Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

INETMEZZO

 

czyli
SCENA OTWARTA NAPRAWDĘ

Na tarnowski Festiwal Teatrów Tańca Scena Otwarta składają się nie tylko wybitne choreografie - dywaguje Katarzyna Cetera, przedstawiane widzom w formie spektakli. Impreza promuje taniec w każdym jego aspekcie – pozawala dotknąć tej dziedziny sztuki nie tylko widzom, ale także marzącym o tańcu amatorom, dzieciom, seniorom czy osobom niepełnosprawnym. Ale od początku.

Tegoroczną edycję festiwalu promuje także album fotograficzny NIENACYCENIE SPOJRZENIA, będący materialnym efektem projektu poświęconemu fotografii tańca. Album pod redakcją Anny Królicy powstał w Tarnowie w ubiegłym roku. Organizatorzy festiwalu pokusili się na zorganizowanie wystawy promującej ten album, który w ciągu roku zdołał zdobyć wiele nagród i wyróżnień. Wernisaż wystawy miał miejsce pierwszego dnia festiwalu, promocja albumu – w dniu jego zakończenia. Projektantką wystawy jest Aleksandra Czerniawska – pochodząca z Białegostoku artystka, absolwentka malarstwa na ASP w Warszawie oraz psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Kuratorem zaś – Anna Królica, uznany krytyk tańca, autorka książek, programator festiwali tanecznych i choreograficznych, stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Anna Królica ubiegłego roku współpracująca ściślej z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu wspiera też nasz tarnowski roztańczony festiwal.

Ideą wystawy jest pragnienie wyeksponowania trzech aspektów znaczeń ruchu, ukazanych poprzez dramaturgię fotografii obrazującej ciało tańczące – głoszą materiały promocyjne organizatora festiwalu. I wszystko byłoby pięknie – gdyby nie fakt, że wystawę – ogólnie dostępna na foyer – oglądały również wbrew swojej woli tzw. grupy zorganizowane (czytaj: dzieci ze szkół podstawowych) tłumnie przybyłe we środę niemal w samo południe na spektakl Kieleckiego Teatru Tańca. Zdjęcia przedstawiające na przykład akt męski w pełnej krasie nie powinny być przeznaczone dla oczu kilkulatków (towarzysząca mi grupa liczyła sobie 44 osoby w wieku od 8 do11 lat) – niezależnie od ich wartości artystycznej.

Inną atrakcją tegorocznej edycji festiwalu były warsztaty choreoterapii przeznaczone dla pedagogów, psychologów, terapeutów, opiekunów, którzy pracują lub opiekują się osobami niepełnosprawnymi (m.in. niesłyszącymi, niewidomymi, autystycznymi czy cierpiącymi na zespół Downa) a także rodziny osób niepełnosprawnych z regionu tarnowskiego. Uczestnicy warsztatów mogli się szkolić się z zakresu choreoterapii u najlepszych terapeutów w Polsce. Prowadzące, Karina Kocieniewska oraz Ilona Zachariasz są certyfikowanymi i dyplomowanymi instruktorkami, specjalistkami z zakresu choreoterapii oraz psychoterapii tańcem i ruchem, rekomendowanymi przez Polskie Stowarzyszenie Choreoterapii.

Taniec doskonale zaspakaja potrzebę ruchu i twórczej aktywności. Pozwala kształtować świadomość psychofizyczną, usprawnia koordynację, orientację w przestrzeni, zwiększa umuzykalnienie, integruje. Wspólny taniec poprawia nastrój, wyzwala pozytywne emocje i przeżycia, likwiduje zmęczenie, stres, pozytywnie wpływa na układ ruchowy, krążenia, oddechowy, zwiększa elastyczność stawów. Wspólny taniec uczy również współpracy poprzez dzielenie przestrzeni z innymi oraz nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu – czytamy w materiałach organizatora. Podczas zajęć wykorzystano improwizacje taneczno-ruchowe, pracę z oddechem, tzw. taniec kreatywny, poszerzanie swojego ruchu, muzyczne zabawy z dźwiękiem, głosem i rytmem a także elementy ćwiczeń relaksacyjnych.

Kolejną, niezwykle atrakcyjną dla tarnowskich widzów odsłoną tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Scena Otwarta okazały się warsztaty taneczne przeznaczone dla seniorów – osób po 55 roku życia. Zajęcia poprowadzili tancerze Polskiego Teatru Tańca. Celem przedsięwzięcia było przygotowanie uczestników do udziału spektaklu WESELE. POPRAWINY w reżyserii Marcina Libera w charakterze aktorów - gości weselnych. Punktem wyjścia był ruch i taniec chocholi oraz podstawowe kroki polskich tańców narodowych: kujawiak, polonez, oberek. To prawda – seniorzy mogli przeżyć niezapomnianą przygodę i stanąć na scenie obok z tancerzy Polskiego Teatru Tańca stanąć na scenie. Wystarczyła jedynie odrobina poczucia rytmu okraszona kroplą odwagi.

Aż żal, że w warsztatach wzięło udział niewiele osób a widownia podczas najlepszego z dotychczas zaprezentowanych spektakli tanecznych świeciła pustkami… Może to pogoda, może wirus grypy – a może zaszwankowała promocja wśród tej grupy docelowej – trudno jednoznacznie wyrokować – ale szkoda ogromnego potencjału.

Co roku podczas Sceny Otwartej odbywa się także konkurs choreograficzny. Biorą w nim zazwyczaj udział młodzi, nieznani jeszcze tancerze i świeże, młodzieńcze choreografie. W tym roku konkursu choreograficzny TRADYCJA. TRANSGRESJE bezapelacyjnie wygrała krakowska Grupa Tańca Współczesnego AGITATUS za choreografię Moniki Godek i Katarzyny Pawłowskiej PORTRET niecoCZUŁY będący fragmentem spektaklu pod tym samym tytułem.

Dziś kończy się ósma edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Scena Otwarta. Na zakończenie tej wielkiej, tanecznej imprezy zobaczymy Szeged Contemporary Dance Company z Węgier. Do następnej edycji festiwalu przyjdzie nam poczekać przez cały rok.

Katarzyna Cetera - zdjęcia: materiały organizatorów

 

Tarnów, dnia 27.10.2018 r.
PROTOKÓŁ

Dotyczący: Konkursu choreograficznego TRADYCJA. TRANSGRESJE, organizowanego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca SCENA OTWARTA w Tarnowie.
Wszystkie nagrody w konkursie ufundował Fundusz popierania Twórczości im. Andrzeja Szczypińskiego przy Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS.
Komisja w składzie: Iwona Pasińska – członek jury, Elżbieta Pańtak – członek jury, Ryszard Kalinowski – członek jury.
Przyznała:
    • I nagrodę finansową w wysokości 4 000 zł dla Grupy Tańca Współczesnego agitatus za choreografię Moniki Godek i Katarzyny Pawłowskiej „Portret nieco czuły” za interesującą, pełną napięć strukturę dramaturgiczną uwypuklającą w mocnej grupie silne indywidualności oraz za konsekwentnie przeprowadzoną kompozycje choreograficzną bogatą w dynamikę i intrygujące rozwiązania ruchowe.
    • II nagrodę finansową w wysokości 2 500 zł dla Agnieszki Jachym za choreografię „Naj” za ciekawą ideę, poetykę ruchu oraz za wysublimowane zestawienie repetycji fraz z minimalizmem działań.
    • III nagrodę finansową w wysokości 2 000 zł dla Mateusza Bogdanowicza i Agaty Jędrzejczak za choreografię „Laboratorium dla par” za umiejętne stworzenie struktury choreograficznej oraz ciekawych sekwencji ruchowych tworzących bogatą w emocje relację pomiędzy partnerami.

Wyróżnienie w wysokości 500 zł :
    • za choreografię Aleksandry Krajewskiej „Lullaby for the Restless” za kompozycję opartą na niezwykłej sile wyrazu i dynamice ruchu
    • za choreografię Eweliny Drzał „Classicamente” za frapujący pomysł i humor w kompozycji choreograficznej
    • za choreografię Katarzyny Myrdy „Krystyna in flamenco mood” za wydobycie esencji nastroju oraz przekonujące jej przełożenie na strukturę ruchową.