ostatnim dniu konkursowych prezentacji. Scenariusz do tego spektaklu-projektu napisał rzeszowianin, Beniamin Bukowski.

     

Nagrodę specjalną jury przyznało przedstawieniu Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego w reżyserii Piotra Ratajczaka AKTORZY KOSZALIŃSCY CZYLI KOMEDIA PROWINCJONALNA – inspirowanemu słynnym filmem Agnieszki Holland. Nagroda publiczności trafiła w tym roku ponownie do Marcina Wierzchowskiego – to on bowiem oczarował publiczność przedstawieniem IDIOCI Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi, zdobywając w głosowaniu 1240 punktów.

     

Po raz pierwszy w ramach festiwalu zaprezentowano trzy spektakle niezależne wystawione w ramach nurtu OFF-Konteksty. Zostały one wybrane przez redaktorkę portali teatralnych, współtwórczynię festiwali teatrów offowych Katarzynę Knychalską. Przedstawienia tego nurtu zaprezentowano na deskach rzeszowskiego Teatru Maska. Wiele sobie obiecywałam po tej ścieżce festiwalowej – niestety, zaprezentowane spektakle nie były ani „wybitne” ani zrozumiałe. Myślę że polska scena OFF ma do pokazania dużo więcej niż  to, co zaproponowano nam do obejrzenia w Rzeszowie.

  

Podczas 06. Festiwalu Nowego Teatru premiery doczekały się także projekty przygotowane w ramach Sceny Nowej Dramaturgii, której kuratorami są reżyserka Martyna Łyko oraz dziennikarz, krytyk i dramaturg Witold Mrozek. Owocami pracy par autor-reżyser, dobranych podczas Teatralnego Speed-Datingu w lutym tego roku, były dwa czytania performatywne. Tekst do trzeciego z czytań powstał w Rzeszowie w ramach drugiej odsłony Sceny Nowej Dramaturgii – Letniej Rezydencji Literackiej, której uczestniczką była poetka Aldona Kopkiewicz.

  

Podczas festiwalu nie zabrakło także w wydarzeń towarzyszących. W programie znalazły się wystawy (plakatu teatralnego i malarstwa), panel dyskusyjny z udziałem teatrologów i  krytyków, promocja książki oraz koncert niezależnej artystki, Ifi Ude. Galę finałową uświetnił dyplomowy spektakl studencki wyprodukowany we wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, JUTRO ZAWSZE BĘDZIE JUTRO w reżyserii Wojciecha Kościelniaka.

Z szóstą edycją Festiwalu Nowego Teatru pożegnaliśmy się we czwartek, by już dziś można było przenieść się szybciutko do Krakowa, gdzie właśnie rozpoczyna się największa impreza teatralna w kraju – Boska Komedia. Za rok jednak – głęboko w to wierzę – spotkamy się w Rzeszowie podczas siódmej edycji Festiwalu Nowego Teatru i 59 Rzeszowskich Spotkań Teatralnych, aby celebrować największe teatralne święto w stolicy Podkarpacia. A gościnne progi rzeszowskiego teatru czekają również na tarnowskich widzów.

Katarzyna Cetera
Zdjęcia - www.fnt-rzeszow.pl