Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

Tarnów i okolice: TEATR TAŃCA SPOZA NURTU

czyli
SCENA OTWARTA, część trzecia

Relacja Katarzyny Cetery

Przedostatni weekend dziewiątej edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca SCENA OTWARTA przyniósł tarnowianom wiele wrażeń. Niestety – w tej beczce miodu nie obeszło się bez łyżki dziegciu – bo jakże inaczej. Dziegciem okazały się pogłoski o planowanym odwołaniu Agnieszki Kawy z funkcji dyrektora Centrum Sztuki Mościce. Wiadomość okazała się, niestety, potwierdzona, ale do tej pory nie znajduje zrozumienia ani wśród bywalców CSM, ani wśród tarnowskich działaczy kultury.

Ubiegły czwartek w Centrum Sztuki Mościce należał do widowni dziecięcej. W samo południe Białostocki Teatr Lalek zaprezentował spektakl familijny zatytułowany KARNAWAŁ ZWIERZĄT, do muzyki Charlesa Camille’a Saint-Saënsa. Przedstawienie przeznaczone było dla grup zorganizowanych, ale indywidualnie również mogliśmy nim się pozachwycać – podczas wieczornej powtórki. Spektakl w choreografii Karoliny Garbacik, z fenomenalną scenografią Mariki Wojciechowskiej jest koprodukcją Białostockiego Teatru Lalek i Podlaskiego Stowarzyszenia Tańca.


Każda z miniatur ukazuje inne zwierzę: osły, żółwie, słonie, łabędzie… Są one jednak tylko pretekstem do pokazania ludzkich słabości, wartości i relacji. Spektakl inspirowany dziełem Charles Camille’a Saint-Saënsa pozwoli młodym widzom zachwycić się muzyką, a w tańcu i zabawie odkryć cały wachlarz zachowań i emocji, którymi kieruje się człowiek. – czytamy w opisie przedstawienia. A najważniejsze, że dzieciom się podobało, że tłumnie przybyły do Centrum Sztuki Mościce i świetnie się bawiły.

Spektakle Kieleckiego Teatru Tańca – dwie etiudy zatytułowane kolejno DREWNIANY KSIĄŻĘ i CUDOWNY MANDARYN – wykorzystują muzykę jednego z najsłynniejszych węgierskich kompozytorów. Béla Bartók to jednak także świetny pianista i artysta o wielkiej muzycznej wyobraźni. Jego balet DREWNIANY KSIĄŻĘ odniósł już na samym początku wielki sukces w kraju i za granicą, podobnie jak CUDOWNY MANDARYN wystawiony w 1926 w Kolonii, zainspirowany ŚWIĘTEM WIOSNY Igora Strawińskiego.

Para choreografów i tancerzy - Külli Roosna z Estonii oraz Kenneth Flak z Norwegii współpracują ze sobą od ponad dziesięciu lat. Jeden z efektów ich pracy mogliśmy obejrzeć w niedzielny wieczór w ramach SCENY OTWARTEJ. Przedstawienie o intrygującym tytule STALKING PARADISE zaprezentował tarnowskiej publiczności Lubelski Teatr Tańca – również w ramach projektu Polska Sieć Tańca.

Nie brak tu [..] interesujących konstatacji, choćby tej, jak łatwo można strywializować każdą, nawet najważniejszą kwestię i na odwrót - jak banały mogą urastać do rangi problemów, z którymi trudno sobie poradzić. Na poziomie intuicji wiemy o tym wszyscy, ale czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się nad tym głębiej? A pomyśleć o tym warto – czytamy w jednej z recenzji tego interesującego przedstawienia, którego twórcy przede wszystkim zadają pytania i niepokoją. Aż żal, że tarnowska publiczność tak słabo w niedzielę dopisała.

Dziewiąta edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca SCENA OTWARTA nieuchronnie zmierza do finału. Przed nami jeszcze kilka spektakli, finał konkursu choreograficznego oraz dwa spektakularne dzieła. Nie wiemy, co będzie za rok – miejmy jednak nadzieję, że dziesiątą edycję tej imprezy ponownie otworzy Agnieszka Kawa.

Katarzyna Cetera
Zdjęcia – Artur Gawle (www.tarnow.pl) i Przemysław Sroka (CSM)